Kan iemand 't zeggen?

Gestart door boogey55, september 17, 2009, 21:31:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

Menko Vlaardingerbroek

Aan de naam te zien (Lipoptena cervi), heeft een voorkeur voor herten (cervus=hert). Is hij per vergissing op een mens geland of zijn deze beesten niet zo kieskeurig?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Date Lutterop

Ik citeer uit m'n tabel (KNNV wetenschappelijke mededeling nummer 16):

"Deze vlieg, die zich uitsluitend op hert en ree voortplant, kan ook andere dieren steken en is waargenomen bij paard, wild zwijn, das, hond, mol en mens."

Groet,

Date


Menko Vlaardingerbroek

Leuk. Een vreemde collectie: paard, mol en mens hebben weinig gemeen.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Date Lutterop


Groet,

Date


javanerkelens

CiteerBloed?
Je was mij net voor  ;D

Verder heb ik er twee gevangen en gefotografeerd, misschien herken je er wat in...
zie hier

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Date Lutterop

Kun je iets zeggen over de vindomstandigheden van de eerste? Tweede lijkt me wel te kloppen.

Groet,

Date


javanerkelens

Uhhhhh, bedoel je die van mij Date...?

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Date Lutterop

Oeps, ja, wordt een beetje onduidelijk zo met twee verhaallijnen. Maar ik bedoelde inderdaad die van jou, Joke. Die eerste is in elk geval een beest van vogels, maar waar heb je hem gevonden? Eventuele vogelsoort kan van belang zijn.

Groet,

Date


javanerkelens

Inderdaad nu wat verwarrend, maar goed,.. vindt de plaatser van de topic hopelijk niet zo erg..

Ik heb hem gevonden op een boomstam.
Ik heb veel merels, allerlei soorten vinken en mezen en in het bos naast mij spechten, roofvogels, enz..........dus ik ben bang, dat je daar niet zoveel aan zult hebben.

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Date Lutterop

Heb je ook detailfoto's? Elke poot eindigt in 2 klauwtjes, die elk twee (of drie) tanden hebben. Die laatste is wel zeldzaam (van Blauwe Reiger), maar ja, niet uit te sluiten. Daarna is de tekening van de onderkant van kop en borststuk gevraagd, maar je hebt 'm vast niet op z'n rug gelegd? Of verzameld?

Groet,

Date


javanerkelens

Oei....ik meende dat ik hem gevangen had, maar kan hem niet weervinden (ik heb toen iets opgeborgen in een potje maar kan het potje niet weervinden)
Stom....
Ik zal kijken of ik de originele foto nog kan weervinden.......en reigers, je die komen hier ook erg veel voor !!
Maar waarom zou die zeldzaam zijn..?? Met zoveel reigers, of wordt het beestje nauwelijks gevangen?

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Date Lutterop

Goeie vraag. Maar een algemene gastheer hoeft niet per definitie een algemene parasiet op te leveren. Ander groepje ter verduidelijking: er zijn diverse (vrij) zeldzame micro-nachtvlinders, waarvan de rupsen leven op zeer algemeen voorkomende planten. En zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden te noemen.

Trouwens, aantal haren op achterrand scutellum en vleugellengte zouden ook handig zijn...

Ik ben bang dat het lastig wordt. Tenzij er natuurlijk iemand opstaat die z'n soorten goed kent en verzucht: zien jullie nou niet dat het gewoon ........ is?

Groet,

Date


javanerkelens

Ik heb het origineel op een andere computer staan, dus dat wordt morgen.
En ik stond nog en dubio of ik een determineertabel van Hippoboscidae ,van de tweedehandsboeken van de NEV mee zou nemen of niet....ik had hem nog in mijn handen en dacht....ach, die ene keer per jaar.......en heb hem laten liggen.
Tja...
Groet,
Joke (van Erkelens)

Date Lutterop

#14
Dat zul je altijd zien. Had al even gegoogle'd, maar boekje is niet echt gemeengoed op internet. Misschien is er een recenter alternatief? Ik weet het niet. 't Zijn trouwens maar 20 pagina's, dus ik kan hem ook wel voor je kopiëren als je interesse heb.

Edit: http://www.bioimages.org.uk/html/b60559.htm Ik weet niet of hier NL-soorten ontbreken.

Groet,

Date


javanerkelens

Die site daar ben ik al eens vaker geweest, maar ook net zo vaak weer bij weggegaan, wordt er altijd een beetje kriegelig van, want waar ik ook klik, ik kom nooit waar ik wezen wil... :rolleye:
Ik zal kijken of ik het boekje alsnog kan bestellen bij het NEV (was iets van 3 euro's)
Lukt dat niet, dan mag je van mij aan het kopieren slaan, maar dan mail ik je even (want ik wil dan wel de kosten vergoeden..enz.)

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Date Lutterop

Inderdaad een enigszins irritante site, maar het ging me even om de verwijzing naar de Engelse tabel die daar wordt genoemd.

Verder hoor ik het wel.

Groet,

Date


David Tempelman

hi, je moet zeker ook het volgende boekje hebben:

A.M. Hutson (1984). Keds, flat-flies and bat-flies. Diptera, Hippoboscidae and Nycteribiidae. Handbook for the identification of British Insects vol. 10 part 7. Roy Ent Soc London, 40p.
met vriendelijke groet,
David

Date Lutterop

Ha, daarnaar verwijs ik dus met de link naar de bioimages-site  ;D.

Groet,

Date