onbekende spin

Gestart door kroonp, maart 25, 2009, 11:19:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

kroonp

Hij ziet er vrij karakteristiek uit, maar mijn speurtocht op het wereldwijde web liep op niets uit. Wie kan mij aan een naam helpen van deze spin?

Ik vond deze spin in een verdwaalde pitruspol in een groot heide- en bosgebied op de Veluwe.



Groet

Peter Kroon

Iolaire

M.i. de Brede Wielwebspin, Agalenatea redii.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

kroonp

CiteerM.i. de Brede Wielwebspin, Agalenatea redii.
Bedankt!

Als er geen sterk gelijkende soorten zijn, dan moet het hem wel zijn.
Ik zie dikke palpen dus het is een mannetje? Ik zag op foto's op het internet dat deze soort nogal veel variatie kent in de tekening van het achterlijf. Klopt het dat vrouwtjes minder vaak van die duidelijke witte vlekken hebben of kennen beide geslachten die variatie?
Groet

Peter Kroon

Iolaire

De soort kent idd veel variatie. Of die variatie meer voorkomt bij mannetjes weet ik niet. Of dit een mannetje is overigens ook niet: ik vind de verhouding kop/borst-achterlijf eigenlijk niet passen voor een man (die hebben toch vaak een veel slanker achterlijf), maar ik ken de soort onvoldoende om daar een uitspraak over te mogen doen ;) Dat laat ik graag aan de experts.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

spinnenvrouw

Compliment voor Willem, inderdaad A. redii.  Of vrouwtjes minder vaak die witte vlekken hebben weet ik niet. Wat let je om het uit te zoeken? Ga naar een mooie plek op de Veluwe en turf ...
Het is nog wat vroeg voor een volwassen mannetje, ik houd het op een subadult, dus nog één vervelling te gaan. Een puber, dus.
Jacomijn Prinsen

kroonp

CiteerCompliment voor Willem, inderdaad A. redii.  Of vrouwtjes minder vaak die witte vlekken hebben weet ik niet. Wat let je om het uit te zoeken? Ga naar een mooie plek op de Veluwe en turf ...
Het is nog wat vroeg voor een volwassen mannetje, ik houd het op een subadult, dus nog één vervelling te gaan. Een puber, dus.
Bedankt.

Als ik nog eens wat tijd vindt stort ik me op de spinnen  ;)  
Groet

Peter Kroon