Grote Trappen in winter 2010/2011

Gestart door Cygnus, januari 09, 2010, 21:37:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: lennartv op december 30, 2010, 16:59:57 PM
Een vriend van mij zei vandaag dat hij gisterochtend een vogel over z'n huis had die erg veel op de grote trap leek. De beschrijving klinkt goed, hij had ook nog een foto kunnen maken. Helaas wel een slechte. Hij zal hem nog doormailen dus het zal straks wel duidelijk worden of het hem echt is. Als dat zo is dan kan ik een grote trap op mijn huislijst schrijven (ik woon in dezelfde straat) terwijl ik hem zelf niet eens gezien heb! :'(  Oja de richting waarin de vogel vloog was exact de richting naar de plaats waar ik een grote trap dacht te zien. Hoeft natuulijk helemaal niks te zeggen maar wie weet!

Zetten jij of die vriend van je die foto hier neer Lennart? Ik ben zeer benieuwd........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

begin ondertussen gillend gek te worden met al die claims van "Grote Trappen".
zoals al eerder is gezegt. doe mij maar (weer) een goed twitchbare Grote trap, liefst in het midden of noorden van het land.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Timo Roeke


HPM

Herman van der Meer

HJDT

Citaat van: lennartv op december 30, 2010, 19:43:21 PM


Hier is de foto. Een hele slechte zoals je kunt zien. Ik kan er eigenlijk niet echt met zekerheid een trap van maken... Ik heb inmiddels ook een mail gestuurd om het origineel te vragen zodat ik misschien straks een foto van wat betere kwaliteit kan uploaden.

Het lijkt me een meeuw o.i.d. Mocht je het origineel ontvangen dan zou ik het op prijs stellen als je hem ook naar mij stuurt. brenda.michel@casema.nl

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

HansP

Citaat van: Rikstar op december 30, 2010, 17:48:52 PM
doe mij maar (weer) een goed twitchbare Grote trap, liefst in het midden of noorden van het land.
Dit geldt denk ik voor half vogelend Nederland. Loze opmerking.
Groet,
Hans Pohlmann

ed van b


theomuusse

Citaat van: Rikstar op december 30, 2010, 17:48:52 PM
begin ondertussen gillend gek te worden met al die claims van "Grote Trappen".
zoals al eerder is gezegt. doe mij maar (weer) een goed twitchbare Grote trap, liefst in het midden of noorden van het land.

Bij de draad over de zwartkeellijster hoor ik je zeggen dat het moet kunnen, dat claimen!
Vervelend toch wel he?

Theo

Gerben Mensink

Yep, claimen maar  :duim: . Beter een paar keer voor niks en dan raak, dan dat iemand een mogelijke zeldzaamheid (lees: Grote trap) stil houdt omdat hij/zij niet helemaal zeker is.
groet,
Gerben Mensink

UtrechtsVogelNet

Citaat van: Gerben Mensink op december 30, 2010, 20:55:48 PM
Yep, claimen maar  :duim: . Beter een paar keer voor niks en dan raak, dan dat iemand een mogelijke zeldzaamheid (lees: Grote trap) stil houdt omdat hij/zij niet helemaal zeker is.

Claim-maar-raak heb je niets aan; wel graag enigszins onderbouwd claimen en onzeker houden wat onzeker is. Straks kun je overal achter aan rossen, schiet niemand wat mee op. De geloofwaardigheid van een site als deze wordt er dan ook niet groter van.  En uiteindelijk gaat niemand meer serieus ergens op onderzoek uit als dat veelvuldig voor niets blijkt te zijn.

De vogel is voor zover ik nu kan zien geen Grote Trap (ik heb de vogel gefilmd afgelopen zaterdag, ook vliegend, en ik herken hem er echt niet in op deze foto).
Misschien duikt-ie nog ergens op. Wat mij betreft in het Utrechtse want ik vond Zeeland ver genoeg zaterdag  ;)

Fijne jaarwisseling allemaal en wie weet wordt 2011 een nog beter vogeljaar dan 2010 (en die was echt al meer dan geweldig, wat een fraaie soorten zijn er weer gezien en ontdekt).

Phil

lennartv

Nu ik de foto van een afstandje bekijk zie ik er ook eerder een kokmeeuw in dan een grote trap. Ik vond dat ik het toch even moest laten weten dat er mogelijk een grote trap gesignaleerd was. Helaas is dit dus niet zo.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Vincent Hart

Je bent er toch zelf bij welke claims je geloof aan hecht, Phil? Een melding als die van Jos waren vóór wrn.nl ook mensen opaf gekomen. Je   kunt m.i. nu juist veel makkelijker filteren dan vroeger: Meldingen gaan veel vaker vergezeld van beeldmateriaal, je kunt aan iemands   waarnemingen vaak iets afleiden over hoe ervaren die persoon is, etc. En meer meldingen is ook (absoluut gezien) meer bagger, maar ook meer leuke soorten waar je heenkunt! Oftewel: Om meteen de geloofwaardigheid van wrn.nl te verbinden aan een melding die er goed uitzag, maar het niet werd, en wat vage meldingen van grote trap (hoeveel 'vale gieren' worden er niet gemeld als er kort daarvoor weer eens een paar in NL gezien zijn?) lijkt me een beetje overdreven, en een wat al te negatieve invalshoek.

Jij ook een goeie jaarwisseling en een fijn 2011! Kan me haast niet voorstellen dat het nog zo'n jaar wordt als 2010, maar wellicht zien we elkaar breed grijnzend bij de volgende wilde-claim-werd-topsoort  :duim: 
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet

"Kan me haast niet voorstellen dat het nog zo'n jaar wordt als 2010, maar   wellicht zien we elkaar breed grijnzend bij de volgende   wilde-claim-werd-topsoort "

Ik kijk er al naar uit, Vincent!! Dat wordt dan soort 400 voor me (eindelijk die magische grens voorbij ... in NL dan).

dupont

Van een mogelijke overvliegende Grote Trap naar een Kokmeeuw vind ik best wel een flinke stap. Je gaat toch nadenken hoe je jeugdig (?) enthousiasme wat kunt filteren en wat 'gezond verstand' ipv 'whishfull thinking' kunt laten overheersen. En dat met alle respect voor betrokkenen. Wellicht is hier een taak weggelegd voor admins alleen weet ik niet hoe. Maar daarover zijn jullie vast onderling al aan het bomen!!!
Voor allemaal: een goed uiteinde en een nog beter begin van 2011. Ik gok dat we elkaar zien bij een Ivoormeeuw, Geelsnavelduiker of Kleine Kokmeeuw.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

UtrechtsVogelNet

Citaat van: dupont op december 30, 2010, 22:00:10 PM
Van een mogelijke overvliegende Grote Trap naar een Kokmeeuw vind ik best wel een flinke stap. Je gaat toch nadenken hoe je jeugdig (?) enthousiasme wat kunt filteren en wat 'gezond verstand' ipv 'whishfull thinking' kunt laten overheersen. En dat met alle respect voor betrokkenen. Wellicht is hier een taak weggelegd voor admins alleen weet ik niet hoe. Maar daarover zijn jullie vast onderling al aan het bomen!!!
Voor allemaal: een goed uiteinde en een nog beter begin van 2011. Ik gok dat we elkaar zien bij een Ivoormeeuw, Geelsnavelduiker of Kleine Kokmeeuw.

Doe maar EN EN, David ;-) Waarvan maar liefst ook nog 2 lifers ... pfoei ...

Rikstar

naya, zonder een grote discussie uit te lokken....

ik vind als er eens een zekere zeldzame soort wordt gezien er meestal wat vage claims op andere plekken volgen.
Zoals nu bij de Grote trap gebeurd.. denk aan vervolgwaarnemingen in Belgie.
Een ander voorbeeld was bij de Siberische Grijze ruiter waar het net zo bij ging. Als het goed is moeten er nog wel andere voorbeelden te noemen zijn...


Citaat van: theomuusse op december 30, 2010, 20:44:15 PM
Citaat van: Rikstar op december 30, 2010, 17:48:52 PM
begin ondertussen gillend gek te worden met al die claims van "Grote Trappen".
zoals al eerder is gezegt. doe mij maar (weer) een goed twitchbare Grote trap, liefst in het midden of noorden van het land.

Bij de draad over de zwartkeellijster hoor ik je zeggen dat het moet kunnen, dat claimen!
Vervelend toch wel he?

Theo
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

dupont

Op tilt slaan noemen ze dat toch?  ;)
Dat doe ik meestal als ik zelf naar de echte vogel aan het kijken ben  :angel:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Rob Halff

Citaat van: Rikstar op december 31, 2010, 09:45:24 AM
naya, zonder een grote discussie uit te lokken....

ik vind als er eens een zekere zeldzame soort wordt gezien er meestal wat vage claims op andere plekken volgen.
Zoals nu bij de Grote trap gebeurd.. denk aan vervolgwaarnemingen in Belgie.
Een ander voorbeeld was bij de Siberische Grijze ruiter waar het net zo bij ging. Als het goed is moeten er nog wel andere voorbeelden te noemen zijn...


Citaat van: theomuusse op december 30, 2010, 20:44:15 PM
Citaat van: Rikstar op december 30, 2010, 17:48:52 PM
begin ondertussen gillend gek te worden met al die claims van "Grote Trappen".
zoals al eerder is gezegt. doe mij maar (weer) een goed twitchbare Grote trap, liefst in het midden of noorden van het land.

Bij de draad over de zwartkeellijster hoor ik je zeggen dat het moet kunnen, dat claimen!
Vervelend toch wel he?

Theo

De laatste waarneming van Belgie vind ik niet echt een vage claim hoor! Klonk allemaal best goed en overtuigend.

HPM

Herman van der Meer


Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: Jaap Denee op januari 02, 2011, 11:41:04 AM
Citaat van: Rikstar op januari 01, 2011, 23:23:10 PM
Citaat van: HPM op januari 01, 2011, 22:16:36 PM
Foto!  ;)
http://waarneming.nl/foto/view/1770715

???
Ja, Rik, de humor van Herman is soms wat lastig te doorgronden, maar check deze plaat en je snapt hem (hoop ik): http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=5&fid=4237&page=1

(... en ik kan er wel om (glim)lachen).

Ik dacht dat de overeenkomst wel duidelijk zou zijn, maar kennelijk is dat niet voor iedereen zo.

Herman van der Meer

Ted van der Knaap

Citaat van: HPM op januari 02, 2011, 12:13:14 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 02, 2011, 11:41:04 AM
Citaat van: Rikstar op januari 01, 2011, 23:23:10 PM
Citaat van: HPM op januari 01, 2011, 22:16:36 PM
Foto!  ;)
http://waarneming.nl/foto/view/1770715

???
Ja, Rik, de humor van Herman is soms wat lastig te doorgronden, maar check deze plaat en je snapt hem (hoop ik): http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=5&fid=4237&page=1

(... en ik kan er wel om (glim)lachen).

Ik dacht dat de overeenkomst wel duidelijk zou zijn, maar kennelijk is dat niet voor iedereen zo.

't kwartje viel bij mij wel gelijk...  :duim:  (zelfs zonder de foto @Jaap gezien te hebben)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Breedbek

vriendelijke groet,

Bart-Jan

laatvlieger

Citaat van: Breedbek op januari 03, 2011, 12:37:08 PM
Deze kwam op zee gelukkig nog een duits eiland tegen....

http://www.club300.de/gallery/frame.php?gal=1&cat=1
Zo he...

maar die is daar gelukkig wel blijven hangen. Waar is de onze???
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jan vH

Citaat van: laatvlieger op januari 03, 2011, 12:39:39 PM
Citaat van: Breedbek op januari 03, 2011, 12:37:08 PM
Deze kwam op zee gelukkig nog een duits eiland tegen....

http://www.club300.de/gallery/frame.php?gal=1&cat=1
Zo he...

maar die is daar gelukkig wel blijven hangen. Waar is de onze???

Hij heeft wel iets om wat op een zendertje lijkt. Als hij dat ook al had toen hij op het eiland kwam zal het in ieder geval niet de 'Nederlandse', en waarschijnlijk ook 'maar' een projectvogel.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

laatvlieger

Ik ging er ook niet van uit dat dit "onze" of moet ik zeggen "jullie"  :'( Grote Trap is. De vogel heeft ook een ring om. Maar zoals Trinus al aangaf schijnen er nooit vreemde trappen in Duitsland te zij  bijgezet. En zijn zo goed als alle vogels inmiddels aan het project gebonden. Maar het zijn wel wilde vogels. Ook als ze een zender of ring om hebben. Ze hebben gewoon bewegingsvrijheid. Goed je hebgt misschien liever een vogel die niet hoeft te worden bijgevoerd en omheind om te kunnen broeden, maar doe mij maar zo'n vogel hoor. Het zij n gewoon gave bakbeesten en ik zou er wel weer eens een willen zien!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jan vH

Citaat van: laatvlieger op januari 03, 2011, 17:34:46 PM
Ik ging er ook niet van uit dat dit "onze" of moet ik zeggen "jullie"  :'( Grote Trap is.

Ik heb 'm helaas ook niet gezien, mijn ouders hadden geen tijd zin om weer naar Zeeland te rijden. Als hij er een weekje eerder zat kwamen we er langs...

Citaat van: laatvlieger op januari 03, 2011, 17:34:46 PM
De vogel heeft ook een ring om. Maar zoals Trinus al aangaf schijnen er nooit vreemde trappen in Duitsland te zij  bijgezet. En zijn zo goed als alle vogels inmiddels aan het project gebonden. Maar het zijn wel wilde vogels. Ook als ze een zender of ring om hebben. Ze hebben gewoon bewegingsvrijheid. Goed je hebgt misschien liever een vogel die niet hoeft te worden bijgevoerd en omheind om te kunnen broeden, maar doe mij maar zo'n vogel hoor. Het zij n gewoon gave bakbeesten en ik zou er wel weer eens een willen zien!

Oké, dat wist ik nog niet. Ik dacht eigenlijk dat het uitgezette vogels waren.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

theomuusse

Zijn die gezenderde trappen ook zo mooi te volgen als bijvoorbeeld Tonn?

Theo

tarsiger

De Grote trap van Zeeland werd blijkbaar gisteren gefotografeerd bij Denderbelle (Dendermonde), foto stond vandaag in de krant (en het zou zeker om de vogel van Nederland gaan)... Volgens de waarnemer is de vogel opgevlogen, maar mogelijk is hij dus nog ergens in de buurt aanwezig...