veelpoten

Gestart door MarjoSmeets, september 24, 2009, 16:44:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Vindplaats Bulgarije/ kust Zwarte zee/ Duni ca. 40km onder Burgas. Op onze eerste avond in Duni veel ex. op de weg gezien, toen heb ik de eerste foto gemaakt met flits, gewoon maar eentje omdat ik ervan uitging dat ik ze nog vaak zou zien, omdat het er zoveel waren. Maar dat viel toch tegen. Hierna heb ik nog maar enkele ex. gezien waaronder die op de 2 andere foto's. Ik schat ze een cm of 5-6 lang. Ik heb ook nog wel kleinere ex. gezien, maar toen had ik toevallig geen camera bij me. Zouden die van dezelfde soort geweest kunnen zijn, of is het dan een andere soort?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

David Tempelman

he wat leuk, ik was vorige week in Burgas ;-)
in heb in Bulgarije ook ongeveer deze miljoenpoot gezien, duidelijk een Julidae-soort, maar er zijn erg veel soorten !!
groetjes en vergeet Sozopol niet  ;)
met vriendelijke groet,
David

MarjoSmeets

In Sozopol zijn we ook geweest, wij zaten zelf nog iets zuidelijker in Duni. Helaas zijn wij ook alweer thuis, maar gelukkig niet zonder een heel aantal foto's van allerlei beestjes ;D! Maar om op deze beessies terug te komen, ik zal ze dus invoeren als Julidae spec.?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

David Tempelman

met vriendelijke groet,
David

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

mberg

Hej Marjo / David,

Zat even in het buitenland vandaar mijn wat late reactie. Ik zou het beest wegzetten als een waarschijnlijke Cylindroiulus caeruleocinctus. Het uiterlijk is ietswat gestreept, het lichaam is kort en gedrongen (voor een Julidae) en een staartpuntje ontbreekt.

Met groet

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging