Geen idee

Gestart door Tukkerbird, mei 11, 2009, 23:10:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tukkerbird

Hallo,

Ik zou graag willen weten wat voor plant{mos} dit is,het waren zulke kleine plantjes dat ik het maar in dit topic plaats.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gr.Martin

Ps als iemand de naam van de mier weet dan hoor ik dat ook graag ;D

kroonp

Een haarmos. Waarschijnlijk Zandhaarmos of Ruig haarmos. Zonder blad er bij kan ik er niet meer van maken.

De mier die denk ik geen mier is maar een of ander wespje zal je toch echt elders op het forum moeten plaatsen om een naam te krijgen.  :blink:
Groet

Peter Kroon

Tukkerbird

Citaat van: kroonp op mei 12, 2009, 09:49:39 AM
Een haarmos. Waarschijnlijk Zandhaarmos of Ruig haarmos. Zonder blad er bij kan ik er niet meer van maken.

De mier die denk ik geen mier is maar een of ander wespje zal je toch echt elders op het forum moeten plaatsen om een naam te krijgen.  :blink:

Ok bedankt Peter,

Ik heb hier nog wel een foto waar iets meer op staat,misschien helpt dat.

Gr.Martin

kroonp

Ik kan niet goed zien of de bladrand naar binnen gevouwen is. Als dat zo is, dan is het Zandhaarmos. Zo niet, dan is het misschien Gewoon haarmos.

Op wat voor een plek heb je dit mos gevonden? Op droge zandgrond of op vochtige grond?
Groet

Peter Kroon

Tukkerbird

Deze staan op vochtig grond, een weiland met wat kikkerpoelen.
Op deze foto lijkt het of het blad{als dit het blad is :rolleyes:}naar binnen is gevouwen.
Helaas heb ik geen andere foto,s waar ze beter op staan.

Gr.Martin

kroonp

#5
Dan is het waarschijnlijk Gewoon haarmos (Polytrichum commune). Omgevouwen bladranden kan ik niet ontdekken tussen de vage wirwar van blaadjes en ik denk dat als bladranden wel omgevouwen zouden zijn dat het dan wel te zien zou moeten zijn op deze foto's.
Zo zien omgeslagen bladranden er uit: http://www.blwg.nl/mosatlas/showfoto.aspx?fotoid=1989

Jouw foto's lijken wel op deze foto van Gewoon haarmos: http://www.blwg.nl/mosatlas/showfoto.aspx?fotoid=4398.

Voor de zekerheid zou je nog eens terug moeten gaan om vast te stellen hoe het nu zit met de bladrand. Een soort die wel eens veel op Gewoon haarmos lijkt is Fraai haarmos. Het enige harde verschil tussen die twee soorten is vorm van de toppen van de lamellen op de bladschijf. Dat is alleen te zien met een dwarsdoorsnede van het blad onder de microscoop. Fraai haarmos groeit echter normaal gesproken in het bos op wat drogere plekken en ziet er denk ik nooit zo uit als de vorm die jij op de foto hebt staan. Ik hou het dus op Gewoon haarmos met een klein vraagtekentje erbij.
Groet

Peter Kroon

Tukkerbird

Ik ga na de vakantie nog eens naar deze plek terug om het wat beter te bekijken,bedankt voor de uitgebreide hulp :duim:
Hou ik het op gewoon Haarmos.

Gr.Martin