Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

barthoekstra

Citaat van: hiskodevries op november 21, 2016, 08:38:10 AM
terugdraaien kan nooit. want tot in lengte van dagen komt dat gegeven via de apps nog binnen.

Ik ben eigenlijk vooral geïnteresseerd in wat er dan wel mogelijk is, maar proef geen enthousiasme voor dit idee. Laat maar zitten dan... Als ik de behoefte voel zal ik wel vrouwkleed toevoegen aan de opmerkingen, hoewel ik betwijfel of dat ook maar enige waarde heeft...

hiskodevries

Citaat van: tarsiger op november 21, 2016, 20:48:51 PM
Ik weet niet of het hier al ooit gevraagd is (ik vond het niet terug), maar ik vroeg me af of er plannen zijn om ook in waarneming.nl en waarnemingen.be de daar aanwezige ondersoorten actief te zetten voor alle soorten? (bijvoorbeeld Turdus merula merula voor Merel). Ik zou graag al mijn waarnemingen via world.observation.org bijhouden, maar dan is het niet zo handig dat er voor 2 landen geen ondersoorten in te voeren zijn. Via een omweg zijn ze wel in te voeren natuurlijk, maar dan komt er steeds een rood uitroepteken bij op bv. waarnemingen.be, en 'bestaan' ze zogezegd niet op die website.

Bedankt alvast,
Simon Feys
daar is een eigen topic voor : missende soorten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Grada Menting op november 20, 2016, 11:02:27 AM
Als je een waarneming verwijderd dan schiet je terug bij je laatste waarnemingen.
Is het mogelijk dat je blijft waar je was?

vb Je controleert je waarnemingen van 16-05-2016 en verwijdert een waarneming na verwijdering kom je terug op 19-11-2016.
wens blijven op 16-05-2016.

Klopt, dat is mijn wens ook. :duim:
Ik ben nu oude waarnemingen aan het controleren en moet steeds na het verwijderen van een waarneming een aantal keren "terug" doen in de browser om weer terug te keren naar mijn oude lijstje. Alternatief is om in dat lijstje van oude waarnemingen de bewuste waarneming aan te vinken en dan met de link onderaan de pagina "verwijder de geselecteerde waarnemingen" te doen. Dan blijf je wel in het oude lijstje. Dat is onhandig in het gebruik, want je moet meestal eerst de waarneming openen om te beoordelen of ie weg kan (of aangepast moet worden).
m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

hiskodevries

ik snap die wens wel, maar die is niet simpel uit te voeren. je kunt van veel meer plekken de waarneming verwijderen.
stel je gooit een waarneming uit 2013-04-12 weg en je hebt verder geen waarnemingen voor die dag. waar moet naar gelinkt worden ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lowieke

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 23, 2016, 12:51:46 PM
Dat is onhandig in het gebruik, want je moet meestal eerst de waarneming openen om te beoordelen of ie weg kan (of aangepast moet worden).
Dan kies je voor "openen in nieuw tabblad".
Jeroen.

tarsiger

Als ik op waarnemingen.be onder 'Twitcher' kijk, zie ik daar staan dat Waterspreeuw een 'Lifer' is. Dat klopt echter niet, maar ik heb wel al mijn Waterspreeuwen ingevoerd als 'Roodbuikwaterspreeuw'. Het zou dus logisch zijn dat de soort dan niet als 'Lifer' wordt aangeduid lijkt me? Als er nu een 'Zwartbuikwaterspreeuw' zou worden gezien (andere ondersoort) eventueel wel natuurlijk.

Is dat iets dat aan te passen is?

Bedankt alvast,
Simon

Daandrukker

Hoi,

Bij het foto-overzicht vind ik het onhandig dat het slechts mogelijk is om per maand de foto's te bekijken ("verschil tussen begindatum en einddatum maximaal 1 maand"). Omdat ik geïnteresseerd ben in een soortgroep waar maar weinig van wordt ingevoerd (haften), die je ook nog eens niet als geheel maar slechts per familie kan bekijken, werkt dat bijzonder onhandig.

Ik vroeg me af of het mogelijk is om die beperking van max. één maand op te heven. Of is hier al uitvoerig over nagedacht?
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

hiskodevries

Daan, als die beperking opgeheven wordt geldt dat ook gelijk voor, pak hem beet, vogels. Dan duurt het opbouwen te lang
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Leon Olsthoorn

Ik zit ook vaak te rommelen met die beperkingen omdat ik dan foto's zoek binnen groepen waar weinig foto's van ingevoerd worden. Is het technisch mogelijk deze beperking alleen voor de soortgroep met weinig foto's op te heffen (en het dan bijvoorbeeld voor vogels en planten te houden zoals het is)?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op december 15, 2016, 09:15:11 AM
Daan, als die beperking opgeheven wordt geldt dat ook gelijk voor, pak hem beet, vogels. Dan duurt het opbouwen te lang

Ik loop er ook regelmatig tegenaan dat je dan foto's zoekt en dan blijkt de vooraf ingestelde periode zo klein te zijn dat er geen resultaten komen (bij sommige soorten is dat soms tot jaren terug).

Is het niet mogelijk om die periode op te rekken wanneer er bijv. geen (of weinig/vastgesteld aantal) resultaten komen voor de opgegeven periode... je zoekt toch op een manier naar die foto's als het aantal foto's in het resultaat nul is of minder dan gekozen aantal kun je zeggen ik verdubbel (bijv.) de periode en probeer het nog eens oid... weer geen resultaten kun je weer verdubbelen etc... alleen uitkijken voor infinite loops...
Of je checkt eerst wanneer de laatste foto geplaatst is en rekent vanaf dat moment bijv. die nu al ingestelde limiet van een maand terug.

Zonder kennis van het achterliggend systeem kan ik natuurlijk niet zeggen wat mogelijk is en wat handig is, maar ik kan me toch niet voorstellen dat er geen elegantere oplossing is om een zoekopdracht die geen/te weinig resultaten oplevert op te rekken naar één die dat wel doet, zonder dat het bij "populaire" soorten tot overbelasting komt.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Om wat voor redenen wil je door dat foto overzicht browsen?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

Er zijn heeeeeeel veel nuttige zoekopdrachten denkbaar die nu niet mogelijk zijn, juist vanwege die beperking tot één maand.

Een willekeurig voorbeeld: Alle (al dan niet goedgekeurde) rupsen/nimfen/larven van een bepaalde familie of zelfs orde. Denk bijvoorbeeld aan bladwespen of lieveheersbeestjes. Dergelijke opdrachten waren ooit jaaaaaaren geleden wel mogelijk en bijzonder nuttig bij het zoeken naar gelijkende jeugdstadia. De familieoverzichen zijn o.a. vanwege de tot twee foto's per soort beperkte inhoud (jammer, jammer) ook geen optie - nog geheel afgezien van het feit dat die dan eerst handmatig gevuld moeten worden.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hiskodevries

dit zijn de tijden die het draaien van de queries kost:
1 jaar 161490,764ms (=gewenste)
1 maand 2151,978ms (=huidige situatie)
jullie mogen zelf de factor uitrekenen, maar die is gigantisch
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 17, 2016, 09:10:43 AM
dit zijn de tijden die het draaien van de queries kost:
1 jaar 161490,764ms (=gewenste)
1 maand 2151,978ms (=huidige situatie)
jullie mogen zelf de factor uitrekenen, maar die is gigantisch

75
Maar het gaat natuurlijk niet om hoeveel tijd het kost, maar of het werkbaar is.
Overigens vind ook ik het irritant om een leeg scherm voorgeschoteld te krijgen terwijl ik zeker weet dat er gegevens zijn.
Herman van der Meer

hiskodevries

Bijna 3 minuten versus 2,1 seconden
Dat gaat het niet worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

En welke query is dit nou? (soort/familie, andere filters?)

Volgens mij had ik ooit al eerder een wens geponeerd om dit soort queries aan te vragen voor een nachtbatch en de resultaten op te slaan voor hergebruik totdat de query opnieuw op aanvraag verversd wordt. Dat zou het bijvoorbeeld mogelijk maken om wel een goed overzicht van alle Lieveheersbeestlarfjes te krijgen, of van alle bastaardrupsen of whatever en dit dan één of twee keer per jaar te laten verversen. Lijkt mij bijzonder nuttig.

Naar keuze zou je bijvoorbeeld per gebruiker 5-10 van dergelijke queries kunnen toestaan/opslaan, of anders per familie of orde of whatever een aantal van dit soort queries door admins laten definiëren die dan door iedereen kunnen worden ingezien. "Inzien" dus volgens de resultaten van de laatste keer dat deze in een nachtbatch gedraaid is, wat best een half jaar geleden kan zijn. Je zou het zelfs kunnen automatiseren op basis van populariteit van de overzichten. Als de LHB-larfjes vaak geraadpleegd worden, zou je die bijvoorbeeld elke maand kunnen verversen ofzo.

Is zoiets echt niet mogelijk?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hiskodevries

Arp je maakt het veel te ingewikkeld. Jullie hebben een vraag over een scherm. Of het aantal maanden langer kan. Met de cijfers geef ik aan dat de zoekvraag naar de database te lang gaat duren. Het betreffende scherm toont de meest recente foto's. Dat kun je dus geen uren, dagen bewaren want dan kan ik dat scherm weg doen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

Dat scherm hoeft niet weg ;) want het heeft zeker nut voor groepen met een hoge doorloop.

De vraag is of voor groepen met minder doorloop de termijn langer kan, zodat het waarschijnlijker wordt dat er überhaupt resultaten getoond worden. Desnoods iteratief totdat er een scherm of twee aan resultaten is ofzo. Dat kan niet, zeg jij. Maar resultaten die met dit scherm theoretisch op te roepen zouden zijn als die termijn wel langer (1 jaar) of zelfs onbeperkt zou kunnen, zijn absoluut zeer nuttig(!!!). Eigenlijk is het een geweldig scherm dus - ware het niet voor die beperking van 1 maand, waarmee het weer in één klap goeddeels waardeloos geworden is.

Ik probeer een voorstel te doen om daar een mouw aan te passen die een compromis is tussen rekentijd/serverbelasting en nuttigheid. Wel het nut van de queries uit dit scherm, maar met slechts de rekenbelasting van eens in de maand in een nachtbatch ofzo. Resultaten opslaan als tabel waarmee schermen zonder zoeken opnieuw gegenereerd kunnen worden, of zelfs als static html pagina('s) is een heel ander verhaal qua belasting dan keer op keer een grote query in real time opnieuw draaien.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hiskodevries

Een query die niets vindt wat aan de voorwaarden voldoet duurt langer dan een query die wel resultaten vindt. Dus feitelijk zou het moeten zijn: hoe minder van een soortgroep aan foto's te vinden is hoe korter de termijn zou moeten zijn.
De familie overzichten zijn werkelijk perfect . Als daar foto's in ontbreken: handen uit de mouwen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

In de familieoverzichten ontbreken posities voor foto's - twee is gewoon te weinig om variabiliteit, sexueel dimorfisme, larven/rupsen, poppen etc in beeld te kunnen brengen. Of je moet aparte familieoverzichten voor adulte dieren en jeugdstadia in het leven roepen ... of dit een keuze maken naast genera of whatever zodat de gebruiker kan kiezen voor een familieoverzicht van alleen adulten, alleen larven, alleen poppen, alleen vrouwtjes etc etc. (en zorgen dat een admin daar foto's voor kan selecteren)

Op een beetje fatsoenlijk computerbeeldscherm passen tegenwoordig makkelijk 5-6 thumbs naast elkaar als je het een beetje efficiënt inricht. Momenteel bevatten de overzichten een ontzettende berg nutteloze/lelijke white space.

Ander puntje is dat (deels erg jammer maar helaas) veel van de oude "familieoverzichten" in daadwerkelijke taxonomische families zijn opgedeeld waardoor je geen overzicht van een handige "groep" meer kunt krijgen. Schoolvoorbeeld is bijvoorbeeld de oorwormen. Twee handjesvol soorten die verdeeld zijn over een vijftal families, vaak met één soort. Die zou je dus als orde Dermaptera bij elkaar moeten kunnen opvragen in plaats van per familie.

De schermen die hier ter discussie staan kunnen in principe al die dingen en dat zonder dat een admin er handmatig foto's voor moet aanwijzen ... vanaf een hoger niveau alles meepakken, filteren op geslacht of stadium etc etc ... maar als dat alleen met waarnemingen uit één maand kan zul je nooit een overzicht krijgen.

   
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Citaat van: hiskodevries op december 17, 2016, 16:05:27 PM
Een query die niets vindt wat aan de voorwaarden voldoet duurt langer dan een query die wel resultaten vindt. Dus feitelijk zou het moeten zijn: hoe minder van een soortgroep aan foto's te vinden is hoe korter de termijn zou moeten zijn.
Okay, draai deze queries dan eens over een onbeperkte periode en turf hoe vreselijk dat is:

  • alle goedgekeurde larven van Coccinellidae
  • alle larven (ook niet gevalideerd) van Bladwespen (Symphyta), of desnoods Tenthredinidae als het per familie moet
  • alle larven (ook niet gevalideerd) van Zweefvliegen (Syrphidae)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

laatvlieger

Zouden er in de soortoverzichten ook de (korst)mossen getoond kunnen worden?
Dus bijvoorbeeld, ik zoek op "http://waarneming.nl/soort/info/6767"

Dat daar dan ook de korstmossen worden getoond. Net zoals de waardplanten/ nectarplanten. Bij korstmossen zou je dan "substraat voor" o.i.d. bij kunnen zetten.

(Dat kan mij helpen met het onder de knie krijgen van die lastige groep...)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

OlivierO

Gegroet,

als ik van hieruit klik op een km hok en dan op "waarnemingen" of "plotkaart", dan kom ik uit bij alle waarnemingen van Boerenzwaluw in dat hok, zonder rekening te houden met de selecties die ik maakte bij het weergeven van de kaart. In dit geval voornamelijk "winter". Mogelijk kunnen de selectieparameters meegenomen worden?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Citaat van: OlivierO op december 19, 2016, 21:03:45 PM
Gegroet,

als ik van hieruit klik op een km hok en dan op "waarnemingen" of "plotkaart", dan kom ik uit bij alle waarnemingen van Boerenzwaluw in dat hok, zonder rekening te houden met de selecties die ik maakte bij het weergeven van de kaart. In dit geval voornamelijk "winter". Mogelijk kunnen de selectieparameters meegenomen worden?
wat er niet is kan niet gebruikt worden. in http://waarnemingen.be/soort/view/65?poly=4.69995885432106%2050.7193998953385,4.69995885432106%2050.8071310325749,4.84507950985927%2050.8071310325749,4.84507950985927%2050.7193998953385,4.69995885432106%2050.7193998953385,&to=2016-12-19&from=1900-01-01 is geen optie jaargetijde
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: laatvlieger op december 19, 2016, 20:57:20 PM
Zouden er in de soortoverzichten ook de (korst)mossen getoond kunnen worden?
Dus bijvoorbeeld, ik zoek op "http://waarneming.nl/soort/info/6767"

Dat daar dan ook de korstmossen worden getoond. Net zoals de waardplanten/ nectarplanten. Bij korstmossen zou je dan "substraat voor" o.i.d. bij kunnen zetten.

(Dat kan mij helpen met het onder de knie krijgen van die lastige groep...)
en de paddo`s natuurlijk
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

laatvlieger

#4525
Citaat van: hiskodevries op december 20, 2016, 08:00:38 AM
Citaat van: laatvlieger op december 19, 2016, 20:57:20 PM
Zouden er in de soortoverzichten ook de (korst)mossen getoond kunnen worden?
Dus bijvoorbeeld, ik zoek op "http://waarneming.nl/soort/info/6767"

Dat daar dan ook de korstmossen worden getoond. Net zoals de waardplanten/ nectarplanten. Bij korstmossen zou je dan "substraat voor" o.i.d. bij kunnen zetten.

(Dat kan mij helpen met het onder de knie krijgen van die lastige groep...)
en de paddo`s natuurlijk
Top Hisko! Kijk dit was precies waar ik jaren geleden al naar toe aan het werken was en wat ik toen bedoelde! Althans combi hiervan. Het is nu nog mooier dan ik destijds voor ogen had. De combi van familieoverzichten met waardplant/ substraat is echt perfect! Super!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op december 20, 2016, 07:26:10 AM
Citaat van: OlivierO op december 19, 2016, 21:03:45 PM
Gegroet,

als ik van hieruit klik op een km hok en dan op "waarnemingen" of "plotkaart", dan kom ik uit bij alle waarnemingen van Boerenzwaluw in dat hok, zonder rekening te houden met de selecties die ik maakte bij het weergeven van de kaart. In dit geval voornamelijk "winter". Mogelijk kunnen de selectieparameters meegenomen worden?
wat er niet is kan niet gebruikt worden. in http://waarnemingen.be/soort/view/65?poly=4.69995885432106%2050.7193998953385,4.69995885432106%2050.8071310325749,4.84507950985927%2050.8071310325749,4.84507950985927%2050.7193998953385,4.69995885432106%2050.7193998953385,&to=2016-12-19&from=1900-01-01 is geen optie jaargetijde

Natuurlijk klopt dat allicht, maar je kan ook wel bedenken dat het (dan) handig is dat er in verschillende schermen dezelfde parameters kunnen geselecteerd worden. Ik kan zien wat je weergeeft, maar wat er achter zit is meestal minder duidelijk.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Daandrukker

Citaat van: arpwifi op december 17, 2016, 18:52:49 PM
In de familieoverzichten ontbreken posities voor foto's - twee is gewoon te weinig om variabiliteit, sexueel dimorfisme, larven/rupsen, poppen etc in beeld te kunnen brengen. Of je moet aparte familieoverzichten voor adulte dieren en jeugdstadia in het leven roepen ... of dit een keuze maken naast genera of whatever zodat de gebruiker kan kiezen voor een familieoverzicht van alleen adulten, alleen larven, alleen poppen, alleen vrouwtjes etc etc. (en zorgen dat een admin daar foto's voor kan selecteren)

Op een beetje fatsoenlijk computerbeeldscherm passen tegenwoordig makkelijk 5-6 thumbs naast elkaar als je het een beetje efficiënt inricht. Momenteel bevatten de overzichten een ontzettende berg nutteloze/lelijke white space.

Ander puntje is dat (deels erg jammer maar helaas) veel van de oude "familieoverzichten" in daadwerkelijke taxonomische families zijn opgedeeld waardoor je geen overzicht van een handige "groep" meer kunt krijgen. Schoolvoorbeeld is bijvoorbeeld de oorwormen. Twee handjesvol soorten die verdeeld zijn over een vijftal families, vaak met één soort. Die zou je dus als orde Dermaptera bij elkaar moeten kunnen opvragen in plaats van per familie.

De schermen die hier ter discussie staan kunnen in principe al die dingen en dat zonder dat een admin er handmatig foto's voor moet aanwijzen ... vanaf een hoger niveau alles meepakken, filteren op geslacht of stadium etc etc ... maar als dat alleen met waarnemingen uit één maand kan zul je nooit een overzicht krijgen.



Ook dit zijn allemaal steekhoudende argumenten. Kunnen we de gebruikers niet de keuze geven hoe groot de tijdspanne gemaakt wordt?
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Timo Roeke

Op de Duitse variant van waarneming hebben ze rechtsboven informatie vermeld die ik voor waarneming ook handig zou vinden. Namelijk de gegevens over de stand van de maan en wanneer het donker/licht wordt. Dit lijkt me handig voor meerdere soortgroepen. Zie voorbeeld hieronder. 


SlechtValk

Citaat van: Timo Roeke op januari 01, 2017, 21:04:24 PM
Namelijk de gegevens over de stand van de maan en wanneer het donker/licht wordt.
Met name zonsopkomst en -ondergang lijkt me daarvan nuttig.
Getijden kunnen ook nog wel eens nuttig zijn.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.