eilat

Gestart door dirk21, februari 09, 2009, 11:23:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

dirk21

Hallo wie kan mij toevallig nog goede tips geven of mooie plekjes bij eilat?
wij gaan er 20 maart heen. En ben alvast een beetje huiswerk aan het maken.
Of heeft iemans nog een goed reisverslag ervan?
gr dirk eykemans
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

redmar_woudstra

www.travellingbirder.com

Als ergens veel reisverslagen (met veel details) van moeten zijn is het wel Eilat denk ik!
groet,
Redmar

dirk21

hallo redmar.
bedankt voor je snelle reactie, staan inderdaad wel enkele leuke verslagen tussen ja op die site.

Weet er ook iemand toevallig hoe het daar zit met de controle op het vliegveld. en of dat ze moeilijk doen met fototoestelle enz.?
gr dirk eykemans
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

frankneijts

Citeerhallo redmar.
bedankt voor je snelle reactie, staan inderdaad wel enkele leuke verslagen tussen ja op die site.

Weet er ook iemand toevallig hoe het daar zit met de controle op het vliegveld. en of dat ze moeilijk doen met fototoestelle enz.?
gr dirk eykemans
De controles van papieren en spullen zijn streng: al op Schiphol moet je ook aangeven wat je in Israël gaat doen. Inmiddels zijn ze, zeker met bestemming Eilat, aan vogelaars gewend en dus ook aan de spullen die ze meenemen.
In Israël zelf heb je regelmatig controles (road-blocks) waar je in elk geval je papieren moet laten zien. Verder opereer je in de omgeving van Eilat regelmatig niet ver van de Jordaanse grens en kun je er dus ook controles van grenspatrouilles verwachten, o.a. van je fotoapparatuur. Met digitale camera's heb je wel het voordeel dat je meteen kunt laten zien wat je eventueel geknipt hebt.....
Maar... er zijn wisselende ervaringen: het ene groepje vogelaars maakt helemaal niks mee en rolt overal zó doorheen terwijl de andere groep regelmatig wordt staande gehouden en steeds opnieuw alles moet uitpakken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Ottens

#4
In de afgelopen 14 jaar ben ik 29 keer in Israel wezen vogelen (ga in april voor de 30e keer...). De keren dat ik bij een roadblock werd gecontroleerd, werd aangehouden of iets dergelijks, zijn echter op de vingers van één hand te tellen.

Ook het oponthoud op de resp. vliegvelden valt doorgaans behoorlijk mee, maar ze kennen mij inmiddels denk ik... Fototoestellen, telescopen e.d. worden soms argwanend bekeken, maar ik zou inderdaad langs de grenzen met Jordanie en Egypte niet al te opzichtig lopen fotograferen.

Gert

dirk21

hallo gert.

toe maar al voor de 30ste keer! Echt de moeite waard dus zo te horen?
Heb je nog verdere tips om bepaalde gebieden te bezoeken.
Wij gaan 20 maart en gaan eerst een paar dagen na de dode zee en dan na eilat dag of 6 a 7. Een auto huuren gaat dat goed?
alvast bedankt gr dirk eykemans
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

dupont

Hallo Dirk,
Ik ga op 26 maart met twee vogelmaten naar Israel, vlieg op Tel Aviv alwaar auto klaar staat. Volgens mij is een auto huren in Israel/Eilat geen enkel probleem. Gewoon kijken op websites van internationale autoverhuurbedrijven als Hertz, Budget, Avis enzovoorts.
Wanneer je echt veel wilt vogelen in Israel dan raad ik je het boek 'a guide to the birding hot-spots of Southern Israel' van Hadoram Shirihai aan. Kun je o.a. bestellen bij Natuur en Boek te Leiden. Het boek stamt uit het jaar 2000, ik heb van Gert Ottens begrepen dat dit boekje nog (vrij) goed bruikbaar is.
Succes!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

dupont

En als vogelboek 'Birds of the Middle East'  van Porter, Christensen, Schiermacker-Hansen. Volgens mij ook in Leiden verkrijgbaar (ik krijg helaas geen PR-fee vanuit Leiden  :D )
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Gert Ottens

Dirk,

Ik kan eigenlijk niet zoveel aan de bijdrage van David toevoegen, behalve dat het inderdaad zeer de moeite waard is!

De boekjes met 'birding hotspots' zijn (hoewel enigszins verouderd) goed te gebruiken. Voor updates zie bijvoorbeeld de trip reports die je via www.eurobirding.com kunt vinden.

Wat een veldgids betreft: de Svensson (ook wel bekend als de ANWB-gids) is ook in Israel uitstekend te gebruiken.

Gert

dirk21

hallo bedankt voor de tip over het boek heb het ondertussen al besteld. dat ander boek heb ik al. bedankt voor de tips! gr dirk
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

dirk21

hallo david,
gaan jullie alleen maar na eilat toe, of gaan jullie ook nog na andere gebieden zoals de dode zee?  groetjes dirk
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

HansP

Dag Dirk,
ik ben één van de reisgenoten van David, vandaar mijn reactie. Wij gaan maar 3 dagen naar Eilat. De rest van de 10 dagen zitten wij in de Bet Sheanvallei, Nizzana, Lotan, Hatseva, Neot Hakikar, Ein Gedi en Tel Aviv.
Mocht je nog een speciale soort willen, wellicht kunnen wij je aan wat info helpen. Stuur dan maar even een PB.

Groet,
Hans Pohlmann

Max Berlijn

Israel gangers. ik ben vorige weekend drie dagen in Israel geweest. Bijgaand mijn leukste soorten. Mogelijk kan je er wat mee. Vooral die Pharoah Eagle Owl is een aanrader.

Red-Tailed Wheatear - Wadi Mishmar (1 man)

Cyprus Warbler - Wadi Mishmar (1 man)

Saker (1 ad) + Sociable Lapwings (11) - Urim

White Headed Ducks - Hulda Reservoir (76)

Sinai Rosefinch - Wadi Salvadora (Persian Salvadora is the name of the trees growing there). (15)

Pine Bunting - Har Hatsofim, Jeruzalem (1 vrouw)

Isabelline Shrike - Ein Dohan, Hatzeva. (1 Daurische, ad man)

Pharoah Eagle Owl - Wadi Iddan (1 in de nacht tien minuten in een acasia) 150 km ten noorden van Eilat

Ik ben niet bij Eilat geweest en bij Hazeva weer terug naar het noorden gegaan. Ik had maar drie dagen.

Gr Max

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Pauljp

Hallo Max en andere Israel-gangers,
Zijn de plekken van de Sinai Roodmus, de Woestijnoehoe en de tapuit een beetje makkelijk te vinden? Wadi Salvadora is toch net boven Ein Gedi? En Wadi Idan, is dat de wadi net ten westen van Idan zelf, nabij Hatseva? En is de plek van de W. Roodstaarttapuit goed te doen? We gaan vanaf 20 maart een rondje Israel doen, en hopen deze plekken dan mee te kunnen nemen.
Alvast bedankt,
groet, Paul Groot

Max Berlijn

Ha paul,

Alles wat je zegt klopt. Bel me anders even (nummer 042 op de semalijst) voor detail info.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Max Berlijn

Beste (toekomstige) Israel gangers

Bijgaand de link naar mijn verslagje van het lang weekend begin Februari. Plekjes voor Oehoe en Tapuit via Google Maps met aanwijzingen bij de soort.

http://77.167.75.191/doc/doc00239.pdf

Succes daar,

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

dirk21

hallo max,
Mooi verslagje en zeker voor 1 weekendje! nogmaals bedankt we nemen het allemaal mee als we gaan. nog maar 18 dagen! haha :D
gr dirk eykemans
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

BramtK

Dag mensen, hoofddoel van de reis die een vriend en ik gaan maken is niet Israel, maar Jordanie (de situatie in Israel vond ik niet helemaal geschikt om er naar op vakantie te gaan). Nu ben ik benieuwd of iemand goede bronnen heeft voor een aantal geluiden van vogels uit het Midden-Oosten. Ik heb wel de serie van Jean Roche, maar daar staat bijvoorbeeld de Palestijnse Bosuil niet op. Iemand een suggestie?

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

HansP

Daar sluit ik me graag bij aan! Wij gaan wel naar Israel, maar ik mis ook nog wat geluiden, die niet op de Roche- Cd's staan. Suggesties?
Groet,
Hans Pohlmann

Bas vd Burg

Hoi Hans en Bram,

Misschien is de MP3-set "Vogelstimmen Europas.." van Andreas Schulze en Karl-Heinz Dingler wat voor jullie? oa te verkrijgen via birdsounds.nl
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

BramtK

Bas, je hebt gelijk. Deze serie bevat geluiden van een aantal soorten die ik graag zou willen hebben. Bijvoorbeeld Palestijnse Bosuil en Waaierstaartraaf. Bedankt voor de tip.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs