Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: pdeknijff op november 26, 2015, 18:25:48 PM
Die vergelijking gaat mank natuurlijk.
Een uit de hand gelopen hobby filmer blijft een hobby filmer, en die professionele begeleiding is er niet.
[size=78%]Als ik onder professionele begeleiding een houten stellage middenin een kolonie Grote zilverreigers plaats, dan hoef je niet vreemd op te kijken dat er forse verstoring plaatsvind. Dat niemand daar een biet om geeft, en massaal de landschapsvernietiging als echte natuur aanziet is ook niet vreemd. Maar het blijft verstoring.[/size]
We weten inderdaad niet exact welke verstoring bij deze IJsvogels heeft plaatsgevonden, dan dat is ook niet meer te controleren, maar het blijft in ieder geval in potentie verstoringsgevoelig met als enige motivatie: Ik wilde dit graag filmen. Educatie? amehoela. Professionele begeleiding?
Van mij mag hij, maar om daar reclame voor te maken terwijl wrn.nl nadrukkelijk nestfotografie wil weren lijkt me merkwaardig.

Eigenlijk heb je wel een punt. Maar hij heeft zijn beelden niet ingevoerd bij Waarneming en dan kan Waarneming er verder niet veel aan doen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

#2071
Citaat van: Rob Koelman op november 26, 2015, 18:27:57 PM
Citaat van: pdeknijff op november 26, 2015, 14:14:48 PMWaarom is het op dit forum toegestaan reclame te maken voor nestfotografen? Ik zie het verschil niet?

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 26, 2015, 17:53:25 PMIs dit een reactie op de post over die docu over IJsvogels? Zo ja -> In Nederland is het geoorloofd om in dooie mensen te snijden mits het onder professionele begeleiding gebeurt en educatieve doeleinden betreft. Voor je persoonlijke lol mag je dit thuis niet doen. (Daar zou je het mee kunnen vergelijken).

Binnenkort snijden er weer heel wat mensen voor hun (eet)plezier in dode konijnen. Of dat snijden in alle gevallen professioneel wordt uitgevoerd weet ik niet, maar het is in ieder geval zeer educatief voor de kinderen...  B)

Haha, ja Rob...  ;D het was een vergelijking van niks maar ik wist even niets anders. (Overigens is er een nuance aangebracht mbt nestfotografie > als uit de beelden blijkt dat er echt geen verstoring is, is het toegestaan: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=186352.msg1189408#msg1189408 ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jfbouwmeester

Citaat van: pdeknijff op november 26, 2015, 14:14:48 PM
Waarom is het op dit forum toegestaan reclame te maken voor nestfotografen?
Ik zie het verschil niet?

Noem je dit reclame? Aan reclame wordt geld verdiend en dat is hier vast niet het geval.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

pdeknijff

Wellicht in jouw beleving Jan, maar de letterlijke betekenis is een stuk breder en veelzijdiger. Sla er maar eens een goed woordenboek op na.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

jfbouwmeester

Citaat van: pdeknijff op november 26, 2015, 19:58:33 PM
Wellicht in jouw beleving Jan, maar de letterlijke betekenis is een stuk breder en veelzijdiger. Sla er maar eens een goed woordenboek op na.

Ja, dat weet ik en dat begrijp ik best. Maar ik vond dat je zo principieel deed, snap je?
Dit is toch een forum voor iedereen.
Mag men best iets op zetten wat de een mogelijk minder welgevallig is, vind ik.

Jan Bouwmeester ;)
jfbOUWMEESTER

arnoud.vandenberg

Sinds kort bestaat er kennelijk legale jacht op Brandganzen en Knobbelzwanen. Voor 4000 euro worden jagers uit Amerika gelokt om een rijtje schieten. Zie advertentie op getducks.com:[/size]Private: Netherlands Goose Hunt Netherlands goose hunting - world's newest trophy waterfowl hunting destinationDon't miss your chance to be among the very first hunters to experience this uniquely incredible Netherlands goose hunt. Contact us today to discuss; to ensure the highest-possible quality, availability is limited to 3-4 hunters per week (<50 hunting guests annually). The barnacle goose hunting alone commands your utmost attention, there's absolutely NOWHERE better on earth to collect barnacle geese or mute swans. Rate: [/size]$4,600[/font]

Aad G.

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 13, 2015, 18:57:56 PM
Sinds kort bestaat er kennelijk legale jacht op Brandganzen en Knobbelzwanen. Voor 4000 euro worden jagers uit Amerika gelokt om een rijtje schieten. Zie advertentie op getducks.com:[/size]Private: Netherlands Goose Hunt Netherlands goose hunting - world's newest trophy waterfowl hunting destinationDon't miss your chance to be among the very first hunters to experience this uniquely incredible Netherlands goose hunt. Contact us today to discuss; to ensure the highest-possible quality, availability is limited to 3-4 hunters per week (<50 hunting guests annually). The barnacle goose hunting alone commands your utmost attention, there's absolutely NOWHERE better on earth to collect barnacle geese or mute swans. Rate: [/size]$4,600[/font]
:-\
Van hun site :

Due to animal rights initiatives, we are certain that this beautiful opportunity for goose hunting in Netherlands will be short-lived.
Hear, hear!

Laten we het hopen, dat het nooit van de grond komt...

arnoud.vandenberg

#2077
zulke plezierjachttripjes voor met name Amerikanen vinden kennelijk plaats in Friesland:


Netherlands goose hunt was great and the barnacle geese were plentiful...and harvesting a banded barnacle[size=inherit]Our Netherlands goose hunt was great and the barnacle geese were plentiful for this time of year.  We got 42 barnacle geese and 2 wood pigeons during two morning hunts. Numerous doubles and harvesting a banded barnacle.  Not too bad by anyone's standards!  The hunt went better than I had anticipated.  Also, our tours went very well.  A beautiful country, an informative and friendly tour guide, along with great food.  What more could we have asked for?  Attached you will find a couple of photos that tell the story better than I can.   I look to GetDucks.com for other new collector's hunts, destinations located off the beaten path for birds that are not found in many hunter's collections.
Richard Welker
Referenced hunt: Netherlands goose hunt (Contact Ramsey Russell 601-214-9737  for trip details)[/size]

peter van santbrink

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 14, 2015, 13:24:01 PM
zulke plezierjachttripjes voor met name Amerikanen vinden kennelijk plaats in Friesland:


Netherlands goose hunt was great and the barnacle geese were plentiful...and harvesting a banded barnacle[size=inherit]Our Netherlands goose hunt was great and the barnacle geese were plentiful for this time of year.  We got 42 barnacle geese and 2 wood pigeons during two morning hunts. Numerous doubles and harvesting a banded barnacle.  Not too bad by anyone's standards!  The hunt went better than I had anticipated.  Also, our tours went very well.  A beautiful country, an informative and friendly tour guide, along with great food.  What more could we have asked for?  Attached you will find a couple of photos that tell the story better than I can.   I look to GetDucks.com for other new collector's hunts, destinations located off the beaten path for birds that are not found in many hunter's collections.
Richard Welker
Referenced hunt: Netherlands goose hunt (Contact Ramsey Russell 601-214-9737  for trip details)[/size]

misselijkmakend.....  :'( :'(

jeroenroelofsen

Maar dit komt van een website, als we alle websites als "media" gaan aanmerken, dan kunnen we nog wel even bezig blijven.
Beter is om dit bij de betrokken instanties neer te leggen, of dit allemaal wel legaal mag etc...
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 14, 2015, 13:24:01 PM

... destinations located off the beaten path for birds that are not found in many hunter's collections. ...

Twitchen met een geweer.
Herman van der Meer

hiskodevries

ze doen wel weer aan het aflezen van ringen. want vol trots wordt gemeld dat ze een kleurring hebben geschoten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 14, 2015, 16:33:39 PM

ze doen wel weer aan het aflezen van ringen. want vol trots wordt gemeld dat ze een kleurring hebben geschoten.

Dat het een kleurring was staat er niet bij. En ook niet dat ze er melding van hebben gemaakt.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Meer mannetjes doodgereden door slimme vrouwtjes Wilde Eend? http://npowetenschap.nl/site/artikel/Help-boswachter-Arjan-Postma/7718

Deze kaart: https://waarneming.nl/vs/statistics?prov=0&gem=0&sg=1&srt=198&from=2000-12-15&to=2015-12-15 zou een deel van het antwoord kunnen geven als ik daar geslacht een kleurtje mag geven en/of aparte statistieken mag zien :) Hisko?
Thijs Fijen

Edwin Schuller

Citaat van: Thijs Fijen op december 15, 2015, 13:26:40 PM
Meer mannetjes doodgereden door slimme vrouwtjes Wilde Eend? http://npowetenschap.nl/site/artikel/Help-boswachter-Arjan-Postma/7718

"Help hem dan door iedere keer wanneer je over deze weg komt het aantal dode mannetjeseenden (te herkennen aan hun groene kop) te tellen."

Hoe hij daar een verantwoorde conclusie aan wilt gaan verbinden, zonder iets te weten over de aantallen dode vrouwtjeseenden, is mij een raadsel....?
Edwin Schuller

Thijs Fijen

Citaat van: Edwin Schuller op december 15, 2015, 14:06:29 PM
Citaat van: Thijs Fijen op december 15, 2015, 13:26:40 PM
Meer mannetjes doodgereden door slimme vrouwtjes Wilde Eend? http://npowetenschap.nl/site/artikel/Help-boswachter-Arjan-Postma/7718

"Help hem dan door iedere keer wanneer je over deze weg komt het aantal dode mannetjeseenden (te herkennen aan hun groene kop) te tellen."

Hoe hij daar een verantwoorde conclusie aan wilt gaan verbinden, zonder iets te weten over de aantallen dode vrouwtjeseenden, is mij een raadsel....?
En hij zal toch ook iets moeten weten over de verhouding mannetjes/vrouwtjes ;), maar ik ga er eigenlijk wel vanuit dat hij hier wel over heeft nagedacht.
Thijs Fijen

HPM

#2086
Een snelle telling: De eerste vijf pagina's  met platgereden Wilde eenden geeft 33 mannetjes en 31 vrouwtjes.
https://waarneming.nl/soort/view/198?waardplant=0&poly=1&from=2000-12-08&to=2015-12-15&akt[]=2016&plum[]=0&maand=0&rows=20


De link werkt alleen naar behoren als je hem kopieert en plakt
Het is wilde eend met gedrag 'verkeersslachtoffer'
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Je zou wel een meting willen doen in het seizoen dat de mannetjes achter de vrouwtjes aanzitten, uitgaande van de aanname dat ze de rest van het jaar 50/50 worden platgereden. Daar heb je niet naar gekeken of wel?
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op december 16, 2015, 08:46:42 AM

Je zou wel een meting willen doen in het seizoen dat de mannetjes achter de vrouwtjes aanzitten, uitgaande van de aanname dat ze de rest van het jaar 50/50 worden platgereden. Daar heb je niet naar gekeken of wel?

Een seizoenspatroon zou me niet verbazen maar ik heb er (nog) niet naar gekeken. Het is handwerk en er zijn 32 pagina's.
Misschien een mooi klusje voor de boswachter.
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 14, 2015, 13:24:01 PM
zulke plezierjachttripjes voor met name Amerikanen vinden kennelijk plaats in Friesland:


Netherlands goose hunt was great and the barnacle geese were plentiful...and harvesting a banded barnacle[size=inherit]Our Netherlands goose hunt was great and the barnacle geese were plentiful for this time of year.  We got 42 barnacle geese and 2 wood pigeons during two morning hunts. Numerous doubles and harvesting a banded barnacle.  Not too bad by anyone's standards!  The hunt went better than I had anticipated.  Also, our tours went very well.  A beautiful country, an informative and friendly tour guide, along with great food.  What more could we have asked for?  Attached you will find a couple of photos that tell the story better than I can.   I look to GetDucks.com for other new collector's hunts, destinations located off the beaten path for birds that are not found in many hunter's collections.
Richard Welker
Referenced hunt: Netherlands goose hunt (Contact Ramsey Russell 601-214-9737  for trip details)[/size]

Hoe weet je dat deze activiteiten in Friesland afspelen Arnoud?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden


hiskodevries

Citaat van: HPM op december 16, 2015, 09:05:11 AM
Citaat van: Edwin Schuller op december 16, 2015, 08:46:42 AM

Je zou wel een meting willen doen in het seizoen dat de mannetjes achter de vrouwtjes aanzitten, uitgaande van de aanname dat ze de rest van het jaar 50/50 worden platgereden. Daar heb je niet naar gekeken of wel?

Een seizoenspatroon zou me niet verbazen maar ik heb er (nog) niet naar gekeken. Het is handwerk en er zijn 32 pagina's.
Misschien een mooi klusje voor de boswachter.
een platte man eend is ook makkelijker op naam te brengen dan een vrouw.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arnoud.vandenberg

Citaat van: Yeronimo op december 16, 2015, 10:55:07 AM
Citaat van: arnoud.vandenberg op december 14, 2015, 13:24:01 PM
zulke plezierjachttripjes voor met name Amerikanen vinden kennelijk plaats in Friesland:


Netherlands goose hunt was great and the barnacle geese were plentiful...and harvesting a banded barnacle[size=inherit]Our Netherlands goose hunt was great and the barnacle geese were plentiful for this time of year.  We got 42 barnacle geese and 2 wood pigeons during two morning hunts. Numerous doubles and harvesting a banded barnacle.  Not too bad by anyone's standards!  The hunt went better than I had anticipated.  Also, our tours went very well.  A beautiful country, an informative and friendly tour guide, along with great food.  What more could we have asked for?  Attached you will find a couple of photos that tell the story better than I can.   I look to GetDucks.com for other new collector's hunts, destinations located off the beaten path for birds that are not found in many hunter's collections.
Richard Welker
Referenced hunt: Netherlands goose hunt (Contact Ramsey Russell 601-214-9737  for trip details)[/size]

Hoe weet je dat deze activiteiten in Friesland afspelen Arnoud?


Had dat vernomen van een goede vriend die dit najaar in Zweden ganzen heeft geringd en daar over deze ganzenjacht had gehoord.


Overigens viel me bij een bezoek met Engelse ganzenliefhebbers aan Gaasterland in de laatste dagen van november op dat hier nog maar weinig ganzen voorkomen en dat de weinige aanwezige groepen erg schuw zijn; maar een bewijs dat die schuwheid het gevolg is van jachtdruk is er natuurlijk niet.

Gerard Troost

Citaat van: Aad G. op december 16, 2015, 11:22:59 AM
Wederom van hun site :

These Netherlands goose hunts take place throughout the entire small country.
Overal in Nederland dus... :angry:  :'(
hartverwarmende footer op die site...

"As strong advocates of conservation, GetDucks.com supports the following organizations:"
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen


migratorius

Citaat van: gtroost op december 16, 2015, 17:18:35 PM
Citaat van: Aad G. op december 16, 2015, 11:22:59 AM
Wederom van hun site :

These Netherlands goose hunts take place throughout the entire small country.
Overal in Nederland dus... :angry:  :'(
hartverwarmende footer op die site...

"As strong advocates of conservation, GetDucks.com supports the following organizations:"
Het is ook niet zwart/wit. "Duck Stamps" die Amerikaanse jagers moeten kopen om eenden en ganzen te mogen schieten worden óók door vogelaars gekocht omdat de opbrengsten ervan ten goede komen aan natuurbescherming.
In Afrika is het hobby-matig afschieten van (vaak gekweekt!) groot wild door rijke westerlingen een belangrijke reden om de wildernis niet in akkertjes en houtskool te veranderen. Aan vogelaars ga je zulke bedragen niet verdienen...

Dat er goed geld verdiend kan worden met het jagen op vogels waarvoor een afschietvergunning is afgegeven kan natuurlijk tot dubieuze aanvragen tot afschot voeren: dat zou men in de gaten moeten houden.
Het begrijpelijke argument dat er in het geheel niet gejaagd zou moeten worden is onrealistisch. Als de afschot van zomerganzen de winterganzen (waarbij de kans op verkeerde determinatie groot is) volledige bescherming zou bieden, had ik er persoonlijk weinig tot geen problemen mee. Helaas is dat momenteel niet het geval.

JanHein

arnoud.vandenberg

@JanHein: Misschien is verstoring nog wel het grootste probleem dat de jacht in een dichtbevolkt land met steeds minder natuurgebied veroorzaakt. Niet alleen ganzen en eenden maar ook andere vogels verliezen na ervaringen met jagers hun natuurlijke tamheid (NB: schuwheid ontstaat na negatieve ervaringen). Ze vliegen daarom al van grote afstand op voor naderende fietsers of wandelaars.


jeroenroelofsen

Komt dat vroege opvliegen niet door alle menselijke contact? Ook wandelen, fietsen en zelfs massaal twitchen doet denk ik ook debet aan de tamheid van sommige soorten.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Yeronimo

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 17, 2015, 10:22:24 AM
http://www.telegraaf.nl/reiskrant/24888518/__Amerikanen_komen_hier_ganzen_schieten__.html





Ook op Facebook meegeholpen discussie aan te zwengelen. Leeuwarder Courant pikte het op, nam gisteren contact met me op en plaatste vandaag ook een artikel.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Thijs Fijen

Naar mijn weten is het legaal wat ze doen. Er is binnen de politieke partijen ook volop discussie over plezierjacht vs 'nodige' jacht. Nodig staat hier tussen aanhalingstekens omdat er ook nog discussie is of jacht überhaupt nodig is (andere discussie en sowieso niet hier).
Thijs Fijen