Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: phegi op september 25, 2016, 20:31:55 PM
Bij de lijst van gebieden staan bij Rijswijk (Zuid Holland) allerlei wijken en buurten genoemd maar Rijswijk Centrum ontbreekt. Ik moet dan steeds kiezen voor Rijswijk gemeente. Is het mogelijk de indeling van Rijswijk te verbeteren?

Alvast bedankt,

Peter

Ik heb eens een nieuwe indeling voor Rijswijk gemaakt, en voor Voorburg en voor Leidschendam  en voor Wassenaar, en voor Den Haag. Het was bedoeld voor Waarneming. Ik weet niet of ik het helemaal heb af gekregen.
In Rijswijk heb ik de 34 wijken, waarbij 'Oud Rijswijk.'

Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: phegi op september 25, 2016, 20:31:55 PM
Bij de lijst van gebieden staan bij Rijswijk (Zuid Holland) allerlei wijken en buurten genoemd maar Rijswijk Centrum ontbreekt. Ik moet dan steeds kiezen voor Rijswijk gemeente. Is het mogelijk de indeling van Rijswijk te verbeteren?

Alvast bedankt,

Peter
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=64215.0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: HPM op augustus 22, 2016, 18:50:13 PM
Ik heb het hier wel eens eerder over gehad geloof ik.
Bij het invoeren kan het gebeuren dat een veld niet of niet goed is ingevuld. Bevestiging van een soort bijvoorbeeld. Als je dan op OK drukt slaat hij hem niet op en geeft bovenaan de pagina een (Engelstalige) foutmelding, veelal zelfs een dubbele. Maar als je bij OK bent is de bovenkant van de pagina, en dus die foutmelding, niet te zien. Dat geeft soms vervelende en verwarrende situaties.
Als het niet mogelijk is om de foutmeldingen in het zicht te plaatsen, is het dan wel mogelijk om bij een error een attentiepiepje te laten horen? Het zou het invoeren veraangenamen.

Bij het niet (goed) in vullen van het soortveld krijg je de dubbele foutmelding "id_vogel: cannot be empty" en "id_vogel: must exist", ook als je geen vogel probeert in te voeren. Dat is dan dus niet erg behulpzaam voor de gebruiker.

Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: OlivierO op september 25, 2016, 13:33:17 PM
Nog een wens.

Is het mogelijk om in dit regioscherm, naar analogie met de levenslijst, een link toe te voegen met "vergelijk met mijn lijst". Uiteraard dan alleen van toepassing op de gebieden binnen die regio. Zeg maar die pagina met deze vergelijken.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg2023129#msg2023129
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op september 26, 2016, 08:59:37 AM
Citaat van: OlivierO op september 25, 2016, 13:33:17 PM
Nog een wens.

Is het mogelijk om in dit regioscherm, naar analogie met de levenslijst, een link toe te voegen met "vergelijk met mijn lijst". Uiteraard dan alleen van toepassing op de gebieden binnen die regio. Zeg maar die pagina met deze vergelijken.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg2023129#msg2023129

Merci Hisko!!! Dat ga ik straks eens bekijken!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: phegi op september 26, 2016, 13:47:58 PM
Citaat van: HPM op september 25, 2016, 21:02:02 PM
Citaat van: phegi op september 25, 2016, 20:31:55 PM
Bij de lijst van gebieden staan bij Rijswijk (Zuid Holland) allerlei wijken en buurten genoemd maar Rijswijk Centrum ontbreekt. Ik moet dan steeds kiezen voor Rijswijk gemeente. Is het mogelijk de indeling van Rijswijk te verbeteren?

Alvast bedankt,

Peter

Ik heb eens een nieuwe indeling voor Rijswijk gemaakt, en voor Voorburg en voor Leidschendam  en voor Wassenaar, en voor Den Haag. Het was bedoeld voor Waarneming. Ik weet niet of ik het helemaal heb af gekregen.
In Rijswijk heb ik de 34 wijken, waarbij 'Oud Rijswijk.'

Ik denk dat je het niet helemaal af hebt gekregen, vandaar mijn vraag.

Er is vogens mij nauwelijks iets van in WRn terecht gekomen.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: OlivierO op september 26, 2016, 09:30:15 AM
Citaat van: hiskodevries op september 26, 2016, 08:59:37 AM
Citaat van: OlivierO op september 25, 2016, 13:33:17 PM
Nog een wens.

Is het mogelijk om in dit regioscherm, naar analogie met de levenslijst, een link toe te voegen met "vergelijk met mijn lijst". Uiteraard dan alleen van toepassing op de gebieden binnen die regio. Zeg maar die pagina met deze vergelijken.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg2023129#msg2023129

Merci Hisko!!! Dat ga ik straks eens bekijken!

Hisko, kan je zeggen waar ik dat vind? Ik zie geen extra link op knop of wat dan ook. :-(

Verder lees ik dat je geen opties kan selecteren, buiten soortgroep. Ik had graag ook de datum kunnen invoeren. Bijvoorbeeld voor 2016 of een andere periode ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Geen idee waar jij kijkt, die overige wensen gaan niet gebeuren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op september 26, 2016, 21:21:35 PM
Geen idee waar jij kijkt, die overige wensen gaan niet gebeuren

Waarschijnlijk bedoel je dit, maar dat sluit hoegenaamd niet aan bij wat mijn wens was. Helaas en zonde. Als ik nog een wens heb, zie je het hier wel verschijnen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

wvreusel

Blijkbaar ligt daar al jaren niemand van wakker, maar het gedrag 'Foeragerend' ontbreekt bij Dagvlinders, Nachtvlinders, Vliegen en muggen, Bijen wespen en mieren en andere insectengroepen. Dat zou nochtans heel nuttig zijn, nu krijgen die allemaal 'ter plaatse'. Ook nuttig in combinatie met waardplant om onderscheid waardplant/nectarplant beter te maken.

hiskodevries

toevallig zit ik al de hele dag te emailen met een spanjaard. daar wordt fouragerend ook uitgelegd als de jacht op voedsel
dus krijg je een foto van een atalanta die overvliegt -> met als gedrag fouragerend . 'Ja meneer de validator hij vloog naar een andere bloem'
mijn advies: niet doen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Theo Zeegers

Nog naar aanleiding van het valideren van verzameld materiaal:

We moeten het er op de validatorendag maar over hebben.
Ik verbaas me over de hardnekkigheid van het niet willen meedenken.

Ik kan al vast melden, dat als ik geen normaal antwoord van het management krijg, ik helemaal ophou met valideren.

Dus tot in Amersfoort !


Theo

arpwifi

Het verband raakt een beetje zoek ..

Citaat van: Theo Zeegers op september 27, 2016, 17:51:02 PM
Nog naar aanleiding van het valideren van verzameld materiaal:

Wat vooraf ging:
Citaat van: Theo Zeegers op augustus 23, 2016, 16:54:49 PM
Ik heb het volgende verzoek. Het verzoek is algemeen, maar deze waarneming dient als voorbeeld

http://waarneming.nl/waarneming/view/79539666

Verzamelde dieren kunnen nu niet gevalideerd worden tot 'goedgekeurd',  tenzij er een foto bij staat. Ik vind dat raar, een verzameld dier is immers zeker zo zeker als eentje van foto. In sommige gevallen, zoals bovenstaande, is een verzameld dier zelfs noodzakelijk, omdat bijv. het genitaal onderzocht moet worden.
Ik kan na zo'n onderzoek niet volledig valideren. Op die manier worden al mijn Meigenia's, Phryxe's, Senometopia's, Linnaemyia's en Exorista's subd. Adenia tamelijk waardeloos. En dan ben ik nog blij dat ik niet aan Sarcophagidae of Calliphoridae doe !

Kortom: is er iets te verzinnen om dieren die verzameld zijn en vervolgens bestudeerd zijn door de admin volledig te kunnen valideren ?
Citaat van: hiskodevries op augustus 23, 2016, 17:05:54 PMTheo, als een beest verzameld is zal een foto maken een makkie zijn
Citaat van: Theo Zeegers op augustus 25, 2016, 09:18:48 AMDas wel een hele makkelijke reactie
-1) Weet je hoe groot mijn collectie is ??
-2) Waarom zou ik een foto maken als het cruciale onderdeel (genitaal) niet op de foto te zien is ??

Toelichting: het fotograferen van genitalien van insekten is veelal nagenoeg onmogelijk en voor zover het kan, kost het enorm veel tijd. Dat komt, anders dan bijv. bij sporen van paddestoelen, omdat de structuren essentieel driedimensionaal zijn en je dus moet gaa 'stacken'. Bij het beschrijven van een nieuwe soort voor de wetenschap doe ik dat, maar voor een eenvoudige Linnaemyia picta gaat dat veel te ver.

Nu moet de wetenschapper zich aan de techniek aanpassen, in plaats dat de techniek de wetenschapper helpt zijn of haar werk beter te doen.

Vriendelijk verzoek er nog even iets langer over na te denken.

Vraag van mij: Is het überhaupt mogelijk je eigen waarnemingen te valideren? Ik dacht het niet eigenlijk, toch?

Onder keveradmins was er in dit verband ook de discussie of je een waarneming mag valideren waarbij bekend is dat een expert, niet zijnde jijzelf, het dier gecontroleerd/gedetermineerd heeft. Maar goed, inderdaad wel wat om eens onderling over door te zagen ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

caliprobola

Wat is er mis om het blauwe vinkje te gebruiken in het geval van dieren die ingezameld zijn door een ervaren waarnemer?

Douwe van der Ploeg

Inderdaad, groene vinkjes moeten m.i. alleen bruikbaar zijn voor waarnemingen waarbij de documentatie op waarneming.nl zelf staat. Voor de rest werkt blauw prima.
Douwe van der Ploeg

Lycaon

Over validatie gesproken, kan er op http://observation.org/ranks_world_v2.php?jaar=0&diergroep=0 (Toplijst soorten (alle domeinen) Alle jaren : observado.org) ook een optie gecreëerd worden, waarbij enkel gevalideerde soorten worden weergegeven?
Geen idee hoe moeilijk dit te implementeren is  :huh:?

Hans
Hans Hillewaert
Admin marine organisms

hiskodevries

nou nee. de database staat nu 16 uur per week te draaien om alle toplijsten voor alle domeinen voor alle gebruikers eenduidig te genereren. als daar 1 optie bijkomt is dat +16  uur
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lycaon

Citaat van: hiskodevries op september 29, 2016, 14:11:12 PM
nou nee. de database staat nu 16 uur per week te draaien om alle toplijsten voor alle domeinen voor alle gebruikers eenduidig te genereren. als daar 1 optie bijkomt is dat +16  uur

Jammer maar helaas  :blink:
Hans Hillewaert
Admin marine organisms

Leon Olsthoorn

Citaat van: Theo Zeegers op september 27, 2016, 17:51:02 PM
Nog naar aanleiding van het valideren van verzameld materiaal:

We moeten het er op de validatorendag maar over hebben.
Ik verbaas me over de hardnekkigheid van het niet willen meedenken.

Ik kan al vast melden, dat als ik geen normaal antwoord van het management krijg, ik helemaal ophou met valideren.

Dus tot in Amersfoort !


Theo

Dit is vast niet wat je voor ogen hebt, maar als het probleem is dat een waarneming pas een groen vinkje kan krijgen met een foto of een geluidsbestand, kun je dan niet een foto van jezelf met opgestoken duim of een geluidsbestand waarin je "ik keur hem goed" zegt, uploaden?

Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

gardensafari

Citaat van: Leon Olsthoorn op september 30, 2016, 23:55:06 PM
Citaat van: Theo Zeegers op september 27, 2016, 17:51:02 PM
Nog naar aanleiding van het valideren van verzameld materiaal:

We moeten het er op de validatorendag maar over hebben.
Ik verbaas me over de hardnekkigheid van het niet willen meedenken.

Ik kan al vast melden, dat als ik geen normaal antwoord vann het management krijg, ik helemaal ophou met valideren.

Dus tot in Amersfoort !


Theo

Dit is vast niet wat je voor ogen hebt, maar als het probleem is dat een waarneming pas een groen vinkje kan krijgen met een foto of een geluidsbestand, kun je dan niet een foto van jezelf met opgestoken duim of een geluidsbestand waarin je "ik keur hem goed" zegt, uploaden?

:blink:

Zonder gekheid vind ik dat er een speciale categorie moet komen voor de echte cracks. Ik denk aan Theo, Jan Cuppens, Berend Aukema en dergelijken. Die moeten toch waarnemingen kunnen invoeren zonder bewijs; hun kennis en wetenschappelijke integriteit moeten toch voldoende zijn.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

HPM

Citaat van: gardensafari op oktober 01, 2016, 10:30:29 AM

Zonder gekheid vind ik dat er een speciale categorie moet komen voor de echte cracks. Ik denk aan Theo, Jan Cuppens, Berend Aukema en dergelijken. Die moeten toch waarnemingen kunnen invoeren zonder bewijs; hun kennis en wetenschappelijke integriteit moeten toch voldoende zijn.

Maar hoe dan met waarnemers met kennis en wetenschappelijke integriteit waarvan jij dat niet weet?
Beoordeling van waarnemingen moet gebeuren zonder aanziens des persoons. Goed is goed en fout is fout, en dat is alleen te beoordelen aan de hand van bewijs of eventueel waarschijnlijkheid.
Herman van der Meer

Henk Soepenberg

Citaat van: Theo Zeegers op augustus 23, 2016, 16:54:49 PM
Kortom: is er iets te verzinnen om dieren die verzameld zijn en vervolgens bestudeerd zijn door de admin volledig te kunnen valideren ?
Theo Zeegers

"Goedgekeurd na controle/determinatie admin": een icoontje aan de bestaande toevoegen zou ik zeggen  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

Leon Olsthoorn

Citaat van: HPM op oktober 01, 2016, 11:01:24 AM
Citaat van: gardensafari op oktober 01, 2016, 10:30:29 AM

Zonder gekheid vind ik dat er een speciale categorie moet komen voor de echte cracks. Ik denk aan Theo, Jan Cuppens, Berend Aukema en dergelijken. Die moeten toch waarnemingen kunnen invoeren zonder bewijs; hun kennis en wetenschappelijke integriteit moeten toch voldoende zijn.

Maar hoe dan met waarnemers met kennis en wetenschappelijke integriteit waarvan jij dat niet weet?
Beoordeling van waarnemingen moet gebeuren zonder aanziens des persoons. Goed is goed en fout is fout, en dat is alleen te beoordelen aan de hand van bewijs of eventueel waarschijnlijkheid.

Dat is natuurlijk ook het mooie van collectie-exemplaren, die blijven altijd beschikbaar als bewijs. Het bewijs is dan alleen niet op deze website aanwezig, maar blijft altijd te controleren als er twijfel ontstaat.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

hiskodevries

Citaat van: Henk Soepenberg op oktober 01, 2016, 11:04:03 AM
Citaat van: Theo Zeegers op augustus 23, 2016, 16:54:49 PM
Kortom: is er iets te verzinnen om dieren die verzameld zijn en vervolgens bestudeerd zijn door de admin volledig te kunnen valideren ?
Theo Zeegers

"Goedgekeurd na controle/determinatie admin": een icoontje aan de bestaande toevoegen zou ik zeggen  :blink:
mensen bovenstaande wordt prima gedekt door de bestaande opties zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36932.msg697487#msg697487
Leo, collecties verdwijnen ook weer.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gardensafari

Citaat van: hiskodevries op oktober 01, 2016, 11:23:11 AM
Citaat van: Henk Soepenberg op oktober 01, 2016, 11:04:03 AM
Citaat van: Theo Zeegers op augustus 23, 2016, 16:54:49 PM
Kortom: is er iets te verzinnen om dieren die verzameld zijn en vervolgens bestudeerd zijn door de admin volledig te kunnen valideren ?
Theo Zeegers

"Goedgekeurd na controle/determinatie admin": een icoontje aan de bestaande toevoegen zou ik zeggen  :blink:
mensen bovenstaande wordt prima gedekt door de bestaande opties zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36932.msg697487#msg697487
Leo, collecties verdwijnen ook weer.

Maar je krijgt er een mooie waarneming van de museumkever voor terug  :angel:
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Leon Olsthoorn

#4405
Misschien een beetje een gekke vraag, maar waarom verschijnt in het profiel van overleden waarnemers de foto van Hisko? (ik schrok nogal door de combinatie van het kruisje en die foto)
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

hiskodevries

Omdat het email adres bij deze mensen gewijzigd is naar die van mij.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Leon Olsthoorn

Is dit te veranderen? Ik ben vast niet de enige die schrikt als ineens het idee ontstaat dat jij overleden bent
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Leon Olsthoorn

Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!