Meerkoeten doodgereden

Gestart door Marije, januari 29, 2010, 13:29:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marije

GRONINGEN - De Dierenbescherming gaat mogelijk aangifte doen tegen de automobilist die op de weg tussen Weiwerd en Meedhuizen 28 meerkoeten doodreed.

De aanrijding gebeurde op klaarlichte dag. De automobilist reed door.
Volgens directeur Henk Hoiting van de Dierenbescherming troffen medewerkers van de Dierenambulance een slagveld aan. De Dierenbescherming roept getuigen op zich te melden.


Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=88681

diertjesvriend

ja verschrikkelijk he?!  :angry:
ik las het gister op nu.nl.

ik hoop dat ze die bastard vinden, en een torenhoge boete geven, voor het gerecht trekken en al.
en laten ze het geld van de boete dan doneren aan vogel opvangen, want die krijgen waarschijnlijk de overlevende slachtoffers aangeboden om te verzorgen en te behandelen.

ik kan er níet bij dat er mensen zijn die zoiets kunnen doen, het expres doodrijden van weerloze en onschuldige dieren (die hier ook nog eens eerder waren dan wij, met onze auto's en wegen en snelheden).
een eng idee dat er zulke mensen blijkbaar vrij rondlopen...

Jeroen Nagtegaal

Ze kunnen beter wat aan de oorzaak doen, dus er voor zorgen dat ze niet de weg op kunnen. Je kan moeilijk elkens in de rem gaan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marina

Als t zo koud is gaat er wel eens eentje onnozel op de weg zitten, kan me voorstellen dat die niet altijd te ontwijken is.
Maar 28?!? Dat is opzet geweest, die rotzak is vol in de pedalen gegaan.

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Gerard Troost

ik gok dat het een vrachtwagen is geweest (en die remmen wat lastig). Met een gewone auto rij je echt niet zomaar 28 Meerkoeten dood. Overigens heb ik ook ooit in een buitenland wel eens (tien) 1.000-en krabben dood gereden. Tja, we moesten na een dag of twee echt gaan eten (http://observado.org/foto/view/849226)-> het eten in ons hotel was op, en onze droge koekjes ook! Zo gaat dat nu eenmaal.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Marije

Jeroen je kan inderdaad niet altijd remmen. Soms zijn er omstandigheden waardoor dat niet kan. Omdat je snelheid te hoog is, omdat je een achterligger hebt, omdat je het dier gewoon te laat ziet doordat deze helaas ineens voor je vliegt of loopt.

En ja ik heb ook een keer een duif doorgereden. Beroerd genoeg.
Maar 28 dieren doodrijden en dan doorrijden, dat is in mijn ogen gewoon puur een moedwillige daad. En dit soort daden tegen dieren daar mag wat mij betreft een hele stevige straf tegenover staan. En dat mag wat mij betreft ook wel iets meer zijn dan een boete!!

Marije

Citaat van: gtroost op januari 29, 2010, 14:34:02 PM
ik gok dat het een vrachtwagen is geweest (en die remmen wat lastig). Met een gewone auto rij je echt niet zomaar 28 Meerkoeten dood. Overigens heb ik ook ooit in een buitenland wel eens (tien) 1.000-en krabben dood gereden. Tja, we moesten na een dag of twee echt gaan eten (http://observado.org/foto/view/849226)-> het eten in ons hotel was op, en onze droge koekjes ook! Zo gaat dat nu eenmaal.

ja dat ken ik ja. Zo hadden wij in Denemarken op Funen te maken met een weg vol met padjes of kikkertjes. En daar moesten wij toen ook overheen. Dat staat nog op mijn netvlies  :'(

HeleenR

Ik zie niet zoveel verschil tussen die kikkertjes en die meerkoetjes.
Allebei naar, maar soms kun je het niet vermijden.
Zeker niet in groningen waar het erg glad was.
groeten uit Friesland,
Heleen Romkes

Marina

Nou ben ik dan wel weer zo iemand die de weg vrij gaat maken.
Ben wel eens gestopt om een enorme pad midden in t spitsuur van de weg naar de berm te brengen.
En ook achter me stopten ze keurig, niemand die zeurde ofzo.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marije

Citaat van: HeleenR op januari 29, 2010, 15:03:09 PM
Ik zie niet zoveel verschil tussen die kikkertjes en die meerkoetjes.
Allebei naar, maar soms kun je het niet vermijden.
Zeker niet in groningen waar het erg glad was.

Het verschil zit hem misschien wel in het feit, dat wat Marina ook aanhaalt. Soms kun je de weg vrijmaken, heb ik ook meerdere keren gedaan. Maar wat als de weg kilometers lang echt volledig bezaaid ligt zoals met bijv. ook de krabben. (zie foto van gtroost). Ik zou wel willen...

diertjesvriend

ik had het idee dat het een bewuste daad is geweest, als het idd een vrachtwagen was die bijvoorbeeld gelijk na een bocht geconfronteerd werd met een groep vogels op de weg, dan kan ik begrijpen dat hij niet meer kon remmen.
maar dan nog stop je wel om de dierenambu te bellen en dat soort dingen.
doordat hij is doorgereden ging ik er eigenlijk al van uit dat het expres was, en als dat zo is dan hoop ik maar dat ze de dader vinden!

Marije

ja ik eerlijk gezegd ook. Komt misschien ook wel door het feit dat Dierenbescherming aangifte wil gaan doen. Daardoor lijkt het als of er opzet in het spel is.

Maar eigenlijk weten we het niet.

BramtK

Citaat van: gtroost op januari 29, 2010, 14:34:02 PM
ik gok dat het een vrachtwagen is geweest (en die remmen wat lastig). Met een gewone auto rij je echt niet zomaar 28 Meerkoeten dood. Overigens heb ik ook ooit in een buitenland wel eens (tien) 1.000-en krabben dood gereden. Tja, we moesten na een dag of twee echt gaan eten (http://observado.org/foto/view/849226)-> het eten in ons hotel was op, en onze droge koekjes ook! Zo gaat dat nu eenmaal.

Ja he!? Je moest iets eten en er ligt een tapijt Edible Crab... De oplossing ligt voor de hand. :)
Groeten,

Bram ter Keurs

Rikstar

ooit eens 65 dode spreeuwen op 1 plek langs de vluchtstrook van de A6 gevonden. ook deze oorzaak zal waarschijnlijk een vrachtenwagen zijn.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

JRoosma

#14
Gebeurt wel vaker helaas:

Beste dierenvrienden, vaak hoor je de gezegde van help de vogels dewinter door, en dit gebeurd natuurlijk door vele mensen die de vogelsbijvoeren met vetbollen of brood. Het is natuurlijk erg leuk wanneer jeeen leuk vogeltje op je voedertafel ziet, die normaal zich nooit latenzien. Men zal versteld staan hoeveel verschillende soorten eroverwinteren in Nederland, terwijl er ook vele soorten zijn die naarwarmere orden vertrekken. Dat er mensen zijn die daar anders overdenken, het volgende verhaal wat toch te betreuren is. In de winterkregen wij een telefonische melding dat er op de brug tussen Menaldumen Berlikum enkele meerkoeten aangereden waren. De beestjes warenmassaal op de brug gaan staan, waarschijnlijk daar het water bevrorenwas. Bij aankomst liep er zeker een groep van 50 meerkoeten, en erwaren er tientallen dood gereden. Terwijl wij onze auto op de brugparkeerden met waarschuwing lichten en een goed van verre te zienoranje zwaailamp, zat er voor ons niets ander op om de dode dieren teverwijderen, maar wat gebeurde er tot onze grote verbazing; In de vertezagen wij een auto aankomen met grote snelheid en reed zonder blikkenof blozen nog eens zeker 20 dood. U kunt zich afvragen heeft dezepersoon het niet gezien, wij hadden toch een zwaailamp aan en heeft onstoch zien lopen op de brug? Onze mening is dat er expres over dezevogels gereden werd en je vraagt je dan ook af wat voor mensen ditzijn. Er zat voor ons niets anders meer op om de andere ook teverwijderen en de rest het weiland in te jagen. Later lazen wij in dekrant een bericht dat er op de zelfde brug weer tientallen meerkoetenwaren dood gereden. Wij denken dat als je een vogel dood rijd ditonvermijdelijk is in de meeste gevallen, maar zulke grote groepen moetje toch zien, en een vogel toch beter op een natuurlijke wijze kanoverlijden. Kunt u ons werk waarderen, steun ons dan. U kunt ons altijdbereiken met ons alarm nummer 06-50260695. Verder groeten devrijwilligers van Dieren ambulance Dier in Nood een ieder , en hopendat dit niet weer zal gebeuren.

http://www.dierenambulance-dier-in-nood.nl/html/dieren.html#meerkoet

En:

In Landsmeer werd gisterochtend op straat een bloederig tafereel ondermeerkoeten aangetroffen. Over de hele Kanaaldijk langs hetNoordhollands Kanaal tegenover Watergang lagen meerkoeten met koppeneraf, geplette harten en ingewanden. Sommige spartelden half klevendaan het asfalt in de rondte.

De Dierenambulance die ter plekkewerd geroepen, spreekt van een grof schandaal. Het vermoeden is datiemand met zeer hoge snelheid over het bruggetje is gereden en zo op degroep meerkoeten is ingereden. De koeten zitten daar vaak op de wegomdat het asfalt een bepaalde warmte afgeeft.

Deambulancemedewerkers waren blij dat er toevallig een jager passeerde.Die verloste de nog creperende meerkoeten uit hun lijden. Toen dedierenambulance ter plaatse kwam, stonden er al drie vuilniszakken metdode meerkoeten naast de weg. Onbekend is wie de beesten erin heeftgestopt. In totaal namen de medewerkers negen vuilniszakken mee metdaarin 101 dode vogels.

Het bloedbad onder de meerkoeten moetgisterochtend na half negen zijn aangericht. De auto van de dader, diedoor is gereden, zal waarschijnlijk onder het bloed van de watervogelshebben gezeten.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/194544/1/1/50/bloedbad-onder-meerkoeten-in-landsmeer.html

Laatst bij Kollum telde ik over een paar honderd meter ook een 10-15 tal dode Meerkoeten, alleen de dode op de weg, er zullen vast meer hebben gelegen in de berm.
Jaring Roosma

Marina

Wat een idiote mensen heb je toch, bah.
Nou is dit forum ook niet helemaal brandschoon, hier zit ook 1 of andere GEK die katten in het water smijt omdat ze naar "zijn" vogels hebben gekeken.
En hij is er kennelijk nog trots op ook.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Rikstar

?????????
in ieder geval, overal op de wereld heb je gekken en die zullen er altijd blijven :P


Citaat van: Marina op januari 29, 2010, 19:10:22 PM
Wat een idiote mensen heb je toch, bah.
Nou is dit forum ook niet helemaal brandschoon, hier zit ook 1 of andere GEK die katten in het water smijt omdat ze naar "zijn" vogels hebben gekeken.
En hij is er kennelijk nog trots op ook.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jarinka

Dat het een keertje gebeurt met een paar meerkoeten kan ik begrijpen, en ook dat je dan doorrijdt (zo'n groot ongeluk is het dan niet).
Maar zóveel meerkoeten, en ook meerdere keren, dat lijkt me behoorlijk expres.
Tja, er lopen helaas heel wat gestoorde mensen rond.
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Bedenk je ook dat plots op de rem gaan staan levensgevaarlijk kan zijn! Ik erger me vaak aan mensen die hard remmen voor een konijn of kat.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jarinka

Een paar jaar terug is dat ook behoorlijk verkeerd afgelopen, bij dit ongeluk.
De opa en oma van een kennis zaten in dat ongeluk, en die zijn er nooit meer helemaal bovenop gekomen.

Remmen voor een dier is niet erg, zolang je andere weggebruikers maar niet in gevaar brengt.
Groeten, Jarinka Heijink

BramtK

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 29, 2010, 20:01:39 PM
Bedenk je ook dat plots op de rem gaan staan levensgevaarlijk kan zijn! Ik erger me vaak aan mensen die hard remmen voor een konijn of kat.

Haha, Jeroen, ruik je geen onraad in dit geval...!? Het klinkt toch een beetje ziekelijk, maar dat kan aan mij liggen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Nee, als ik zie hoe de meerkoeten soms over de weg lopen en niets aan de kant gaan, kan ik me dit goed voorstellen. Maatregelen treffen lijkt me veel beter. Dus schermen plaatsen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Ik rem cq. stop wel altijd voor meerkoeten, katten, wilde zwijnen, etc.
28 platte meerkoeten lijkt niet echt op onschuld. Ook het excuus een vrachtauto die na de bocht geconfronteerd gaat m.i. niet op. Als er een kind om die bocht zou zitten zijn we het erover eens dat het wegpiraat die niet rucksichtloos een blinde bocht moest inrijden. Ook de paniek op de veluwe over de wildaanrijdingen hebben meer te maken met de gehanteerde snelheden dan met een overvloed aan zwijnen ed.

Marina

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 29, 2010, 21:31:15 PM
Nee, als ik zie hoe de meerkoeten soms over de weg lopen en niets aan de kant gaan,

Jeroen je bedoelt hopelijk toch niet dat het de schuld van de meerkoeten is....
Schermen plaatsen is ondoenlijk, dan zou je over de hele weg over de hele breedte die dingen moeten gaan plaatsen, terwijl de meerkoeten slechts een bepaalde tijd van het jaar zich op de weg bevinden.

En alle schermen van de wereld helpt niet tegen moedwillig op de beesten inrijden (waar we t nu over hebben, wees reëel).
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Er worden toch ook elke jaar weer 100-en kilometers paddenscherm geplaatst?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

#25
Citaat van: Marina op januari 29, 2010, 19:10:22 PM
Wat een idiote mensen heb je toch, bah.
Nou is dit forum ook niet helemaal brandschoon, hier zit ook 1 of andere GEK die katten in het water smijt omdat ze naar "zijn" vogels hebben gekeken.
En hij is er kennelijk nog trots op ook.

Het ging erom dat deze huiskat meeuwen aanviel en soms doodde en dan vervolgens liet liggen.
wat is dan erger? die natte huiskat of die dooie meeuwen ??? de eigenaar had de kat ook even een belltje om kunnen doen of is dat ook weer zielig?

Overigens ja er zijn mensen die geen ruk geven om dieren en ze gewoon irritant vinden om voor te stoppen (haast)
Goed dat hier nu iets mee gedaan wordt zodat het niet weer of in ieder geval minder gebeurd, maar dan moet het wel echt goed bewezen zijn dat deze persoon makkelijk had kunnen stoppen. dat je vervolgd zou worden als je er niets aan kon doen zou wel heel lelijk zijn
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Jarinka op januari 29, 2010, 20:04:04 PM
Een paar jaar terug is dat ook behoorlijk verkeerd afgelopen, bij dit ongeluk.
De opa en oma van een kennis zaten in dat ongeluk, en die zijn er nooit meer helemaal bovenop gekomen.

Remmen voor een dier is niet erg, zolang je andere weggebruikers maar niet in gevaar brengt.

Maarja voldoende afstand houden en opletten in het verkeer is er tegenwoordig ook niet meer bij  :-\
als het goed is moet je zonder ongelukken te veroorzaken keihard kunnen remmen op de snelweg (stel dat er nu een mens op de straat loopt)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Thijs Fijen

De aannames... Niemand heeft het zien gebeuren.. Er zitten genoeg bochten in etcetera.. Ja, het is zielig. Ja, misschien was het expres. 'Normaal rennen ze wél weg'... Misschien kon hij/zij niet remmen, niemand weet het echt..
Thijs Fijen

peter66

Dit is weer een bijzonder topic. Een stortvloed aan uiteenlopende gegevens, die voor feit en waarheid worden aangezien. Daarnaast wordt steeds een antwoord voorzien van de juiste vraag. Meerkoeten komen mede massaal de weg op, omdat ze anders geen vaart kunnen maken om op te vliegen. Ze zijn ook nog eens zwart, waardoor je ze met slecht tot matig licht nauwelijk of in ieder geval laat ziet. Of het nu een gek is of een "gewoon" iemand, het beste is de oorzaak van de meerkoeten op de weg weg te nemen. Net als ecoducten en nu op onze mooie veluwe oversteekplaatsen voor reptielen en amfibieën, moet met een lage afscherming van de weg de meerkoet er vanaf te houden zijn. Is dit niet mogelijk en / of te kostbaar, blijft dit fenomeen aan de orde. Dit was twintig jaar geleden op de Knardijk al zo en dat zal dan helaas in de toekomst zo blijven. Of je nu met bewuste of onbewuste acties te maken hebt. De link die gelegd wordt naar wild op de veluwe ; wilde zwijnen zijn ook donker en in het schemer en / of met slecht licht zie je ze ook heel laat. Ze steken zo over en dan is 40 km per uur al te hard.

Mijn advies is ; wacht eerst op de feiten en trek dan conclusies. Daar heb je in dit specifieke geval de veroorzaker voor nodig, want dat is blijkbaar de enige die de feiten kan aangeven. Is er sprake van een vrachtwagen, dan merkt deze er niets van als hij een stel meerkoeten overrijdt. Hij heeft het pas in de gaten als hij op zaterdag zijn vrachtwagen schoon gaat maken.

Wordt vervolgd.
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

Marina

Citaat van: peter66 op januari 30, 2010, 10:45:22 AM
Daar heb je in dit specifieke geval de veroorzaker voor nodig
En die gaat zich echt niet aangeven.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682