Twee springstaartjes

Gestart door nielsyese, augustus 01, 2009, 21:03:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Hallo, weet iemand de (genus)namen van deze springstaartjes? In de tuin op klei.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Robert Heemskerk

1) Lepidocyrtus lignorum ?
2) Vertagopus arboreus  ?

Moeilijke soorten, wacht nog even op een antwoord van Matty  ;) die heeft er meer verstand van.

mberg

Hej Niels-Jan / Robert,

Lastig. De eerste foto is hoogst waarschijnlijk een Isotomurus. Het lichaan is wat korter dan bij Isotoma, de beharing lijkt voornamelijk kort (geen grote haren over het gehele lichaam verspreid) en er zijn wat kleine donkere vlekjes zichtbaar. Er zijn twee gegadigden, I. maculatus en I. palustris. Voor beide soorten zou het om een wat licht gekleurd exemplaar gaan.

Wat betreft de tweede foto is de suggestie van Robert zo gek nog niet. Ik zou het houden op een mogelijke Vertagopus. Een soortnaam durf ik er niet aan te geven.

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

nielsyese

Dank je wel allebei. Wat betreft de Isotomurus: Wat zijn de verschillen tussen beide soorten? Dan kan ik misschien proberen dit in beeld te brengen wanneer ik ze nog eens tegen kom. (ze zaten namelijk in de tuin)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

mberg

Hej Niels-Jan,

Isotomurus palustris zit wat vochtiger dan I. maculatus en heeft een duidelijker middenstreep. Isotomurus maculatus heeft, zoals zijn naam al suggereerd, een wat sterker gevlekt uiterlijk. De middenstreep is hier minder opvallend. De achtergrondkleur en de kleur van de vlekken is bij beide soorten ongeveer hetzelfde.

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

nielsyese

Vandaag heb ik er een gevangen en het is een I. palustris! Nu met duidelijke middenstreep. Ook nog een waarschijnlijk V. arboreus, maar daar ben ik niet zeker van. Ik zal nog wel een foto uploaden.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek