Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jfbouwmeester

Citaat van: H.J. Tromp op september 11, 2016, 20:15:20 PM
Misbruik van vogels weer een stapje verder:
http://www.nu.nl/gadgets/4319938/politie-heeft-eerste-roofvogels-getraind-inzet-drones.html

Ik zie samenwerking met vogels niet als misbruik.
Beter is het natuurlijk om de drones helemaal te verbieden.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op september 15, 2016, 08:58:39 AM

Ik zie samenwerking met vogels niet als misbruik.

Volgens mij worden de roofvogels gebruikt, waarbij ze het risico lopen verwond te raken. Dat is geen vrije keuze van die vogels.
Maar ja, dan kunnen we het ook over ander vee gaan hebben.
Herman van der Meer

jfbouwmeester

Citaat van: HPM op september 15, 2016, 09:28:36 AM
Citaat van: jfbouwmeester op september 15, 2016, 08:58:39 AM

Ik zie samenwerking met vogels niet als misbruik.

Volgens mij worden de roofvogels gebruikt, waarbij ze het risico lopen verwond te raken. Dat is geen vrije keuze van die vogels.
Maar ja, dan kunnen we het ook over ander vee gaan hebben.

Vrije keuze?
Politiehonden?
Mensen?
We worden allemaal gemanipuleerd.
Je geeft het zelf eigenlijk al aan.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

snwja3

Citaat van: jfbouwmeester op september 15, 2016, 12:27:47 PM
Citaat van: HPM op september 15, 2016, 09:28:36 AM
Citaat van: jfbouwmeester op september 15, 2016, 08:58:39 AM

Ik zie samenwerking met vogels niet als misbruik.

Volgens mij worden de roofvogels gebruikt, waarbij ze het risico lopen verwond te raken. Dat is geen vrije keuze van die vogels.
Maar ja, dan kunnen we het ook over ander vee gaan hebben.


Vrije keuze?
Politiehonden?
Mensen?
We worden allemaal gemanipuleerd.
Je geeft het zelf eigenlijk al aan.

Jan Bouwmeester

Ja, dan mogen we het bij roofvogels ook wel doen  :o :huh:
Wietze Janse

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

bert regensburg

Google op [AD parkiet] en je treft twee recente stukjes in de regio-uitgaven van Rotterdam en Den Haag van het AD (23-9) over halsbandparkieten en andere exoten in de gemeenten Rotterdam, Den Haag en Leiden, op basis van Waarneming.nl gegevens.
De bron is mij onduidelijk, wie de genoemde onderzoekers zijn ook. De conclusie dat in Leiden ca. 3x meer parkieten worden waargenomen dan in Den Haag is onjuist. Ze worden daar wel veel vaker gemeld (verklaring: project Parkiet op Nummer).
De melding dat "deze parkieten in enorme aantallen toenemen" wordt niet ondersteund door de
gegevens van Waarneming.nl: in het eerste halfjaar 2016 was het aantal meldingen vrijwel gelijk aan dat in 2015 (beide ca. 3700),
de sommatie van de geziene aantallen vogels zijn: 2015: ca.25000, 2016: ca.21000.
In Den Haag is het aantal vogels geen 292, maar eerder in de orde van grootte 2000.
m.vr.gr.
Bert Regensburg.

pdeknijff

Hier zijn toch de slaapplaatstellingen voor?
Volgens mij de enige echte betrouwbare bron om deze soort goed te volgen.
Vandaar de regelmatige waarschuwing om wrn.nl zonder deskundige feedback (b.v. van de beheerders!) te gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

De slaapplaatstellingen geven alleen een idee van de populatie-omvang en van de verspreiding van de slaapplaatsen en niets over de aantallen per gemeente.
Kranten, en zeker zo een als het AD, kunnen natuutlijk niet gebruikt worden om een ontwikkeling te volgen.
"Brutale halsbandparkiet fokt er op los in Groene Hart"
"Steeds vaker melding van gespotte halsbandparkiet"
Herman van der Meer

hiskodevries

De halsbandparkiet breidt zich nog steeds uit, http://waarneming.nl/soort/stats/116 let op de kolom hokken.
Niet meer zo snel als eerdere jaren.
https://localfocus2.appspot.com/57e2a523700ff
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Den Haag geeft het op: de meeuw heeft voorlopig gewonnen
De VVD in de Haagse raad neemt hiermee geen genoegen,
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3249126/Den-Haag-geeft-het-op-de-meeuw-heeft-voorlopig-gewonnen
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op september 28, 2016, 20:22:31 PM
Den Haag geeft het op: de meeuw heeft voorlopig gewonnen
De VVD in de Haagse raad neemt hiermee geen genoegen,
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3249126/Den-Haag-geeft-het-op-de-meeuw-heeft-voorlopig-gewonnen
Sympathieke mensen in de Residentie: "Een experiment waarbij mensen geld konden krijgen om draden of netten te plaatsen op hun dak, mislukte ook. Hiervan werd nauwelijks gebruik gemaakt."
Die VVD'ers zeuren vast ook over blaadjes in het bos en mestlucht op het platteland, wat een treurnis...

JanHein

HPM

Citaat van: migratorius op september 28, 2016, 21:34:00 PM
Citaat van: HPM op september 28, 2016, 20:22:31 PM
Den Haag geeft het op: de meeuw heeft voorlopig gewonnen
De VVD in de Haagse raad neemt hiermee geen genoegen,
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3249126/Den-Haag-geeft-het-op-de-meeuw-heeft-voorlopig-gewonnen
Sympathieke mensen in de Residentie: "Een experiment waarbij mensen geld konden krijgen om draden of netten te plaatsen op hun dak, mislukte ook. Hiervan werd nauwelijks gebruik gemaakt."
Die VVD'ers zeuren vast ook over blaadjes in het bos en mestlucht op het platteland, wat een treurnis...

JanHein

Ik zal ook ooit de uitspraak van Bolkestein vergeten. Vanwege de bezwaren tegen de aanleg van de HSL door 'het groene hart' maakte hij toen een tochtje met de trein (waarschijnlijk voor het eerst van zijn leven niet in een auto met chauffeur). Toen hem bij aankomst om commentaar gevraagd werd zei hij verbaasd dat hij al die ophef niet begreep, omdat hij alleen maar weilanden had gezien.  'Zinloos groen', zoals Youp dat eens noemde.
Herman van der Meer

pdeknijff

Het groen langs het traject Bodegraven-Alphen-Leiden (maar ook elders) is inderdaad nogal "zinloos" (maar er zijn elders NOG gelukkig betere stukken). Dat had Bolk heel goed gezien. Extreem intensief maaien en mest injecties. Grote stukken zijn verworden tot kassieke "vallen des doods". Veel weidevogels proberen het nog wel, voor het bemesten in het voorjaar ziet het er leuk uit, maar dat is maar voor korte duur. Succes 0%, dus al jarenlang geen nieuwe aanwas meer.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Citaat van: pdeknijff op september 29, 2016, 13:10:09 PM

Het groen langs het traject Bodegraven-Alphen-Leiden (maar ook elders) is inderdaad nogal "zinloos" (maar er zijn elders NOG gelukkig betere stukken). Dat had Bolk heel goed gezien. Extreem intensief maaien en mest injecties. Grote stukken zijn verworden tot kassieke "vallen des doods". Veel weidevogels proberen het nog wel, voor het bemesten in het voorjaar ziet het er leuk uit, maar dat is maar voor korte duur. Succes 0%, dus al jarenlang geen nieuwe aanwas meer.

Het gaat/ging niet zozeer om het verlies van een strook gras, al dan niet met vogeltjes, maar om de zoveelste fysieke en visuele aantasting van het landschap, de zoveelste barrière, de zoveelste bron van lawaai. Het gaat allemaal zo sluipenden het is zo definitief. Weer een strookje, weer een hoekje. Wat nog rest van het landschap van mijn jeugd is onherkenbaar veranderd, verpest. Zogenaamde 'nieuwe natuur' ter compensatie helpt niet als het alleen maar ándere natuur is in de weinige open ruimte die er in de randstad nog over is.
Herman van der Meer


Oenanthe

Citaat van: frankmeer op oktober 06, 2016, 18:55:08 PM
Alle dagen feest http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/69605/het_mysterie_van_de_vogeltrek_ontrafeld
Spaar je de moeite. Ik heb ernaar gekeken en het enige wat er verteld wordt is dat je met satellietzenders meer informatie krijgt dan met ringen en dat je op de radar ook heel goed de vogeltrek kunt waarnemen. Niets om van op te kijken dus.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

En dat deze week de vogeltrek is begonnen!
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HT

Jammer dat ik ziek ben terwijl deze week de vogeltrek begint :rolleye: Slechte timing weer.
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

Oenanthe

Citaat van: guusp op oktober 06, 2016, 20:33:04 PM
En dat deze week de vogeltrek is begonnen!
Dat me dat nou nog ontgaan is! Of was ik toen al in slaap gesukkeld? B)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Denk het niet want dat was helemaal aan het begin.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

- Politierapport
Maasluis. In den nacht van Vrijdag op Zaterdag zijn 36 eenden toebehoorende aan W. alhier, welke op een ijsschots zaten, den Nieuwe Waterweg ingedreven. Tot heden zijn nog slechts enkele dieren terecht."
(Westlandsche Courant 31-11-1927)
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op oktober 08, 2016, 19:48:10 PM
- Politierapport
Maasluis. In den nacht van Vrijdag op Zaterdag zijn 36 eenden toebehoorende aan W. alhier, welke op een ijsschots zaten, den Nieuwe Waterweg ingedreven. Tot heden zijn nog slechts enkele dieren terecht."
(Westlandsche Courant 31-11-1927)

;D ;D ;D ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.



Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob



jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)