Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van Helden

Beste Hisko,

Wat ik jammer vind, is dat ik altijd een waarneming kan invoeren. Ik maak, net veel anderen , het liefst foto's, zonder de dieren te vangen. En soms stuit je opmerkelijke situaties:
http://waarneming.nl/waarneming/view/118886776
Op de foto is zichtbaar:
1. een schorpioenvlieg;
2. een strontvlieg;
3. een schimmel, waarschijnlijk Entomophthora cf muscae.

Nu zou ik hier drie waarnemingen van kunnen maken, misschien ook wel correct, en zou ik bijgevolg drie keer dezelfde foto moeten invoeren.
Is het een idee om invoer velden voor prooien te maken, of een mogelijkheid te verwijzen naar een reeds ingevoerde foto en de gerelateerde waarnemingen. Een prooi is toch net zo interessant als een "waardplant"?

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden


hiskodevries

de argumenten tegen een begin en einddatum zijn wel genoemd dacht ik.
Daar kan ik nog wel een paar aan toevoegen
1. ergens moet dat op het invoerscherm terecht komen, daar zal de gemiddelde invoerder niets van begrijpen.
2. bij opslaan van een begin en einddatum zal een 'gemiddelde datum' worden opgeslagen waarmee verder in de software gewerkt zal worden. b.v. je hebt tussen 5-5-2014 en 5-5-2015 een tuinfluiter gezien op punt x,y dan krijg je als resultaat een tuinfluiter in december. wat gelijk alle fenologische alarmbellen doet rinkelen.


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan Bos

In plaats van begin- en einddatum zou je ook een datumveld kunnen toelaten waarin je wildcards toelaat: ?-5-2012 is dan mei 2012 (dus de periode van 1-31 mei 2012), ?-?-1878 het jaar 1878, etc. Dan heb je dus geen extra invoerveld nodig (maar nog steeds wel aanpassingen in de software, lijkt me).
Groet,
Johan

hiskodevries

dan is controleren op een geldige datum niet meer mogelijk
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ritatim

Beste mensen,
hoe kan ik geen foto van wasbeer oploaden; ik kom niet verder omdat ik wasbeer niet in de soortlijst zie staan bij  obsmapp .
groet Rita

Douwe van der Ploeg

Citaat van: ritatim op mei 23, 2016, 20:25:05 PM
Beste mensen,
hoe kan ik geen foto van wasbeer oploaden; ik kom niet verder omdat ik wasbeer niet in de soortlijst zie staan bij  obsmapp .
groet Rita

Hoi Rita,
Heb je exoten aanstaan?
Invoerscherm op soortgroep zoogdieren zetten
Linksboven op de drie streepjes tikken -> Soortgroep-instellingen
"Exoot /inburgerend" aanvinken

En dan zou het hopelijk moeten werken.

Zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360895#msg1360895
Douwe van der Ploeg

Robert Ketelaar

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2016, 08:30:54 AM
de argumenten tegen een begin en einddatum zijn wel genoemd dacht ik.
Daar kan ik nog wel een paar aan toevoegen
1. ergens moet dat op het invoerscherm terecht komen, daar zal de gemiddelde invoerder niets van begrijpen.
2. bij opslaan van een begin en einddatum zal een 'gemiddelde datum' worden opgeslagen waarmee verder in de software gewerkt zal worden. b.v. je hebt tussen 5-5-2014 en 5-5-2015 een tuinfluiter gezien op punt x,y dan krijg je als resultaat een tuinfluiter in december. wat gelijk alle fenologische alarmbellen doet rinkelen.

Ik geloof dat de tegenargumenten voor een begin- en een einddatum hoofdzakelijk van praktische aard zijn. En hoewel ik geen databasebouwer ben, kan ik denk ik wel overzien dat het aardig wat aanpassingen vergt om dat in te kunnen bouwen. Tegelijk zijn een aantal hobbels ook wel met goede wil op te lossen. Bijvoorbeeld bovenstaande opmerkingen. Bij het eerste zou overwogen kunnen worden om een invoerscherm voor gevorderden te maken waarin dit soort extra opties mogelijk worden gemaakt. Er zijn wellicht nog wel wat andere wensen die op deze manier mogelijk kunnen worden gemaakt zonder de bulk van de invoerders daarmee lastig te vallen. En het tweede bovenstaande argument is redelijk eenvoudig op te lossen met een soort IF THEN ELSE regel in de programmering. Bijvoorbeeld: Als de tweede datum is ingevuld, neem dan de eerste datum niet mee in fenologische automatische controles noch in fenologiediagrammen. Er hoeft dus helemaal niet gewerkt te worden met een "gemiddelde" datum.

Blijft staan dat er gelet op andere reacties best behoefte is aan de mogelijkheid om aan een waarneming een periode toe te kennen. Ik heb verschillende toepassingen in de reacties voorbij zien komen. Ik zou haast geneigd zijn om te zeggen: als waarneming.nl echt DE invoerportal van Nederland wil zijn, moet ze ook de mogelijkheid kunnen bieden aan relevante wensen van een kleine groep gebruikers om een volledige database op te bouwen.

Ik hou het hier verder bij, maar hoop stiekem toch dat het nog eens goed gaat komen  ;D

Robert

ChristiaanK

Alerts zijn een mooie functie, dank daarvoor.

Als bewoner van een drieprovinciënpunt (NH, ZH, Ut) zou ik het wel handig vinden om alerts te kunnen instellen met een straal om een punt heen.
Of dat performant te krijgen is hangt nogal van de huidige implementatie af, dus ik hoor/lees wel of dit een optie is.
groet, Christiaan

SlechtValk

#4268
Citaat van: ChristiaanK op juni 04, 2016, 08:42:21 AM
Als bewoner van een drieprovinciënpunt (NH, ZH, Ut) zou ik het wel handig vinden om alerts te kunnen instellen met een straal om een punt heen.
Of dat performant te krijgen is hangt nogal van de huidige implementatie af, dus ik hoor/lees wel of dit een optie is.

Je kunt al per provincie instellen (voor jou zou je dat dan voor 3 provincies kunnen doen)... zou alleen fijn zijn als die automatische instelling voor "nieuwe soorten" ("Genereer alerts gebaseerd op mijn Vogel levenslijst.") ook per provincie zou kunnen ipv alleen landelijk.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

OlivierO

Citaat van: ChristiaanK op juni 04, 2016, 08:42:21 AM
Alerts zijn een mooie functie, dank daarvoor.

Als bewoner van een drieprovinciënpunt (NH, ZH, Ut) zou ik het wel handig vinden om alerts te kunnen instellen met een straal om een punt heen.
Of dat performant te krijgen is hangt nogal van de huidige implementatie af, dus ik hoor/lees wel of dit een optie is.

Mogelijk lost het iets op als je de alerts instelt op werkgroepniveau? Of bij een aantal werkgroepen?
Kijk daarvoor alvast hier eens: http://waarneming.nl/kml_get_wg_grenzen.php
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

arpwifi

Er is in de fotooverzichten van één soort al de mogelijkheid om aan te vinken "alleen goedgekeurde waarnemingen".
In de fotooverzichten van één gebruiker kun je in plaats daarvan kiezen uit een keuzelijstje "validatie" met opties "Alle", "onbekend", "goedgekeurd" etc etc

Wens: Gebruik dezelfde meerkeuzeoptie "Validatie" ook voor de fotooverzichten van één soort (en eventueel op andere plekken, zoals in de kaartjes?)

Persoonlijke reden: Ik vind het veel prettiger om bij het inlopen van achterstallige validaties consequent door één soort heen te stappen en niet de verschillende soorten van één familie door elkaar te moeten behandelen (ik merk dat ik dan veel sneller fouten maak. Bijvooorbeeld staan er twee foto's van papiervisjes naast elkaar, maar de ene is ingevoerd als papiervisje en de andere als zilvervisje. Heb ik net een papiervisje goedgekeurd en krijg nog een papiervisjefoto voor m'n neus, dan is de kans groot dat ik 'm goedklik terwijl het ding dus als wat anders is ingevoerd. Indien ik één soort door kan lopen en zou kunnen kiezen voor alléén Validatie==onbekend kan ik veel efficiënter door de soort heen klikken zonder kans op dergelijke fouten (vergt veel minder concentratie/koppijn). Verder kan ik me voorstellen dat het ook handig is om alle "niet te beoordelen" of alle blauwe vinkjes of alle afgekeurde of wat dan ook nog eens gericht door te lopen (voor één soort tegelijk dus).

Ook voor de geïnteresseerde niet-admin waarnemer lijkt het me nuttig om deze functie ter beschikking te hebben. Best interessant om juist alle niet beoordeelde op te kunnen vragen ipv alleen alle goedgekeurde - bijvoorbeeld leerzaam om te zien, wat doorgaans kennelijk lastig gevallen zijn bij goed onderhouden groepen.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hiskodevries

Arp, daarvoor heb je als validator ook een speciale set schermen waar al je wensen uitkomen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

Misschien ben ik scheel, maar in welk scherm kan ik door alle ongevalideerde foto's van één soort (en alléén die ene soort) heenstappen?

Laat maar - ik ben scheel inderdaad ... "expand to genus/species"  O0
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hiskodevries

Citaat van: ChristiaanK op juni 04, 2016, 08:42:21 AM
Alerts zijn een mooie functie, dank daarvoor.

Als bewoner van een drieprovinciënpunt (NH, ZH, Ut) zou ik het wel handig vinden om alerts te kunnen instellen met een straal om een punt heen.
Of dat performant te krijgen is hangt nogal van de huidige implementatie af, dus ik hoor/lees wel of dit een optie is.
Christiaan, dit gaan we niet doen. Dat wordt te gecompliceerd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

#4274
Ha Hisko,

Allereerst: De afgelopen dagen ben ik weer eens onstuimig maar gericht door oude waarnemingen aan het struinen geweest om voor een bepaald groepje kevers alles nog eens te bekijken, recht te zetten waar nodig en ten behoeve van een artikel uit de gevalideerde waarnemingen dingen als fenologie en verspreiding te distilleren. En het moet gezegd: Machtig mooi spul man - dat waarneming.nl  :duim:  :lol:

Eén dingetje is echter wel een beetje een constante bron van ... nou ja, "ergernis" is een te zwaar woord - laten we zeggen lichte teleurstelling/irritatie.

Voor veel groepen die ik af en toe bekijk merk ik dat ik eigenlijk bijna standaard veel meer zou kunnen met grotere foto's. Zeker sinds waarnemers (lui) onbewerkte foto's vanaf hun camera of mobiel naar waarneming toe kunnen gooien zijn plaatjes van 800px met in het midden een beestje op postzegelformaat van 50-100px schering en inslag. En dus zit ik me bij bijna elke foto scheel te turen om heel misschien, eventueel, toch nog de kleinste details min of meer te kunnen herkennen (of nou ja, "herkennen" is dan ook weer een te zwaar begrip, als je begrijpt wat ik bedoel).

Bij interessante gevallen vraag ik dan de waarnemer of deze misschien de originelen (of meer foto's) heeft en laat die per mail opsturen. Dit kost verschrikkelijk veel tijd (commentaar plaatsen, per emailfunctie mijn adres sturen, wachten, terugzoeken waar ging dit ook alweer over, cq welke waarneming, grote foto's bekijken, uitsnijden, nabewerken, nette mail terugsturen, wachten tot mijn uitsnedes erbij geplaatst zijn, waarneming weer opzoeken en valideren met nieuw commentaar) dus je laat het wel uit je hoofd om dat te doen tenzij echt heel erg de moeite waard.

Dat betekent in mijn geval dus dat ik het gros van de waarnemingen maar lekker laat voor wat het is, want er is niet te bewijzen dat het fout is, maar ook zeker niet dat het goed is. Ja, ik weet het - ik zou ze ook allemaal op niet te beoordelen kunnen zetten en dat zou misschien ook wel een signaal afgeven, maar voorlopig laat ik ze staan. Wat ik niet kan beoordelen kan een ander immers theoretisch misschien nog net wel.

Anyway, het blijkt dus dat bijna zonder uitzondering de waarnemer (veeeel) grotere originele versies van de geplaatste foto's ter beschikking heeft en ik maak me sterk dat in een groot deel van de gevallen dat ook precies de foto is die destijds naar waarneming is opgestuurd (en aldaar verkleind tot 800px met 50px diertje erop).

Wens (tweeledig):
1) Bewaar de lomp grote originelen die zijn opgestuurd een bepaalde, beperkte periode - zeg 1 jaar, of eventueel 1 maand ofzo (liever zo lang als haalbaar is) en maak deze toegankelijk voor validators om in te zien vanuit de validatieschermen.
2) Maak het mogelijk voor validators om desgewenst een zelf vervaardigde uitsnede bij de waarneming toe te voegen op basis waarvan de validatie mogelijk is (momenteel kan ik geen foto's toevoegen bij waarnemingen van anderen).

Dit is in feite een "gekke Henkie" oplossing. Jij bent natuurlijk gekke Henkie om de databerg originelen (tijdelijk) op te slaan en ik ben gekke Henkie om moeite te doen om daarmee aan de slag te gaan en een uitsnede te maken en te uploaden. Maar dat is effectief wel waar het nu vaak op neer komt, maar dan dus mega veel omslachtiger.

Bijkomend voordeel(!): Als ik als validator weet dat de grote foto's na een bepaalde periode vervallen en mijn werk daardoor dus een heel stuk lastiger wordt (meer turen of alsnog originelen vragen), dan is dat vrijwel zeker een goede stok achter de deur om vaker sneller te valideren zodat ik de originelen nog gebruiken kan.

Is dat wat?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

fluitenier

Citaat van: arpwifi op juni 07, 2016, 11:15:14 AM
2) Maak het mogelijk voor validators om desgewenst een zelf vervaardigde uitsnede bij de waarneming toe te voegen op basis waarvan de validatie mogelijk is (momenteel kan ik geen foto's toevoegen bij waarnemingen van anderen).

Ik kan als validator (blijkbaar) wel foto's toevoegen.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

hiskodevries

Arp, nee dat is het niet. Een beetje jpg is 9-12 mb. En dat allemaal over het internet lijntje trekken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

Citaat van: fluitenier op juni 07, 2016, 11:32:55 AM
Ik kan als validator (blijkbaar) wel foto's toevoegen.
Weet je dat zeker? Ik heb wel de menu-optie "Foto toevoegen" ofzo, maar die loopt vast in "Geen toegang"

Citaat van: hiskodevries op juni 07, 2016, 11:35:33 AM
Arp, nee dat is het niet. Een beetje jpg is 9-12 mb. En dat allemaal over het internet lijntje trekken
Uhm ... die foto _is_ sowieso al een keer over het lijntje getrokken (bij het uploaden) dus als dat het probleem is moet je terug naar af en iedereen verplichten om zelf nette uitsnedes van 800px te maken. Dat scheelt dan veeeeeeeeel meer bandbreedte, want in mijn voorstel gaat slechts 1 op de 100 of 1000 foto's ofzo (ik neem aan dat vogelaars en plantenadmins hier minder behoefte aan hebben) nog één keer terug over de lijn, namelijk naar die ene validator die voor het valideren van die waarneming meer detail nodig heeft.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Ik zal het nog iets duidelijker maken:

Je vind het dus geen probleem om mega veel bandbreedte te verknoeien ten behoeve van duizenden waarnemers die te lui of te dom zijn om zelf een foto fatsoenlijk voor te bewerken en steevast per waarneming 2-10 foto's van 2-10MiB naar waarneming toe slingeren, maar om een laag percentage van deze foto's nog eens terug te sturen over de lijn naar een validator die wel moeite wil doen, dat kan niet?  :-\ :-X

Voor heel veel soortgroepen of individuelle waarnemingen zal dit ook niet nodig zijn en bij individuele waarnemingen zal het meestal volstaan om slechts één van de originelen op te vragen. Het is dus geen rare inschatting dat misschien 1 op de 500 foto's van het totaal nog eens in volle resolutie opgevraagd zal worden tijdens de validate. Mijn inschatting was eigenlijk meer dat de opslagcapaciteit voor het (tijdelijk!) opslaan dan tegen de haren in zou zijn ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hiskodevries

Beste Arp,
Als een foto op de server staat zal die daar ook worden afgehaald om te worden bekeken, dit zal vaker gebeuren dan het eenmalige uploaden.
Een beetje foto wordt honderden keren bekeken.
Als je van mij verwacht om een hele infrastructuur op te tuigen voor een paar speciale gevallen dan is dat toch wel de ezel achter de kar te spannen.
De oplossing ligt natuurlijk voor de hand. als voor een bepaalde soort specifieke kenmerken moeten worden vastgelegd stel je dat voor die betreffende soort in.
Dan krijgt iedereen die zo`n soort invoert een waarschuwing .
Tevens is voor validator afhankelijke functies een speciaal hoekje op het forum aanwezig zodat je gewone gebruikers niet hoeft lastig te vallen met dit soort validator specifieke gevallen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

De wens is ook niet dat de originelen permanent en voor iedereen beschikbaar blijven, maar tijdelijk en alleen toegankelijk voor de validatie.Dus dat bandbreedteprobleem zie ik niet zo. Dat je er niks in ziet om voor iets dergelijks "een hele infrastructuur" op te tuigen vind ik een overtuigender argument. Ik snap de keuze ook wel dat je het voor gebruikers zo makkelijk/toegankelijk mogelijk wilt maken om foto's naar de server te slingeren, maar keerzijde van die glanzende medaille is dus wel dat de validators dan navenant minder geschikte verkleiningen van complete foto's krijgen met een vlekje in het midden wat gevalideerd mag worden. Tenzij ze nog (even) de originele grote foto kunnen zien dus.

Ik kom er wel een keer op terug als ik over een paar jaar tijd heb gevonden om m'n eigen IT-infrastructuur hier zover opnieuw op te zetten dat ik ook weer als admin aanloggen wil op het forum. 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Gerard Troost

Het zou fijn zijn dat in het invoerscherm:
1) je met 1x <TAB> "in" het aantalsveld komt. (ik snap dat "onthoud soort" officieel in de volgorde eerst komt, maar zoveel mensen zullen dat vinkje niet via <TAB> zetten).
2) het veld waar je "exact aantal" kan kiezen ook onthouden wordt als je "alles onthouden" wil aanvinken.

Alvast bedankt, kleine moeite groot plezier!

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

en als je dan toch bezig bent voor me.

Het zou fijn zijn als de ondergrond-keuze in het waarneming detail scherm wordt losgekoppeld van de keuze die je in "kaarten" maakt. Bij waarneming detail wil ik eigenlijk altijd luchtfotos, bij kaarten altijd topo ondergronden.
Nogmaals dank.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Citaat van: gtroost op juni 07, 2016, 21:15:20 PM
en als je dan toch bezig bent voor me.

Het zou fijn zijn als de ondergrond-keuze in het waarneming detail scherm wordt losgekoppeld van de keuze die je in "kaarten" maakt. Bij waarneming detail wil ik eigenlijk altijd luchtfotos, bij kaarten altijd topo ondergronden.
Nogmaals dank.
Gerard, alleen dat scherm ? http://waarneming.nl/waarneming/view/119712775 want ik voel wel met je mee.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Hans van Helden op mei 22, 2016, 23:15:16 PM
Beste Hisko,

Wat ik jammer vind, is dat ik altijd een waarneming kan invoeren. Ik maak, net veel anderen , het liefst foto's, zonder de dieren te vangen. En soms stuit je opmerkelijke situaties:
http://waarneming.nl/waarneming/view/118886776
Op de foto is zichtbaar:
1. een schorpioenvlieg;
2. een strontvlieg;
3. een schimmel, waarschijnlijk Entomophthora cf muscae.

Nu zou ik hier drie waarnemingen van kunnen maken, misschien ook wel correct, en zou ik bijgevolg drie keer dezelfde foto moeten invoeren.
Is het een idee om invoer velden voor prooien te maken, of een mogelijkheid te verwijzen naar een reeds ingevoerde foto en de gerelateerde waarnemingen. Een prooi is toch net zo interessant als een "waardplant"?

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden
Hans, het vastleggen van meer relaties ligt zeker voor de hand, maar nog niet op korte termijn. Daar zitten nogal wat haken en ogen aan, met name op het gebied van valideren.
Want bij zulke combinatie zou eigenlijk de gast en de waard apart gevalideerd moeten worden.
Bij waardplanten is dat met een trucje opgelost, maar niet structureel
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frank van de Putte

Wat betreft dat "foto-probleem" van Arp, dat is wel herkenbaar, ik ben geen admin dus ik hoef ze (gelukkig) niet te beoordelen, maar sommige foto's zijn echt om te huilen, en voegen werkelijk niks toe.

Maar het lijkt me dat je beter de waarnemers een beetje op kunt voeden/instrueren/adviseren over het maken en bewerken van foto's van kleine beestjes.
(foto's bijsnijden/croppen, probeer eens een goedkoop voorzetlensje, zet de flitser eens aan etcetera..)

Ik vind dat de waarnemers best wat moeite mogen doen om een fatsoenlijk, duidelijk en determineerbaar plaatje aan te leveren, en dat hoeft helemaal niet duur of ingewikkeld te zijn.
Om dan als admin te gaan proberen om zelf dan maar met de originelen aan te slag te gaan vind ik wel erg ver gaan, dan beloon je de gemakzucht van de waarnemers, dat lijkt me een verkeerd signaal.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

arpwifi

De keuze om ruim op de gemakzucht van de waarnemers in te zetten is al gemaakt. Namelijk toen de eis van 800px voor toegestuurde foto's werd losgelaten om vervolgens zelf de toegestuurde "gemaksfoto's" dan maar weer te verkleinen naar 800px. Ik begrijp die keuze wel (laagdrempelig), maar dan moet je dus niet het kindje met het badwater weggooien en als je grote foto's toegestuurd krijgt die ook kunnen gebruiken voor validatie.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

gardensafari

Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat de eis van 800 was losgelaten.
Standaard verklein ik al mijn foto's tot 800 pixels, wetende dat sommige details bij bijvoorbeeld vliegen dan onzichtbaar worden.
Maar dat hoeft dus niet meer, want dat doet de software zelf?
En dat is inderdaad jammer, want met de moderne camera's kun je uitmuntende foto's maken. Maar die worden wel gigagroot.
Aan de andere kant begrijp ik het probleem van de servercapaciteit.
Zelf laatst (oeps, illegaal) een blueray film gedownload.
En die was 68 gig! Een heel aardige harde schijvenvuller.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

hiskodevries

Hans , je mag rustig groter uploaden, maar dan verkleint de server de foto. Als je dat zelf doet zijn de resultaten een stuk beter.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op juni 08, 2016, 14:37:02 PM
Citaat van: gtroost op juni 07, 2016, 21:15:20 PM
en als je dan toch bezig bent voor me.

Het zou fijn zijn als de ondergrond-keuze in het waarneming detail scherm wordt losgekoppeld van de keuze die je in "kaarten" maakt. Bij waarneming detail wil ik eigenlijk altijd luchtfotos, bij kaarten altijd topo ondergronden.
Nogmaals dank.
Gerard, alleen dat scherm ? http://waarneming.nl/waarneming/view/119712775 want ik voel wel met je mee.
Ja die.

En nog een wens: kan de waarnemingen tabel in deze pagina: http://observado.org/gebied/view/165677 gewoon de hele breedte gebruiken?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen