Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Je hebt zeker een punt, Jorick. Maar als ik morgen stop met vlees en zuivelproducten consumeren, stopt de EU niet met de overproductie (met overigens ook rampzalige gevolgen voor de lokale markten in de ontwikkelingslanden waar we graag op vakantie gaan) van de NL landbouw subsidiëren en verdwijnt het sjoemelen met melk- en mestquota - en het tolereren daarvan - niet. Zolang partijen aan de macht zijn die het sturen op het verminderen van consumptie 'betutteling' vinden, de huidige opzet van de intensieve landbouwsector stimuleren en milieu en natuur een linkse hobby vinden - ik geloof dat we nu het ministerie voor landbouw, economie, nog 16 dingen, en natuur hebben - blijft 1 vleeseter minder weinig uithalen.

Dus minstens zo belangrijk als hand-in-eigen-boezem: stem op een partij die die niet denkt dat het allemaal vanzelf wel goed komt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jorick

Ha Vincent,

Daar dit over vogelnieuws gaat zal ik het kort houden... Het "1 vlees-eter minder maakt niets uit" argument is natuurlijk een hele beroerde. Want dan begint niemand, sluit er niemand aan en verandert er dus niks. Dan komen we toch weer bij mijn eerste punt. het begint bij jezelf.
Ik mag nog niet naar de veters van Theunis Piersma kijken, laat staan ze strikken. Maar ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik door het niet eten van vlees en niet gebruiken van zuivelproducten meer vierkante meters natuur in mijn leven ga redden dan hij. En dat is in alle oprechtheid en zeker niet arrogant bedoeld. Zijn werk is natuurlijk onbetaalbaar! Mijn punt is, dat kan jij / jullie / wij ook. En daarna je buurman en je schoonmoeder. Ik vind het ook niet leuk en baal regelmatig van de moeite die het kost maar het draagt bij aan iets goeds. Dus ophouden met afschuiven en een ander of de regering de schuld, dan wel het roer wat ze toch niet besturen in handen geven en zelf het begin maken. Hoef je niet eens met een spandoek voor naar Den Haag...
En over die ontwikkelingslanden, die kunnen dan mooi in hun eigen voedselvoorziening voorzien ipv al hun graan en mais te moeten verkopen voor een schijntje omdat ze onder druk worden gezet door buitenlandse multinationals die 1 cent meer betalen dan opkopers ter plaatse.

excuus voor het toch wat lijvige antwoord...
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

caliprobola

Citaat van: Vincent Hart op januari 05, 2017, 20:39:55 PM
Je hebt zeker een punt, Jorick. Maar als ik morgen stop met vlees en zuivelproducten consumeren, stopt de EU niet met de overproductie (met overigens ook rampzalige gevolgen voor de lokale markten in de ontwikkelingslanden waar we graag op vakantie gaan) van de NL landbouw subsidiëren en verdwijnt het sjoemelen met melk- en mestquota - en het tolereren daarvan - niet. Zolang partijen aan de macht zijn die het sturen op het verminderen van consumptie 'betutteling' vinden, de huidige opzet van de intensieve landbouwsector stimuleren en milieu en natuur een linkse hobby vinden - ik geloof dat we nu het ministerie voor landbouw, economie, nog 16 dingen, en natuur hebben - blijft 1 vleeseter minder weinig uithalen.

Dus minstens zo belangrijk als hand-in-eigen-boezem: stem op een partij die die niet denkt dat het allemaal vanzelf wel goed komt.
Hoe meer mensen overschakelen naar een (deels) vegetarisch dieet, hoe meer de markt daar zal op inspelen. Hoe meer de markt er op inspeelt, hoe meer de politiek zal volgen. Het werkt dus zeker langs twee kanten, als je iets wil bereiken moet je niet enkel de juiste politieke keuzes maken maar ook inspelen om het marktsysteem. Het argument "als ik (als enige) morgen stop verandert er niks" is dus een onzinargument. Ikzelf ben - zoals wat vogelkijkers misschien al wel weten - sinds een aantal jaar grotendeels overgeschakeld op vlinders kijken en ik zou niet kunnen genieten van het kijken naar een bruine vuurvlinder in Vlaanderen moest ik dagelijks mijn portie vlees eten, wetende wat de invloed van de intensieve veeteelt (en bijhorende nitraatdruk) heeft veroorzaakt op de Vlaamse natuur...

Bron van de afbeelding op mijn blog: http://westpalbutterflies.blogspot.be/2016/05/sooty-copper-in-flanders.html

Vincent Hart

De politiek als speelbal van een vrije markt, goede omschrijving van het grote probleem. Afgezien van de grote uitzondering het doodsubsidiëren van de huidige inrichting van de landbouwsector... Wij vleeseters legitimeren de huidige constructie (en dat is slecht) maar stel je bijvoorbeeld eens voor dat de productie (marktwerking!) enige correlatie met de vraag gaat hebben. We maken tabak ook heel duur omdat we als maatschappij vinden dat roken slecht is. Een verandering waar geen onmiddellijk duidelijk eigenbelang aan vast zit (zie ook klimaatverandering) zal nooit bij de maatschappij beginnen, daar zullen de overheden het vliegwiel moeten aandraaien. Ga maar accijns op vlees heffen om te beginnen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jfbouwmeester

Van de week heb ik nog haas gegeten,
Dit heeft dus niets met het produceren van mais of andere landbouwproducten te maken.
Dus ben ik goed bezig.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Johan Helmus

Is het officiele excuus om die hazen te schieten niet dat dit is vanwege schadebestrijding in de landbouw? Zo ben je weer terug bij af.  ;D (aannemende dat het een geschoten haas betrof)

(we dwalen inmiddels inderdaad wel erg af van het eigenlijke doel van dit topic...)
Groeten, Johan Helmus

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

j.steenbergen

Hilarisch gisteren op het NOS-journaal: in Zuid Holland was een erg zeldzame vogel gezien. Jawel, een Dwerggans! Hoe komen ze daar in hemelsnaam aan nieuws en waarom verdiepen ze zich niet gewoon even in hun onderwerp?
Jeroen Steenbergen

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

jfbouwmeester

Citaat van: Johan Helmus op januari 06, 2017, 16:23:34 PM
Is het officiele excuus om die hazen te schieten niet dat dit is vanwege schadebestrijding in de landbouw? Zo ben je weer terug bij af.  ;D (aannemende dat het een geschoten haas betrof)

(we dwalen inmiddels inderdaad wel erg af van het eigenlijke doel van dit topic...)

Goed begrepen! :duim:

de loodhageltjes heb ik netjes verwijderd.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jeroenroelofsen

Heb je wel een behoorlijk oude haas. Loodhagel is al lang verboden....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jfbouwmeester

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 06, 2017, 22:48:35 PM
Heb je wel een behoorlijk oude haas. Loodhagel is al lang verboden....

;D

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Oenanthe

Het krantenartikel in de Volkskrant waarnaar wordt verwezen getuigt naar mijn mening enkel van kleinzielige jaloezie. Ik vind er niets behartenswaardigs aan en dat terwijl ik geen twitcher ben.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op januari 09, 2017, 09:24:20 AM

Mooi hoe Adri eerst omschrijft hoe hij een paar Fraters heeft getwitched en daarna afgeeft op twitchers :).

Hij schrijft alleen dat hij tijdens een van zijn regelmatige bezoeken aan de Scheveningse haven de al eerder geziene Fraters heeft gezien. Moet je als niet-twitcher dan alles wat al door anderen is gezien dan maar negeren?
Herman van der Meer

DuDe

Citaat van: Oenanthe op januari 09, 2017, 09:45:59 AM
Het krantenartikel in de Volkskrant waarnaar wordt verwezen getuigt naar mijn mening enkel van kleinzielige jaloezie. Ik vind er niets behartenswaardigs aan en dat terwijl ik geen twitcher ben.
Het kan zijn dat jij er niets behartenswaardigs in leest, maar ik lees er op mijn beurt geen kleinzielige jaloezie in.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

rudi

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Robbeneiland ligt in zuid Afrika zie ik net ;D er is in ieder geval een telling dit weekend.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

jfbouwmeester

Citaat van: Johan Helmus op januari 17, 2017, 08:36:03 AM
Pakistanen hebben genoeg van dure Arabieren met hun vogeljacht

De bevolking had niet zozeer bezwaar tegen de jacht maar meer omdat ze geen smeergeld kregen voor een nieuwe moskee.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Oenanthe

Feit is dat deze vorm van jacht in stand blijft en nauwelijks te bestrijden is als gevolg van de vele oliedollars die ermee te verdienen zijn. Geen regering die de natuur belangrijker vindt dan dat geld. Daarom worden ook in zo veel centraal Aziatische landen saker valken uit het nest geroofd door lieden die ze aan Arabische valkeniers verkopen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

migratorius

Helaas valt er meer aan deze vogeljagers heel wat meer te verdienen dan aan vogelkijkers.

Die armzalige paar duizend euro die maximaal aan de strijkstok blijven hangen als je als vogelaar komt...

JanHein

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

laatvlieger

Volgens mij is dat vrij eenvoudig te testen: griep onderzoek tijdens de zomer uitvoeren, zowel in die stallen als op de toendra.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

SlechtValk

Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.


jeroenroelofsen

#2456
Uitgestorven of niet? Het spotten van de Zuidelijke Kokako in nieuw Zeeland  levert geld op - http://nos.nl/l/2155139
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Peregrinus


"Plastic netje om vetbollen gevaarlijk voor vogels"
http://www.nu.nl/werk-en-prive/4426665/plastic-netje-vetbollen-gevaarlijk-vogels.html
"Vogelliefhebbers die vogels in hun tuin willen voeren, kunnen het beste zelf de vetbollen maken. Dat zegt de Vogelbescherming Nederland tegen NU.nl. "

mvg, Frank Huischen

Oenanthe

Citaat van: Peregrinus op januari 30, 2017, 08:58:20 AM
"Plastic netje om vetbollen gevaarlijk voor vogels"
http://www.nu.nl/werk-en-prive/4426665/plastic-netje-vetbollen-gevaarlijk-vogels.html
"Vogelliefhebbers die vogels in hun tuin willen voeren, kunnen het beste zelf de vetbollen maken. Dat zegt de Vogelbescherming Nederland tegen NU.nl. "
Op welk onderzoek deze bewering gebaseerd is blijft onbekend. Ook op de site van VB is daarover geen woord te vinden. Jammer maar daar hebben ze de laatste jaren in toenemende mate last van. Ongefundeerde uitspraken doen en geen onderzoek.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroenroelofsen

Waarschijnlijk op die enkele foto met vogels die dood aan zo'n netje hangen, plus de algemene tendens om minder plastic in de natuur te krijgen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)