Hoofdmenu

zeg het eens

Gestart door Cees Veenema, mei 21, 2006, 21:19:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

1. Knikkend nagelkruid.
Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

han.endt

Knikkend Nagelkruid.

Cees Veenema

Bedankt Han,
Ik meende hem onlangs op het forum gezien te hebben., zat aan een ooievaarsbek te denken of zoiets maar dat kon natuurlijk niet vanwege de bloem.
Groet,

Cees

Edwin Dijkhuis

Cees,
Waar heb je deze foto gemaakt? Als het ergens in Drenthe is dan kun je er wel vanuit gaan dat het is aangeplant en dat het dus in de categorie escape/exoot thuishoort. Het blijft natuurlijk wel een mooie plant.

Edwin    
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Cees Veenema

#5
Hallo Edwin,

Ik heb deze plant gisteren aangetroffen in de Boswachterij Ruinen  op een plek waar van geen aanplant sprake is en kan zijn.
De exacte locatie was aan het fietspad "het Woldenpad" een stukje waar ik al jaren kom en de plant nog niet eerder heb waargenomen.
Het pad ligt er inmiddels al een aantal jaren en er zijn recentelijk ook geen werkzaamheden verricht middels het ophogen en of aanbrengen van grond.
Het pad zelf is verhard met een soort betonmortel het lijkt mij derhalve onwaarschijnlijk dat hiermee het zaad is aangevoerd.
Groet,

Cees

Edwin Dijkhuis

Hoi Cees,

Heb je de beschikking ovder de Flora atlas van Drenthe? Je zou hierin even kunnen nakijken of hij eerder gevonden is op de bewuste plek. Zo niet, dan doe ik dat vanavond thuis wel even.

Groeten
edwin  
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Cees Veenema

Hallo Edwin,

Flora atlas heb ik niet maar de exacte locatie is dus aan het fietspad "Het Woldenpad " aan de Oostkant weg Ruinen - Echten,.  Op ± 1 km vanaf deze weg richting Gijselterkoelen.
Groet,

Cees

Edwin Dijkhuis

oke, ik zal het even nakijken. Kom er moregen op terug.
edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

marcel123

#9
Er zijn 0 hokken bekend van knikkend nagelkruid in die atlas, dus ik geef je weinig kans Edwin..
bron: wfdrenthe.nl, Nieuwsbrief nr 40.

En Cees, als het echt een nieuwe soort is voor Drenthe willen ze vast wel eens stukje voor in hun nieuwsbrief.

han.endt

Ik wilde er eerst niet over beginnen (want daar heb je hem weer met z'n tuinplanten), maar Kinkkend Nagelkruid is ook typisch zo'n plant waar bij je goed moet opletten of hij wel oorspronkelijk is. De soort wordt veel gekweekt en ook voor verwildering aangeplant/uitgezaaid.

Edwin Dijkhuis

Marcel,

Dat is snel opgezocht! En inderdaad ik denk dat de WFD wel wat extra informatie zou willen ontvangen.

Cees,

Misschien zou je op de site van de WFD (http://home.versatel.nl/florondrenthe/) het waarnemingsformulier kunnen invullen. Er wordt dan wat meer informatie over de groeiplaats gevraagd. Natuurlijk komt je melding nu ook via FLoron bij de WFD terecht..alleen dat duurt een jaartje. En het is natuurlijk wel een heel leuke waarneming voor in de nieuwsbrief.

groeten
Edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Windekind

In de atlas van de flora van Nederland deel 1, staan geen vindplaatsen van Geum rivale in heel Drenthe. De soort lijkt dus ook niet uit het verleden bekend in deze provincie.
Ik vrees ook dat het een plant is die op de een of andere manier uit een tuin ontsnapt is (via zaad aan een sok door de mens ??).
Als de standplaats echter klopt dan wordt het een erg lastige discussie.
En wat is dan nog een geaccepteerde manier van verbreiding  (
Hij staat hier in de omgeving op verscheidene plekken op natte/vochtige van nature redelijk voedselrijke grond in loofbos (Hellingkje Els-Vogelkersverbond met vlak daaronder Goudveil-Essenbos).



Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

marcel123

#13
Hij staat niet in de index van de Atlas van Drenthe.. Geum urbanum staat op p592
maar dat zegt niet zo veel bij deze atlas.

Cees Veenema

Heren,

Er waren 2 groeiplaatsen zo'n 5 meter uit elkaar, ik zal de benodigde gegevens verzamelen en melden.
Allemaal bedankt.
Groet,

Cees

Windekind

Wat is de standplaats nu precies ,Cees ?

Bostype, boomsoorten, vochtgehalte, bodemsoort, (vegetatietype)  plantensoorten er om heen etc.


Ik heb persoonlijk weinig vertrouwen in de "natuurlijke vestiging" van deze soort op deze plaats, gezien de historie/oorspronkelijke verspreiding !

Helaas Drenthefreaks. Ik ben sceptisch.

Groet,
Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Cees Veenema

Hallo Elmar,

Allemaal ingevuld op meldingsformulier Floron , die maken het verder maar uit.
Groet,

Cees

characea

De JNM reunie excursie trof ook knikkend nagelkruid aan in het Voorsterbos (Pierre vd W, Alma, Martha C) en dat is niet zo heel ver weg van Sint Jans Klooster en Vollenhoven. De soort schijnt voor te komen bij leem opduikingen..maar daar had niemand het over in de bovenstaande discussie.

Cees Veenema

Hallo Andre,

Leem genoeg in Drenthe maar klaarblijkelijk geen Knikkend Nagelkruid.
Vollenhove ligt hier nogal een eindje vandaan en in Overijsel. Ondanks dat ik niet aan je geografische kennis twijfel vermeldt ik het toch maar even.
Groet,

Cees

Edwin Dijkhuis

Hallo heren,

IK ben het met jullie eens dat het om een verdachte groeiplaats gaat. Door hem nu wel vast te leggen weten we, mocht hij zich in de toekomst gaan uitbreiden, dat het gaat om een populatie die afkomstig is van de door Cees gevonden planten. En ook dat is waardevolle informatie!

Edwin  
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Cees Veenema

#20
Het Knikkend nagelkruid nog maar even weer waargenomen.
Ik heb nog even gekeken bij de bijzondere vondsten over 2006 van de Werkgroep Florakartering afd. Drenthe.
Ondanks dat ik, bij mijn weten, een volledig meldingsformulier heb ingevuld is hier geen aandacht aan besteed..
Ik lig er niet wakker van maar kom over diverse jaren wel bijzondere vondsten tegen die even dubieus zijn waaronder Alsemambrosia in een tuin  waarvan bekend is dat deze daar ( hoogstwaarschijnlijk ) via vogelzaad  is terechtgekomen.
Groet,

Cees

Corryabbink

#21
Cees heeft gelijk. Waarom zou Knikkend nagelkruid zich niet spontaan kunnen vestigen langs een fietspad? Mensen, dieren, vogels het is toch de manier van een plant om zich zo te verspreiden. Jammer dat er ook tuinplanten van zijn maar deze waarneming is even waardevol als de Alsemambrosia die notabene in een tuin opgekomen is waar de vogels door mensen met zaad gevoerd worden.

De soort kan zelfs wel bij het aanleggen van het fietspad uit de zaadbank weer opgekomen zijn. Nu weet ik niet hoe lang de zaden van dit Nagelkruid in de zaadbank kunnen overleven........en ken ik de biotoop rond deze plek ook niet. Dat is dus gissen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"