Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

nvgilst

#1741

hiskodevries

De Aalscholver is een exoot die uitgeroeid moet worden volgens de PVV (volkskrant 12/3)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

#1743
Alhoewel ik me afvraag of de gemiddelde PVV-er bekend is met het begrip ondersoort, is de theorie dat ssp. sinensis (en dat is in Nederland feitelijk haast hetzelfde als "de Aalscholver") een exoot is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Google maar eens op "sinensis carbo invasive species" of iets dergelijks. Genoeg (pseudo)wetenschappelijke verhalerij komt dan bovendrijven, zie bijvoorbeeld of bijvoorbeeld. En van exoten bestrijden ben ik ook niet per definitie een tegenstander.

(En voordat ik nou publiekelijk wordt gestenigd; ik zeg ook niet dat de PVV wél gelijk heeft...)
Edwin Schuller

snwja3

Citaat van: Edwin Schuller op maart 12, 2015, 14:00:48 PM
Alhoewel ik me afvraag of de gemiddelde PVV-er bekend is met het begrip ondersoort, is de theorie dat ssp. sinensis (en dat is in Nederland feitelijk haast hetzelfde als "de Aalscholver") een exoot is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Google maar eens op "sinensis carbo invasive species" of iets dergelijks. Genoeg (pseudo)wetenschappelijke verhalerij komt dan bovendrijven, zie bijvoorbeeld of bijvoorbeeld. En van exoten bestrijden ben ik ook niet per definitie een tegenstander.

(En voordat ik nou publiekelijk wordt gestenigd; ik zeg ook niet dat de PVV wél gelijk heeft...)


Wat wil je dan wel zeggen?
Wietze Janse

Edwin Schuller

Citaat van: snwja3 op maart 12, 2015, 14:20:21 PM
Wat wil je dan wel zeggen?

Datgene wat hierboven staat (eerlijk... ik weet niet wat voor antwoord je van me verwacht?).
Edwin Schuller

pdeknijff

Edwin schrijft dat de invasieve exoot theorie "niet helemaal uit de lucht is gegrepen" en heeft op of via Google twee elkaar tegensprekende bronnen gevonden. Het artikel is m.i. glashelder: geen exoot!. De oproep tot uitroeiing in 2020 is luchtfietserij zonder bronnen en feiten, dus gewoon geschreven door een visser met Aalscholverhaat.
Dus ja, hij wil gewoon zeggen dat het geen exoot is maar wel uitgeroeid moet worden want hij wil geen exoten!
Duidelijk toch?

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

#1747
Citaat van: Edwin Schuller op maart 12, 2015, 14:22:40 PM
Citaat van: snwja3 op maart 12, 2015, 14:20:21 PM
Wat wil je dan wel zeggen?

Datgene wat hierboven staat (eerlijk... ik weet niet wat voor antwoord je van me verwacht?).

Dan zal ik maar een antwoord geven uit het door jou gepresenteerde artikel uit Ornis Fennica:

"In conclusion, the introduction hypothesis cannot be conciliated with the available historical data; there is no evidence that P. c. sinensis was absent at that time and introduced to Europe from China at any later point in history."

En om misverstanden te voorkomen: De ondersoort sinensis is beschreven aan de hand van een Chinees exemplaar, maar later identiek verklaard aan de in Europa binnenlandse ondersoort en die heet daarom sindsdien sinensis.

PS. zie ook deze discussie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=133555.0


Herman van der Meer

joostheeremans

en o.a. deze: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=69308.msg496370#msg496370  Er wordt vanuit visserskringen geregeld een quasi wetenschappelijk artikeltje de lucht in geschoten wat vooral op de zwakkeren onder de politici vat lijkt te hebben.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Edwin Schuller

#1749
Citaat van: HPM op maart 12, 2015, 15:27:37 PM
Dan zal ik maar een antwoord geven uit het door jou gepresenteerde artikel uit Ornis Fennica:

Ik zet 'm er niet voor niks bij he... ;)

Citaat van: pdeknijff op maart 12, 2015, 15:26:41 PM
Edwin schrijft dat de invasieve exoot theorie "niet helemaal uit de lucht is gegrepen" en heeft op of via Google twee elkaar tegensprekende bronnen gevonden. Het artikel is m.i. glashelder: geen exoot!. De oproep tot uitroeiing in 2020 is luchtfietserij zonder bronnen en feiten, dus gewoon geschreven door een visser met Aalscholverhaat.
Dus ja, hij wil gewoon zeggen dat het geen exoot is maar wel uitgeroeid moet worden want hij wil geen exoten!
Duidelijk toch?

Als dát is wat je leest, moeten we het misschien maar gewoon daarbij laten...
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op maart 12, 2015, 20:46:58 PM
Citaat van: HPM op maart 12, 2015, 15:27:37 PM
Dan zal ik maar een antwoord geven uit het door jou gepresenteerde artikel uit Ornis Fennica:

Ik zet 'm er niet voor niks bij he... ;)
...

Je had ook kunnen doen wat ik deed, maar jij gaf twee kale links, waarvan een waardeloos bleek te zijn. Het enige wat je verder deed was begrip tonen voor het standpunt van de PVV. (" niet helemaal uit de lucht gegrepen"). En dat dan ook nog eens in combinatie met "(pseudo)wetenschappelijke verhalerij" ...
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: hiskodevries op maart 12, 2015, 13:03:38 PMDe Aalscholver is een exoot die uitgeroeid moet worden volgens de PVV (volkskrant 12/3)

PVV: Aan de ene kant zich inzetten voor 'zielige dieren' ('Caviapolitie'), maar aan de andere kant wel otters willen deporteren (http://www.omroepwest.nl/nieuws/11-03-2015/pvv-wil-nieuwkoopse-otters-uitzetten-naar-friesland?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter) en aalscholvers als 'exoot' willen bestrijden.

Denk daar nog maar eens aan terug als top-hypocriet Graus van de PVV op radio of TV weer eens een verhaaltje afsteekt over hoeveel hij (en zijn partij) wel niet van dieren houdt...

En natuurlijk ook als je volgende week gaat stemmen voor de provinciale verkiezingen en de waterschapsverkiezingen!
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Citaat van: hiskodevries op maart 12, 2015, 13:03:38 PM
De Aalscholver is een exoot die uitgeroeid moet worden volgens de PVV (volkskrant 12/3)

In het krantenartikel wordt geschreven dat een woordvoerder van SOVON zegt dat er nooit Aalscholvers zijn uitgezet in Nederland. Dat is niet juist. Begin jaren zeventig, dus inmiddels ruim 40 jaar geleden, zijn in de Oude Venen bij Eernewoude Aalscholvers uitgezet. Deze exemplaren waren geleewiekt en werden uitgezet in petgaten. Het was de bedoeling dat deze Aalscholvers soortgenoten zouden trekken die zich daar dan als broedvogel gingen vestigen. Naar ik me herinner was er toen een soortgelijk project in het Robbenoordbos in de Wieringermeer en misschien nog wel op meer plaatsen. Bijgaand een artikel uit de Leeuwarder Courant uit 1977 (in 2 delen gescand) waarin meer vermeld staat over dit project (plus wat informatie over een soortgelijk project met Grauwe Ganzen). De Aalscholver uitzet-projecten hebben waarschijnlijk niet of nauwelijks bijgedragen aan de uitbreiding van de Aalscholver als broedvogel in Nederland. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

nvgilst


Vincent Hart

En de meest interessante vraag: is de vogel geringd/gechipt?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Hannie Luijten

Citaat van: Vincent Hart op maart 14, 2015, 09:33:38 AM
En de meest interessante vraag: is de vogel geringd/gechipt?


Ik vraag me af of we ooit nog iets over deze vogel horen....
Groet, Hannie

jeroenroelofsen

Keizerarend maakt duikvlucht vanaf de 820 meter hoge Burj Khalifa wolkenkrabber.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Albert de Jong

#1758
(de woordvoerder van Sovon was dit weekend lekker buiten en keek even niet op het forum).

Bedankt voor deze input, Trinus. Ik ben te snel geweest tijdens het telefoongesprek en zag geen info over uitzetprogramma's in de atlas van 2002. Qua feiten ben ik dus niet helemaal juist geweest. Via google vond ik ook nog een opmerking over een uitzetactie in het Naardermeer. Maar daar kan ik verder niets over vinden. Wie wel?

Het is natuurlijk aperte onzin om de aalscholver als exoot die is uitgezet neer te zetten. Ik denk dat Jacob van Maerlant in zijn bekende Der nature bloeme de Morpex (aalscholver) niet voor niets heeft opgenomen. Hij schrijft dat deze vogel met zijn vleugels wijd zit en met zijn scherpe snavel vis vangt. Dit werk is gebaseerd op diverse bronnen uit de Europese literatuur, waarin zowel mythische vogels als Europese vogels worden beschreven. Voor mij was dit de aanleiding om te stellen dat de aalscholver in elk geval in de middeleeuwen al bekend was bij ons.

Interessant was het mailtje dat ik kreeg ik van archeoloog Anko Wieringa. We kunnen stellen dat de aalscholver sinds ver voor Christus in onze omgeving voorkomt:

Onder meer in 2006 ben ik betrokken geweest bij archeologische opgravingen op het industrieterrein Eemspoort te Groningen. Op dit industrieterrein zijn uitgebreide opgravingen geweest, waarbij sporen en vondsten werden gedaan uit de ijzertijd, vroeg-Romeinse tijd en late middeleeuwen. In de opgraving uit 2006 werd in een afvaldump, voornamelijk bestaande uit aardewerk uit 5e tot 4e eeuw voor Christus ook een beperkte hoeveelheid bot verzameld. Dit bot, voornamelijk bestaande uit bot van gedomesticeerd vee, had ook twee vreemde eenden in de bijt, namelijk twee beenderen van, jawel, een aalscholver. Alhoewel dit bot niet middels koolstofdatering gedateerd is, is de vondstcontext midden-ijzertijd, en kunnen we er vanuit gaan dat de aalscholverbotten uit deze periode stammen, en in elk geval niet jonger zijn.


Tenslotte. De vete tussen visser en vogel is oeroud. In de Sepp & Nozeman (1770- 1829) wordt al geschreven dat vissers de aalscholver liever zien gaan dan komen.

Citaat van: Cygnus op maart 12, 2015, 22:43:44 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 12, 2015, 13:03:38 PM
De Aalscholver is een exoot die uitgeroeid moet worden volgens de PVV (volkskrant 12/3)

In het krantenartikel wordt geschreven dat een woordvoerder van SOVON zegt dat er nooit Aalscholvers zijn uitgezet in Nederland. Dat is niet juist. Begin jaren zeventig, dus inmiddels ruim 40 jaar geleden, zijn in de Oude Venen bij Eernewoude Aalscholvers uitgezet. Deze exemplaren waren geleewiekt en werden uitgezet in petgaten. Het was de bedoeling dat deze Aalscholvers soortgenoten zouden trekken die zich daar dan als broedvogel gingen vestigen. Naar ik me herinner was er toen een soortgelijk project in het Robbenoordbos in de Wieringermeer en misschien nog wel op meer plaatsen. Bijgaand een artikel uit de Leeuwarder Courant uit 1977 (in 2 delen gescand) waarin meer vermeld staat over dit project (plus wat informatie over een soortgelijk project met Grauwe Ganzen). De Aalscholver uitzet-projecten hebben waarschijnlijk niet of nauwelijks bijgedragen aan de uitbreiding van de Aalscholver als broedvogel in Nederland.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Rob Koelman

#1759
Op Bone Info is informatie te vinden over diersoorten die bekend zijn uit archeologische opgravingen in ons land: http://archeologieinnederland.nl/bronnen-en-kaarten/boneinfo

In de database staan 37 vindplaatsen met botresten van aalscholvers. De oudste dateert uit ruim 5500 B.C., wat betekent dat Aalscholvers al tenminste 7500 jaar in ons land aanwezig zijn. GEEN EXOOT DUS!!!
Met vriendelijke groet, Rob

snwja3

Citaat van: Rob Koelman op maart 16, 2015, 13:35:16 PM
Op Bone Info is informatie te vinden over diersoorten die bekend zijn uit archeologische opgravingen in ons land: http://archeologieinnederland.nl/bronnen-en-kaarten/boneinfo

In de database staan 37 vindplaatsen met botresten van aalscholvers. De oudste dateert uit ruim 5500 B.C., wat betekent dat Aalscholvers al tenminste 7500 jaar in ons land aanwezig zijn. GEEN EXOOT DUS!!!


Is er bewijs dan dat ze 7500 jaar geleden niet door de Chinezen zijn ingevoerd?
Wietze Janse

Cygnus

Citaat van: Albert de Jong op maart 16, 2015, 10:48:22 AM
.... Via google vond ik ook nog een opmerking over een uitzetactie in het Naardermeer. Maar daar kan ik verder niets over vinden. Wie wel?


Er zijn m.i. nooit Aalscholvers uitgezet in het Naardermeer. In het Naardermeer hebben tot op de dag van vandaag onafgebroken Aalscholvers gebroed voor een periode van minimaal 100 jaar. Jarenlang waren het Naardermeer en Wanneperveen de enige kolonies in Nederland. Uitzetten van Aalscholvers op een plek waar al een kolonie zit is erg onlogisch. Het ging er juist om kolonies te krijgen op nieuwe lokaties. Dit verhaal over het uitzetten van Aalscholvers in het Naardermeer is een fabel.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op maart 16, 2015, 13:35:16 PMOp Bone Info is informatie te vinden over diersoorten die bekend zijn uit archeologische opgravingen in ons land: http://archeologieinnederland.nl/bronnen-en-kaarten/boneinfo

In de database staan 37 vindplaatsen met botresten van aalscholvers. De oudste dateert uit ruim 5500 B.C., wat betekent dat Aalscholvers al tenminste 7500 jaar in ons land aanwezig zijn. GEEN EXOOT DUS!!!

Citaat van: snwja3 op maart 16, 2015, 14:28:22 PMIs er bewijs dan dat ze 7500 jaar geleden niet door de Chinezen zijn ingevoerd?

Volgende keer beter opletten tijdens geschiedenisles zou ik zeggen...

Als jij bewijs kunt leveren dat er in het laat mesolithicum al contacten waren tussen de toenmalige bewoners van West-Europa en de bewoners van het gebied dat tegenwoordig China heet, dan verdien je een Nobelprijs...
Met vriendelijke groet, Rob

pdeknijff

1) De aanwezigheid van aalscholver fossielen is oud nieuws. Probleem is het verschil tussen carbo en sinensis aantonen m.b.v. de gevonden botjes. Ik weet niet of daar ooit naar is gekeken en of dat mogelijk is.
2) Ruim 7500 jaar geleden was er geen enkel direct cultureel (en genetisch) contact tussen West Europa en Oost Azie. Dat is pas van heel veel later, ging uitsluitend over land, wat heel lang duurde, en pas veel recenter over water (wat ook niet erg snel ging).

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Rob Koelman

Citaat van: pdeknijff op maart 16, 2015, 16:29:21 PMProbleem is het verschil tussen carbo en sinensis aantonen m.b.v. de gevonden botjes. Ik weet niet of daar ooit naar is gekeken en of dat mogelijk is.

Het gaat bij de genoemde archeologische resten veelal om vondsten van botresten die altijd onder het grondwaterniveau bewaard zijn gebleven. DNA-onderzoek is dan wellicht nog mogelijk. Omdat de vraagstelling over de ondersoort van gevonden aalscholver botjes geen onderdeel uitmaakt van de archeologische vraagstellingen zal daar tot nu toe niet naar gekeken zijn.
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Bij de PVV gaat het niet om carbo of sinensis maar gewoon om Aalscholver.

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op maart 16, 2015, 18:30:36 PM
Bij de PVV gaat het niet om carbo of sinensis maar gewoon om Aalscholver.

;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/



Aad G.

#1769
http://www.joop.nl/kijk-nou/detail/artikel/31328/
He wat jammer nou, dit leek mij een prima gelegenheid voor wat kosmische/poetische gerechtigheid...maar de 'beste'man heeft het aanschijnlijk gewoon zonder verdere schade overleefd... :rolleyes::