Paronychia capitata?

Gestart door gerard bredewold, februari 09, 2009, 11:42:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerard bredewold

15 april in Spanje (omgeving Sella) gevonden op rotsachtige zeer droge grond.
Klein, ijskleurig en ziet er breekbaar uit.
Is de naam: Paronychia capitata juist?
Poging de plant onder deze naam op Waarneming bij Spanje op te nemen mislukt.  :o
Graag jullie oordeel.
Gerard

gerard bredewold


han.endt


gerard bredewold

CiteerJa of Paronychia argentea.
Hallo Han,
Bedankt,
Gerard.

Cees Veenema

#4
Hallo Gerard,

ook nog mogelijk is

Paronychia macrosepala en Paronychia echinulata.

De vorm van de bladeren, de grootte van de bloemen en bloemschubben moet
goed te zien zijn om de juiste soort vast te kunnen stellen.
Heb je toevallig nog meer foto's  van deze onderdelen?
Groet,

Cees

han.endt

#5
CiteerHallo Gerard,

ook nog mogelijk is

Paronychia macrosepala en Paronychia echinulata.

De vorm van de bladeren, de grootte van de bloemen en bloemschubben moet
goed te zien zijn om de juiste soort vast te kunnen stellen.
Heb je toevallig nog meer foto's  van deze onderdelen?
Cees en Gerard,

Paronychia macrosepala, niet in Spanje.
Paronychia echinulata, ziet er heel anders uit door het ontbreken van de witte bloemschubben.

Het onderscheid tussen Paronychia capitata en P. argentea durf ik zo niet te maken.

Cees Veenema

Hallo Han,

Ik ben in training voor het komende seizoen.
Klopt inderdaad dat de Paronychia macrosepala veel oostenlijker begint  voor te komen. De Paronychia echinulata had ik beter ook buiten beschouwing kunnen laten.
Zit het kenmerkende verschil tussen   Paronychia argentea  en Paronychia capitata  niet in de bladeren? Voor zover ik kan nagaan heeft het blad van de P. argentea naalden en is praktisch haarloos, dit i.t.m. de P.capitata.
Groet,

Cees

han.endt

#7
CiteerIk ben in training voor het komende seizoen.
Klopt inderdaad dat de Paronychia macrosepala veel oostenlijker begint  voor te komen.
Ja, Griekenland en oostelijker.

CiteerZit het kenmerkende verschil tussen Paronychia argentea en Paronychia capitata niet in de bladeren? Voor zover ik kan nagaan heeft het blad van de P. argentea naalden en is praktisch haarloos, dit i.t.m. de P.capitata.
Volgens de Wilde Flora rond de Middellandse Zee klopt dit, maar foto's op het internet (ook op goede sites) lijken dit tegenspreken.

han.endt

Dit is wel een mooie site. Daar staan beide soorten afgebeeld. Helaas zonder beschrijving. De ene staat onder de Engelse naam, Silver nailroot, de andere onder de wetenschappelijke naam.
http://www.tiuli.com/flower_families.asp?l...ng&family_id=90

Cees Veenema

CiteerDit is wel een mooie site. Daar staan beide soorten afgebeeld. Helaas zonder beschrijving. De ene staat onder de Engelse naam, Silver nailroot, de andere onder de wetenschappelijke naam.
http://www.tiuli.com/flower_families.asp?l...ng&family_id=90
Staat bij de favorieten, bedankt  
Groet,

Cees

gerard bredewold

#10
Citeer
CiteerDit is wel een mooie site. Daar staan beide soorten afgebeeld. Helaas zonder beschrijving. De ene staat onder de Engelse naam, Silver nailroot, de andere onder de wetenschappelijke naam.
http://www.tiuli.com/flower_families.asp?l...ng&family_id=90
Staat bij de favorieten, bedankt
Hallo Han en Cees,
Op vakantie in Spanje (Sella) voorjaar 2008 heb ik met veel genoegen op tochten in de bergachtige omgeving daar o.a. ook veel bloemen gefotografeerd. Ook zeldzame.

Mochten jullie geinteresserd zijn; op mijn website: www.kieknoetoch.nl (Album: Mediterrane wilde planten) kun je ze bezien.  Foto´s daarvan zijn vrij.
Groet,
Gerard.