Beleid gebruik waarnemingsfoto's op forum

Gestart door Arp, januari 03, 2010, 19:21:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Beste Admins,

Een tijdje geleden heb ik een keer, naar aanleiding van nieuwe forumsoftware, een soort "proof of concept" in elkaar gefrut voor soortenoverzichtjes: Knutselhoekje Sesiidae

Voor die tijd was zoiets op waarneming.nl technisch niet mogelijk, nu wel. Ik heb er wel lol aan om zulke dingen in elkaar te frutten en op andere fora in Duitsland, Engeland en Frankrijk lijkt niemand problemen te hebben met dergelijk "hergebruik" van hun beeldmateriaal. Zelf ben ik geen jurist en al heb ik me wel diverse keren redelijk op ingelezen lijkt het probleem toch hoofdzakelijk dat regels verschillend geïnterpreteerd kunnen worden en er weinig tot geen jurisprudentie is over specifieke manieren van hergebruik, zoals ook deze. Mijn interpretatie is dat het geen probleem zou moeten zijn om binnen hetzelfde domein (waarneming.nl) beeldmateriaal op een dergelijke manier te hergebruiken, natuurlijk met de gebruikelijke "credits" erbij en/of tenminste een link naar de fotopagina op wrn of een andere manier om duidelijk te maken wie de auteur is.

Helaas is er kort geleden nogal wat stennis geschopt over dergelijk gebruik en dat ging zelfs nog maar "slechts" over het gebruik op de database-subsite door admins, niet over hergebruik door mindere goden op het forum. Bij deze discussie heeft men voor een pragmatische oplossing gekozen door de foto's van één gebruiker uit een bepaalde categorie overzichten weer te verwijderen, hetgeen jammer genoeg niet duidelijk heeft gemaakt hoe we voortaan hier op wrn geacht worden hiermee om te gaan.

De komende tijd wilde ik (met een wat andere vormgeving) wat andere "Knutselhoekjes" in gaan richten voor determinatie/info over diverse kleine diergroepen en op het forum ook mensen uitnodigen om hieraan deel te nemen (doe jij soort X, Y en Z dan doe ik A, B en C of iets van die strekking). Normaal zou ik er (auteursrechtelijk) totaal geen been in zien om zoiets te beginnen en volgens mij kan het erg nuttig zijn en positief voor het "groepsgevoel" op waarneming.nl, maar gezien de consternatie van onlangs wil ik, voordat ik er werk van ga maken, dit toch even langs jullie fietsen.

Is er iets van beleid voor te formuleren? Zo ja wat?

  • Nee, dit mag nooit.
  • Ja dit mag, maar alleen met thumbnails, nooit met de volledige foto's
  • Ja dit mag, ook met de foto's in vol formaat.
  • Dit mag, alléén indien de betreffende fotoauteur in diens profiel heeft aangegeven dat de foto's onder een vrije licentie hergebruikt mogen worden en aan de bijbehorende voorwaarden voldaan wordt ("Naamsvermelding" en/of "Gelijk Delen"), of als de fotoauteur (of diens rechthebbenden) op aanvraag toestemming verleent.
  • Toegevoegd: Gewoon doen, maar als een auteur klaagt diens foto's weer verwijderen.
  • Geen van deze, maar ....
Zeg het maar?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

Arp. ik vindt het een prachtig knutselwerk.
maar je weet hoe gevoelig fotomateriaal bij sommige mensen ligt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Dank Hisko ;)

Citaat van: hiskodevries op januari 05, 2010, 08:24:34 AM
je weet hoe gevoelig fotomateriaal bij sommige mensen ligt.
Nou ja, juist daarom zou het goed zijn om te formuleren hoe wrn de wet interpreteert - ook (vooral) ivm met alle huidige en toekomstige automatisch gegenereerde overzichten aan de database kant. De oplossing rond de Libellenconsternatie was wel pragmatisch, maar is natuurlijk geen basis voor 'beleid' in die richting.

De keuzes over dat specifieke thema zijn denk ik deze:

  • De bezwaren waren wettelijk gezien onzin, het gebruik op de familieoverzichten (en andere binnen het domein waarneming.nl?) is gewoon okay en we gaan ermee verder ongeacht de mening van de auteur. Hetgeen, zelfs indien wettelijk juist, kennelijk nog steeds ertoe zal leiden dat bepaalde auteurs dan geen foto's meer bij de waarnemingen willen plaatsen. Kan niet de bedoeling zijn.
  • De bezwaren zouden wel eens een wettelijke basis kunnen hebben, maar puntje bij paaltje weten we dit niet want er is geen duidelijk jurisprudentie. Voor de zekerheid is het beter om fotoauteurs aan te laten geven of ze wel/geen bezwaar hebben tegen gebruik van hun foto's in overzichten op wrn (automatisch, semi-automatisch of handmatig op forum etc.). Bovendien houd je zo mensen binnen die hun foto's alléén bij de eigen waarnemingen willen zien en verder in geen enkel overzicht. Braver zijn dan de wet dus wellicht ten behoeve van betere fotoondersteuning voor de verificatie van waarnemingen.
Als ik het zo formuleer ontkom je er bijna niet aan om hiervoor een iets verfijnder "gebruiksrechten" systeem te implementeren. Zowel in de gebruikersprofielen, als ook in het gebruik van fotomateriaal in al dan niet automatische overzichten. Ontzettend jammer dat het zo moet, maar de heren juristen hebben hun en daarmee onze wereld zo ondoorzichtig ingericht dat niemand meer weet wat goed en recht is zonder hun veel te dure hulp in te schakelen. Slim van ze, dat moet gezegd, maar wel stuitend en bloedirritant.

Anyway, indien jullie daar wat mee gaan doen qua software of formulering van regels is het wellicht  handig de optie voor gebruik op het forum daar ook in mee te nemen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)