Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Hisko: Ik heb de laatste tijd een hele zooi oude waarnemingen ingevoerd waar ik alleen nog gebiedsinformatie heb, maar alles dat mij bekend is voer ik exact in. Dat is echter het punt niet.
HPM: Als ik in een gebied een groot deel van de waarnemingen doe, en er ook een redelijke hoeveelheid waarnemingen worden ingevoerd scheelt het gewoon in pagina's die je door moet klikken om te kijken wat er allemaal gezien is door anderen.
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 17, 2012, 16:59:03 PM
Hisko: Ik heb de laatste tijd een hele zooi oude waarnemingen ingevoerd waar ik alleen nog gebiedsinformatie heb, maar alles dat mij bekend is voer ik exact in. Dat is echter het punt niet.
HPM: Als ik in een gebied een groot deel van de waarnemingen doe, en er ook een redelijke hoeveelheid waarnemingen worden ingevoerd scheelt het gewoon in pagina's die je door moet klikken om te kijken wat er allemaal gezien is door anderen.

Eigenljk zou het veel logischer zijn om een optie 'alleen andermans waarnemingen' te hebben, want alleen je eigen waarnemingen kan je zonder de huidige optie al bereiken door gewoon op je naam bij een waarneming te klikken.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Dat was de wens ook. Zonder eigen waarnemingen = alleen andermans waarnemingen.
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 17, 2012, 21:08:22 PM
Dat was de wens ook. Zonder eigen waarnemingen = alleen andermans waarnemingen.

Ja maar jij had het over een extra optie, terwijl mij het vervangen van de huidige optie logischer lijkt.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Ah, op die manier. Lijkt mij ook prima!
Douwe van der Ploeg

Richard Gerritsen


Beste Admins,

Zou het ook mogelijk zijn om bij het uploaden van geluids-sonogram-plaatjes als foto's daarvoor ergens sonogram aan te kunnen vinken. Dit zodat je eventueel ook per soort apart tussen de foto's kunt zoeken of er al sonogrammen van zijn. Dit is voor veel soorten qua determinatie middels geluid ontzettend handig en met de opkomst van steeds meer digitale opnameapparaten op o.a. de telposten, handig om daar nu al in te springen!! Nu moet je in ieder geval veel foto's doorspitten als je sonogrammen wilt vergelijken, en dat is bij veel soorten eigenlijk ondoenlijk!


Mogelijk is dit topic al eerder aan bod gekomen, maar of hier toen verder wat mee gedaan is, is me nog niet duidelijk?
Denk dat dit de juiste rubriek is? Het andere topic kan ik i.i.g. niet verwijderen!

Richard Gerritsen


hiskodevries

nog niet, ik zit nog te peinzen. onder kleed gaat het niet lukken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

En een aparte foto-optie in het geluid-uploadscherm? Dan wordt het sonogram aan het geluid gekoppeld.
Thijs Fijen

hiskodevries

Citaat van: Gerritsen op oktober 19, 2012, 17:55:41 PM

Beste Admins,

Zou het ook mogelijk zijn om bij het uploaden van geluids-sonogram-plaatjes als foto's daarvoor ergens sonogram aan te kunnen vinken. Dit zodat je eventueel ook per soort apart tussen de foto's kunt zoeken of er al sonogrammen van zijn. Dit is voor veel soorten qua determinatie middels geluid ontzettend handig en met de opkomst van steeds meer digitale opnameapparaten op o.a. de telposten, handig om daar nu al in te springen!! Nu moet je in ieder geval veel foto's doorspitten als je sonogrammen wilt vergelijken, en dat is bij veel soorten eigenlijk ondoenlijk!


Mogelijk is dit topic al eerder aan bod gekomen, maar of hier toen verder wat mee gedaan is, is me nog niet duidelijk?
Denk dat dit de juiste rubriek is? Het andere topic kan ik i.i.g. niet verwijderen!
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg1297310#msg1297310
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op oktober 25, 2012, 09:17:06 AM
Citaat van: Gerritsen op oktober 19, 2012, 17:55:41 PM

Beste Admins,

Zou het ook mogelijk zijn om bij het uploaden van geluids-sonogram-plaatjes als foto's daarvoor ergens sonogram aan te kunnen vinken. Dit zodat je eventueel ook per soort apart tussen de foto's kunt zoeken of er al sonogrammen van zijn. Dit is voor veel soorten qua determinatie middels geluid ontzettend handig en met de opkomst van steeds meer digitale opnameapparaten op o.a. de telposten, handig om daar nu al in te springen!! Nu moet je in ieder geval veel foto's doorspitten als je sonogrammen wilt vergelijken, en dat is bij veel soorten eigenlijk ondoenlijk!


Mogelijk is dit topic al eerder aan bod gekomen, maar of hier toen verder wat mee gedaan is, is me nog niet duidelijk?
Denk dat dit de juiste rubriek is? Het andere topic kan ik i.i.g. niet verwijderen!


http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg1297310#msg1297310

Mooi hoor. Een aanwinst. Ik heb die van mij van het juiste type voorzien. Dat waren er 59, veel meer dan ik dacht. Een geluk dat ik weinig andere vogelfoto's heb.
Het is nu meer de moeite waard geworden om een collectie na te streven, zodat van elke soort een spectrogram is te vinden.

Bestaat er een mogelijkheid om de sonogrammen vanaf de geluiden bereikbaar te maken? Omdat er geen directe link is zal het wel lastig zijn om dat per opname te doen, maar per soortpagina een link geven naar de fotoselectie (soort - type) zou al heel nuttig zijn.

Als icoontje heb je er vast wel een met een lijngrafiekje.
Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Ha, dat kan dus wel! Mooi!
Maar direct naar een overzicht per soort kunnen gaan lijkt mij wel mooi. Het zou twee klikken minder zou zijn dan de drie via 'Foto's' en dan 'type' kiezen. Het zou de geluidsinformatie meer samen brengen. et zou in het rechtermenu kunnen. 'Foto's' beperken tot type foto en daaronder dan Spectrogrammen.
Herman van der Meer

hiskodevries

Herman, dat brengt alleen maar verwarring.
als je van 1 geluidsopname direct doorgelinkt wordt naar alle sonogrammen van 1 soort.
Voorlopig laten we het even zo. het staat of valt met de bereidheid van waarnemers om hun foto`s juist te taggen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op oktober 25, 2012, 11:10:35 AM
Herman, dat brengt alleen maar verwarring.
als je van 1 geluidsopname direct doorgelinkt wordt naar alle sonogrammen van 1 soort.
Voorlopig laten we het even zo. het staat of valt met de bereidheid van waarnemers om hun foto`s juist te taggen.

Ik bedoelde niet van 1 opname naar alle sonogrammen, maar van alle naar alle.
Zoals ik zei is het nu ook mogelijk maar dan met drie klikken, terwijl het ook met 1 klik kan.
Het succes hangt inderdaad af van het taggen.

Herman van der Meer

Richard Gerritsen

Hisko, Toppertje, geweldig! ! :duim: :duim:
Denk dat hier in de toekomst veel gebruik van gemaakt gaan worden bij bijzondere soorten!

Groet Richard

Douwe van der Ploeg

Ik zou graag bij alerts instellen ook de optie "Alle soortgroepen" hebben.
Douwe van der Ploeg

Jan-Jaap Spaargaren

Ik ontdek net pas dat je alerts voor vogels kan instellen op "gebaseerd op mijn Vogel levenslijst."
Goed werk!! :duim:

Wens: kan dat voor de andere soortgroepen ook gerealiseerd worden?
Ik zou graag die keuzemogelijkheid hebben voor Planten, Libellen, Dagvlinders. Maar ik kan me voorstellen dat andere mensen andere voorkeuren hebben.... :angel:

Groeten, Jan-Jaap

hiskodevries

dat gaan we voorlopig niet doen, want dan duurt het genereren van alerts langer dan de tijd interval tussen twee alert runs
heb je 2 nachtvlinders gezien en dan genereer je een alertlijst  met 1800 items
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Nu dan als wens:

Als je alle ingestelde alerts wilt verwijderen moet je eerst naar de link "Alert toevoegen"
Betere plek voor de optie "Verwijder alle alerts" zou zijn denk ik naast de link "Alert toevoegen"....

groeten Jan-Jaap

marijn

Als je dan misschien toch met de alerts bezig gaat  :) :

Heb het altijd merkwaardig gevonden dat de alerts onder "Persoonlijke gegevens" weggestopt zitten. (Of is dat expres gedaan om de hoeveelheid ingestelde alerts te beperken..?)

Wens a) een nieuw kopje "Alerts" onder het menu Mijn waarneming.nl
b) dat linkt naar een (nieuwe) pagina die geheel aan de alerts gewijd is: wijzigen, verwijderen en toevoegen.
Marijn Prins

hiskodevries

Citaat van: marijn op oktober 31, 2012, 13:15:50 PM
Als je dan misschien toch met de alerts bezig gaat  :) :

Heb het altijd merkwaardig gevonden dat de alerts onder "Persoonlijke gegevens" weggestopt zitten. (Of is dat expres gedaan om de hoeveelheid ingestelde alerts te beperken..?)

Wens a) een nieuw kopje "Alerts" onder het menu Mijn waarneming.nl
b) dat linkt naar een (nieuwe) pagina die geheel aan de alerts gewijd is: wijzigen, verwijderen en toevoegen.
????
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

over die alert schermen, dat zijn de oudste schermen die we hebben. als daar flink in moet worden gewijzigd betekend dat complete herbouw. daar heb ik geen tijd voor
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Citaat van: hiskodevries op oktober 31, 2012, 13:18:41 PM
Citaat van: marijn op oktober 31, 2012, 13:15:50 PM
Als je dan misschien toch met de alerts bezig gaat  :) :

Heb het altijd merkwaardig gevonden dat de alerts onder "Persoonlijke gegevens" weggestopt zitten. (Of is dat expres gedaan om de hoeveelheid ingestelde alerts te beperken..?)

Wens a) een nieuw kopje "Alerts" onder het menu Mijn waarneming.nl
b) dat linkt naar een (nieuwe) pagina die geheel aan de alerts gewijd is: wijzigen, verwijderen en toevoegen.
??? ?
:-[
Oeps, die heb je vast niet net pas toegevoegd... Ik kijk dus al sinds jaar en dag bij persoonlijke gegevens, waar dat overzicht óók staat, en waar je sowieso heen moet om ze in te stellen, of mis ik nog iets...
Marijn Prins

Jeroen Nagtegaal

In stellen moet inderdaad vanuit mijn gegevens. Het toevoegen van deze link: http://waarneming.nl/alert_invoeren.php?tab=1 of de optie Alert toevoegen in het alert-overzicht zou volgens mij voldoende moeten zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

hebben jullie nu echt een leesbrilletje nodig
als je in het afrolmenu kiest voor 'overzicht alerts'  staat daar een prachtige link naar toevoegen alerts
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Marijn Prins

caliprobola

Ik merk dat voor waarnemingen.be niet alle soorten dagvlinders in de fenologielijst vermeld staan. Is hier een specifieke reden voor? Gezien ik de vroegste waarnemingsdata per soort wel kan gebruiken als argumentatie bij mijn adminwerk zou het leuk zijn moesten alle soorten hier onder vallen. Bv keizersmantel staat er niet tussen en net van die soort zijn er vrij veel vroege waarnemingen die betrekking hebben op de dagactieve tauvlinder die wel in april-mei vliegt (itt keizersmantel).

edwin de weerd

Zet het hier maar ff neer, Drenthe is met een H, onder de knop Geografie mist deze.
Groet Edwin.

Douwe van der Ploeg

Mogelijk al eerder langsgekomen, dan excuses:
Ik zou graag willen dat de optie "groepssamenstelling" het gedrag van de oorspronkelijke waarneming onthoudt. Als ik 20 bosmuizen vang van verschillende geslachten en kleden, wil ik niet bij elke optie weer "vangst" selecteren terwijl bij de oorspronkelijke waarneming al vangst staat geselecteerd. Natuurlijk prima dat de optie er is, voor als er eentje toevallig over kwam vliegen ofzo, maar als hij standaard op het gedrag van de oorspronkelijke staat zou het fijn zijn!
Douwe van der Ploeg