Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenverburg

In het topic over aanpassingen aan de software kan niet gereageerd worden, daarom toch even hier: Ik ben erg blij met de tablet-vriendelijke lay out van de waarnemingen-pagina's! Een verademing!  :duim:

Edwin Schuller

Citaat van: hiskodevries op november 11, 2016, 11:54:17 AM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg2040181#msg2040181

Hisko, ik zie dat de totalen van aantal waarnemingen en aantal vogels in bijv. je levenslijst niet meer onder de juiste kolom staan.
Aantal waarnemingen staat bij mij onder vroegste datum en totaal aantal staat onder aantal waarnemingen. Ik gebruik Firefox.
Welllicht heeft dit te maken met het toevoegen van de sorteerfuncties?
Edwin Schuller

hiskodevries

ook in firefox  wel op een mac
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Veurink

Misschien heb ik het gemist, maar kan ik mijn leveslijsten niet meer rangschikken op datum? Nu taxonomisch van boven baar beneden. Ik vijd oo datum ook fijn. Dan kan ik snel zien welke nieuw voor me zijn.
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Edwin Schuller

Edwin Schuller

wvreusel

#4477
Met de aanpassing van het veld waardplant naar op/in: is het nog belangrijker om ook het gedrag goed in te vullen.
Bij de verschillende diergroepen ontbreekt echter het gedrag 'foeragerend'. Nochtans een belangrijke om aan te duiden dat er effectief gebruik gemaakt werd van de doelsoort.

Kan foeragerend (of voedend) worden toegevoegd bij:

-reptielen en amfibieën
-dagvlinders
-nachtvlinders en micro's
-libellen
-sprinkhanen en krekels
-vissen
-bijen, wespen, mieren
-vliegen en muggen
-wantsen, cicaden en plantenluizen
-kevers
-insecten (overig)
-geleedpotigen (overig)
-weekdieren


Wouter
:right:

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wvreusel

Citaat van: wvreusel op november 15, 2016, 13:27:38 PM
Met de aanpassing van het veld waardplant naar op/in: is het nog belangrijker om ook het gedrag goed in te vullen.
Bij de verschillende diergroepen ontbreekt echter het gedrag 'foeragerend'. Nochtans een belangrijke om aan te duiden dat er effectief gebruik gemaakt werd van de doelsoort.

Kan foeragerend (of voedend) worden toegevoegd bij:

-reptielen en amfibieën
-dagvlinders
-nachtvlinders en micro's
-libellen
-sprinkhanen en krekels
-vissen
-bijen, wespen, mieren
-vliegen en muggen
-wantsen, cicaden en plantenluizen
-kevers
-insecten (overig)
-geleedpotigen (overig)
-weekdieren


Wouter
:right:

Dankuwel! Ik zie nu wel dat het als standaard gedrag staat ingevuld en Ter plaatse op de tweede plaats. Dat kan niet de bedoeling zijn.


hiskodevries

iedereen die wens had om leaflet maps in het invoerscherm te willen gebruiken stuurt nu even een email naar info@waarneming.nl om dit te testen
(volgens mij heb ik het werkend)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jacob Molenaar

Ik heb een wens over het invoeren van ge(kleur)ringde vogels:
Tegenwoordig kan dat alleen als gedrag worden vermeld, ik vind dit echter niet echt een gedrag. Mij lijkt het beter als ringdragend uit de gedragsopties gaat en in het rijtje zeker/onzeker, escape/geen escape komt. Dan kan ook het andere gedrag worden ingevuld.

Bijvoorbeeld bij deze waarneming is dat nu een probleem: de vogel is dood gevonden én is geringd.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

hiskodevries

Jacob, ik snap de wens, maar ik kan dat gegeven nergens opslaan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jacob Molenaar

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2016, 16:01:06 PM
Jacob, ik snap de wens, maar ik kan dat gegeven nergens opslaan.

Ok, jammer maar helaas! :duim:
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

hiskodevries

zo zijn wel meer zaken die volkomen onterecht bij gedrag staan die feitelijk op een ander niveau thuis horen. Maar als je dat allemaal apart wilt vastleggen wordt het invoerscherm niet makkelijker
waarneem methode (gehoord/gezien etc)
toestand dier (levend/dood/gewond etc)
.......
........
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

Het is niet mogelijk om het zo te bouwen dat je meerdere waardes uit die lijst kan aanvinken? Dus bijvoorbeeld overvliegend, roepend en kleurringdragend tegelijkertijd?
Edwin Schuller

hiskodevries

dat past niet in het data model, zou natuurlijk een prachtige oplossing zijn, maar ow jee zoveel schermen door om aan te passen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

barthoekstra

Ik liep er vandaag weer tegenaan: er vliegt een blauwe kiek langs, maar ik kan de determinatie ivm slecht licht niet verder afmaken dan 'vrouwkleed' (juv man vs adulte vrouw in dit geval). Kan dat helaas niet invoeren (op trektellen wel), maar het lijkt me voor de data wel relevant/interessant. Zou dat toegevoegd kunnen worden? Voor m'n gevoel valt dat onder een geslacht, maar onder stadium (kleed) zou ook kunnen en scheelt ruimte in het formulier.

Heeft ook als bijkomend voordeel dat het voor de data — denk ik — relevanter is om een zekere vrouwkleed blauwe kiek in de database te hebben, dan een onzekere adulte vrouw blauwe kiek. In dat laatste geval weet je namelijk niet wat er onzeker is: het soort kiekendief of het geslacht?

Herman H. de Jongh

Is het mogelijk om zelf geplaatste berichten/opmerking bij een mogelijke foute determinatie via : http://waarneming.nl/call_admin/create?id=126711697  na, versturen terug te lezen ?
Groet,
Herman.

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

hiskodevries

Citaat van: barthoekstra op november 18, 2016, 23:29:52 PM
Ik liep er vandaag weer tegenaan: er vliegt een blauwe kiek langs, maar ik kan de determinatie ivm slecht licht niet verder afmaken dan 'vrouwkleed' (juv man vs adulte vrouw in dit geval). Kan dat helaas niet invoeren (op trektellen wel), maar het lijkt me voor de data wel relevant/interessant. Zou dat toegevoegd kunnen worden? Voor m'n gevoel valt dat onder een geslacht, maar onder stadium (kleed) zou ook kunnen en scheelt ruimte in het formulier.

Heeft ook als bijkomend voordeel dat het voor de data — denk ik — relevanter is om een zekere vrouwkleed blauwe kiek in de database te hebben, dan een onzekere adulte vrouw blauwe kiek. In dat laatste geval weet je namelijk niet wat er onzeker is: het soort kiekendief of het geslacht?
Bart, gebruik de zoekfunctie van dit forum eens met de tekst vrouwkleed. Dan ga je zien dat dit tot veel fouten in de database gaat leiden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Grada Menting

Als je een waarneming verwijderd dan schiet je terug bij je laatste waarnemingen.
Is het mogelijk dat je blijft waar je was?

vb Je controleert je waarnemingen van 16-05-2016 en verwijdert een waarneming na verwijdering kom je terug op 19-11-2016.
wens blijven op 16-05-2016.

barthoekstra

Citaat van: hiskodevries op november 20, 2016, 10:37:21 AM
Bart, gebruik de zoekfunctie van dit forum eens met de tekst vrouwkleed. Dan ga je zien dat dit tot veel fouten in de database gaat leiden.

Ik probeer te zien waarom dit tot veel (meer) fouten gaat leiden dan nu, maar ik kan er niet op komen, ook niet na het lezen van de paar topics waar het onderwerp ter sprake kwam. Kun je uitleggen waarom dat jullie zienswijze hierop is? Waarom is iets bij waarneming.nl slecht voor de data-kwaliteit en wordt die methodiek bij Trektellen wél gebruikt?

Ik zie juist veel fouten in de database as is, waar het beter zou zijn om vogels als 'vrouwkleed' te bestempelen.

Een voorbeeld: Zoeken naar goedgekeurde waarnemingen van adulte vrouw blauwe kiekendieven mét foto's levert direct in de eerste 2 pagina's al drie waarnemingen op die duidelijk onterecht goedgekeurd zijn [1][2][3], en dan heb ik het nog niet eens over de dubieuze gevallen waar ook goede reden voor twijfel is. In beide gevallen gaat het om 1kj vogels te zien aan o.a. de véél donkere arm- dan handpennen en dus de afwezigheid van zeer contrasterende bandering. Het is natuurlijk geen makkelijke soort, maar daarom juist zou het beter zijn als waarnemers voor dergelijke vogels het stempel vrouwkleed als optie krijgen, zelfs al zou 1kj hier een betere beschrijving zijn. En zo kan ik nog wel even doorgaan, ook bij andere soorten...

hiskodevries

Ik had in de tuin 1 man merel en twee vrouwkleed. Dit in plaats van 1 man en twee vrouw.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Maar Bart, denk je niet dat een dergelijke optie zal leiden tot onterecht gebruik van 'vrouwkleed' bij soorten waarvoor het helemaal niet bedoeld is? Niet alle waarnemers weten de goede keuze te maken uit de geboden opties.
Trektellen is toch iets anders dan Waarneming.
Herman van der Meer

barthoekstra

Dat is een goed punt tegen vrouwkleed als geslacht, maar als je vrouwkleed dan niet als geslacht als optie zet, maar 'verstopt' onder stadium/kleed? Het lijkt me sterk dat we dan opeens voor allerhande soorten vrouwkleden gaan tegenkomen, het merendeel van de waarnemers die de relevantie ervan niet weet zal áls ze al iets invullen toch wel direct voor geslacht vrouw kiezen (Dunning-Kruger-effect?) en waarschijnlijk niet onder kleed kijken. Ik zou het toch wel interessant vinden om dit een tijdje (of bij een beperkt aantal gebruikers?) te testen, wordt er dan in totaliteit méér 'misbruik' van gemaakt tov eerder genoemde onjuist gedetermineerde kleden, dan draai je het weer terug..?

SlechtValk

Citaat van: barthoekstra op november 18, 2016, 23:29:52 PM
Heeft ook als bijkomend voordeel dat het voor de data — denk ik — relevanter is om een zekere vrouwkleed blauwe kiek in de database te hebben, dan een onzekere adulte vrouw blauwe kiek. In dat laatste geval weet je namelijk niet wat er onzeker is: het soort kiekendief of het geslacht?

Volgens mij kun je dan veel beter het geslacht en kleed/stadium onbekend laten (Want dat is immers het geval) en in het commentaar aangeven hoe de situatie is...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

terugdraaien kan nooit. want tot in lengte van dagen komt dat gegeven via de apps nog binnen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

tarsiger

Ik weet niet of het hier al ooit gevraagd is (ik vond het niet terug), maar ik vroeg me af of er plannen zijn om ook in waarneming.nl en waarnemingen.be de daar aanwezige ondersoorten actief te zetten voor alle soorten? (bijvoorbeeld Turdus merula merula voor Merel). Ik zou graag al mijn waarnemingen via world.observation.org bijhouden, maar dan is het niet zo handig dat er voor 2 landen geen ondersoorten in te voeren zijn. Via een omweg zijn ze wel in te voeren natuurlijk, maar dan komt er steeds een rood uitroepteken bij op bv. waarnemingen.be, en 'bestaan' ze zogezegd niet op die website.

Bedankt alvast,
Simon Feys