welke vlieg?

Gestart door jeanette, augustus 27, 2009, 23:13:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Deze vlieg  vond ik vanmiddag in de tuin; wie weet wat het is? Bvd.

Jan Barten

Dit is een vrouwtje van de blinde bij (Eristalis tenax)
_____________________
Met vriendelijke groeten

Jan Barten

jeanette

Bedankt Jan! Hart. groet, jeanette

MarjoSmeets

Ik ben hier nog niet zo goed in. Waarom denk jij aan een E. tenax Jan? Ik zie hier de haarbanden niet. Welk kenmerk maakt dit dan een tenax?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Jan Barten

#4
Hallo Marjo,
op de onderste foto, het linkeroog van boven gezien, heeft in het midden een dichtere beharing dan aan de randen. Van boven zie je dan geen 2 rijen omdat je tegen de punt kijkt die deze 2 rijen samen vormen, maar één dikke rij. Op het rechteroog van dezelfde foto zie vlgns mij wel een haarlijntje
Wat moeilijker om aan te geven is dat het dier de habitus van een tenax heeft. Als je er heel veel van gezien hebt dan haal je de typische beesten er uit voordat je naar de ogen hebt gekeken. Nu heb ik niet niet met alle soorten evenveel ervaring, maar met deze wel. Wad dit jaar in onze tuin de meest voorkomende zweefvlieg op de buddleya.
_____________________
Met vriendelijke groeten

Jan Barten

han.endt

#5
Het achterlijf is ook karakteristiek voor Eristalis tenax: stomp, nogal breed en geheel glimmend met onopvallende roodbruine smalle vlekken. Dit geeft de Blinde Bij toch wel een aparte ' jizz', die met enige ervaring in het veld gelijk op deze soort wijst.

MarjoSmeets

Ach ja, ervaring, maar ik doe het ook niet slecht, ik kan in elk geval tegenwoordig al zeggen, dat het een Eristalis is, ook van een afstandje in het veld en dat is al meer dan ik vroeger kon!  ;D Bedankt voor de uitleg allebei!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo