Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 01, 2016, 08:52:49 AM

Grappig artikel in het NRC over de hedendaagse vogelaar: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/31/pokemon-voor-vogelaars-5077023-a1529398

"Dutch Birding, een Nederlandse organisatie die onder meer vogeltrek bestudeert."
Herman van der Meer

pdeknijff

Daar is geen woord aan gelogen!
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Herman van der Meer

pdeknijff

Lees DB maar eens goed, of kijk eens met een iets andere invalshoek naar de DBA site.
Vogeltrek is meer dan x aalscholvers naar noord, of y koperwieken naar zuid!
Als dat laatste jouw perceptie van vogeltrek is, dan is dat wel een zeer beperkte.
Bijvoorbeeld: waarom dit najaar zo absurd veel Bergheggenmussen (en Witkopgorzen)? Onlosmakelijke verbonden aan (afwijkend) trek (of verdwaal) gedrag.
Affin, behoeft geen nadere uitleg denk ik.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Citaat van: pdeknijff op november 01, 2016, 12:28:31 PM

Lees DB maar eens goed, of kijk eens met een iets andere invalshoek naar de DBA site.
Vogeltrek is meer dan x aalscholvers naar noord, of y koperwieken naar zuid!
Als dat laatste jouw perceptie van vogeltrek is, dan is dat wel een zeer beperkte.
Bijvoorbeeld: waarom dit najaar zo absurd veel Bergheggenmussen (en Witkopgorzen)? Onlosmakelijke verbonden aan (afwijkend) trek (of verdwaal) gedrag.
Affin, behoeft geen nadere uitleg denk ik.

Ja, DB houdt zich ook bezig met de herkomst van zeldzaamheden, hoewel eigenlijk vooral met de bestemming. Maar dat lijkt me in een verhaal over 'pokemonjagers' geen reden om je te presenteren als een organisatie die onder meer vogeltrek bestudeert.
Iedereen bestudeert wel iets ondermeer.
Er zijn organisaties die zich écht bezighouden met de studie van vogeltrek. Daarmee vergeleken is DB maar een snotneusje, dus ik vind het nogal wat om je dan in het kader van de trek van twitchers te presenteren als vogeltrekstudieorganisatie.
Herman van der Meer

GertJ

Citaat van: HPM op november 01, 2016, 12:59:14 PM
Citaat van: pdeknijff op november 01, 2016, 12:28:31 PM

Lees DB maar eens goed, of kijk eens met een iets andere invalshoek naar de DBA site.
Vogeltrek is meer dan x aalscholvers naar noord, of y koperwieken naar zuid!
Als dat laatste jouw perceptie van vogeltrek is, dan is dat wel een zeer beperkte.
Bijvoorbeeld: waarom dit najaar zo absurd veel Bergheggenmussen (en Witkopgorzen)? Onlosmakelijke verbonden aan (afwijkend) trek (of verdwaal) gedrag.
Affin, behoeft geen nadere uitleg denk ik.

Ja, DB houdt zich ook bezig met de herkomst van zeldzaamheden, hoewel eigenlijk vooral met de bestemming. Maar dat lijkt me in een verhaal over 'pokemonjagers' geen reden om je te presenteren als een organisatie die onder meer vogeltrek bestudeert.
Iedereen bestudeert wel iets ondermeer.
Er zijn organisaties die zich écht bezighouden met de studie van vogeltrek. Daarmee vergeleken is DB maar een snotneusje, dus ik vind het nogal wat om je dan in het kader van de trek van twitchers te presenteren als vogeltrekstudieorganisatie.
Hallo Herman... Er is ook nog een factor 'journalist' die uit een gesprek dingen destilleert. Op zich klopt het wel, alleen nu lijkt het wat overdreven aangezet in he tverhaal. Dat jij geen fan bent van Dutch Birding wisten we allang.
Groet Gert Jager

HPM

Citaat van: GertJ op november 01, 2016, 13:16:40 PM

Hallo Herman... Er is ook nog een factor 'journalist' die uit een gesprek dingen destilleert. Op zich klopt het wel, alleen nu lijkt het wat overdreven aangezet in he tverhaal. Dat jij geen fan bent van Dutch Birding wisten we allang.

Er moet toch een reden zijn dat de journalist juist dat er uitpikt. Ik neem niet aan dat hij het zomaar uit zijn duim heeft gezogen, zeker niet omdat de bestempeling in het verhaal weinig relevant lijkt. 'DBA, aan Nederlandse organisatie die ondermeer een alarmsite voor vreemde vogels beheert' klinkt natuurlijk niet zo indrukwekkend, maar zou in het verhaal heel wel relevanter geweest zijn.
Wel of geen fan zijn heeft hier niets mee te maken, hoewel dit natuurlijk niet echt bevorderlijk is voor de populariteit.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

#2349
Doe je beklag bij Kester Freriks, hij kan je vast vertellen waarom het zo geformuleerd is ;D.
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op november 01, 2016, 13:46:07 PM

Doe je beklag bij Kester Freriks, hij kan je vast vertellen waarom het zo geformuleerd is ;D.

Je zal vast heel blij worden van een journalistiek artikel over wat DB is en hoe het gezien wordt.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Die snap ik niet, maar dat is denk ik ook niet zo erg.
Edwin Schuller

Vincent Hart

Misschien een heel gek idee, maar zou het niet gewoon een tekstueel bruggetje zijn? Het voorgaande gedeelte van het stuk gaat over vogeltrek - en het voorkomen van zeldzame vogels als onderdeel daarvan. Overigens wel storend: Het nergens naar verwijzende 'deze' in onderstaand citaat.
CiteerTegelijk met de vogels trekt een groeiend aantal vogelliefhebbers eropuit om de vogels waar te nemen. Het spieden naar deze zeldzaamheden heeft iets van de game Pokémon Go, en dan zijn de vogels de avatars.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Schuller

Citaat van: Vincent Hart op november 01, 2016, 14:07:46 PM
Misschien een heel gek idee, maar zou het niet gewoon een tekstueel bruggetje zijn? Het voorgaande gedeelte van het stuk gaat over vogeltrek - en het voorkomen van zeldzame vogels als onderdeel daarvan. Overigens wel storend: Het nergens naar verwijzende 'deze' in onderstaand citaat.
CiteerTegelijk met de vogels trekt een groeiend aantal vogelliefhebbers eropuit om de vogels waar te nemen. Het spieden naar deze zeldzaamheden heeft iets van de game Pokémon Go, en dan zijn de vogels de avatars.

Daarbij zou de analogie volgens mij 'de vogels de Pokémon' of 'de vogelaars de avatars' moeten zijn. Over storend gesproken.
Edwin Schuller

vincentvanderspek

Citaat van: HPM op november 01, 2016, 13:41:44 PM
Citaat van: GertJ op november 01, 2016, 13:16:40 PM

Hallo Herman... Er is ook nog een factor 'journalist' die uit een gesprek dingen destilleert. Op zich klopt het wel, alleen nu lijkt het wat overdreven aangezet in he tverhaal. Dat jij geen fan bent van Dutch Birding wisten we allang.

Er moet toch een reden zijn dat de journalist juist dat er uitpikt. Ik neem niet aan dat hij het zomaar uit zijn duim heeft gezogen, zeker niet omdat de bestempeling in het verhaal weinig relevant lijkt. 'DBA, aan Nederlandse organisatie die ondermeer een alarmsite voor vreemde vogels beheert' klinkt natuurlijk niet zo indrukwekkend, maar zou in het verhaal heel wel relevanter geweest zijn.
Wel of geen fan zijn heeft hier niets mee te maken, hoewel dit natuurlijk niet echt bevorderlijk is voor de populariteit.

Blijkbaar lees je het tijdschrift ook niet, Herman. In de waarnemingenrubriek besteed ik al jaren ruim aandacht aan trekvogels, met veel informatie over zowel trektelposten als ringbanen - en dat gaat veel verder dan zeldzame vogels. Al is vogeltrek(onderzoek) in brede zin natuurlijk niet de core-business van DB. 
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Vincent Hart

Citaat van: Edwin Schuller op november 01, 2016, 14:20:06 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 01, 2016, 14:07:46 PM
Misschien een heel gek idee, maar zou het niet gewoon een tekstueel bruggetje zijn? Het voorgaande gedeelte van het stuk gaat over vogeltrek - en het voorkomen van zeldzame vogels als onderdeel daarvan. Overigens wel storend: Het nergens naar verwijzende 'deze' in onderstaand citaat.
CiteerTegelijk met de vogels trekt een groeiend aantal vogelliefhebbers eropuit om de vogels waar te nemen. Het spieden naar deze zeldzaamheden heeft iets van de game Pokémon Go, en dan zijn de vogels de avatars.

Daarbij zou de analogie volgens mij 'de vogels de Pokémon' of 'de vogelaars de avatars' moeten zijn. Over storend gesproken.
Die hele analogie is storend, vooral de suggestie dat iets dat al honderden jaren bestaat (interesse in zeldzame vogels) doet denken aan iets van een paar maanden oud (i.p.v. andersom)...  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

Wel opvallend, aan de foto's bij het epistel, is dat merendeels van de mensen commercieel betrokken zijn bij 'vogels' . Verder is elke aandacht goed natuurlijk en quotes moet je nooit te letterlijk nemen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Wellicht profileren die mensen zich actiever (ze moeten er van leven) of vissen luie redacties graag uit het bekende potje 'bekende vogelaars' ;-)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: vincentvanderspek op november 01, 2016, 17:17:03 PM
Citaat van: HPM op november 01, 2016, 13:41:44 PM
Citaat van: GertJ op november 01, 2016, 13:16:40 PM

Hallo Herman... Er is ook nog een factor 'journalist' die uit een gesprek dingen destilleert. Op zich klopt het wel, alleen nu lijkt het wat overdreven aangezet in he tverhaal. Dat jij geen fan bent van Dutch Birding wisten we allang.

Er moet toch een reden zijn dat de journalist juist dat er uitpikt. Ik neem niet aan dat hij het zomaar uit zijn duim heeft gezogen, zeker niet omdat de bestempeling in het verhaal weinig relevant lijkt. 'DBA, aan Nederlandse organisatie die ondermeer een alarmsite voor vreemde vogels beheert' klinkt natuurlijk niet zo indrukwekkend, maar zou in het verhaal heel wel relevanter geweest zijn.
Wel of geen fan zijn heeft hier niets mee te maken, hoewel dit natuurlijk niet echt bevorderlijk is voor de populariteit.

Blijkbaar lees je het tijdschrift ook niet, Herman. In de waarnemingenrubriek besteed ik al jaren ruim aandacht aan trekvogels, met veel informatie over zowel trektelposten als ringbanen - en dat gaat veel verder dan zeldzame vogels. Al is vogeltrek(onderzoek) in brede zin natuurlijk niet de core-business van DB.

Dat was juist het punt, Vincent. Niet de core-busines maar wel als enige genoemd.
En als je je door het in een tijdschrift plaatsen van artikelen met aandacht voor vogeltrek 'een organisatie die onder meer vogeltrek bestudeert' mag noemen, dan mag zelfs de NRC dat ook. Het lijkt me gewoon niet terecht en ik vind het ook niet zo aardig tegenover organisaties waarvan het wél de/een core-buisiness is.
Herman van der Meer

hiskodevries

Herman, maak je niet druk. Weet zo'n journalist toch niets van
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Ik maak me niet druk maar probeer alleen uit te leggen hoe het op mij overkomt. De DB-mensen lijken het best te vinden zo, dus dan maakt het ook niet uit uit welke duim het komt.
Herman van der Meer

pdeknijff

Maar Herman, die organisaties zijn er niet, laat staan dat ze daar volop over publiceren.
SOVON, de Vogelbescherming, de NOU, zijn allemaal belangrijke organisaties die zich "ondermeer" met vogeltrek bezighouden, niets meer en niets minder.
Trektellen is buiten kijf DE trek-georienteerde "organisatie", maar kent om een aantal zeer begrijpelijke redenen, geen eigen medium (behalve de site) om te publiceren.

Ik zie niet of nauwelijks enige vorm van onmin of afgunst tussen deze organisaties (en wrn.nl niet te vergeten), al zullen er heus wel meningsverschillen zijn.

De eerste zaterdag van oktober is telkens weer HET trektelmoment van het jaar met veel pers aandacht vooral o dat Vogelbescherming zich daarvoor wil inspannen. Iedereen doet mee.
Daarna gaan we over tot de orde van de dag, en ja, dan kun je ook dit soort stukjes krijgen die er minder toe doen. De kachel moet roken.

Er is niemand die zich daar druk over maakt, jij blijkbaar wel, dat mag, maar als je ons daar mee wilt lastig vallen doe dat dan constructief, aan een mening om een mening hebben we niet veel. Dat is net zo zinloos als dat stukje.
Ik zou zeggen, ga eens een paar weken trektellen op een leuke post, ik kan het je aanbevelen!

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Ik heb ruime ervaring met trektellen, Peter, en heb een ruime verzameling boeken en andere publicaties over het onderwerp (voor zover ik weet geen van allen van DB). Toch zal ik nooit zeggen dat ik me bezighoud of -hield met de studie van de vogeltrek.
Herman van der Meer

theo53

Luister ook eens naar het interview op radio 1 ( http://www.nporadio1.nl/gemist/2016-10-29 ), waarin vogelkenner Freriks het heeft over een 6 a 7 centimeter grote Bergheggenmus. Je moet  er maar verstand van hebben. In hetzelfde interview claimt hij ook de Woestijntapuit van Texel te hebben ontdekt. Dat betekent dat Ruud Brouwer de kijker, die hij gewonnen heeft voor de zeldzaamste soort van de DBA week, weer moet inleveren, tenzij........
Theo Admiraal

GertJ

Citaat van: theo53 op november 02, 2016, 21:59:10 PM
Luister ook eens naar het interview op radio 1 ( http://www.nporadio1.nl/gemist/2016-10-29 ), waarin vogelkenner Freriks het heeft over een 6 a 7 centimeter grote Bergheggenmus. Je moet  er maar verstand van hebben. In hetzelfde interview claimt hij ook de Woestijntapuit van Texel te hebben ontdekt. Dat betekent dat Ruud Brouwer de kijker, die hij gewonnen heeft voor de zeldzaamste soort van de DBA week, weer moet inleveren, tenzij........
Het is maar wat je ontdekken noemt. Als je aanschuift bij 100 man moet je het vogeltje ook maar zien te ontdekken op de akker ;D
Groet Gert Jager

Guus Peterse

Als je aanschuift bij 100 man is er altijd wel iemand die hem je wil aanwijzen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Marijn de Weijer

Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

rinsevdvliet

Irritant mannetje die Kester Freriks, gewoon een journalist met net zo weinig kennis van zaken als de meeste andere journalisten. Jammer dat ie daar zelf anders over denkt.

Edwin Schuller

Edwin Schuller