Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

De oplossing van Hisko is denk ik goed genoeg, als je tags als twitter gebruikt hoef je je ook geen zorgen te maken dat je per ongeluk verkeerde waarnemingen vindt waar het woord ook in voorkomt: http://waarneming.nl/user/view/9676?q=%40kweek&g=0&from=2011-08-30&to=2012-08-29&prov=0&z=1&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=1&q=%23kweek&zoektext=0&zoektext=1&from=2011-08-30&g=0&to=2012-08-29&prov=0&z=1&m=K&zeker=O&rows=20&month=0&only_hidden=0
En als het actief gebruikt gaat worden kan Hisko de software vast wel een keer aanpassen dat je op de tag kan klikken en verder kan zoeken :)
Groeten,
Martin

Botervlieg

Dat is een goed idee, Martin!!  :duim:

HPM

Citaat van: xenion op augustus 29, 2012, 19:11:02 PM
De oplossing van Hisko is denk ik goed genoeg, als je tags als twitter gebruikt hoef je je ook geen zorgen te maken dat je per ongeluk verkeerde waarnemingen vindt waar het woord ook in voorkomt:
[...]

Maar het veld is nooit bedoeld geweest en dus nooit gebruikt om tags in op te zoeken. Dat ik zoveel waarnemingen met hetzelfde woord vind komt alleen maar omdat ik vaak hetzelfde soort informatie in dat veld zet. Omdat er nooit een reden geweest is om dat gestandaardiseerd te doen is het logisch dat ik nu niet altijd alles alles met hetzelfde woord kan vinden. Ik zou niet eens weten hoe ik nu bepaalde waarnemingen op basis daarvan samen zou moeten krijgen. Ver,meldingen van nectarplanten van vlinders bijvoorbeeld.
Als je overal vaste woorden of woordcombinaties (tags) voor gebruikt en die ook weet te onthouden is alles terug te vinden en te groeperen.
Herman van der Meer

Botervlieg

Even afwachten wat Hisko zegt. Of het gewoon woorden blijft of dat er een teken voor komt te staan. Het moet ook niet in conflict kunnen raken met html/css/php etc.

Maar als Hisko zegt hoe het wordt, kan ik aan de slag. Had namelijk ook heel wat waarnemingen in bushokjes verzameld, die ook eens even bundelen.

Wel jammer dat alle waarnemingen die je wilt bundelen moeten worden aangepast en opnieuw gecontroleerd moeten worden door admins.

En het zou echt gaaf zijn als je dus een foto overzicht kunt krijgen ervan. Maar ik weet niet of dat te realiseren is.

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: M. Baltus op augustus 29, 2012, 20:00:54 PM
Even afwachten wat Hisko zegt. Of het gewoon woorden blijft of dat er een teken voor komt te staan.
[...]

Als speciale tekens nodig zijn beperk je de mogelijkheden heel erg. Dat lijkt me dan een beetje zonde van het werk.
Herman van der Meer

gertjanvannoord

Citaat van: M. Baltus op augustus 29, 2012, 20:00:54 PM
Even afwachten wat Hisko zegt. Of het gewoon woorden blijft of dat er een teken voor komt te staan. Het moet ook niet in conflict kunnen raken met html/css/php etc.

daarvoor hoef je niet op Hisko te wachten. De suggestie hierboven gaf aan hoe je systematisch tags kon gebruiken zonder dat je in de war komt met toevallige voorkomens
van hetzelfde woord. Daarvoor hoeft software-matig helemaal niets veranderd te worden.
Gertjan van Noord

Botervlieg

Citaat van: gertjanvannoord op augustus 29, 2012, 20:26:27 PM
Citaat van: M. Baltus op augustus 29, 2012, 20:00:54 PM
Even afwachten wat Hisko zegt. Of het gewoon woorden blijft of dat er een teken voor komt te staan. Het moet ook niet in conflict kunnen raken met html/css/php etc.

daarvoor hoef je niet op Hisko te wachten. De suggestie hierboven gaf aan hoe je systematisch tags kon gebruiken zonder dat je in de war komt met toevallige voorkomens
van hetzelfde woord. Daarvoor hoeft software-matig helemaal niets veranderd te worden.

Ja, daar heb je inderdaad denk ik wel gelijk in. Bedankt!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Even hierop inhakend. De Export zit wat verborgen. Eigenlijk zou het mooi zijn als je vooraf al een selectie kan maken van de waarnemingen die je wilt exporten.

Zou mooi zijn als je een selectie maakt, je ook die selectie exporteert. De selectie-mogelijkheden binnen Wrn.nl zijn vaak uitgebreider en sneller dan in bijv. een XLS-file.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

SlechtValk

Ik denk dat de wens wat betreft "tags" zo zeer doeltreffend uitgevoerd is (en met deze implementatie misschien zelfs nog wel functioneler is, omdat er nu ook gezocht kan worden op algemene woorden i.p.v. vooraf bedachte tags). En het nu aan de gebruiker is om waar dat nodig is unieke tags te gaan bedenken.

Ik twijfel zeer of het handig is om dit met terug werkende kracht te gaan doen (zoals Marleen van plan lijkt te zijn), met name omdat dit erg veel werk is (zowel voor de gebruiker als voor de herkeurende admins).

Het zou volgens mij wel nog erg mooi zijn als deze zoekoptie ook voor afbeeldingen toegepast kan worden (daarbij zou dus gezocht moeten worden naar afbeeldingen waarbij in de waarneming een opmerking geplaatst is maar tevens ook de opmerking bij de afbeeldingen zelf).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: SlechtValk op augustus 30, 2012, 01:20:35 AM
...

Ik twijfel zeer of het handig is om dit met terug werkende kracht te gaan doen (zoals Marleen van plan lijkt te zijn), met name omdat dit erg veel werk is (zowel voor de gebruiker als voor de herkeurende admins).
...

Maar hoe moet Marleen dan weten welke vogels er op haar balkon zijn komen badderen?
Herman van der Meer

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

SlechtValk

Citaat van: Vincent Sanders op september 07, 2012, 20:45:44 PM
Bijv. door middel van grote en kleine cirkels.

De grootte van de cirkels geeft de preciezie aan (en dat lijkt me een logischer gebruik van het formaat van de cirkel), dus dat kan daar niet voor gebruikt worden helaas, misschien een ballonnetje/tooltip (bij mouseover over de markers of zoiets) of zelfs permanent een getalletje erbij (en in uiterste geval alleen in het ballonnetje wat verschijnt indien je op een marker klikt). Het aangeven van groepsgrootte vind ik geen raar verzoek.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Vincent Sanders

Je kan kiezen voor exacte precisie, dan krijg je dit scherm
http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=91401&id_soort=203&u%5B%5D=1&j%5B%5D=2012&j%5B%5D=2011&j%5B%5D=2010&a%5B%5D=0&orignal_precision=0&orignal_precision=1&markers=0

Als er een extra optie bijkomt voor de grootte, ook met cirkels en een legenda is dat probleem wat je aangeeft opgelost :)
Gr,
Vincent Sanders

SlechtValk

Citaat van: Vincent Sanders op september 07, 2012, 20:58:25 PM
Je kan kiezen voor exacte precisie, dan krijg je dit scherm
http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=91401&id_soort=203&u%5B%5D=1&j%5B%5D=2012&j%5B%5D=2011&j%5B%5D=2010&a%5B%5D=0&orignal_precision=0&orignal_precision=1&markers=0

Als er een extra optie bijkomt voor de grootte, ook met cirkels en een legenda is dat probleem wat je aangeeft opgelost :)

Klopt, maar dan is het onmogelijk om deze opties gelijktijdig te selecteren, wat weer gevolgen heeft voor hoe het ingevoerd zal moeten worden (dan moet er geselcteerd worden tussen de twee ipv dat het aan te vinken is).

Wat ik me afvraag is wat het verschil in cirkelgrootte aangeeft wanneer je "Toon exacte precisie" NIET aangevinkt hebt.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Vincent Sanders

#2175
Citaat van: SlechtValk op september 07, 2012, 21:01:50 PM


Wat ik me afvraag is wat het verschil in cirkelgrootte aangeeft wanneer je "Toon exacte precisie" NIET aangevinkt hebt.

Dat vroeg ik me ook al een tijdje af inderdaad. Dit waren eerst volgensmij ook kleine vierkantjes in plaats van cirkels
Gr,
Vincent Sanders

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: SlechtValk op september 07, 2012, 21:01:50 PM
Wat ik me afvraag is wat het verschil in cirkelgrootte aangeeft wanneer je "Toon exacte precisie" NIET aangevinkt hebt.
Exacte precisie/10
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

Het zou handig zijn als in het scherm waarin je de soortenlijst van iemand anders bekijkt de 'vergelijk met mijn lijst' functie zou komen te staan. Nu moet je eerst naar 'toplijst soorten'. Dit lijkt me vrij makkelijk te realiseren?

hdijk

Als je het gedrag van een vogel invoert, staan er 14 (!) broedcodes in de lijst vóór overvliegend... Niet heel logisch in het najaar.
Hendrik Jan van Dijk

Jeroen Nagtegaal

Het intikken van de eerste letters brengt je ook tot het gewilde gedrag.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Citaat van: frankw op september 08, 2012, 21:49:59 PM
Het zou handig zijn als in het scherm waarin je de soortenlijst van iemand anders bekijkt de 'vergelijk met mijn lijst' functie zou komen te staan. Nu moet je eerst naar 'toplijst soorten'. Dit lijkt me vrij makkelijk te realiseren?
de link is idd heel simpel, maar lijst_v3 heeft veel meer opties dan soortvergelijker. onderin het scherm staat nu die optie. maar bij de eerste de beste opmerking over niet kloppen verdwijnt die weer
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Sanders

En kan het niet op een andere manier?
Of gewoon een extra optie voor de grootte en dat je dan geen exacte precisie hebt?
Gr,
Vincent Sanders

frankw

Citaat van: hiskodevries op september 10, 2012, 08:42:50 AM
Citaat van: frankw op september 08, 2012, 21:49:59 PM
Het zou handig zijn als in het scherm waarin je de soortenlijst van iemand anders bekijkt de 'vergelijk met mijn lijst' functie zou komen te staan. Nu moet je eerst naar 'toplijst soorten'. Dit lijkt me vrij makkelijk te realiseren?
de link is idd heel simpel, maar lijst_v3 heeft veel meer opties dan soortvergelijker. onderin het scherm staat nu die optie. maar bij de eerste de beste opmerking over niet kloppen verdwijnt die weer
Tnx Hisko. Het komt vast goed, ik heb vertrouwen in je. 8)

HPM

Citaat van: SlechtValk op september 07, 2012, 20:53:09 PM
Citaat van: Vincent Sanders op september 07, 2012, 20:45:44 PM
Bijv. door middel van grote en kleine cirkels.

De grootte van de cirkels geeft de preciezie aan (en dat lijkt me een logischer gebruik van het formaat van de cirkel), dus dat kan daar niet voor gebruikt worden helaas, misschien een ballonnetje/tooltip (bij mouseover over de markers of zoiets) of zelfs permanent een getalletje erbij (en in uiterste geval alleen in het ballonnetje wat verschijnt indien je op een marker klikt). Het aangeven van groepsgrootte vind ik geen raar verzoek.

Als je de markers laat zien verschijnt er een balonnetje als je op zo'n marker klikt. Als je daarin op de link klikt ga je naar de waarneming, waar je alle details kan zien.

Herman van der Meer

hdijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 09, 2012, 17:44:32 PM
Het intikken van de eerste letters brengt je ook tot het gewilde gedrag.
Niet in het geval van overvliegend (9 soorten)
Hendrik Jan van Dijk

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hdijk op september 19, 2012, 12:51:31 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 09, 2012, 17:44:32 PM
Het intikken van de eerste letters brengt je ook tot het gewilde gedrag.
Niet in het geval van overvliegend (9 soorten)

Dan staan de codes van overvliegen wel bij een. Althans in Google Chrome. Daar staat Overvliegend op de 4e of 5e positie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 19, 2012, 15:03:43 PM
Citaat van: hdijk op september 19, 2012, 12:51:31 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 09, 2012, 17:44:32 PM
Het intikken van de eerste letters brengt je ook tot het gewilde gedrag.
Niet in het geval van overvliegend (9 soorten)

Dan staan de codes van overvliegen wel bij een. Althans in Google Chrome. Daar staat Overvliegend op de 4e of 5e positie.

Bij mij in Firefox niet hoor. Het lijkt me vreemd dat de volgorde per browser zou verschillen. Het gaat volgens mij op nummer. Hoe dan ook zit je met een enkele 'o' bij de overvliegers.
Afgezien daarvan lijkt het mij niet handig om meerdere keren per jaar de volgorde te gaan veranderen.
Herman van der Meer

hiskodevries

CiteerBij mij in Firefox niet hoor. Het lijkt me vreemd dat de volgorde per browser zou verschillen
ja dat is wel zo. firefox is de enige browser die de volgorde snapt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0