Hoofdmenu

bange spin

Gestart door corzonneveld, april 20, 2009, 19:45:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Deze spin had een bij in het web - en durfde zijn kaken niet te riskeren. Op de vlucht dan maar... Is er iets te zeggen over welke spin?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

spinnenvrouw

#1
Jammer dat je geen foto hebt van de rugzijde van de spin. In welk biotoop was dit?
Ik denk aan een Steatoda, maar dat is niet meer dan een gokje.

Ik me voorstellen dat deze prooi te groot en te gevaarlijk was voor deze spin, maar vaak durven ze verrassend grote beesten aan. Dan gooien kogelspinnen kleefdraden over de prooi. Pas als de prooi zich daar flink in verstrikt heeft komen ze dichterbij om te bijten.
Jacomijn Prinsen

corzonneveld

Dit was in de Amsterdamse waterleidingduinen, open duinlandschap met afwisselend kale stukken en stukken met dekkende vegetatie.

Ik heb de spin alleen van onder gezien...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

spinnenvrouw

Dan zou het Steatoda albomaculata kunnen zijn, of Steatoda phalerata. Maar zonder plaatje van de rugzijde blijft het erg onzeker.
Jacomijn Prinsen

corzonneveld

Is Steatoda  ook onzeker? Ik begrijp overigens dat dit een kogelspin is? Welke familie is dat?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

spinnenvrouw

Gezien de vindplaats zou je hem kunnen invoeren als een onzekere Steatoda albomaculata.
Het blijft nog even mooi weer, dus je kunt nog terug om ze ter plaatse wat beter te bekijken. Zo ziet de rugzijde er uit.

De wetenschappelijke naam voor kogelspinnen is Theridiidae.  De meeste soorten uit die familie hebben een kogelrond achterlijf.
Jacomijn Prinsen

corzonneveld

Hartelijk dank voor informatie en toelichting! Wie weet, als het zondags mooi weer wordt...Ik ben nogal afhankelijk van het weekend en andere vrije dagen!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl