Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgieskens

Ofschoon ik zelf ook vogels voeder (voornamelijk voor mijn eigen plezier) en al jaren trouw lid ben van de Vogelbescherming, heb ik mijn twijfels bij hun voeder adviezen. Mij bekruipt het gevoel dat die te veel worden ingegeven door de relatie die ze hebben met Vivara. Er zitten ook positieve aspecten aan die relatie, maar voor wat betreft het jaarrond voeren, denk ik, dat dat vaak niet nodig is en mogelijk zelfs onwenselijk; zeker in de menselijke woonomgeving waar de vogels 's winters van de ene vogel-all-you-can-eat-buffet naar het andere hoppen.
Uiteraard is dat leuk voor de mensen en daarmee indirect voor hun betrokkenheid bij en bescherming van de natuur. Maar het houdt ook zwakke exemplaren, ziektes en ongedierte in stand.

En een tafelschraper op zich desinfecteert niet.
Wie wel goed wil reinigen en niet met speciale chemische middelen aan de slag wil, is denk ik aangewezen op kokend water en soda.
Voor voedersilo's kun je denk ik ook beter een kleiner model nemen, zodat niet in een keer de hele wintervoorraad er in past (om er vervolgens maanden niet naar om te kijken). Dan hoeft er ook minder te worden leeg gegooid als je hem regelmatig wilt reinigen.
Vroeger was het advies voor voedertafels: 's ochtends niet meer voer er op dan in een dag kan worden gegeten en 's avonds weer leeg-/schoonmaken.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Citaat van: mgieskens op september 20, 2015, 14:14:49 PM

Ofschoon ik zelf ook vogels voeder (voornamelijk voor mijn eigen plezier) en al jaren trouw lid ben van de Vogelbescherming, heb ik mijn twijfels bij hun voeder adviezen. Mij bekruipt het gevoel dat die te veel worden ingegeven door de relatie die ze hebben met Vivara. Er zitten ook positieve aspecten aan die relatie, maar voor wat betreft het jaarrond voeren, denk ik, dat dat vaak niet nodig is en mogelijk zelfs onwenselijk; zeker in de menselijke woonomgeving waar de vogels 's winters van de ene vogel-all-you-can-eat-buffet naar het andere hoppen.
Uiteraard is dat leuk voor de mensen en daarmee indirect voor hun betrokkenheid bij en bescherming van de natuur. Maar het houdt ook zwakke exemplaren, ziektes en ongedierte in stand....

Dit jaar heb ik de voedering onderbroken omdat ik me afvroeg of het slechte broedsucces van de mezen op mijn balkon ermee te maken had. Er is slechts een pimpeltje uitgevlogen, tegen nul koolmezen vorig jaar. Ik denk dus niet dat het heeft geholpen.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jfbouwmeester

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 24, 2015, 21:09:59 PM
Malta moet voor de rechter verschijnen ivm vogelvangst: http://www.timesofmalta.com/articles/view/20150924/local/malta-taken-to-eu-court-over-finch-trapping-government-says-it-will.585643

Mijn Engels is net niet goed genoeg om het precies te vertalen, maar...

Ook al schaad het vangen de soort niet, waarom zou men ze nog vangen nu er genoeg van deze vogels gekweekt worden?

De gekweekte populatie is in feite een toegevoegde populatie omdat de natuur de gaten die er door het vangen in de wilde populatie zijn ontstaan, al snel weer zijn opgevuld.
Vogelhouders kunnen van andere kwekers vogels kopen.
Volgens mij is nu nog uit het wild vogels vangen alleen gericht op het geld dat het kan opleveren. Dat moet toch een keer stoppen lijkt mij. Overigens dacht ik dat dit vangen al niet meer bestond.

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

OlivierO

Citaat van: jfbouwmeester op september 24, 2015, 23:20:24 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 24, 2015, 21:09:59 PM
Malta moet voor de rechter verschijnen ivm vogelvangst: http://www.timesofmalta.com/articles/view/20150924/local/malta-taken-to-eu-court-over-finch-trapping-government-says-it-will.585643

Mijn Engels is net niet goed genoeg om het precies te vertalen, maar...

Ook al schaad het vangen de soort niet, waarom zou men ze nog vangen nu er genoeg van deze vogels gekweekt worden?

De gekweekte populatie is in feite een toegevoegde populatie omdat de natuur de gaten die er door het vangen in de wilde populatie zijn ontstaan, al snel weer zijn opgevuld.
Vogelhouders kunnen van andere kwekers vogels kopen.
Volgens mij is nu nog uit het wild vogels vangen alleen gericht op het geld dat het kan opleveren. Dat moet toch een keer stoppen lijkt mij. Overigens dacht ik dat dit vangen al niet meer bestond.

Jan Bouwmeester

Volgens mij moet vogels in kooien of anderszins gevangen houden tout cours stoppen. Denk je niet dat dat beter is?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Ik geloof niet dat de vogeljacht op Malta en elders veel met kooivogels heeft te maken.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op september 25, 2015, 10:42:44 AM
Ik geloof niet dat de vogeljacht op Malta en elders veel met kooivogels heeft te maken.

Dat is ook waar, maar dat is niet wat Jan zegt.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op september 25, 2015, 10:52:48 AM
Citaat van: HPM op september 25, 2015, 10:42:44 AM
Ik geloof niet dat de vogeljacht op Malta en elders veel met kooivogels heeft te maken.

Dat is ook waar, maar dat is niet wat Jan zegt.

Jan had het in verband met Malta over het kweken van vogels.
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op september 25, 2015, 11:24:08 AM
Citaat van: OlivierO op september 25, 2015, 10:52:48 AM
Citaat van: HPM op september 25, 2015, 10:42:44 AM
Ik geloof niet dat de vogeljacht op Malta en elders veel met kooivogels heeft te maken.
Dat is ook waar, maar dat is niet wat Jan zegt.
Jan had het in verband met Malta over het kweken van vogels.
Jan heeft het artikel goed gelezen en begrepen, want hierin wordt vermeld dat het levend vangen van vinkachtigen een overgangsregeling is tot er een kweekprogramma loopt.
Of dat allemaal geloofwaardig is, is iets heel anders!

JanHein

jfbouwmeester


[/quote]

Volgens mij moet vogels in kooien of anderszins gevangen houden tout cours stoppen. Denk je niet dat dat beter is?
[/quote]

Ik denk niet dat stoppen met vogels houden beter is.
Vogels houden voegt veel levensgeluk aan mensen toe. Voor de vogels zelf maakt het al helemaal niet uit. Zij nemen het leven waar zoals het zich voordoet. Zij gaan niet vergelijken. Zij krijgen eten en drinken en een goede verzorging en planten zich voort. Zij hebben ook geen last van predatoren in een volière. Wat wil je als vogel nog meer.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

OlivierO

Citaat van: jfbouwmeester op september 25, 2015, 12:24:59 PM
Citeer
Volgens mij moet vogels in kooien of anderszins gevangen houden tout cours stoppen. Denk je niet dat dat beter is?

Ik denk niet dat stoppen met vogels houden beter is.
Vogels houden voegt veel levensgeluk aan mensen toe. Voor de vogels zelf maakt het al helemaal niet uit. Zij nemen het leven waar zoals het zich voordoet. Zij gaan niet vergelijken. Zij krijgen eten en drinken en een goede verzorging en planten zich voort. Zij hebben ook geen last van predatoren in een volière. Wat wil je als vogel nog meer.

Jan Bouwmeester

Ik lees dit echt vol verbazing. Dat je zoiets kan neerschrijven, dat snap ik niet. Ik ben met verstomming geslagen.

Wat denk je van rondvliegen? Vleugels eens deftig strekken? Het overgrote merendeel van die vogels, die jij blijkbaar niet anders ziet dan als gebruiksvoorwerp om de mens "gelukkig" te maken, zit in VEEL te kleine kooien heel de dag op een stokje, waardoor ze zenuwachtig worden, afwijkend gedrag vertonen, ... Die "goede verzorging" zou ik ook niet meteen zomaar voor waar aannemen. Zo ken ik genoeg mensen die "weten waar ze mee bezig zijn" maar die niks deftig kunnen antwoorden als je iets vraagt over de verzorging van "zijn" vogels.

Zie jij bijvoorbeeld geen gelijkenissen met bijvoorbeeld wilde dieren in een circus? Daar is in België (ik weet niet hoe het in Nederland zit) een mooi verbod op gekomen. Niet meer dan terecht maar het mag gerust uitgebreid worden naar andere dieren.

Een pleidooi houden voor het opsluiten van vogels in kooien of volières op een natuurforum vind ik trouwens al fout genoeg, maar bon, dat heb ik in het verleden al tegen je gezegd.

Alvast mijn excuses aan elk ieder die er aanstoot aan neemt voor wat gaat komen of al neergeschreven is van mijn kant, maar van zo'n redeneringen wordt ik echt vreselijk ambetant. Dat een zelfverklaard dierenliefhebber zoiets kan zeggen, ik kan er niet bij. Echt niet.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Yeronimo

CiteerWat wil je als vogel nog meer.

Eens lekker de vleugels kunnen strekken...
In de gevangenis heeft de mens ook alles wat nodig is, maar leuk is anders vanwege het ontnemen van vrijheid.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jfbouwmeester

Vogels gaan niet vergelijken.

Gezien de laatste twee reacties doen mensen dat wel, laten daar heel scala aan menselijke emoties op los.

Jan Bouwmeester ;)
jfbOUWMEESTER

joostheeremans

Citaat van: jfbouwmeester op september 25, 2015, 13:45:34 PM
Vogels gaan niet vergelijken.

Gezien de laatste twee reacties doen mensen dat wel, laten daar heel scala aan menselijke emoties op los.

Jan Bouwmeester ;)


Volgens mij stelde jij vanmiddag de retorische vraag "wat wil een vogel nog meer?" nadat jij, met je menselijke emoties, (alhoewel menselijk...) zijn wensen had ingevuld. Dat lijkt me toch ook wel antropomorfisch nietwaar?


Olivier, je excuses zijn wat mij betreft niet nodig, ik ben het helemaal met je eens, alleen heeft bij mij de walging de overhand over verstomming. Zeker in deze context van Malta een pleidooi houden voor het houden van vogels, stuitend!


Als je wat meer wilt weten over de problematische verhouding tussen Malta en de vogels Jan, kijk hier eens hoe het er in Malta aan toegaat (zijn plaatjes, dus Engels is niet nodig).

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jfbouwmeester

"Volgens mij is nu nog uit het wild vogels vangen alleen gericht op het geld dat het kan opleveren. Dat moet toch een keer stoppen lijkt mij. Overigens dacht ik dat dit vangen al niet meer bestond."

DIT HAD IK GESCHREVEN.

Ik houd dus zeker geen pleidooi voor het vangen van vogels.

Maar ik ben ook niet tegen het houden van vogels. Ik vind overigens wel dat de mens al genoeg gedomestiseerde dieren heeft om een keuze uit te kunnen maken. Er mag dus zeker niet meer uit het wild gevangen worden.

Wat betreft het houden van vogels, daar kijk ik anders tegen aan.  Kijkt u maar eens wat er op mijn armen zit! Dat is geen trucje, dat is het onderzoekend gedrag van mijn grasparkieten. Die knabbelen graag aan mij en ik geniet van hun gedrag. Ze bijten in mijn oren en knabbelen aan mijn haren. Ik vind het heerlijk om hun gedrag te zien als ik ze bijvoorbeeld een bad geef en hoe ze dan met elkaar lopen te donderjagen. Ik heb het fijn met mijn vogels en de vogels hebben het goed bij mij. Dit is een vorm van delen.

Jammer dat mensen kunnen walgen omdat anderen anders denken over het houden van vogels.
Ik vind dat men daar zelf zijn weg en zijn verantwoordelijkheid in moet vinden. Ik zeg toch ook niet dat u vogels moet gaan houden. ;)

Jan Bouwmeester


jfbOUWMEESTER

OlivierO

Citaat van: jfbouwmeester op september 25, 2015, 19:49:05 PM
"Volgens mij is nu nog uit het wild vogels vangen alleen gericht op het geld dat het kan opleveren. Dat moet toch een keer stoppen lijkt mij. Overigens dacht ik dat dit vangen al niet meer bestond."

DIT HAD IK GESCHREVEN.

Ik houd dus zeker geen pleidooi voor het vangen van vogels.

Maar ik ben ook niet tegen het houden van vogels. Ik vind overigens wel dat de mens al genoeg gedomestiseerde dieren heeft om een keuze uit te kunnen maken. Er mag dus zeker niet meer uit het wild gevangen worden.

Wat betreft het houden van vogels, daar kijk ik anders tegen aan.  Kijkt u maar eens wat er op mijn armen zit! Dat is geen trucje, dat is het onderzoekend gedrag van mijn grasparkieten. Die knabbelen graag aan mij en ik geniet van hun gedrag. Ze bijten in mijn oren en knabbelen aan mijn haren. Ik vind het heerlijk om hun gedrag te zien als ik ze bijvoorbeeld een bad geef en hoe ze dan met elkaar lopen te donderjagen. Ik heb het fijn met mijn vogels en de vogels hebben het goed bij mij. Dit is een vorm van delen.

Jammer dat mensen kunnen walgen omdat anderen anders denken over het houden van vogels.
Ik vind dat men daar zelf zijn weg en zijn verantwoordelijkheid in moet vinden. Ik zeg toch ook niet dat u vogels moet gaan houden. ;)

Jan Bouwmeester

Je maakt het alleen maar erger, Jan. Elke keer weer.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jfbouwmeester

Citaat van: OlivierO op september 26, 2015, 16:11:45 PM
Citaat van: jfbouwmeester op september 25, 2015, 19:49:05 PM
"Volgens mij is nu nog uit het wild vogels vangen alleen gericht op het geld dat het kan opleveren. Dat moet toch een keer stoppen lijkt mij. Overigens dacht ik dat dit vangen al niet meer bestond."

DIT HAD IK GESCHREVEN.

Ik houd dus zeker geen pleidooi voor het vangen van vogels.

Maar ik ben ook niet tegen het houden van vogels. Ik vind overigens wel dat de mens al genoeg gedomestiseerde dieren heeft om een keuze uit te kunnen maken. Er mag dus zeker niet meer uit het wild gevangen worden.

Wat betreft het houden van vogels, daar kijk ik anders tegen aan.  Kijkt u maar eens wat er op mijn armen zit! Dat is geen trucje, dat is het onderzoekend gedrag van mijn grasparkieten. Die knabbelen graag aan mij en ik geniet van hun gedrag. Ze bijten in mijn oren en knabbelen aan mijn haren. Ik vind het heerlijk om hun gedrag te zien als ik ze bijvoorbeeld een bad geef en hoe ze dan met elkaar lopen te donderjagen. Ik heb het fijn met mijn vogels en de vogels hebben het goed bij mij. Dit is een vorm van delen.

Jammer dat mensen kunnen walgen omdat anderen anders denken over het houden van vogels.
Ik vind dat men daar zelf zijn weg en zijn verantwoordelijkheid in moet vinden. Ik zeg toch ook niet dat u vogels moet gaan houden. ;)

Jan Bouwmeester

Je maakt het alleen maar erger, Jan. Elke keer weer.

Merkwaardig, op dit forum word ik blijkbaar heel anders begrepen dan in het dagelijkse leven.
Ik vind jou volkomen beleefd dus ik heb niets geen moeite met hoe of jij op mij reageerd.
Ik kan dan wel weer ander dingen schrijven maar dan krijg ik misschien wel een op zijn tenen getrapte reactie.
Dus lijkt het mij het beste te stoppen met deze discussie.
We komen elkaar vast wel weer tegen bij een vlinder of vogeldiscussie.
Het ga je goed en tot de volgende keer. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

lucasn

Beetje flauwe/gerichte reacties hier. Kwartels worden bijvoorbeeld ook gekweekt en dat is maar goed ook anders zou er helemaal niks meer overblijven van de wilde populatie. Of zijn we hier ook allemaal tegen?? Je kan de vraag niet in één keer wegnemen. Mensen zullen dan toch overgaan op illegale praktijken. En dan mag ik daarnaast aannemen dat men hier ook geen kip eet??  Worden ten slotte ook gehouden en deftig de vleugels uitstrekken zal niet gaan op een klein A4'tje...
Groet,
Lucas Nieuweboer

OlivierO

Citaat van: lucasn op september 27, 2015, 21:40:34 PM
Beetje flauwe/gerichte reacties hier. Kwartels worden bijvoorbeeld ook gekweekt en dat is maar goed ook anders zou er helemaal niks meer overblijven van de wilde populatie. Of zijn we hier ook allemaal tegen?? Je kan de vraag niet in één keer wegnemen. Mensen zullen dan toch overgaan op illegale praktijken. En dan mag ik daarnaast aannemen dat men hier ook geen kip eet??  Worden ten slotte ook gehouden en deftig de vleugels uitstrekken zal niet gaan op een klein A4'tje...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

joostheeremans

Citaat van: lucasn op september 27, 2015, 21:40:34 PM
Beetje flauwe/gerichte reacties hier. Kwartels worden bijvoorbeeld ook gekweekt en dat is maar goed ook anders zou er helemaal niks meer overblijven van de wilde populatie. Of zijn we hier ook allemaal tegen?? Je kan de vraag niet in één keer wegnemen. Mensen zullen dan toch overgaan op illegale praktijken. En dan mag ik daarnaast aannemen dat men hier ook geen kip eet??  Worden ten slotte ook gehouden en deftig de vleugels uitstrekken zal niet gaan op een klein A4'tje...


Ik weet niet of de kweek van kwartels nou zo'n zegen is voor de wilde Europese kwartel, er wordt nog steeds op grote schaal op kwartels gejaagd, de gehouden kwartels zijn vaak Japanse kwartels, die overigens ook vaak zijn uitgezet en daarbij hybridiseren met onze kwartel en de Japanse kwartel is (ondanks dat hij gehouden wordt op grote schaal) in een slechtere staat dan de onze. Daarbij wordt er in Malta bijvoorbeeld niet zo zeer gejaagd op kwartels omdat de vraag naar kwartelvlees daar zo groot is, maar vanuit een meer cultuurhistorische grondslag. Ze hebben het daar altijd gedaan en vinden dat ze dat recht nog steeds hebben. Al zou je heel Gozo omtoveren in een kwartelhouderij, dan nog zal er op overvliegende kwartels worden gejaagd. Ik denk dus dat het houden van kwartels nauwelijks tot geen effect heeft op de jacht op kwartel, en betwijfel of de wilde kwartel echt zo veel beter af is omdat er op grote schaal soortgenoten in kooitjes worden gehouden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-



Kasper S

Een onderwerp over een vrouw met een Havik bij RTL Late Night, echter laten ze filmpjes zien van Slechtvalken... tja.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

nvgilst

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24572524/__Vogelaars_op_safari_in_Rijksmuseum__.html
Vogelaars gaan helpen met hetdetermineren van vogels op schilderijen in het Rijksmuseum.

peter35

#2004
Citaat van: lucasn op september 27, 2015, 21:40:34 PM
Beetje flauwe/gerichte reacties hier. Kwartels worden bijvoorbeeld ook gekweekt en dat is maar goed ook anders zou er helemaal niks meer overblijven van de wilde populatie. Of zijn we hier ook allemaal tegen?? Je kan de vraag niet in één keer wegnemen. Mensen zullen dan toch overgaan op illegale praktijken. En dan mag ik daarnaast aannemen dat men hier ook geen kip eet??  Worden ten slotte ook gehouden en deftig de vleugels uitstrekken zal niet gaan op een klein A4'tje...

inderdaad dankzij de aviculturisten houden we vele soorten in stand tegen het uitsterven ervan, er zijn zo al vele soorten gered dankzij kweekprogrammas, en ik strijdt zeker tegen wildvang ik heb er zelfs al gemeld, maar men moet de goede niet laten boeten voor de slechte de , men moet voor de twee zijn ik ben een aviculturist en een natuurmens ik trek er ook op uit met mijn fototoestel en verrekijker, en ipv tegen te werken zou er samenwerking moeten zijn wij houden allemaal van de dieren en de natuur , en ik heb het niet over roofvogelshows want daar ben ik ook tegen dat deze dieren op een paaltje vastzitten, dat kan niet

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan Hendriks (ZH)

Daar kon je natuurlijk op wachten. Gisteren waren er gelijk al beelden waarop je de lange slierten olie uit het schip zag stromen.
Wat ik mij goed herinner is dat er destijds bij de olieramp in de Golf van Mexico commentaar was, op de knullige oliebestrijding aldaar,
van een Nederlands bedrijf dat overal ter wereld schepen met veegarmen kon inzetten om de olie effectief op te zuigen.
Kennelijk vond men het hier niet de moeite waard om zo'n schip in te zetten.



migratorius

Men schijnt zich vreselijk op te winden over die ene ijsvogel. Wat denken jullie dat er bij IEDERE wetenschappelijke expeditie waarbij nieuwe soorten ontdekt worden gebeurt? Zijn jullie wel eens in een natuurhistorisch museum geweest?
Het omgooien van hele stukken regenwoud om soja/oliepalmen/helemaal niks te planten, daar zou je je over op moeten winden...

JanHein