Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Op de NRC-site ook een bericht hierover.

CiteerVan de semibroedpoging in 2014 heeft Koks één ding geleerd: houd het zo lang mogelijk geheim. Zodra mensen er lucht van krijgen (,,soortenjagers, natuurfotografen en minder welwillende lieden"), is het nest niet meer veilig. Dan gaan er dagelijks honderden fanaten dwars door de akkers struinen. Daarom moet de verslaggever nu strikte geheimhouding zweren, en mag het stuk pas in de krant als de jongen zijn uitgevlogen. Nu zijn het nog hulpeloze donsbollen, twee weken oud.
Met vriendelijke groet, Zainal

HPM

Citaat van: OJGoreng op juli 14, 2017, 08:13:39 AM
Op de NRC-site ook een bericht hierover.

CiteerVan de semibroedpoging in 2014 heeft Koks één ding geleerd: houd het zo lang mogelijk geheim. Zodra mensen er lucht van krijgen (,,soortenjagers, natuurfotografen en minder welwillende lieden"), is het nest niet meer veilig. Dan gaan er dagelijks honderden fanaten dwars door de akkers struinen. Daarom moet de verslaggever nu strikte geheimhouding zweren, en mag het stuk pas in de krant als de jongen zijn uitgevlogen. Nu zijn het nog hulpeloze donsbollen, twee weken oud.

Vroeger zou Koos van Zomeren hier een prachtverhaal over hebben geschreven.
Herman van der Meer

Oenanthe

Vanmorgen ook een item op het Radio 1 journaal en een bericht op teletekst.  Broedgeval geslaagd en in plaats van de soortenjagers hebben de beschermers hier hun zin gekregen. En die doen er het meest aan en het meest waardevolle aan. Beschermen. Groot applaus voor de gang van zaken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

JJ Blom

Volgens mij hebben die soortenjagers al lang en breed meerdere Steppenkieken op hun lijst. Zo zijn er de afgelopen jaren meerdere langblijvers in  verschillende delen van het land waargenomen, zoals Drenthe en Zuid-Holland. Meer zullen ze last hebben van FzK's (Fotografen zonder verrekijker). En broedgevallen van zeldzame roofvogels moeten altijd zonder uitzondering worden stil gehouden. Het trekt namelijk niet alleen soortenjagers en fotografen (met en zonder kijker) aan.
Groeten, Jan-Jacob

HPM

Citaat van: JJ Blom op juli 14, 2017, 09:18:40 AM
Volgens mij hebben die soortenjagers al lang en breed meerdere Steppenkieken op hun lijst. Zo zijn er de afgelopen jaren meerdere langblijvers in  verschillende delen van het land waargenomen, zoals Drenthe en Zuid-Holland. Meer zullen ze last hebben van FzK's (Fotografen zonder verrekijker). En broedgevallen van zeldzame roofvogels moeten altijd zonder uitzondering worden stil gehouden. Het trekt namelijk niet alleen soortenjagers en fotografen (met en zonder kijker) aan.

Het gaat bij twitchers veelal niet om één (levens-)lijst. Het moet elk jaar of zelfs elke maand opnieuw en in elke provincie of gemeente. (De eerste/enige ooit die ik heb gezien op 1 april in het noorden van Boerenkoolstronkeradeel).
Dat ze een soort al eens elders in het land hebben gezien is dus geen enkel beletsel. En er zijn er misschien ook wel betere foto's te maken.
Herman van der Meer

j.steenbergen

Toch altijd weer fijn als er een orakel rondloopt dat ons kan vertellen wat een twitcher is, en doet in zijn dagelijks leven...
Jeroen Steenbergen

Oenanthe

Het is in dit geval ook helemaal niet nodig om twitchers of wie dan ook te beoordelen. Ze zijn buiten dit broedgeval gehouden en hebben er dus geen enkele invloed op gehad.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juli 14, 2017, 11:03:08 AM

Het is in dit geval ook helemaal niet nodig om twitchers of wie dan ook te beoordelen. Ze zijn buiten dit broedgeval gehouden en hebben er dus geen enkele invloed op gehad.

Een paar jaar geleden werden dagjesmensen 'gecontroleerd toegelaten'. Kennelijk is dat niet zo goed bevallen. Nu zijn geheimhouding, een kooi en ongetwijfeld een vorm van bewaking ingezet. Dat vind ik toch wel een grote invloed. Het is uiterst triest dat dat moet.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Destijds was er voor zover bekend geen vrouwtje aanwezig. Ik denk dat dat meer invloed heeft gehad op de kansen van een eventueel broedgeval dan de aanwezigheid van vogelaars.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: Guus Peterse op juli 14, 2017, 11:42:59 AM

Destijds was er voor zover bekend geen vrouwtje aanwezig. Ik denk dat dat meer invloed heeft gehad op de kansen van een eventueel broedgeval dan de aanwezigheid van vogelaars.

Zonder Steppenkiekendieven kunnen er ook geen Steppenkiekendieven verstoord worden.
In 2014 leverde een gemengd paar niets op.

"De steppekiekendief van het Oldambt brengt aardig wat vogelaars en vooral vogelfotografen in beweging. De drukte is zelfs zo groot geworden dat de politie een stopverbod heeft ingesteld langs de weg waar de vogel nu al ruim een week wordt gezien.
Dat stopverbod is niet alleen ingesteld voor de verkeersveiligheid, maar vooral ook voor de rust van de vogel
"
https://vroegevogels.vara.nl/nieuws/steppekiekendief-in-groningen

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=23620
Herman van der Meer

JJ Blom

Groeten, Jan-Jacob

Vincent Hart

#2561
Citaat van: OJGoreng op juli 14, 2017, 08:13:39 AM
Op de NRC-site ook een bericht hierover.

CiteerVan de semibroedpoging in 2014 heeft Koks één ding geleerd: houd het zo lang mogelijk geheim. Zodra mensen er lucht van krijgen (,,soortenjagers, natuurfotografen en minder welwillende lieden"), is het nest niet meer veilig. Dan gaan er dagelijks honderden fanaten dwars door de akkers struinen. Daarom moet de verslaggever nu strikte geheimhouding zweren, en mag het stuk pas in de krant als de jongen zijn uitgevlogen. Nu zijn het nog hulpeloze donsbollen, twee weken oud.
Het is jammer en onnodig dat hier bewust of onbewust een onwaarheid verkondigd wordt.
Overigens kun je je afvragen in hoeverre het in het directe belang van de vogels was dat vogels en hun nest van korte afstand en uit elke denkbare hoek door ten minste 3 fotografen uitputtend gedocumenteerd zijn.
Maar goed voor veel mensen is een zwart-witte werkelijkheid wel zo overzichtelijk.
Het niet aan de grote klok hangen van het broedgeval tot nu toe is alleen maar toe te juichen natuurlijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

Dat stuk van Groningen wordt door zo weinig vogelaars bezocht dat zelfs niemand per ongeluk tegen die vogels aangeblunderd is.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

fokke & sukke
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

evertdirks

Citaat van: hiskodevries op juli 14, 2017, 14:59:38 PM
Dat stuk van Groningen wordt door zo weinig vogelaars bezocht dat zelfs niemand per ongeluk tegen die vogels aangeblunderd is.

Lekker kort door de bocht zo'n aanname.
U komt vast erg vaak in Groningen.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Rob Koelman

Citaat van: hiskodevries op juli 14, 2017, 14:59:38 PMDat stuk van Groningen wordt door zo weinig vogelaars bezocht dat zelfs niemand per ongeluk tegen die vogels aangeblunderd is.

Citaat van: evertdirks op juli 14, 2017, 17:44:19 PMLekker kort door de bocht zo'n aanname. U komt vast erg vaak in Groningen.

http://www.encyclo.nl/begrip/sarcasme
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: evertdirks op juli 14, 2017, 17:44:19 PM
Citaat van: hiskodevries op juli 14, 2017, 14:59:38 PM
Dat stuk van Groningen wordt door zo weinig vogelaars bezocht dat zelfs niemand per ongeluk tegen die vogels aangeblunderd is.

Lekker kort door de bocht zo'n aanname.
U komt vast erg vaak in Groningen.

Evert

In Waarneming behoort Oost Groningen tot de minst bezochte regio's van Nederland en meestal zullen mensen op zoek naar natuur niet de voorkeur geven aan het akkerbouwgebied als ze daar niet wonen.
Ik neem aan dat de Steppenkiekendieven daar onder embargo stonden en dan kan Hisko prima zeggen hoeveel waarnemngen er zijn ingevoerd. Ruim door de bocht dus
Herman van der Meer

hiskodevries

Ja. Vanaf eind mei was ik op de hoogte en nee niemand, behalve de tellers van wg de Grauwe Kiekendief, hebben de vogel gezien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Citaat van: Vincent Hart op juli 14, 2017, 14:24:27 PM
Citaat van: OJGoreng op juli 14, 2017, 08:13:39 AM
Op de NRC-site ook een bericht hierover.

CiteerVan de semibroedpoging in 2014 heeft Koks één ding geleerd: houd het zo lang mogelijk geheim. Zodra mensen er lucht van krijgen (,,soortenjagers, natuurfotografen en minder welwillende lieden"), is het nest niet meer veilig. Dan gaan er dagelijks honderden fanaten dwars door de akkers struinen. Daarom moet de verslaggever nu strikte geheimhouding zweren, en mag het stuk pas in de krant als de jongen zijn uitgevlogen. Nu zijn het nog hulpeloze donsbollen, twee weken oud.
Het is jammer en onnodig dat hier bewust of onbewust een onwaarheid verkondigd wordt.
Overigens kun je je afvragen in hoeverre het in het directe belang van de vogels was dat vogels en hun nest van korte afstand en uit elke denkbare hoek door ten minste 3 fotografen uitputtend gedocumenteerd zijn.
Maar goed voor veel mensen is een zwart-witte werkelijkheid wel zo overzichtelijk.
Het niet aan de grote klok hangen van het broedgeval tot nu toe is alleen maar toe te juichen natuurlijk.
Overigens zie ik dat er ook 'toeristen' bij geweest zijn, die de pullen mochten vasthouden. Dikke prima, het zij ze gegund, maar hang niet het l*lverhaal op dat je het compleet stilgehouden hebt als de waarheid is dat je (zoals vrijwel altijd gebeurt in dat soort gevallen) wat vriendjes hebt uitgenodigd. Dat is ook gewoon een prima manier om een grotere toeloop - met risico's voor een goed verloop van een broedgeval - te voorkomen. Maar daar kun je dus ook gewoon eerlijk over zijn...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juli 14, 2017, 21:52:43 PM

...  Dat is ook gewoon een prima manier om een grotere toeloop - met risico's voor een goed verloop van een broedgeval - te voorkomen....

Daar gaat het toch om? En ze hebben ook de steun van de lokale bevolking nodig. Massale toeloop van buitenaf levert alleen maar risico's op en geen enkel voordeel.

Herman van der Meer

Jos Welbedacht

Ik las in de Volkskrant een stukje over de Steppekiekendieven waarbij Ben Koks zegt dat het mannetje vrij honkvast is, maar dat moeder en haar vier dochters Nederland vrijwel zeker zullen verlaten. Zou dit betekenen dat het mannetje de wel bekende vogel van de Onlanden is (ook 3e kj)? Zou leuk zijn!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

jeroen vinke

Citaat van: Jos Welbedacht op juli 15, 2017, 12:18:25 PM
Ik las in de Volkskrant een stukje over de Steppekiekendieven waarbij Ben Koks zegt dat het mannetje vrij honkvast is, maar dat moeder en haar vier dochters Nederland vrijwel zeker zullen verlaten. Zou dit betekenen dat het mannetje de wel bekende vogel van de Onlanden is (ook 3e kj)? Zou leuk zijn!

Daar zat ik ook aan te denken. Lijkt me een goed jachtgebied, maar broeden hebben ze er niet gedaan. Dan was het namelijk Drenthe geweest  O0
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Jos Welbedacht

#2572
CiteerDaar zat ik ook aan te denken. Lijkt me een goed jachtgebied, maar broeden hebben ze er niet gedaan. Dan was het namelijk Drenthe geweest  O0
Dat is waar, maar ik bedoel dat aangezien die vogel sinds eind april niet meer in de Onlanden wordt gezien lijkt het mij niet ondenkbaar dat 'ie een stukje naar het noorden is opgeschoven. Ben benieuwd of we die vogel de volgende winter weer terug in de Onlanden hebben.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rijswijk †

Lees net op de site van krant AD dat er voor de Belgische kust een Wenkbrauwalbatros zou zijn gefotografeerd......

Groet, Minke.
Groet, Minke.

frankmeer

Frank van der Meer


hiskodevries

Citaat van: frankmeer op juli 18, 2017, 14:00:36 PM
www.dumpert.nl/mediabase/7190707/7eafcb17/vogeltjes_voeren_is_moeilijk.html  :rolleyes:
wat een baan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op juli 18, 2017, 14:39:46 PM
Citaat van: frankmeer op juli 18, 2017, 14:00:36 PM
www.dumpert.nl/mediabase/7190707/7eafcb17/vogeltjes_voeren_is_moeilijk.html  :rolleyes:
wat een baan

Dat is een legale praktijk (hoop ik)?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Herman van der Meer