Gele korstzwam

Gestart door Gert Kremer, maart 30, 2009, 19:35:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Deze korst zit op een dode liggende Beuk.
Bij beschadiging niet rood worden, dus Gele korstzwam.
Maar ik ben benieuwd of wat dat rode is. (Mycelium van slijmzwam?)
Prachtige combinatie in ieder geval.

De foto's is 21-3 genomen.

7032
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

7035  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Gert, iets van een slijmzwam misschien?

Gert Kremer

CiteerGert, iets van een slijmzwam misschien?
Dag Hannie,
Ik weet het niet.
Misschien dat Marian nog even kijkt, die weet bijna alles van slijmzwammen.
Het spul groeid ook over alles wat hij tegen komt.


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

#6
Als hij ook niet geel werd met krassen (Waaierkorstzwam) dan lijkt het mij wel te kloppen. Dat rode (oranje) is idd het plasmodium van een Slijmzwam, Troskalknetje (Badhamia utricularis) houdt er wel van om zo uitbundig rond te kruipen over andere zwammen, al is dat plasmodium geel, maar misschien is deze ingedroogd? Maar er zijn natuurlijk nog wel meer mogelijkheden.
Groeten,
Martin

Marian en Bert

CiteerMisschien dat Marian nog even kijkt, die weet bijna alles van slijmzwammen.
Te laat, Martin is me voor :whistle:

"Bijna alles" is sterk overdreven Gert, Net genoeg om de spelregels te kennen en niet meer dan iemand anders na een paar jaar, met hulp van Hans van Hooff, ook zou kunnen weten. En om te voorkomen dat ik straks van een sokkel  :D af ga vallen. Ik weet niet hoe de rode verkleuring komt maar je maakt me inmiddels wel een beetje nieuwsgierig.
Degene die dat wel zou kunnen weten ben je zelf (mocht het in de buurt zijn). Simpel door te volgen wat er gebeurt.

Groeten van Marian


Gert Kremer

Bedankt maar weer, zal nog eens gaan kijken. als het maar niet te laat is  :(


 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Het zit er nog en is niet veranderd.

Martin, Het spul is niet droog.

Marian, Ik ga nog wel eens kijken, als het wat wordt kom ik er op terug, zo als altijd. ;) tot zover bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

Hoi Gert,

Ik weet niet of je zoiets leuk vindt maar je zou de volgende keer als je gaat kijken een doosje mee kunnen nemen. Buiten wordt het nu steeds droger en daar houden slijmzwammen niet zo van.

Mocht er niets veranderd zijn in de groei dan zou je de slijmzwam met substraat en al voorzichtig mee kunnen nemen en eens kunnen proberen of je hem thuis verder kunt op kweken. In een afgesloten bakje op een nat stuk keukenrol (of iets dergelijks). Je vertroetelt de slijmzwam als een jong plantje (al is het een beestje). Vochtig houden en regelmatig kijken. Soms heb je heel snel resultaat, soms duurt het langer en soms gebeurt er helemaal niets. Maar een leuk experiment is zo'n bakje wel.

Groeten van Marian
 

Gert Kremer

CiteerHoi Gert,

Ik weet niet of je zoiets leuk vindt maar je zou de volgende keer als je gaat kijken een doosje mee kunnen nemen. Buiten wordt het nu steeds droger en daar houden slijmzwammen niet zo van.

Mocht er niets veranderd zijn in de groei dan zou je de slijmzwam met substraat en al voorzichtig mee kunnen nemen en eens kunnen proberen of je hem thuis verder kunt op kweken. In een afgesloten bakje op een nat stuk keukenrol (of iets dergelijks). Je vertroetelt de slijmzwam als een jong plantje (al is het een beestje). Vochtig houden en regelmatig kijken. Soms heb je heel snel resultaat, soms duurt het langer en soms gebeurt er helemaal niets. Maar een leuk experiment is zo'n bakje wel.

Groeten van Marian
Hallo Marian,
Ik zal wat ophalen en uitproberen, maar als het nu droog is er dan nog een kans?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#12
7066 foto is van 5-4.

Hallo Marian,
Het materiaal groeit in het boterkuipje nog over het keukenpapier heen.
Wanneer kan ik weer kijken?

anderen mogen het ook zeggen hoor. -_-
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

CiteerHet materiaal groeit in het boterkuipje nog over het keukenpapier heen.
klinkt als een griezelfilm  :angel:  

Gert Kremer

Citeer
CiteerHet materiaal groeit in het boterkuipje nog over het keukenpapier heen.
klinkt als een griezelfilm  :angel:
ik slaap bij de buren :P    :lol:  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

#15
Hoi Gert,

Geen idee Gert, en het is jouw experiment. Zorg dat je materiaal niet uitdroogt en dat je het niet verschuift en verder bijna dagelijks even kijken. Dat de slijmzwam in deze fase rond kruipt is normaal. Op een gegeven moment zie je dat er sporangia worden gevormd. De ene keer heb je heel snel resultaat (ook goed op de wanden of de deksel van je bakje letten) en soms duurt het heel lang. We horen het wel en mislukt het, geen probleem. Slijmzwammen genoeg voor een nieuwe poging.

Groeten van Marian

bruggeman

Bijna net als vroeger thuis! Alleen deed mijn moeder het in het groot: overal kweekbakken
groet,
Ida

xenion

Ik zet dit topic maar even bij de Slijmzwammen neer.
Ben wel benieuwd of het je lukt Gert! Mijn 1e poging om vanaf plasmodium op te kweken is mislukt na een aantal maanden (te droog geworden denk ik), en mijn 2e poging lijkt nu ook te stranden na een aantal maanden (zie het plasmodium niet meer :huh:)... Maar het is wel erg leuk om te volgen! In mijn huidige bakje had ik een stuk keukenpapier wat na een tijdje begon te verteren, dat smaakte het plasmodium blijkbaar goed, hij kroop het hele bakje door met als resultaat dat alleen de droge stukken van het keukenpapier nog over zijn...
Groeten,
Martin

Gert Kremer

CiteerIk zet dit topic maar even bij de Slijmzwammen neer.
Ben wel benieuwd of het je lukt Gert! Mijn 1e poging om vanaf plasmodium op te kweken is mislukt na een aantal maanden (te droog geworden denk ik), en mijn 2e poging lijkt nu ook te stranden na een aantal maanden (zie het plasmodium niet meer :huh:)... Maar het is wel erg leuk om te volgen! In mijn huidige bakje had ik een stuk keukenpapier wat na een tijdje begon te verteren, dat smaakte het plasmodium blijkbaar goed, hij kroop het hele bakje door met als resultaat dat alleen de droge stukken van het keukenpapier nog over zijn...
Martin,
dit topic mag ook wel hier blijven staan, in het bakje zit ook een stukje van de zwam. Ben ook benieuwd wat daar mee gebeurd.
Ik zal het plasmodium ook nog bij voeren met houtspaanders van een Beuk.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

#19
CiteerMartin,
dit topic mag ook wel hier blijven staan, in het bakje zit ook een stukje van de zwam. Ben ook benieuwd wat daar mee gebeurd.
Ik zal het plasmodium ook nog bij voeren met houtspaanders van een Beuk.
Te laat  :P :D Maar hier bij Slijmzwammen staat hij wel tussen zijn soortgenoten ;)

Het voeden van een Slijmzwam blijft mij nog een beetje vreemd, ik heb mijn huidige plasmodium aan het begin wat stukken hout gegeven en wat oude Elfenbankjes, maar hij lijkt alleen trek te hebben in de oude keukenrol  :huh: Hij liet zich vanavond weer zien na hem gisteren wat besproeid te hebben trouwens.
Ben benieuwd of die van jou wel houtsnippers lust, misschien heeft die wel meer trek in Korstzwammen.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

(Ben benieuwd of die van jou wel houtsnippers lust, misschien heeft die wel meer trek in Korstzwammen).

Plastic lust hij ook wel :D  zie foto 7079.
We gaan richting...?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xenion

Je maakt me jaloers Gert :-\ Jij probeert het voor het eerst en hebt binnen een paar dagen al resultaat, en ik zit al maanden met mijn 2e plasmodium opgescheept en nog steeds geen resultaat :( :P
Ben trouwens wel benieuwd welke soort dit gaat worden, ik herken er nog weinig in... Nog wel even nat houden he, hij is tenslotte nog niet helemaal rijp.
Groeten,
Martin

Marian en Bert

#23
Leuk Gert, helaas is je foto te onduidelijk om er wat van te zeggen. Als ze rijp zijn kun je het beste het plastic kapot knippen en dat dan met de slijmzwammen er nog op in je luciferdoosjes plakken. We horen wel wat het wordt.

Groeten van Marian

Gert Kremer

Hallo Marian en Martin,
Het is wel bijzonder hoor: eerst Rood, dan Geel, dan kruip het gele omhoog en de kruipaders worden zwart.
Hier nog een foto 7081 daarop kun je zien dat Beuk ook op het menu staat.
Moet het dekseltje er nu niet af? zodat ze beter rijp kunnen worden?

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

#25
Citaat van: Gert Kremer op april 10, 2009, 10:19:27 AM
Hallo Marian en Martin,
Het is wel bijzonder hoor: eerst Rood, dan Geel, dan kruip het gele omhoog en de kruipaders worden zwart.
Hier nog een foto 7081 daarop kun je zien dat Beuk ook op het menu staat.
Moet het dekseltje er nu niet af? zodat ze beter rijp kunnen worden?

Hoi Gert,

Ik denk dat de sporangia eerder een drogere plaats opzoeken om te kunnen sporuleren dan dat ze vers hout op het menu hebben staan. Maar dat mag de pret niet drukken.
Als je het deksel er nu gelijk helemaal af laat loop je het risico dat de sporangia te snel drogen en dus verdrogen. Laat je het dicht dan kan het ook mis gaan omdat ze uiteindelijk niet rijpen en beschimmelen. Gezien ze zelf al een droog plekje hebben opgzocht kun je misschien nog even afwachten. Maar doe wat je goed dunkt. Tot nu toe gaat het allemaal goed.

Groeten van Marian

Marian en Bert

Hoi Gert,

En ......................???

groeten van Marian

Gert Kremer

Nog even wachten :D ze moeten wel rijp zijn hoor.
Ze krijgen een metaalachtig kleurtje koper/goud/mirre.
Het dekseltje blijft er vandaag af, morgen eens de sporen bekijken.
Lijkt mij richting Physarum, maar dat is een gokje.
De bolvormige (capillitium) "dat heb ik maar tussen haakjes gezet, als dat de naam is", vertoond barsten en de sporen/poeder geeft zwart af.
foto 7092

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Wordt steeds spannender Gert! Gezien die metaal-achtige glans misschien iets in de richting van Lamproderma?
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Badhamia met metaalachtige glans kan dat? ik zoek in die richting.
Een stukje bekeken met de loep en zie toch iets van een trosje met peerachtige bolletjes.
Dus 1 steel met tak verspringende steeltjes met vruchten, (druifmodel ;D).

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.