Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Cygnus op januari 27, 2016, 13:15:48 PM
Citaat van: HPM op januari 27, 2016, 11:40:50 AM
Citaat van: belle op januari 27, 2016, 11:04:07 AM
Zelfs onze nationale vogel is blijkbaar nog een grote onbekende; of mogen we geen eieren van de sporenkievit rapen?  :)

http://kassa.vara.nl/nieuws/kievitseieren-rapen-mag-niet-meer?utm_medium=email

http://www.omropfryslan.nl/nieuws/gedeputeerde-staten-dit-jaar-geen-ontheffing-voor-eierrapen

Wel mogen zoeken maar niet mogen rapen lijkt een raar compromis, maar het ontneemt de Friezen wel het argument van de nestbescherming. Laten ze nu maar bewijzen dat ze daar serieus in zijn. Mei de billen bleat.

Dat de provincie Friesland zelf met dit besluit/voorstel komt mag gerust een aardverschuiving worden genoemd. Tot nu toe moest dit altijd via de rechter worden afgedwongen.

Ze hebben eieren voor hun geld gekozen.
Herman van der Meer


Jan Hendriks (ZH)


milvusmilvus

Citaat van: Jan Hendriks (ZH) op januari 28, 2016, 09:52:34 AM
De continuing story>:(

Wat een pisvlek. Wat voor straf kan die jager eigenlijk krijgen?
Groet, Edzard

joostheeremans

Citaat van: Jan Hendriks (ZH) op januari 28, 2016, 09:52:34 AM
De continuing story>:(


Die Friese traditie is minstens zo hardnekkig als die van het eieren rapen. Walgelijk weer.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jeroenroelofsen

En dan maar klagen dat er zoveel muizen zijn en te weinig predatoren om dat probleem te verhelpen. Gek he met zulke figuren?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Oenanthe

Ik moet de eerste Fries nog horen klagen over gebrek aan predatoren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

milvusmilvus

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 28, 2016, 13:30:23 PM
En dan maar klagen dat er zoveel muizen zijn en te weinig predatoren om dat probleem te verhelpen. Gek he met zulke figuren?

Ik geloof dat dat fabeltje bij de PVV vandaan kwam. Die wilden toch een lading Torenvalken los laten? Waar ze deze vandaan wilden halen is me nog steeds een raadsel. Die muizenplaag was trouwens te gek, ik heb hier nog nooit zoveel Velduilen gezien..  ;D

Er lopen in Friesland helaas nog genoeg randdebielen rond die de teruggang van de weidevogels wijten aan de terugkeer van roofvogels. Het heeft uiteraard niets te maken met eierrapen, grondwaterpeil en te vroeg maaien :rolleyes: Ik heb al hier menige vermoeiende discussie over gehad.
Groet, Edzard

jeroenroelofsen

Citaat van: milvusmilvus op januari 28, 2016, 15:41:16 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 28, 2016, 13:30:23 PM
En dan maar klagen dat er zoveel muizen zijn en te weinig predatoren om dat probleem te verhelpen. Gek he met zulke figuren?

Ik geloof dat dat fabeltje bij de PVV vandaan kwam. Die wilden toch een lading Torenvalken los laten? Waar ze deze vandaan wilden halen is me nog steeds een raadsel. Die muizenplaag was trouwens te gek, ik heb hier nog nooit zoveel Velduilen gezien..  ;D

Er lopen in Friesland helaas nog genoeg randdebielen rond die de teruggang van de weidevogels wijten aan de terugkeer van roofvogels. Het heeft uiteraard niets te maken met eierrapen, grondwaterpeil en te vroeg maaien :rolleyes: Ik heb al hier menige vermoeiende discussie over gehad.
Het was de provincie Friesland zelf die daar over begon

http://nos.nl/artikel/2081159-boeren-creeerden-ideaal-landschap-voor-muizenplaag.html

CiteerDe muizenplagen in weilanden van de afgelopen jaren zijn grotendeels veroorzaakt door de mens. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de provincie Friesland.

Volgens de onderzoekers hebben boeren een ideaal landschap gecreëerd voor de veldmuis. De weilanden liggen droog, staan vol lekker gras en er zijn weinig natuurlijke vijanden zoals reigers, uilen en valken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

"Libanon heeft een vale gier teruggegeven aan Israël. Het dier was gevangen genomen door dorpelingen nadat het de Israëlisch-Libanese grens was overgevlogen. Het had bij de dorpelingen argwaan gewekt omdat het met een zender uitgerust was."
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2559507
Herman van der Meer

Rob Koelman

Roofvogels mogelijk wapen tegen drones

De Nederlandse veiligheidsdiensten houden er rekening mee dat criminelen en terroristen drones kunnen gebruiken. Een van de tegenmaatregelen die serieus wordt onderzocht is de inzet van roofvogels tegen drones.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/roofvogels-mogelijk-wapen-tegen-drones~a4235718/

Item was ook te zien in het NOS Journaal. Klinkt mooi, maar hoe snel heb je een getrainde vogel op de plek van een verdachte drone? En daaraan gerelateerd: hoeveel vogels / vogeltrainers moet je wel niet hebben om dit middel enigszins effectief te kunnen laten zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

peter van santbrink

Citaat van: H.J. Tromp op februari 08, 2016, 10:56:57 AM
In de UK willen ze het ook: http://www.bbc.com/news/uk-35519470
Arme beesten.

denk dat de criminelen als tegenmaatregel de wieken zullen verscherpen zodat de vogel in stukjes wordt gehakt  :police:

slechtvalk07

Meeuwenduo Bonnie en Clyde:
http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/duinenbollen/article27796227.ece/Meeuwenduo-teistert-Katwijk?lref=R1
(het onderzoeksrapport waarover in het artikel wordt gesproken kan ik niet vinden op de website van de gemeente Katwijk, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn beperkte zoekvaardigheid.)


met groet,
Anne Sytske Keijser




Kwartel59

Wim Vermeulen, Bakel, Brabant
Gebruiker Telmee

jfbouwmeester

Citaat van: Kwartel59 op februari 13, 2016, 11:56:22 AM
Camera betrapt kippendief op heterdaad in Milheeze (video's)
http://www.ed.nl/regio/gemert-e-o/gemert-bakel/camera-betrapt-kippendief-op-heterdaad-in-milheeze-video-s-1.5721115

Best wel leuk, alleen weet ik niet of ik daar nog zo over denk als het mijn eigen kippen betreft!

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

huysse


Richardus

CiteerRoekenjagers zetten roeptoeter in

Het is jaren een plaag in Noordlaren: de roekenkolonie. Ze maken een hels kabaal en schijten de hele boel onder: dit tot grote ergernis van de bewoners. De gemeente probeert ze al jaren tevergeefs te verjagen, maar probeert het nu met een megafoon.
Daarmee zou het moeten lukken, denkt de gemeente.

Te laat
Vorig jaar probeerde Haren de kolonie met honderden roeken aan te pakken. Na het aanvragen van de juiste vergunningen werd een begin gemaakt met het ruimen van nesten. Maar halverwege maart moest de gemeente daar mee stoppen. Het broedseizoen was begonnen en dan mag je niks meer. Het is en blijft een beschermde vogel.

Cursus op Schiphol
De gemeente Haren heeft begin dit jaar contact opgenomen met Schiphol. Vogels bij landingsbanen zijn een groot probleem voor Schiphol. Als vogels in een vliegtuigmotor terechtkomen, kan dat tot ongelukken leiden. En dus is de expertise op Schiophol groot als het om verjagen van vogels gaat.

Jan Louwes, medewerker buitendienst van de gemeente Haren, is samen met twee bewoners naar Schiphol geweest voor een cursus vogel verjagen.

'Daar zeiden ze dat we een megafoon moesten aanschaffen met het geluid van een kolonie roeken die in nood is. En het lijkt te werken. We zijn sinds afgelopen donderdag bezig. En nu al lijkt de kolonie al sterk uitgedund'.

Vier weken lang met de roeptoeter
De komende vier weken wordt de megafoon een aantal keren per dag ingezet. De gemeente hoopt ze richting het Noordlaarderbos te jagen. Daar ziijn de nesten die in Noordlaren zijn verwijderd teruggeplaatst. Als de vogels na vier weken nog steeds niet weg zijn dat grijpt de gemeente naar een zwaarder middel.

'Dan pakken we een waarschuwingsgeweer en gaan we schieten met lichtkogels. Daar schijnen ze ook erg bang van te worden. Maar dat is wel het laatste middel. Als dat niet lukt, dan bedenken we wel weer iets anders. We zijn wel creatief in Haren dus we bedenken vast wat', grinnikt Louwes.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/159615/Roekenjagers-zetten-roeptoeter-in

lucasn

Citaat van: huysse op februari 13, 2016, 18:08:02 PM
Eieren rapen in 1904.

groet,
Marijke


bonte is neem ik aan scholekster? Wel een aantal zeg..
Groet,
Lucas Nieuweboer

evertdirks

Citaat van: lucasn op februari 16, 2016, 22:14:05 PM
Citaat van: huysse op februari 13, 2016, 18:08:02 PM
Eieren rapen in 1904.

groet,
Marijke


bonte is neem ik aan scholekster? Wel een aantal zeg..


Ja bonte is de scholekster die heet in het noorden ook wel bonte piet.

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Cygnus

#2150
Citaat van: lucasn op februari 16, 2016, 22:14:05 PM
Citaat van: huysse op februari 13, 2016, 18:08:02 PM
Eieren rapen in 1904.

groet,
Marijke


bonte is neem ik aan scholekster? Wel een aantal zeg..

Nee, dat wordt niet bedoeld. Bonte eieren staat voor alle andere eieren dan die van de Kievit (in de praktijk merendeels Grutto-eieren).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema


peter van santbrink


migratorius

Citaat van: nvgilst op februari 18, 2016, 15:17:52 PM
Massale uilensterfte: http://www.telegraaf.nl/binnenland/25225525/__Massale_uilensterfte__.html
Die hardnekkige ijzel- en vorstperiode heb ik blijkbaar gemist. Bedoelen ze dat ene weekje?

JanHein

jfbouwmeester

Citaat van: peter van santbrink op februari 23, 2016, 16:01:46 PM
Zwanen worden legaal afgeschoten in Zuid Holland, let op, zeer schokkende beelden...... :( :angry: http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/65265/zwanen_massaal_afgeschoten_in_groene_hart?autoplay=1

Dood maken in abatoirs en doodschieten het heeft altijd iets rottigs. Maar als de dieren opgegeten worden is dat toch normaal.
Maar... het blijft lastig, de mens als alleseter.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Johan Helmus

Citaat van: jfbouwmeester op februari 23, 2016, 16:56:19 PM
Citaat van: peter van santbrink op februari 23, 2016, 16:01:46 PM
Zwanen worden legaal afgeschoten in Zuid Holland, let op, zeer schokkende beelden...... :( :angry: http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/65265/zwanen_massaal_afgeschoten_in_groene_hart?autoplay=1

Dood maken in abatoirs en doodschieten het heeft altijd iets rottigs. Maar als de dieren opgegeten worden is dat toch normaal.
Maar... het blijft lastig, de mens als alleseter.

Jan Bouwmeester
Heb je het artikel eigenlijk wel gelezen? Volgens mij staat er nergens iets waaruit blijkt dat ze worden geschoten voor consumptie. (Nu betekent dat natuurlijk niet automatisch dat de geschoten zwanen vervolgens zeker niet zullen worden geconsumeerd.)
Groeten, Johan Helmus

Cygnus

Citaat van: Johan Helmus op februari 23, 2016, 17:26:44 PM
Citaat van: jfbouwmeester op februari 23, 2016, 16:56:19 PM
Citaat van: peter van santbrink op februari 23, 2016, 16:01:46 PM
Zwanen worden legaal afgeschoten in Zuid Holland, let op, zeer schokkende beelden...... :( >:( http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/65265/zwanen_massaal_afgeschoten_in_groene_hart?autoplay=1

Dood maken in abatoirs en doodschieten het heeft altijd iets rottigs. Maar als de dieren opgegeten worden is dat toch normaal.
Maar... het blijft lastig, de mens als alleseter.

Jan Bouwmeester
Heb je het artikel eigenlijk wel gelezen? Volgens mij staat er nergens iets waaruit blijkt dat ze worden geschoten voor consumptie. (Nu betekent dat natuurlijk niet automatisch dat de geschoten zwanen vervolgens zeker niet zullen worden geconsumeerd.)

In de praktijk worden geschoten Knobbelzwanen altijd weggegooid. Ze worden nooit geconsumeerd (hoge uitzondering daargelaten). In de Verenigde Staten, waar legaal gejaagd mag worden op Fluitzwanen, wordt in ieder geval een deel van de zwanen wel gegeten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jfbouwmeester

#2157
""In de praktijk worden geschoten Knobbelzwanen altijd weggegooid. Ze worden nooit geconsumeerd (hoge uitzondering daargelaten). In de Verenigde Staten, waar legaal gejaagd mag worden op Fluitzwanen, wordt in ieder geval een deel van de zwanen wel gegeten. ""

Het lijkt mij niet normaal als geschoten zwanen worden weggegooid. Ik ben vroeger zelf poelier geweest. Je vilde de zwanen en het borstvlees is prima vlees en ook de poten zijn goed te braden. We keken vroeger nooit naar de tijd die duurde om een dier consumptieklaar te maken. Tegenwoordig is het al gauw te tijdrovend om nog winst te kunnen maken.(alsof dat het belangrijkste is) Maar weggooien klopt niet. Bij de voedselbank zijn genoeg mensen die je plezier met dat vlees kan doen en als je het een paar maal gezien hebt dan kan je de vogel zelf ook wel panklaar maken. Wie weet kan men het zelfs op internet tonen om te zien hoe dat moet. De vraag die dan nog overblijft is; hoe krijg je ze daar waar men ze nodig heeft?

Schieten en dan weggooien is niet normaal. :wacko:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op februari 23, 2016, 19:48:51 PM

Het lijkt mij niet normaal als geschoten zwanen worden weggegooid. ...

Ik vind het niet normaal dat Knobbelzwanen worden geschoten.
Herman van der Meer

peter van santbrink

de reportage over het afschieten van de Knobbelzwanen gezien en met stomheid geslagen; blijkbaar is de Knobbelzwaan een beschermde soort en mag alleen in extreme gevallen (bewezen aanrichten van schade bv) aangepakt worden en dat is hier duidelijk niet het geval.

Wat ik verder niet begrijp is wat die honden aan het doen zijn; het is duidelijk dat die niet getraind zijn, ze doen maar wat. Het ergste vond ik de scene waar de geschoten (maar verre van dode) zwaan door de hond in de rug meerdere keren wordt gebeten, de zwaan probeert weg te komen (wat natuurlijk niet meer kan) en die klootzak van een jager komt met een slakkengangetje (en een glimlach op z'n gezicht) aanlopen en in plaats van de zwaan snel te doden pakt ie 'm op aan z'n kop, slingert de zwaan over z'n schouder en loopt weg.....

en dat de politie zelfs helpt met het inladen van de (dode ?) zwanen is ook vrij bizar.