Hoofdmenu

OV-twitchen

Gestart door Weia, januari 08, 2010, 17:32:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Weia

In het topic over de troepiaal dreigde even een nieuw zijpad te ontstaan naar aanleiding van
Citaat van: blaat op januari 08, 2010, 12:31:51 PMhebben jullie trouwens al eens nagedacht over hoeveel CO2 jullie wel niet uitstoten om een klein vogeltje te zien?
Je kunt je levenslijst indelen in categorieën van meer of minder CO2. Dus de totale lijst, een lijst die met OV is gedaan en de lijst die louter op spierkracht is gedaan, fietsend en lopend dus. Ik heb niet zo'n lange lijst dus dat kan ik nog wel uitvogelen, straks, later. Bij de OV-lijst zullen denk ik heel anderen ineens bovenaan staan...
Ik zie al wel een hobbel: je gaat met OV naar een eiland, maar daar doe je alles met de fiets. Ach, weet je, liberaal, dat mag als 'fietsend' gelden.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Marten Hornsveld

#1
Ik doe de meeste vogelacties met het OV, maar hoe CO2 neutraal het ook mag zijn, dat weegt niet op tegen het feit dat het zuigt :)

Niet zozeer het zelf in het OV zitten maar juist het feit dat veel beesten niet op Utrecht centraal zitten maar juist op moeilijk/nagenoeg onmogelijke plekken om met het OV heen te gaan. Daarnaast heb je altijd een dikke OV-delay (overstappen, omrijden, wachttijden) waardoor je nooit zo snel ter plaatsen bent als met een auto. In het kader van bijv. een sib. sprink op de Maasvlakte niet echt handig!
Des al niet te min zijn een hoop beesten met een beetje doorzettingsvermogen wel te doen, en als het dan lukt geeft dat een net een beetje extra het gevoel alsof je een heldendaad verricht hebt.
Overgens wordt er flink gecarpooled over het algemeen, dus die twitchers zijn juist wel goed bezig. (iedereen weet dat de meeste carpoolers gewoon pauperstudenten zijn zonder auto en leven, welke hun lichaam en ziel verkopen voor een nieuwe soort, like me  :angel: en dat dat niks met CO2 te maken heeft)

ArjenDrost †

Citaat van: atalanta op januari 08, 2010, 17:32:52 PMIk zie al wel een hobbel: je gaat met OV naar een eiland, maar daar doe je alles met de fiets. Ach, weet je, liberaal, dat mag als 'fietsend' gelden.
En wat nou als je een OV-fiets neemt?? ;)

Marten Hornsveld

LANG LEVE DE O(veral)V(ogelen)-FIETS!

BramtK

Je moet wel in een behoorlijk volle trein zitten, wil het beter zijn dan (in je eentje) met de auto.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Maar als je toch in de trein zit kan je er net zo goed een transecttelling van maken.
Een kant op de heenweg, de andere op de terugweg. Heb ik vroeger regelmatig gedaan.
Gewoon tussen de stations alles noteren wat je ziet. Nesten van Ekster en Kraai gaan
ook goed.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Weia

Wel een leuke exercitie om je waarnemingen langs te lopen met het idee wanneer het was en hoe je daar kwam. Er komen volop leuke herinneringen boven bij de soorten die je niet vaak zag!Zoals gezegd heb ik maar een klein lijstje, daarin 4 subcategorieën, vanuit vervoersvorm gedacht.
237 (alles)
236 (minus auto)
221 (met OV naar overnachtingsplek, vandaaruit met lichaamskracht)
191 (te voet of te fiets)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

j.steenbergen

Ik twitch toch met enige regelmaat, en praktisch altijd met OV. En, dames en heren, ik heb er geen probleem mee. Soms wat vertraging, en het kost iets meer tijd. Je gaat ook niet even snel op en neer, maar maakt er vaker een leuk tochtje (met OV-fiets) van. En sommige soorten zijn dan maar even niet te doen (Zwarte Zeekoet bijv.). En af en toe met iemand meerijden is toch ook best te regelen. Ik kan me wel storen aan meewarige reacties, alsof terugrijden met de auto vanaf Alkmaar een feestje was...
Jeroen Steenbergen

Jan vH

Ik vogel eigenlijk altijd met de fiets, behalve als ik met anderen ga vogels kijken (dan met de auto dus). Vandaag met goed opletten o.a. weer Grote Zilverreiger, Kuifeend, Steenuil en dat soort soorten. Twitchen vanuit Barneveld met de fiets kan niet vaak, maar als het kan doe ik het ook. OV-twitchen doe ik niet aan ('k heb simpelweg geen 40 euro over voor één troepiaal).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jurrien van Deijk

dag retour met korting van apeldoorn naar Alkmaar al vanaf 20,- scheelt alweer de helft:D
Vriendelijke groeten,

Jurriën van Deijk

Jos Welbedacht

Ik ging met de dag van terugvondst lekker gratis met de Q-liner, die heel handig in één keer van Leeuwarden naar Alkmaar gaat en weer terug. Dat beestje had nauwelijks een beter traject kunnen uitkiezen.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Tim de Boer

9 van de 10 keer is het prima te doen met Ov, fietsje in de trein en gaan met die banaan! Alleen zeeland en andere afgelegen plekken zijn lastig...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Weia

Met wat volhouden kom je natuurlijk heel ver. Op mijn lijstje met de fiets zowel kleine zilver bij het Zwin als gestreepte strandloper bij Ezumakeeg, 291km hemelsbreed. Niet in 1 jaar ;-)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Guus Peterse

Citaat van: atalanta op januari 08, 2010, 21:13:42 PMOp mijn lijstje met de fiets zowel kleine zilver bij het Zwin als gestreepte strandloper bij Ezumakeeg, 291km hemelsbreed.
Die kleine zilver moet lang geleden zijn geweest, dat je daarvoor zo'n reis ging maken.
Ezumakeeg behoort inmiddels tot mij standaardbestemmingen. Heel goed te doen met trein en fiets. Verder is inderdaad heel veel prima te doen zonder auto. Ook verre oorden als Eemshaven (spaanse mus), Dollard (giervalk) en Eijsden (dwergaalscholver). Lastig / bijna ondoenlijk zijn stukken Zeeland (o.a. de Brouwersdam) en de Waddeneilanden (uitgezonderd Texel natuurlijk, de andere zijn in één dag met OV nauwelijks haalbaar). Maar verder ... het duurt soms lang, maar wat zou dat? Ik zit in de trein lekker m'n krantje of een boek te lezen. In de auto kan ik dat niet, zoals ik onlangs weer ondervonden heb. (En als je zelf rijdt al helemaal niet natuurlijk.)
Overigens houd ik ook een autoloze lijst bij. Daarop staan er niet eens zo veel minder dan op mijn totale lijst.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

j.steenbergen

O ja, een memorabel fietstochtje, een van mijn eerste echte twitch-dagen: met de trein naar Bergen op Zoom, fietsen naar Scherpenissen voor de adult vrouw Grote Franjepoot, door naar Brouwershaven voor een Aziatische Goudplevier en geëindigd in Goes voor de Ringsnavelmeeuw. Was aardig doorfietsen, maar een erg leuke dag.
Jeroen Steenbergen

Calidris Alba

#15
't Is wel fijn dat ik op fiets afstand van het Lauwersmeer afwoon, 9 van de 10 keer ga ik lekker met de fiets.

Verder weg twitchen doe ik af en toe met het OV; oa. Kaspische Plevier heb ik met de trein/bus getwitched.
Daniël
Woonachtig in Colombia

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

Doe af en toe eens een OV-twitchje en dat heeft me in ruim een jaar tijd al de volgende leuke (gratis) soortjes opgeleverd:

       
  • Dwerggors
  • Grote Burgemeester
  • Middelste Bonte Specht
  • Groene Reiger
  • Kwartelkoning
  • Huiskraai
  • Pallas' Boszanger
  • Zwarte Ibis (gister nog)
Minder spectaculaire soorten waren Ransuil en Appelvink (wel meteen een groep van enige 10-tallen).
Mooie soorten als Kleinst Waterhoen (een uur), Beflijster (half uur), Nachtegaal (10 minuten) en Braamsluiper (5 minuten) konden op de fiets gedaan worden. Een paar jaar terug gold dit ook voor Mongoolse Pieper (jawel) en Kwak.
Het makkelijkst is het als de zeldzame soorten binnen de bebouwde kom van een stad neerstrijken (Dwerggors Rotterdam, MiBo Barendrecht) en voor de Huiskraaien hoefde ik helemaal weinig moeite te doen: die zaten meteen bij aankomst al luid te roepen vanaf de draden boven het perron waar ik uitstapte!

En als reactie op de posts van Guus en Herman: naar buiten staren doet het ook altijd goed als tijdverdrijf in een rijdende trein in onbekende omgeving. Bijvoorbeeld om je treinlijst, die ik overigens niet heb, aan te vullen. Dit zijn trouwens mooie treinlijstjes!
http://www.dutchbirdalerts.nl/list-detail.action?id=2252
http://www.dutchbirdalerts.nl/list-detail.action?id=2400
Frank van der Meer

redmar_woudstra

Ik scoor bijna altijd Grote Zilvers uit de trein tussen Leeuwarden en Groningen, ook vaak bij het Naardermeer en tussen Zwolle en Deventer en Zwolle en Groningen. Ik zal binnenkort de Baltimoretroepiaal proberen met de bus vanuit Leeuwarden naar Alkmaar!
groet,
Redmar

Henk de Waard

Ook ik twitch vaak met het ov. Vooral wanneer de vogel al de avond van te voren bekend is geworden, vind ik bijna alle plekken wel te doen. O.a. de volgende soorten heb ik met het OV gedaan (soms met fietshuur):

- Daurische klauwier (Texel)
- Siberische strandloper (Ameland)
- Dwerguil
- Marmereend (Pannerden)
- Dwergaalscholver (Eijsden)
- Vorkstaartplevier (Texel)
- Steppevorkstaartplevier (Eemnes)
- Grijze strandloper (Texel; vanaf de boot een lift van een andere vogelaar)
- Grote geelpootruiter (Hilversum)
- Ross meeuw (Scheveningen)
- Ringsnavelmeeuw (Goes, Tiel)
- Kuifkoekoek (Hoge Veluwe)
- Dwergooruil (Noordwijk)
- Mongoolse pieper (Woerden)
- Citroenkwikstaart (Zwolle, Ooijpolder)
- Bonte Tapuit (Texel)
- Goudlijster
- Westelijke orpheusgrasmus
- Kroonboszanger
- Iberische tjiftjaf (Amsterdam)
- Grote kruisbek (Schoorl)
- Haakbek
- Baltimoretroepiaal

Moraal van het verhaal: het is vaak prima te doen. En, zoals hierboven ook al opgemerkt, je kunt tijdens de reis lekker een boek lezen, studeren, etc.

Citaat van: guusp op januari 08, 2010, 21:29:20 PM
Lastig / bijna ondoenlijk zijn stukken Zeeland (o.a. de Brouwersdam) en de Waddeneilanden (uitgezonderd Texel natuurlijk, de andere zijn in één dag met OV nauwelijks haalbaar).

I.i.g. Ameland is ook prima te doen. Schier heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me ook goed te doen. Vlieland en Terschelling eigenlijk ook wel, maar alleen als iets de dag ervoor al bekend is (maar dat geldt voor een reis met de auto ook bijna). De Brouwersdam heb ik nooit met het ov gedaan, maar volgens mij heb je daar ook gewoon bushaltes.

Guus Peterse

Citaat van: Henk de Waard op januari 09, 2010, 13:00:10 PMI.i.g. Ameland is ook prima te doen. Schier heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me ook goed te doen. Vlieland en Terschelling eigenlijk ook wel, maar alleen als iets de dag ervoor al bekend is (maar dat geldt voor een reis met de auto ook bijna). De Brouwersdam heb ik nooit met het ov gedaan, maar volgens mij heb je daar ook gewoon bushaltes.
Waarschijnlijk. Ik merk dat ik al jaren mijn grenzen verleg en merk dat er nog meer mogelijk is dan ik dacht. Als er voldoende aanleiding toe is, zal ik die ook eens proberen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Brouwersdam is (belachelijk genoeg) iets van 3,5 uur met het OV vanuit Amsterdam - vergelijkbaar vanuit Utrecht lijkt me. Als ik m'n levenslijst eens doorblader, haal ik nog geen 10 soorten die ik (alleen) met de auto heb gedaan. De rest met OV en/of fiets.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Ik kom welgeteld tot zes soorten die ik alleen met de auto heb. (Hmm, wel een beetje een spelletje van het type 'wie heeft de langste', maar dat is dat twitchen natuurlijk sowieso wel.)
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Prima hoor, jij de langste :duim: In ieder geval genoeg 'bewijs' dat OV-twitchen heel vaak goed te doen is. Woensdag na het schaatsen 2,5u gedaan met de auto over Breukelen-Amsterdam C. Treinen, fietsen EN schaatsen was dus sneller geweest ... IJs en weder dienende sta ik morgen binnen het uur in Oudorp voor 'nog-geen-tien-min-1' ;).  Kwartiertje fietsen naar Sloterdijk niet meegerekend, maar dat is in Asd. een heel normale reistijd voordeur-parkeerplaats ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Menko Vlaardingerbroek

Je hebt ook nog het hybride twitchen: met trein plus greenwheels (wanneer fietsen vanaf het station te ver is). Ik ben bv wel eens met de trein naar Groningen geweest en dan met de Greenwheels verder.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

UtrechtsVogelNet

Erg leuk topic!! Twitch zelf overigens nooit met o.v.

Maar misschien een idee voor Alwin e.a.: Big Year per o.v. doen? Nieuwe categorie en origineel. Ik kan me herinneren dat iemand een paar jaar terug tijdens een DBA Big Day op Texel ook zeer veel zag op de fiets, scheelde bijna niets met een groepje die alles per auto deed (details en naam weet ik niet meer).

Grtz, Phil

Rutger

Ik heb in 2008 het grootste deel van mijn jaarlijst van 317 soorten met het OV en fiets gedaan, dat was redelijk goed te doen. Ook afgelegen plekken als Karel-Coenraadpolder (giervalk), neeltje jans (ad. roze spreeuw), westhoek/zwarte haan (pogingen voor breedbek en bona) en meerdere keren Texel en Lauwersmeer gedaan met ov en ov-fiets. Ik heb me toen vrijwel beperkt tot het weekend (weekend-ovkaart), zodat alles nog een beetje betaalbaar bleef. Uiteraard ook wel een aantal keer met de auto gegaan als ik meekon, maar ik had zelf geen ***SPAM***. In totaal misschien 20 soorten die ik alleen d.m.v. de auto heb gezien.
Het kan wel goed dus, maar een record ga je er natuurlijk nooit mee halen ;) en je moet er wat meer tijd voor nemen.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Kapser

het is super om veel met OV te reizen ipv trein
ik ga naar m'n werk ook met de trein, da's ook relaxter (op dat traject dan, haha)

Maar aan de andere kant kun je iemand niet kwalijk nemen dat hij per auto gaat vogelen. Ik bedoel, beter het veld in met de auto, dan naar vage familie-uitjes in de achterhoek met mensen die je nooit ziet. Dat is pas schade voor het milieu!!! ;-)


ArjenDrost †

Citaat van: Kapser op januari 11, 2010, 20:08:49 PMhet is super om veel met OV te reizen ipv trein
Ben dan toch benieuwd met welk OV je dan wel gaat. Heel Nederland door met de bus?? ;)

Jeroen Nagtegaal

Een Taxi hoort bij het Openbaar vervoer, alleen jammer dat je studenten-OV daar niet geldig in is...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com