Twee soorten mossen

Gestart door nielsyese, september 17, 2009, 16:52:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Hallo,
Weet iemand om welke soorten mossen het gaat op de volgende foto's. De eerste is in groten getale gevonden in een gemengd bos met hoofdzakelijk loofbomen, de tweede op dood hout op de hei. Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Ben Kruijsen

de eerste twee foto's betreffen Hypnum cupressiforme, Gesnaveld klauwtjesmos
de derde foto toont twee korstmossen van het geslacht Cladonia. Een bekermos m.i. Cladonia fimbriata, de andere is staafvormig en waarschijnlijk C. subulata. Om zeker te zijn van de staafvormige soort is chemisch onderzoek noodzakelijk.

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

kroonp

Citaat van: Ben Kruijsen op september 17, 2009, 17:02:29 PM
de eerste twee foto's betreffen Hypnum cupressiforme, Gesnaveld klauwtjesmos
de derde foto toont twee korstmossen van het geslacht Cladonia. Een bekermos m.i. Cladonia fimbriata, de andere is staafvormig en waarschijnlijk C. subulata. Om zeker te zijn van de staafvormige soort is chemisch onderzoek noodzakelijk.

Het mos op de 1e en 2e foto is mijns inziens Heideklauwtjesmos. Onder andere vanwege de lichtgroene kleur en de regelmatige vertakkingen. Zeker als het mos op de grond groeide is de kans veel groter dat het Heideklauwtjesmos is dan dat het Gesnaveld klauwtjesmos is.

Wat de korstmossen betreft ben ik het eens met C. fimbriata voor de bekervormige soort, maar zou ik de staafvormige C. coniocraea noemen.
Groet

Peter Kroon

nielsyese

Mag C. coniocraea met zekerheid of moet hij op onzeker?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Rutger

Is cladonia macilenta geen optie voor die staafvormige?  Voor de rest ben ik het met peter eens.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

kroonp

Citaat van: Rutger op september 20, 2009, 22:46:44 PM
Is cladonia macilenta geen optie voor die staafvormige?

De hoeveelheid en grootte van de schubben aan de basis van de podetiën en de kleur wijzen m.i. op C. coniocraea.
Groet

Peter Kroon

Ben Kruijsen

Citaat van: kroonp op september 17, 2009, 23:04:02 PM
Citaat van: Ben Kruijsen op september 17, 2009, 17:02:29 PM
de eerste twee foto's betreffen Hypnum cupressiforme, Gesnaveld klauwtjesmos
de derde foto toont twee korstmossen van het geslacht Cladonia. Een bekermos m.i. Cladonia fimbriata, de andere is staafvormig en waarschijnlijk C. subulata. Om zeker te zijn van de staafvormige soort is chemisch onderzoek noodzakelijk.

Het mos op de 1e en 2e foto is mijns inziens Heideklauwtjesmos. Onder andere vanwege de lichtgroene kleur en de regelmatige vertakkingen. Zeker als het mos op de grond groeide is de kans veel groter dat het Heideklauwtjesmos is dan dat het Gesnaveld klauwtjesmos is.

Wat de korstmossen betreft ben ik het eens met C. fimbriata voor de bekervormige soort, maar zou ik de staafvormige C. coniocraea noemen.

Ik twijfel aan de determinatie van Heideklauwtjesmos. Gesnaveld klauwtjesmos is zeer variabel en komt trouwens heel veel terrestrisch voor. Dus dat laatste is zeker géén aanwijzing voor Heideklauwtjesmos. Ik mis bij de hypnum op de foto's de typische gebogen spits aan de uiteinden van de takken en dat vind ik een goed kenmerk voor Heideklauwtjesmos. Ik stel voor Hypnum species op te geven.