Waar meld ik mijn afgelezen ring?

Gestart door rob_voesten, juli 06, 2006, 22:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Het zijn kleurringen die voor vele doeleinden gebruikt kunnen worden. Zowel kweek als wild. Omdat er geen project aan Muskus-eenden loopt in NL, kun je wel uitgaan van een vogel die is uitgezet. Iets wat nog best veel gebeurd bij Muskuseenden.

Verder ontbreekt een metalen ring, waardoor de kans op een 'echt' project ook erg klein is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Citaat van: Oenanthe op juli 29, 2013, 11:32:28 AM
Dit zijn kweekringen. Muskuseenden worden voor zover mij bekend niet door "echte" ringers geringd ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Oke, dank je wel, Maarten. Ik was er zelf benieuwd naar, maar ik heb ook mailcontact met de waarnemer, dus ik zal het evengoed wel even aan hem doorgeven.
Dan kan de waarneming op esc.

Bedankt Jeroen.

Steven Wytema

#1352
ik kwam zojuist deze tegen: http://waarneming.nl/waarneming/view/77959386
weet niet of de waarnemer zich bewust is van de ring. Iemand een gooi naar de code?

Begint ie met een 7? zo ja dan http://www.cr-birding.org/node/1340
Steven Wytema


Jeroen Nagtegaal

Dat moet een Duitser zijn, waarbij het eerste teken een T is. Helaas is de foto te onduidelijk. Ook een origineel gaat helaas niet helpen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Libelleke

Andere foto's van leden van onze telpost die dag lieten hier T285 zien. Navraag is gedaan. Idd een Duitse vogel, 3cy, geringd in Hesse meen ik.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

rob_voesten

Citaat van: M. Baltus op juli 29, 2013, 11:33:44 AM
Citaat van: Oenanthe op juli 29, 2013, 11:32:28 AM
Dit zijn kweekringen. Muskuseenden worden voor zover mij bekend niet door "echte" ringers geringd ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Oke, dank je wel, Maarten. Ik was er zelf benieuwd naar, maar ik heb ook mailcontact met de waarnemer, dus ik zal het evengoed wel even aan hem doorgeven.
Dan kan de waarneming op esc.

Bedankt Jeroen.

Volgens mij zit er in haarlem een vogelasiel die de vogels met kleurringen makeren. Veel vogels die door het asiel weer worden losgelaten worden geringd. Als ik me niet vergis.

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Margreet Kwh

Vandaag een Brilduiker met links een groenblauwe kleurring op de foto. Haarlem, Molenplas.
Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/78194929
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg


Botervlieg

Citaat van: rob_voesten op augustus 01, 2013, 19:17:18 PM
Citaat van: M. Baltus op juli 29, 2013, 11:33:44 AM
Citaat van: Oenanthe op juli 29, 2013, 11:32:28 AM
Dit zijn kweekringen. Muskuseenden worden voor zover mij bekend niet door "echte" ringers geringd ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Oke, dank je wel, Maarten. Ik was er zelf benieuwd naar, maar ik heb ook mailcontact met de waarnemer, dus ik zal het evengoed wel even aan hem doorgeven.
Dan kan de waarneming op esc.

Bedankt Jeroen.

Volgens mij zit er in haarlem een vogelasiel die de vogels met kleurringen makeren. Veel vogels die door het asiel weer worden losgelaten worden geringd. Als ik me niet vergis.

Groetjes Rob

Het met kleurringen markeren van de vogels zijn ze in het asiel wettelijk verplicht. Maar de ringen moeten eraf (volgens mij) als ze de vogels vrijlaten.

Of daar inmiddels een officiële ringer actief is is mij onbekend. Er was begin van het jaar wel een oproep voor....
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=218013.0

Groetjes, Marleen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: M. Baltus op augustus 06, 2013, 23:32:46 PM
Citaat van: Margreet Kwh op augustus 06, 2013, 23:29:05 PM
Vandaag een Brilduiker met links een groenblauwe kleurring op de foto. Haarlem, Molenplas.
Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/78194929

Volgens mij een kweekring: http://waarneming.nl/waarneming/view/76552392
Inderdaad een Kweekring. Die 2e is trouwens een Kuifeend ;)

Wat het Asiel betreft, begreep ik via via dat er een nieuwe ringer is/komt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Margreet Kwh

Marleen en Jeroen, dank voor de reacties, en Jeroen voor de correctie!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Zet je hem ook nog even op escape? Wild is ie namelijk niet echt...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Margreet Kwh

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 07, 2013, 11:34:43 AM
Zet je hem ook nog even op escape? Wild is ie namelijk niet echt...
Zojuist gebeurd, na mailtje Marleen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Wouter Monster

Vandaag een 1e KJ zilvermeeuw afgelezen met blauwe ring links onder de 'knie' en metalen ring rechts ook onder de 'knie'. Inscriptie van kleurring was YTA0 of YTAO. Waar kan ik deze doorgeven?
Groet, Wouter Monster

Jeroen Nagtegaal

Vast geen foto? Normaal zijn blauwe ringen van Eric Stienen, maar hij gebruikt 4 letters.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wouter Monster

Groet, Wouter Monster

Jeroen Nagtegaal

Kun je daar ook een uitsnede van de ring maken?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Staat me trouwens ineens wat van bij dat Eric is begonnen met letter/cijfer-codes. Je kan hem wel mailen, zijn adres is eric.stienen@inbo.be. Hij is nog op vakantie, dus een reactie duurt wat langer.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wouter Monster

Groet, Wouter Monster

Steven Wytema

zojuist deze Nijlgans http://waarneming.nl/waarneming/view/78528864 ingevoerd op geese.org.
Hij geeft alleen geen terugmeldingen. Ik heb Frank ook al gemaild, maar heeft iemand anders misschien extra info?
Steven Wytema


augustvansteensel

Ik ken veel nijlganzen uit amsterdam zuid, maar deze heb ik nog nooit gezien.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Klaas van Dijk

hoi Steven,

Leuk dat je deze vogel hebt gezien en hebt ingevoerd.

Jeroen Nagtegaal weet ook alles van gekleurringde Nijlganzen en reageert vast ook nog wel. Het kan best zijn dat je een vogel hebt gezien die afgelopen voorjaar / zomer pas is geringd. Van deze groep vogels staan nog geen gegevens over de ringdatum in geese.org, want dat moet op een speciale manier gebeuren (database technisch is het knippen en plakken enzo, maar daarvoor is wel wat kennis en tijd nodig).

Wordt het zo wat duidelijker?

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Even in Geese gekeken, en ik zag dat je hem had ingevoerd als WNG7, oftewel White N, Green 7. ik heb dat gewijzigd naar WNY7, oftewel White N, Yellow 7. Nu kun je dus weer alles zien.

Echter is WNY7 uit Arnhem en vrijwel zeker niet in leven. Sinds het ringen zijn er namelijk geen aflezingen.
Binnen de WNY-serie is alleen WNY3 gebruikt in Amsterdam.

Vrees dus dat niet meer te achterhalen wie het was. Morgen nog maar een rondje hardlopen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Steven Wytema

nope.
het was zéker een 7, dat was namelijk de poot die naar me toe stond.
Die was als eerste leesbaar. De N moest ik even om de eerste poot heen kijken, maar dat was ook duidelijk een N.
Het enige wat nog zou kunnen is dat de 7 een wit cijfer was op gele ring. Maar die kans is klein.


Hij kan toch prima hebben rondgezworven zonder te zijn opgemerkt?
Of is dat echt heel ongebruikelijk?
Ik vond het al opmerkelijk aangezien het de enige geringde nijlgans was in het groepje van 7.
Steven Wytema


Jeroen Nagtegaal

Tja, het is de eerste Nijlgans uit Arnhem die gezien is in Amsterdam terwijl er in Amsterdam behoorlijk goed gekeken wordt.
Door de jaren heen hebben we verschillende typen gebruikt. Welk van beide type was het?


Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Steven Wytema op augustus 20, 2013, 20:16:59 PMnope. het was zéker een 7, dat was namelijk de poot die naar me toe stond. Die was als eerste leesbaar. De N moest ik even om de eerste poot heen kijken, maar dat was ook duidelijk een N. Het enige wat nog zou kunnen is dat de 7 een wit cijfer was op gele ring. Maar die kans is klein.

Hij kan toch prima hebben rondgezworven zonder te zijn opgemerkt? Of is dat echt heel ongebruikelijk? Ik vond het al opmerkelijk aangezien het de enige geringde nijlgans was in het groepje van 7.

hoi Steven (en Jeroen),

Gekleurringde Nijlganzen kunnen prima jarenlang onopgemerkt blijven. Het wordt me uit het verhaal (Jeroen weet er meer van) niet duidelijk of het ging om een broedvogel, om een man cq een vrouw en wat de leeftijd / status tijdens het ringen was.

Als nestjong geringde mannetjes hebben de sterke neiging om geheel elders tot broeden te komen. Veel van die vogels worden dus nooit weer gezien. Daarentegen hebben als nestjong geringde vrouwtjes de sterke neiging om op / rond de geboortelocatie tot broeden te komen.

Over het algemeen zijn partners trouw aan elkaar (jarenlang) en zitten ze ook jarenlang in hetzelfde territorium. Maar ook dat hoeft niet a priori altijd het geval te zijn: juist daarom doen we ook dit soort langdurig ringonderzoek.

Wat was dat voor groepje van 7 Nijlganzen? Een familie van twee ouders (wie was de man, wie de vrouw) met vijf jongen? Of was het een ruigroepje (vogels die in de slagpenrui zijn en dus op dit moment niet kunnen vliegen)? Ook hier kunnen 'vreemde' verplaatsingen optreden: we weten echt nog lang niet alles van de samenstelling van dit soort van ruigroepen. Kan best zijn dat broedvogels elders (=ver weg) ruien. Who knows? We hebben wel wat aanwijzingen van wel! Ook daarom doen we dit ringonderzoek.

Kortste klap is natuurlijk dat iemand (jij?) morgen weer gaat kijken en foto's maakt / goede beschrijvingen maakt. Dan weten we meer van de kleurringcombinatie en ook van de status van deze vogel en van de groep. Weet Steven hoe hij man/vrouw kan onderscheiden?

Wel erg leuk allemaal hoor!

Groetjes, Klaas

Steven Wytema

Ik weet verschil m/v.
Heb alleen komende tijd niet echt mogelijkheid de plek te bezoeken
Zal ff rondvragen.
Steven Wytema


Steven Wytema

Wel geprobeerd... Woensdagavond had ik hier al een WY geringde Nijlgans zien zitten (tijdens roeien); Toen ik daarna erlansg fietste zaten ze allemaal in het water.
Vanochtend zat er in de groep zowaar een geringde alleen die kwam gewoon uit de buurt :(
http://waarneming.nl/waarneming/view/78600346


Anyhow: nog steeds zeker van NWY7. Ik durf niet met zekerheid te zeggen welk type ring maar heb nog gelet op metaal: niet gezien.
Qua type ring is de bovenste (hogere) ring wel degene die er het meest op lijkt.. maar dan zou ik metaal gemist moeten hebben?

Steven Wytema


augustvansteensel

Citaat van: Steven Wytema op augustus 23, 2013, 21:05:15 PM
Wel geprobeerd... Woensdagavond had ik hier al een WY geringde Nijlgans zien zitten (tijdens roeien); Toen ik daarna erlansg fietste zaten ze allemaal in het water.
Vanochtend zat er in de groep zowaar een geringde alleen die kwam gewoon uit de buurt :(
http://waarneming.nl/waarneming/view/78600346


Anyhow: nog steeds zeker van NWY7. Ik durf niet met zekerheid te zeggen welk type ring maar heb nog gelet op metaal: niet gezien.
Qua type ring is de bovenste (hogere) ring wel degene die er het meest op lijkt.. maar dan zou ik metaal gemist moeten hebben?

Als ik tijd heb, fiets ik er nog wel even langs deze week.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Jeroen Nagtegaal

De ringen van de WNY7 zijn dus van het oude type. Dat gaat om een jong uit 2009. Voorlopg heb vooral ik geen tijd, maar binnenkort kunnen Frank en ik er eventueel ook langs...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com