Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

Citaat van: HPM op september 25, 2013, 12:43:11 PM
Er is hier al zo vaak over gesproken. Volgens de 'taalregels' moeten de namen inderdaad met kleine letters worden geschreven maar die taalregels zijn zelf gewoon fout.
Een kleine plevier kan iets anders betekenen dan Kleine Plevier, gestreepte leeuwenbek iets anders dan Gestreepte Leeuwenbek, blauwe vinvis iets anders dan Blauwe Vinvis en grasmus iets anders dan Grasmus. Wetenschappelijke namen worden ook door iedereen met een hoofdletter geschreven dus waarom zouden de Nederlandse dan met een kleine moeten?

Het is onzin om te zeggen dat taalregels fout of niet fout zijn. Taalregels zijn wat ze zijn: een reeks vrij willekeurige afspraken.

Uit het feit dat een Kleine Plevier iets anders is dan een kleine Plevier kun je niet afleiden dat de taalregels fout zijn. Dan kun je volgens dezelfde redenering beweren dat je de woorden bank (om te zitten) en bank (om geld heen te brengen) niet op dezelfde manier zou mogen schrijven. Meerduidigheid komt om de haverklap in taal voor, en leidt zelden tot verwarring. Regels voor de spelling hebben niet als doel deze meerduidigheid te voorkomen.
Gertjan van Noord

Arp

Het is overigens ook volgens de Taalunie gewoon toegestaan om in vakjargon/publicaties de kapitalen naar keus anders te gerbuiken als daar behoefte aan is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

HPM

Citaat van: Arp op september 25, 2013, 15:39:31 PM
Het is overigens ook volgens de Taalunie gewoon toegestaan om in vakjargon/publicaties de kapitalen naar keus anders te gerbuiken als daar behoefte aan is.

Ja, ja, Ze kunnen het niet verbieden dus beperken ze zich heel genereus tot mededelen dat dat hoofdlettergebruik niet in overeenstemming is met de Nederlandse spelling, terwijl hun regeltje een afwijking van het gangbare is en niet andersom.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Ik wens dat bij het opslaan van een foto of geluid (gedownload van wrn.nl) de bestandsnaam de format soort_datum_waarnemer.jpg of .mp3 krijgt. Zo is eventuele administratie makkelijker en is copyright makkelijker te handhaven.
Ik download vaak geluiden om deze te checken in een geluidbewerkingsprogramma en zie door de nummers de bestanden niet meer.
Thijs Fijen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Thijs Fijen op september 30, 2013, 15:03:24 PM
Ik wens dat bij het opslaan van een foto of geluid (gedownload van wrn.nl) de bestandsnaam de format soort_datum_waarnemer.jpg of .mp3 krijgt. Zo is eventuele administratie makkelijker en is copyright makkelijker te handhaven.
Ik download vaak geluiden om deze te checken in een geluidbewerkingsprogramma en zie door de nummers de bestanden niet meer.

Die kun je toch heel eenvoudig renamen bij het opslaan?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 30, 2013, 15:35:35 PM
Citaat van: Thijs Fijen op september 30, 2013, 15:03:24 PM
Ik wens dat bij het opslaan van een foto of geluid (gedownload van wrn.nl) de bestandsnaam de format soort_datum_waarnemer.jpg of .mp3 krijgt. Zo is eventuele administratie makkelijker en is copyright makkelijker te handhaven.
Ik download vaak geluiden om deze te checken in een geluidbewerkingsprogramma en zie door de nummers de bestanden niet meer.

Die kun je toch heel eenvoudig renamen bij het opslaan?

Alles kan eenvoudig Bart. Ook dat Waaneming de sprekende namen van mijn geluiden en foto's in een nummer verandert.
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: Thijs Fijen op september 30, 2013, 15:03:24 PM
Ik wens dat bij het opslaan van een foto of geluid (gedownload van wrn.nl) de bestandsnaam de format soort_datum_waarnemer.jpg of .mp3 krijgt. Zo is eventuele administratie makkelijker en is copyright makkelijker te handhaven.
Ik download vaak geluiden om deze te checken in een geluidbewerkingsprogramma en zie door de nummers de bestanden niet meer.
Het is niet ons doel om het downloaden van foto`s te vergemakkelijken.
Qua uren zou daar ook een behoorlijk prijskaartje aanhangen voor zowel software aanpassingen als systeembeheer.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Ik download de geluiden om ze te checken, dat is kwaliteitswaarborging. Iets wat waarneming.nl hoog in het vaandel heeft staan (hoop ik iig). Dat het bandbreedte kost ben ik me van bewust, maar er zijn wat dat betreft ook wel wat andere dingen te bedenken waarvan een fotolimiet wel een heel voor de hand liggende optie is..
Ik kan niet geloven dat het ontwikkelen van deze wens veel moeite/tijd kost. Er is nu waarschijnlijk iets met: bij download geluid X, export bestand in %geluidsID.mp3. Daar kan gemakkelijk %Soort_%Datum_%waarnemer.mp3 van gemaakt worden, ze zitten allemaal in dezelfde rij van de database als de %geluidsID...
Thijs Fijen

hiskodevries

om geluiden te checken hoef je ze niet te downloaden Thijs.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op oktober 01, 2013, 07:14:32 AM
om geluiden te checken hoef je ze niet te downloaden Thijs.

Sommige checks kunnen niet gedaan worden zonder ze te downloaden, Hisko. Bijvoorbeeld als je ze beter 'verstaanbaar' moet maken of als je spectrogrammen wil vergelijken. Ik doe dat heel vaak en anonieme namen kunnen dan lastiog zijn. Ik rename ze dan ook wel eens bij het downloaden of gelijk daarna, zodat ik weet waar het om gaat.
Ik heb nooit durven vragen om iets aan die filenames te doen omdat ik vermoedde dat er intern met de filenames gewerkt wordt waardoor verandering te grote problemen zou opleveren.
Herman van der Meer

hiskodevries

Je laatste zin klopt helemaal.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Herman van der Meer

Thijs Fijen

Citaat van: hiskodevries op oktober 01, 2013, 09:44:17 AM
Je laatste zin klopt helemaal.
Oke, maar dan kan dat toch bij de export geregeld worden?
Thijs Fijen

hiskodevries

Thijs, we exporteren geen foto`s en geluiden.
dus we hoeven die niet bestaande functie ook niet aan te passen.
Echt je vraagt aanpassingen die heel veel uren kosten welke in geen verhouding staan dat de verhoging van het gebruikers genot.
Als je dit als instantie zou vragen zou de offerte ongeveer 8000 euro ex btw zijn, met een grote kans dat we daaraan tekort komen.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Vincent Sanders

Kunnen die plaatjes op het forum weg bij de mobiele applicaties? Kost meer scrollwerk
Gr,
Vincent Sanders

Botervlieg


Grada Menting

Ik wilde op km-hok kijken welke waarnemingen hier gedaan waren maar het werkte niet.
Zie foto.

Douwe van der Ploeg

Een uurhok kan volgens mij niet coördinaten 25 hebben, maar altijd een getal van 3 cijfers.. Probeer 125,393 bijvoorbeeld maar.
Douwe van der Ploeg

Jeroen Nagtegaal

Zeker wel. In Zeeland zijn ze wel lager...

Ik ken het scherm niet, dus wellicht handig om ook even de link te plaatsen naar het scherm.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Henri25

Misschien moet je wel standaard 6 cijfers invoeren maar even werken met een 0? Dus in dit geval 025.393?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Grada Menting


Douwe van der Ploeg

Hm, je hebt gelijk.. het hele ding lijkt gewoon niet goed te werken, ook met andere combinaties en manieren van invoeren niet.
Douwe van der Ploeg

Jeroen Nagtegaal

Ben even gaan zoeken... Maar het kan gewoon zie: http://waarneming.nl/hokken/species_list/143869

Het gaat dus om 5x5km hokken.

De tekst uurhok hoeft er dus niet bij.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Je moet de waarde uit de listbox selecteren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

Citaat van: hiskodevries op oktober 02, 2013, 22:24:22 PM
Je moet de waarde uit de listbox selecteren

Ah, dat was het.. die kwam gewoon pas heel laat opdagen dus het was me niet duidelijk dat ie uberhaupt bestond ;)
Douwe van der Ploeg

thomas u

Zou er niet bij excursieplanner ook een knopje kunnen komen die jouw locatie geeft. Zoals bij het invoeren?
Alvast bedankt thomas

hiskodevries

Citaat van: thomas u op oktober 03, 2013, 07:32:04 AM
Zou er niet bij excursieplanner ook een knopje kunnen komen die jouw locatie geeft. Zoals bij het invoeren?
Alvast bedankt thomas
thomas, dat zou mooi zijn, maar in dat scherm maken we gebruik van functies waar de geolocator niet bij zit. anders moet dat hele scherm opnieuw gebouwd worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Grada Menting

Ok, bedankt het is gelukt.


De tekst werkt verwarrend.

Tekstvoorstel:
zet onder voorbeeld alleen 10,445


Douwe van der Ploeg

Is het mogelijk om op gebiedslijsten, net zoals bij bijvoorbeeld levenslijsten, de wetenschappelijke namen in cursief weer te geven? Zie bijvoorbeeld http://waarneming.nl/gebied/species_list/22735?g=0&t=0&z=1&from=1900-01-01&to=2013-10-03&s=0&s=1&incl=0&sorteer=datum_2
Douwe van der Ploeg