Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 05, 2012, 07:27:58 AM
...
en dat geneuzel over 'daar zijn andere manieren voor' die hoor ik dan ook graag via email

Stop, Hisko. Wat mij betreft ging dat 'geneuzel' niet over manieren om vertrouwelijke gegevens te vinden. Als ik die kende had ik je dat uiteraard al lang gemailed. Zoals ik dat al vaker heb gedaan.
Het ging erom dat Stefan via die lijst bijv. wilde kunnen zien of iemand een bepaalde Jufferkraai heeft ingevoerd.  Als het om een openbaar geval gaat kan dat in ieder geval via iemands waarnemingen en via de waarnemingen van de soort.
Herman van der Meer

hiskodevries

ah, je weet zodra het over embargo soorten gaat schiet bij mij de adrenaline omhoog.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op december 05, 2012, 08:56:42 AM
Citaat van: rnbflavour op december 04, 2012, 12:10:56 PM
Kan er ergens een rechtstreekse link komen naar deze mogelijkheid?
http://toh.waarneming.nl/competitie.php?
Dat scherm is een undocumented feature voor 'big days' http://toh.waarneming.nl/competitie.php?date=2011-01-01
Werkgroepschermen (subsites) die daadwerkelijk in beheer zijn bij een werkgroep kunnen zo`n scherm zelf (tijdelijk) in het menu hangen.
Toh is niet in beheer bij een werkgroep ( ik hoop ooit Rommert zover te krijgen om deze te adopteren, maar mijn jaarlijkse zeur email hierover komt nog niet over :) )

Ik denk dat je meer succes hebt bij Martijn Bot of Peter de Vries, zij zijn de oprichters van de TOH club en Rommert houdt alleen de website lauwersmeer.com bij en ik denk dat hij daar zijn handen wel vol aan heeft.

Zou je hem in ieder geval kunnen aanmaken voor de Big days op 1 januari landelijk of zou je de toplijst van de jaarlijst in januari kunnen verlagen zodat iedereen vanaf bijvoorbeeld 30 soorten al zichtbaar is?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

zoals gezegd dat scherm werkt alleen voor werkgroepen, niet landelijk
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op december 05, 2012, 12:31:01 PM
zoals gezegd dat scherm werkt alleen voor werkgroepen, niet landelijk

Er is een verschil tussen werkt nu niet of kan nooit werken  ;)
Maar in dat geval zou je de optie kunnen overwegen om de toplijst soorten in januari te verlagen naar 50 of het liefste nog lager zodat je op die manier de lijsten op 01-01-2012 zou kunnen vergelijken? (sorry Herman, ik vind dat nu eenmaal leuk  :duim: )
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

ik zal wel gek zijn, maar de ondergrens ligt op 50 soorten in http://toh.waarneming.nl/ranks.php
dat lijkt mij simpel te halen op 1-1-2013
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op december 05, 2012, 14:50:59 PM
ik zal wel gek zijn, maar de ondergrens ligt op 50 soorten in http://toh.waarneming.nl/ranks.php
dat lijkt mij simpel te halen op 1-1-2013


Het gaat mij in dit geval eens niet om de TOH Hisko, maar om de landelijke site  ;)  daar staat ie op 100

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

dat blijft ook zo.
gewoon lekker door vogelen moet in de eerste week van januari wel lukken
in de toh heb ik de nieuwjaarsdag run alvast toegevoegd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op december 06, 2012, 09:16:09 AM
dat blijft ook zo.
gewoon lekker door vogelen moet in de eerste week van januari wel lukken
in de toh heb ik de nieuwjaarsdag run alvast toegevoegd

Het gaat er niet om dat ik zo snel mogelijk weer in de lijst sta, maar ik zou graag zien wat mensen op 01-01-2013 gedaan hebben. Dat kan nu niet, omdat er maar een enkeling is die op 01-01 al boven de 100 soorten zit. (volgens mij alleen Alwin Borhem en Toy Jansen een aantal keer gelukt).
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op december 06, 2012, 10:56:23 AM
een uitdaging dus

Mijn uitdaging is gewoon om de daglijst van vorig jaar te verbreken, maar daar gaat het me allemal niet op.
Er is op dit moment geen enkele manier om te zien wie wat gedaan heeft op 01-01-2012. Zou je zoiets kunnen fabriceren?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Korte samenvatting: Graag toevoegen, de mogelijkheid om één of meerdere waarde(s) bij een (grote) groep waarnemingen in één keer te wijzigen (batch wijzigingen) (bijvoorbeeld voor meerdere waarnemingen corrigeren van een datum of toevoegen biotoop en/of weer).

Uitgebreide Toelichting:

Het overkomt me regelmatig wel eens dat ik na het invoeren van een (flink) aantal waarnemingen, erachter kom dat ik bij al die waarnemingen een fout gemaakt heb (bijvoorbeeld net na 12 uur 's avonds en de datum niet gecorrigeerd naar de vorige dag o.i.d. Het zou fijn zijn als voor dergelijke situaties de mogelijkheid komt om bepaalde velden voor (grote) hoeveelheden waarnemingen tegelijk aan te passen (zoals er op dit moment wel al de mogelijkheid is om meerdere waarnemingen tegelijk te verwijderen (technisch gezien zou dit zelfde aanvinkveld hiertoe zelfs omgebouwd kunnen worden).

Naast corrigeren van fouten kan dit ook erg functioneel zijn om voor een flinke hoeveelheid waarnemingen (die bijvoorbeeld via ObsMapp zijn ingevoerd) na afloop alsnog weertype en biotoop op te geven (wat ik zelf persoonlijk in het veld i.v.m. snelheid vaak achterwegen laat).

Velden die mij hiervoor geschikt lijken zijn (in volgorde van voorkomen op de invoerpagina): Protocol, Datum, zekerheid, escape, stadium (kleed), waardplant (of het mogelijk toekomstig "Gastheer"), biotoop, weer, toelichting, embargo tot en KM-hokvervaging.

Velden die mijns inziens daar minder geschikt voor zijn, alhoewel voor al deze velden ook argumenten te bedenken zijn waarom je deze juist wel met grote hoeveelheden tegelijk zou willen kunnen wijzigen: tijd, gebied, soortgroep, soort, stadium, gedrag, collectienr, precisie en lokatie.

Ik denk dat het eruit moet zien als een invoerformulier (zonder kaartje, maar met een lijst van de betreffende waarnemingen) waar de keus voor de invoervelden bestaat uit: "ongewijzigd laten" (of aanvinken van te wijzigen waarden) en "wijzigen in: <standaard invoertype>".

Belangrijke overwegingen: er moet alles aan gedaan worden om te voorkomen dat mensen per ongeluk informatie verloren laten gaan, hierom zal gewaarschuwd moeten worden dat deze wijziging op een groep waarnemingen plaatsvind (en niet slechts op één) en eventueel voor overschrijven van unieke waarden die overschreven worden (natuurlijk niet van toepassing bij verplichtte velden) (bijvoorbeeld waarnemingen waar reeds een "toelichting" gegeven is) kortom elke waarde die afwijkt van de standaard waarde.
Hoe om te gaan met eventuele fouten in het proces van wijzigen, gehele proces stoppen of alleen de problematische aanpassing stoppen etc.?

Tot slot: ik snap dat dit (mogelijk) een nogal omslachtige aanpassing vereist en dat dit om die reden niet één, twee, drie geïmplementeerd kan worden (en uiteraard ook goed getest moet worden), maar ik denk wel dat het de moeite waard is om deze functionaliteit te bieden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Belangrijke reden om dit NIET te doen
'beste webmaster ik heb per ongeluk al mijn waarnemingen op 1-1-2012 gezet kunt u uit de backup mijn goede waarnemingen halen'
Nee dus.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Citaat van: hiskodevries op december 07, 2012, 08:37:17 AM
Belangrijke reden om dit NIET te doen
'beste webmaster ik heb per ongeluk al mijn waarnemingen op 1-1-2012 gezet kunt u uit de backup mijn goede waarnemingen halen'
Nee dus.
Reëel gevaar (en ik had deze reactie ook verwacht). Al ben ik ook al vaker tegen de problemen van Stephan aan gelopen en tientallen, soms honderden waarnemingen met de hand moeten aanpassen. Tip voor Stephan: Het is soms sneller om de betreffende waarnemingen te verwijderen en gewoon opnieuw in te voeren (als dat kan natuurlijk). Blijft vervelend...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: hiskodevries op december 05, 2012, 07:27:58 AM
dan moeten ook alle selecties op jaar en maand uit dat scherm en kan het niet meer op werkgroepniveau draaien.
want anders achterhalen de listigen alsnog embargo soorten.
en dat geneuzel over 'daar zijn andere manieren voor' die hoor ik dan ook graag via email

Citaat van: hiskodevries op december 05, 2012, 08:52:07 AM
compromis, zolang in soortvergelijker geen jaar, maand of provoncie wordt geselecteerd worden embargo soorten wel meegeteld
dit wordt in de tekst bovenaan in dit scherm aangegeven

Wat mij betreft prima hoor! Als alle soorten maar worden meegenomen in de vergelijking.  :duim: En doorklikken wordt dan (hopelijk) onmogelijk?
Nou, als dat ingesteld wordt, betekent dat helemaal geen compromis voor mij hoor... ;D
m.v.g Jan-Jaap

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Melchior van Tweel op december 07, 2012, 09:04:54 AM
Citaat van: hiskodevries op december 07, 2012, 08:37:17 AM
Belangrijke reden om dit NIET te doen
'beste webmaster ik heb per ongeluk al mijn waarnemingen op 1-1-2012 gezet kunt u uit de backup mijn goede waarnemingen halen'
Nee dus.
Reëel gevaar (en ik had deze reactie ook verwacht). Al ben ik ook al vaker tegen de problemen van Stephan aan gelopen en tientallen, soms honderden waarnemingen met de hand moeten aanpassen. Tip voor Stephan: Het is soms sneller om de betreffende waarnemingen te verwijderen en gewoon opnieuw in te voeren (als dat kan natuurlijk). Blijft vervelend...
Een andere optie is om met CTRL alle waarnemingen die foutief zijn te openen en met CTRL + Tab de schermen langs te lopen. Door de muis op een plek te laten staan is het alleen een cijfertje wijzigen en met Enter kan de waarneming worden opgeslagen. Daarna kun je alle tabbladen sluiten of met CTRL + F4 de tabbladen een voor een sluiten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

jeroen, je kunt daar nog dagen over doorgaan, maar het gaat niet gebeuren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op december 07, 2012, 15:56:32 PM
jeroen, je kunt daar nog dagen over doorgaan, maar het gaat niet gebeuren.

Nee, ik doel er juist op dat het in het huidige scherm gewoon makkelijk kan en dat er juist dus niet in Wrn.nl hoeftte worden gewijzigd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Melchior van Tweel

Volgens mij geven Jeroen en ik juist alleen maar alternatieve oplossingen aan die geen aanpassingen in wrn nodig hebben.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op december 07, 2012, 08:37:17 AM
Belangrijke reden om dit NIET te doen
'beste webmaster ik heb per ongeluk al mijn waarnemingen op 1-1-2012 gezet kunt u uit de backup mijn goede waarnemingen halen'
Nee dus.

En in hoeverre is dat anders dan: 'beste webmaster ik heb per ongeluk al mijn waarnemingen verwijderd kunt u uit de backup mijn waarnemingen terug halen'

Want de verwijder functie is er wel en daar is blijkbaar geen probleem mee, waarom zou dat met dergelijke functionaliteit dan wel zijn?...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

RamonVerstraaten

In het menu 'wijzig soort' verdwijnen soorten die ook een Nederlandse naam hebben al heel snel uit het snelzoekmenu als je zoekt op de wetenschappelijke naam. Bijv. Gegroefde Lapsnuitkever - Otiorhynchus sulcatus verdwijnt al uit de lijst wanneer je 'Otiorh' intoetst. Het zou mooi zijn als die soorten erbij blijven staan, want op het forum wordt m.n. bij insecten meestal de wetenschappelijke naam gebruikt.
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Botervlieg

Citaat van: RamonVerstraaten op december 09, 2012, 11:00:19 AM
In het menu 'wijzig soort' verdwijnen soorten die ook een Nederlandse naam hebben al heel snel uit het snelzoekmenu als je zoekt op de wetenschappelijke naam. Bijv. Gegroefde Lapsnuitkever - Otiorhynchus sulcatus verdwijnt al uit de lijst wanneer je 'Otiorh' intoetst. Het zou mooi zijn als die soorten erbij blijven staan, want op het forum wordt m.n. bij insecten meestal de wetenschappelijke naam gebruikt.

Hij staat er wel, maar onder, als een van de onderste. Mogelijk omdat je op wetenschappelijk zoekt dat ie die ivm relevantie bovenaan zet.

RamonVerstraaten

Citaat van: M. Baltus op december 09, 2012, 11:02:55 AM
Citaat van: RamonVerstraaten op december 09, 2012, 11:00:19 AM
In het menu 'wijzig soort' verdwijnen soorten die ook een Nederlandse naam hebben al heel snel uit het snelzoekmenu als je zoekt op de wetenschappelijke naam. Bijv. Gegroefde Lapsnuitkever - Otiorhynchus sulcatus verdwijnt al uit de lijst wanneer je 'Otiorh' intoetst. Het zou mooi zijn als die soorten erbij blijven staan, want op het forum wordt m.n. bij insecten meestal de wetenschappelijke naam gebruikt.

Hij staat er wel, maar onder, als een van de onderste. Mogelijk omdat je op wetenschappelijk zoekt dat ie die ivm relevantie bovenaan zet.

Hoi Marleen, bij mij verdwijnt hij echt uit de lijst. Als ik doortyp tot 'Otiorhynchus s' blijft alleen singularis over.
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Botervlieg

#2426
Wil je anders even screenshot maken, dan kunnen we even meekijken, want dat is wel vreemd.

Hier van mij 2 bijgevoegde screenshots

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RamonVerstraaten

met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Wouter van der Ham

Ik zou graag willen zien welke nieuwe soorten ik heb gezien in een bepaald gebied (Dus sorteren op datum), zoals in dit gebied : http://waarneming.nl/gebied/species_list/22871?g=10&from=2000-01-01&to=2012-12-10&z=1&s=1&u=0&incl=0&g=0&t=0&z=1&from=2000-01-01&to=2012-12-10&s=0&s=1&incl=1
Een andere optie is dat je bij je levenslijst een zoekbalk hebt waar je een gebied kan intypen.
Alvast bedankt.

Mvg,
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl