Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

grunsven

Wat naar mijn idee een heel praktische oplossing zou zijn is bij het uploaden van een foto de mogelijkheid te geven om te croppen.
Dan kan de waarnemer een vierkantje rond het onderwerp tekenen en wordt alleen dat deel geupload.
Je hebt dan veel meer details zonder groter bestand.
Geen idee of zoiets te doen is in de huidige infrastructuur.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

hiskodevries

Daar bestaan al 5000 mogelijkheden voor, om dat nu zelf te maken is overkill
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

De huidige uploadmodule heb je toch ook niet zelf gemaakt, maar was één of andere standaard plugin (met scherptevernaggeling indien reeds goed aangeleverd), toch? Is er dan voor zoiets geen kant-en-klaar-module? Zou volgens mij inderdaad een goede middenweg zijn tussen gebruiksgemak en nuttigheid van geleverde foto's. Mij insteek was eigenlijk om zoiets toe te voegen voor de validators wanneer deze de originele foto bekijken (maar daar wil je niet aan), dus de uploader hiermee "belasten" is dan de andere optie.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

marijn

Citaat van: hiskodevries op juni 13, 2016, 14:32:03 PM
Daar bestaan al 5000 mogelijkheden voor, om dat nu zelf te maken is overkill

Maar dat hoef je toch ook helemaal niet zelf te maken..?
http://www.utilnow.com/jquery-image-crop-plugin/
om maar de eerste de beste hit te noemen.

Denk ook dat het een zeer waardevolle toevoeging en anno 2016 niet meer dan een te verwachten feature zou zijn voor een goede website waar veel om foto's draait en die gebruiksgemak hoog in het vaandel heeft staan...

Succes  :blink:
Marijn Prins

hiskodevries

maar beste lotgenoten, daar snapt de eerste de beste fotouploadere toch helemaal niets van.
ik zou zeggen doneert allemaal flink onder de 'tag' 'nieuwe foto upload' tot we een flink bedrag hebben en dan kunnen we aan het fotouploaden net zoveel tijd besteden als , pak hem beet , facebook doet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: arpwifi op juni 13, 2016, 14:38:05 PM

...  dus de uploader hiermee "belasten" is dan de andere optie.

Ik heb het nooit als een belasting gezien om met mijn foto's binnen de limieten te blijven. Ik heb het dan ook graag zelf in de hand. Maar Jan de Gebruiker is kennelijk of heel dom of heel lui. Ik verwacht dan ook niet dat er veel gebruik zou worden gemaakt van een speciaal aangeboden cropfunctie. Met dat croppen zouden ze trouwens ook binnen de limieten moeten blijven, dus dan moet je alsnog gaan controleren, en wat doe je dan als hij te groot is?
Herman van der Meer

hiskodevries

ik begrijp al dat gemuts over die foto`s niet.
hoe doe ik het zelf:
fotootjes maken met dslr of smartphone
klaar-> dslr via wifi verbinden met de ipad
gelukte foto`s downloaden naar de ipad
foto`s die ik aan een waarneming wil koppelen even wat croppen via 'Foto`s' of als ik iets speciaal wil via Snapseed.
waarneming + foto('s) invoeren via iObs. Klaar en een mooi rijtje gedocumenteerde waarnemingen met foto`s http://waarneming.nl/user/photos/23
daar komt geen pc meer aan te pas of Waarneming.nl
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

@Herman: De crop hoeft niet binnen de limiet te blijven - dat is de hele foto nu ook niet, maar kan als crop verkleind worden tot de maximale maat voor wrn. Je houdt dan als validator (en bezoeker die de foto's wil zien/gebruiken) wel veel meer detail over dan een ongecropte foto die tot 800px verkleind wordt.

@Hisko: Ja, jij cropt en doet dus uit jezelf een extra handeling die veel anderen kennelijk teveel moeite vinden (of te onhandig voor zijn). Ik zou me voor kunnen stellen dat je er op de site wat intelligentie op loslaat: Bijvoorbeeld als de foto aangeleverd wordt als > 1,5MiB dan is het waarschijnlijk een onbewerkt origineel en dan presenteer je de foto nog eens met de vraag om een uitsnede aan te geven van het relevante deel op de foto voordat je deze tot 800px verkleind. Als de gebruiker met een dergelijke directe vraag geconfronteerd wordt in een interface die het voorkauwt en makkelijk maakt is de kans denk ik veel groter dat er even gecropt wordt dan wanneer de gebruiker dat uit zichzelf moet verzinnen.

Of dus zoals origineel gewenst zorgen dat de validator het origineel nog een tijdje kan zien en zelf waar nodig de gewenste details kan croppen.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hiskodevries

Arp, jouw probleem met je validatie foto`s kun je zelf prima oplossen door de gebruikers goed voor te lichten.
voer maar eens een waarneming van de plant Zwarte zegge x Drienervige zegge in.
Zo kun je dat voor elke soort waarvoor dat nodig is zelf helemaal regelen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Ik zie nu dat ObsMapp al direct bij het maken van een foto vanuit de app met een cropfunctie aan komt zetten, ideaal!

Zoiets zou m.i. dus ook mooi zijn als je ouderwets via de pc op W.nl een waarneming+foto invoert of achteraf een foto toevoegt aan een waarneming.

Ik vind het niet zo gek dat mensen liever lui dan moe zijn, aangezien W.nl niet primair een fotosite is. Foto's zijn op W.nl vooral ondersteunend i.t.t. bij bijv. een echte fotosite, waar de fotograaf doorgaans maximaal de controle zal willen en nemen vóórdat ie een foto uploadt.
Beetje afhankelijk van de soortgroep natuurlijk, maar het onderwerp heeft bij natuurfoto's vaak de eigenschap om te klein op de foto te staan, dus croppen is vaker wel dan niet nodig.
Voor W.nl is croppen vervolgens nog eens extra nodig, om het kenmerkende beest of onderdeel binnen de beschikbare 800px groot genoeg voor determinatie (of gewoon leuk zichtbaar) in beeld te krijgen.
Voor het eigen foto-archief van de waarnemer is het origineel of een grotere uitsnede mogelijk goed genoeg, dus waarnemer moet speciaal voor W.nl iets doen met zijn foto. Daarom is het het meest logisch als W.nl cropfunctionaliteit 'aan de poort' aanbiedt.
Marijn Prins

HPM

Citaat van: marijn op juni 13, 2016, 17:14:51 PM

... Daarom is het het meest logisch als W.nl cropfunctionaliteit 'aan de poort' aanbiedt.

En dan ook dingen als aanpassingen licht/contrast/kleur? Die zijn vaak even hard nodig als croppen.

Ik vind dat als je foto's maakt en er waarde aan hecht en zeker als je ze aanbiedt, je ook basistechnieken als croppen moet beheersen. Voor foto's voor persoonlijk gebruik ga ik ook niet naar Waarneming om ze te bewerken.
Als je foto's zo groot als een tapijt aanbied kan je niet anders verwachten dan dat ze of niet geaccepteerd worden of worden verkleind.
Voor de duidelijkheid: ik ben geen (professioneel) fotograaf. Ik probeer gewoon te zorgen dat mijn onderwerp zo goed (functioneel/mooi) mogelijk in beeld komt.

Herman van der Meer

Datura

Ik ben een behoorlijke fotoleek, maar ben het met alle kritieken op die automatische verkleining van de foto's wel eens. De foto's die ik wil uploaden (omdat ze óf mooi zijn, óf een bewijsplaatje (handig voor autovalidatie), óf een determinerend kenmerk goed laten zien), bewerkte ik standaard in Photoshop tot ze onder de 800 kb waren (volgens mij de oude 'norm') nl. verkleinen tot 20x15 cm, 100-150 pixels/inch en kwaliteit 11 of 12, en je hebt mooie foto's (m.i.). af en toe pas je belichting/helderheid aan, of crop je een detail en heb je precies wat je wilt. Nu heb ik ook wat foto's verkleind naar 800 pixels en het resultaat is simpel: verlies aan kwaliteit. Automatisch verkleinen voor de medewaarnemer die zelf geen moeite wil doen (ook al is het vrijwel geen moeite) is een aardig gebaar, maar zorg dan dat mensen die wel moeite doen om hun foto's goed aan te leveren, niet ook nog eens in de kwaliteitsverlies-verkleinmolen gaan.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

fluitenier

1.   In « Mijn foto's » kun je in het menu « Validatie » kiezen om alle foto's te tonen die horen bij een waarneming die is goedgekeurd, afgekeurd, in behandeling, niet te beoordelen, enzovoort. Foto's met een blauw vinkje kun je echter niet oproepen omdat « Goedgekeurd o.b.v. beschrijving/waarschijnlijkheid » niet in het menu staat.

« Goedgekeurd op basis van kennisregels » staat dan weer wel in het menu, al heeft dat, dacht ik, geen zin omdat uitsluitend waarnemingen-zonder-foto een grijs vinkje kunnen krijgen.

Zou dat kunnen omgedraaid worden?

2.   In foto-overzichten staat onder elke goedgekeurde foto een groen vinkje. Andere validatiesymbolen krijg je echter niet te zien. Zou het niet interessant zijn om, bijvoorbeeld, ook blauwe vinkjes te tonen? Zeker in « Mijn foto's » zou ik dat graag zien.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Gerard Troost

Citaat van: fluitenier op juni 14, 2016, 12:02:39 PM
1.   In « Mijn foto's » kun je in het menu « Validatie » kiezen om alle foto's te tonen die horen bij een waarneming die is goedgekeurd, afgekeurd, in behandeling, niet te beoordelen, enzovoort. Foto's met een blauw vinkje kun je echter niet oproepen omdat « Goedgekeurd o.b.v. beschrijving/waarschijnlijkheid » niet in het menu staat.

« Goedgekeurd op basis van kennisregels » staat dan weer wel in het menu, al heeft dat, dacht ik, geen zin omdat uitsluitend waarnemingen-zonder-foto een grijs vinkje kunnen krijgen.

Zou dat kunnen omgedraaid worden?

2.   In foto-overzichten staat onder elke goedgekeurde foto een groen vinkje. Andere validatiesymbolen krijg je echter niet te zien. Zou het niet interessant zijn om, bijvoorbeeld, ook blauwe vinkjes te tonen? Zeker in « Mijn foto's » zou ik dat graag zien.
blauwe vinkjes kunnen niet bij fotos.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

fluitenier

Citaat van: gtroost op juni 14, 2016, 12:42:56 PM
blauwe vinkjes kunnen niet bij fotos.

Blauwe vinkjes kunnen wel degelijk bij foto's.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Gerard Troost

Citaat van: fluitenier op juni 14, 2016, 13:06:56 PM
Citaat van: gtroost op juni 14, 2016, 12:42:56 PM
blauwe vinkjes kunnen niet bij fotos.

Blauwe vinkjes kunnen wel degelijk bij foto's.
Ik zie het, vreemd. Ik zou zeggen dat waarneming van een foto een blauw vinkje kan hebben maar een foto niet?.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

ad 1. toegevoegd

ad 2. nee dat gaat niet gebeuren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

caliprobola

Vergis ik me of zijn de fenologiepagina's tegenwoordig beperkt tot 5 jaar voorafgaand terwijl dit vroeger onbeperkt was? Ik vind dit nogal onhandig. Op het vlak van validatie van de waarnemingen is het handig om te zien hoeveel variatie er van een soort in de fenologie zit en met 5 jaar heb je die variatie onvoldoende gecapteerd.

hiskodevries

Pieter, nee je vergist je zeker niet.
Het 'probleem' met dat scherm is dat het ontzettend vaak aangeroepen wordt met verschillende parameters (soort,gebruiker, binnen subsite etc) dat het laden veel te lang duurde. Zeker bij soorten waarvan niet veel waarnemingen bestaan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

caliprobola

Jammer. Het was iets wat ik vaak raadpleegde met als doel waarnemers er op te duiden dat hun "vroege" waarneming uitzonderlijk was wanneer ik om meer duiding vroeg. Nu wordt dat wat moeilijker want moet ik eerst de fotopagina's doorworstelen.

arpwifi

Hisko, er zijn meer gevallen waarbij de ranges voor de queries zodanig beperkt zijn dat het nut ervan een beetje met het badwater is weggegooid. Ik begrijp de insteek van de rekentijd/serverbelasting wel, maar is er niet iets voor te verzinnen met een bepaalde query aanvragen om een keer 'snacht in batch te draaien en de resultaten beschikbaar te houden totdat dezelfde query weer een keer opnieuw opgevraagd wordt? Zoiets als een lijstje standaard query-aanvragen (misschien zelfs per gebruiker), die met "verouderde" resultaten oproepbaar blijven totdat een verversing wordt aangevraagd voor de volgende nachtbatch? 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hiskodevries

volstrekt onrealistisch
reken maar even uit
39 seconden om http://waarneming.nl/soort/feno/26 op te bouwen als die niet in de cache staat.
* 280 soorten * 1500 werkgroepen * 105.000 gebruikers * 100.000 gebieden
nu zullen niet al deze combinaties elke dag opgeroepen worden, maar als je genereert moet dat wel
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

Hoi Hisko,

Citaat van: hiskodevries op juni 15, 2016, 12:34:52 PM
volstrekt onrealistisch ... reken maar even uit
Dat sommige queries veel rekentijd kosten - wellicht teveel dus om ze "on the fly" aan te bieden - daar zijn we het denk ik snel over eens. Prima dat je dat dus inperkt.

Mijn voorstel is om ze via een achterdeurtje toch mogelijk te maken. Concreet voorbeeld: Vroeger kon ik op de één of andere manier bijvoorbeeld in één familie bladwespen alle foto's van larven opvragen, of laten we zeggen ivm met LHBproject dat ik een query wil voor alle goedgekeurde foto's van larven van Coccinellidae. Dat kan niet meer. Ik kan hoogstens nog de larven opvragen die binnen één maand van een bepaald jaar gefotografeerd zijn, maar dat geeft zelden of nooit een compleet beeld voor de hele familie.

Dus mijn voorstel was: Maak het mogelijk om zijn uitgebreidere query die jij niet "on the fly" wilt doen toch aan te vragen voor een nachtbatch. Sla de resultaten op, ook voor de toekomstig hergebruik (dus de oude resultaten-pagina's opnieuw bekijken), eventueel met de mogelijkheid om eenvoudig dezelfde query een keer opnieuw te laten "verversen" (uiteraard weer in een nachtbatch).

Dat kan op allerlei verschillende manieren. Je kunt de queries misschien per taxon opslaan en presenteren, of bijvoorbeeld elke gebruiker een tiental ëigen favoriete queries gunnen die via het profiel in te vullen en te raadplegen zijn of iets dergelijks (maar die zijn dan dus niet voor iedereen inzichtelijk, wat weer jammer is).

Nu kan ik het ook, want ik natuurlijk via een script gewoon voor de afgelopen 15 jaar voor 12 maanden per jaar de tot 1 maand beperkte query afroepen en de resultaten zelf gesorteerd samenvoegen. Ben ik een uurtje mee bezig om zoiets te in elkaar te frutten, maar de serverbelasting voor die 180 queries die ik dan verstuur is natuurlijk vele malen meer dan wanneer het één query is die efficient op het systeem zelf uitgevoerd wordt.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

#4313
Ha Hisko,

Nog even een andere. De uitbreiding van de zoekfunctie op waarneming zodat meteen ook familienamen, gebruikers etc etc gevonden worden vind ik een enorme verbetering. Veel intuïtiever - vroeger keek je toch raar op je neus als je een familienaam intikte en die werd niet gevonden - dus dikke  :duim:

Wel jammer is, dat met de nieuwe versie de mogelijkheid voor filteren op soortgroep etc. verdwenen is.

Wens is dus: Kan er weer één of andere filter of sorteermethode ingebouwd worden om de resultaten overzichtelijker te maken? Alleen al een eenvoudige ajax/javascript achtige sorteer methode via de kolomkoppen zou een enorme slok op een borrel schelen om zodoende bijvoorbeeld alle resultaten voor "kevers" gesorteerd bij elkaar te kunnen krijgen.
:right: http://waarneming.nl/soortenlijst.php?g=0
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Violet (en Remco)

Citaat van: arpwifi op juni 21, 2016, 15:57:56 PM
Ha Hisko,

Nog even een andere. De uitbreiding van de zoekfunctie op waarneming zodat meteen ook familienamen, gebruikers etc etc gevonden worden vind ik een enorme verbetering. Veel intuïtiever - vroeger keek je toch raar op je neus als je een familienaam intikte en die werd niet gevonden - dus dikke  :duim:

Wel jammer is, dat met de nieuwe versie de mogelijkheid voor filteren op soortgroep etc. verdwenen is.

Wens is dus: Kan er weer één of andere filter of sorteermethode ingebouwd worden om de resultaten overzichtelijker te maken? Alleen al een eenvoudige ajax/javascript achtige sorteer methode via de kolomkoppen zou een enorme slok op een borrel schelen om zodoende bijvoorbeeld alle resultaten voor "kevers" gesorteerd bij elkaar te kunnen krijgen.
:right: http://waarneming.nl/soortenlijst.php?g=0

Helemaal mee eens, zowel super als dat de zoekfunctie is uitgebreid als zeer jammer dat de filteropties zijn geminimaliseerd.
We zouden weer heel erg graag willen kunnen zoeken op naam & soortgroep!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

Het zal wel te veel werk zijn gok ik, maar het zou enorm fijn zijn als de indeling van het foto-overzicht van de Cicadellidae anders kan worden. Nu staan de soorten ingedeeld op alfabetische volgorde, het zou fijn zijn als het overzicht zou kunnen worden ingedeeld op subfamilie en dan alfabetisch. Ongeveer zoals bij British bugs, soorten uit dezelfde subfamilie (dus de soorten die vaak op elkaar lijken) staan dan mooi bij elkaar, en niet verspreid over de hele pagina.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

hiskodevries

dat kan jij natuurlijk prima zelf regelen, via observation.org , tabje admin keuze families
eerst de families in de juiste volgorde zetten.
dan zo`n familie openen en de soorten in de juiste volgorde zetten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marco de Haas

Citaat van: hiskodevries op juni 29, 2016, 14:05:33 PM
dat kan jij natuurlijk prima zelf regelen, via observation.org , tabje admin keuze families
eerst de families in de juiste volgorde zetten.
dan zo`n familie openen en de soorten in de juiste volgorde zetten

Ik ga is puzzelen  :duim:
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

hiskodevries

in een familie overzicht wordt de wetenschappelijke naam als laatste redmiddel gebruikt voor de sortering, eerst gelden de handmatige instellingen. zie bijvoorbeeld bij vogels
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0