Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Petiiirr

Bedroevend en grappig: http://www.nu.nl/slideshow/1891299.html#nu-in-beeld-1

Het Bijschrift: Een kraanvogel die zojuist een kikker heeft gevangen probeert zijn prooi te beschermen van een kraai.

jeroenroelofsen

Slecht jaar voor de Kraanvogel in het Fochterloërveen; van de 9 aanwezige paren hebben er 7-8 een broedpoging gedaan. Hiervan is er maar ééntje succesvol

Reden voor dit slechte jaar; de mens en zijn verstorende werking...

[bronnen];
http://www.nu.nl/dieren/4085209/kraanvogelkolonie-in-fochteloerveen-beleeft-dramatisch-broedseizoen.html
http://www.hetfochteloerveen.nl/actueel_vvlg.asp?Id=1435998958
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

Jeroen, deze bloggende vrijwilliger gooit altijd alles op het bordje van verstoring van de mens.
zou best mogelijk zijn, maar bekijk zijn foto`s eens, hoe zijn die gemaakt ???
ondertussen in gebieden zonder zo`n supervrijwilliger prima broedresultaten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

Citaat van: hiskodevries op juli 09, 2015, 16:44:09 PM
Jeroen, deze bloggende vrijwilliger gooit altijd alles op het bordje van verstoring van de mens.
zou best mogelijk zijn, maar bekijk zijn foto`s eens, hoe zijn die gemaakt ???
ondertussen in gebieden zonder zo`n supervrijwilliger prima broedresultaten.


Het verhaal komt op mij genuanceerd en zorgvuldig over, maar dat kan aan mij liggen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Ben het wel eens met Bram, al zorgt natuurlijk 's mans site zelf ook voor meer publiciteit voor de kraanvogels met kans op meer bezoek daardoor.
Het lijkt me dat de terreinbeheerder met betere bebording en andere (minder) ontsluiting van het gebied wel een hoop winst kan bereiken.
Aangezien kort geleden het grootste aantal adulte kranen ooit in het gebied gezien werd, zouden zulke maatregelen in een iets minder slecht voorjaar normaalgesproken moeten zorgen voor een record aantal broedparen en kunnen we weer verder juichen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Cygnus

De Kraanvogel doet het goed in Europa omdat hij steeds gemakkelijker wordt ten aanzien van de omgang met de mens. Gebieden die vroeger niet bezet konden worden als broedgebied zijn tegenwoordig wel geschikt. Dat is ook de reden dat er in Duitsland inmiddels maar liefst 8000 broedparen zitten. In landen met een hoge dichtheid aan Kraanvogels (bijvoorbeeld Estland waar ik zelf woon) is het vrij normaal dat maar circa een kwart of een derde van de broedparen daadwerkelijk tot broeden overgaat. In sommige jaren als het droger is, is dit percentage nog lager. Dit jaar is ook weer zo'n jaar met weinig broedende paren (in Estland), veel paren lopen in hun territorium, maar broeden niet. Dit is echter niet iets om je zorgen over te maken, de Kraanvogel is een langlevende soort, slechte jaren worden wel weer een keer goedgemaakt door betere jaren. Per saldo neemt de soort nog steeds toe, ondanks wat slechtere jaren qua broedsucces. Neemt niet weg dat te veel verstoring in de broedtijd beter voorkomen kan worden. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenroelofsen

Inderdaad een heel ander geluid :)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Fred Hustings

Even voor de duidelijkheid: het natuurbericht was al de deur uit toen de update uit het Fochteloërveen binnenkwam...anders was daar nog wel wat over opgemerkt. Zie het zo: de verdere uitbreiding over Nederland lijkt nu toch wel te beginnen (en dat is het goede nieuws), dat het broedseizoen in het Fochteloërveen mislukt is, is een tegenvaller, zeker als dat (deels) aan overmatige verstoring lag. Lees echter ook de mail van Trinus Haitjema nog eens.

vriendelijke groet,
Fred Hustings

Micha van den Boogerd

Volgens mij is er een paragraaf toegevoegd m.b.t. het mislukte broedseizoen in het Fochteloërveen.

jeroenroelofsen

Dat idee heb ik ook na hem nogmaals gelezen te hebben.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Yeronimo

Bron: Leeuwarder Courant 18 juli 2015
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden


Oenanthe

Ik heb met stijgende afschuw naar de uitzending over het gedrag en de praktijken van de zwanendrifters gekeken maar veroordeel de politie niet te snel. Ze zitten waarschijnlijk fout maar niet uit laksheid maar waarschijnlijk uit onwetendheid. Ze gaan ervan uit dat zwanendrifters zwanen mogen vangen maar weten niet dat ze van wilde knobbelzwanen af moeten blijven. Zoiets is ergerlijk maar het komt op allerlei terreinen voor, tot aan het juridisch loket aan toe.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op juli 23, 2015, 18:57:17 PMIk heb met stijgende afschuw naar de uitzending over het gedrag en de praktijken van de zwanendrifters gekeken maar veroordeel de politie niet te snel. Ze zitten waarschijnlijk fout maar niet uit laksheid maar waarschijnlijk uit onwetendheid. Ze gaan ervan uit dat zwanendrifters zwanen mogen vangen maar weten niet dat ze van wilde knobbelzwanen af moeten blijven. Zoiets is ergerlijk maar het komt op allerlei terreinen voor, tot aan het juridisch loket aan toe.

De agent die in de uitzending voorkomt gaat wel heel amicaal om met de zwanendrifters. Dat is sowieso niet erg professioneel. Agenten horen te allen tijde neutraal te blijven. Tel daarbij op dat bij eerdere aangiftes van overtreding tegen de zwanendrifters de politie niet of veel te laat kwam opdraven, dan suggereert dat toch wel een uiterst onprofessioneel, zo niet laakbaar/verwijtbaar gebrek aan optreden door de politie in het algemeen in deze zaak.
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Ik vind het zwanendriften op zichzelf voor discussie vatbaar. Ik vind niet zo snel iets zielig. Maar die zwanendrifters zijn voor mij buitengewoon onfatsoenlijk, ik wist niet dat zulke lieden nog in Nederland leefden. Het leken mij types van 100 jaar geleden met hun onbehoorlijke opvattingen.
Brrr. :P

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Bas de Maat

--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

sander bijsterbosch

groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

arnoniehof

vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

lucasn

Ben erg benieuwd of we ook wat gaan horen over broedparen in de waterleidingduinen. Er werden een lange tijd bijeneters gemeld. Ik heb het idee dat ze daarna allemaal vervaagd zijn. Groot gebied met genoeg zandwanden in het duin en met delen waar weinig mensen komen omdat het te ver lopen is. Vorig jaar bij Duin en Kruidberg (kennemerduinen) een broedgeval, maar 10/15 km verderop
Groet,
Lucas Nieuweboer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/