Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Citaat van: hiskodevries op juni 20, 2012, 09:26:37 AM
deze wens is al een keer of 20 geopperd.
Ik vind het wel een goed idee, en blijkbaar tenminste 21 anderen ook. Bovendien beantwoord het niet de vraag. Kan het technisch?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

vast wel, maar natuurlijk een hoop gedoe met tijdzones
in het algemeen maakt het natuurlijk niets uit of die huismus op 10/6 of 11/6 gezien is. speelt alleen een rol rond zeldzaamheden en soorten langs de rand van de fenologische grenzen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Das waar, maar Martin liet laatst een paar waarnemingen zien ui 2022. Dat zou toch niet moeten kunnen. Dat moet toch eenvoudig te voorkomen zijn.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

ja dat kan vast wel
maar blijft gedoe voor die 10 mensen die zo`n fout maken, gemaakt hebben
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2012, 10:46:13 AM
vast wel, maar natuurlijk een hoop gedoe met tijdzones
in het algemeen maakt het natuurlijk niets uit of die huismus op 10/6 of 11/6 gezien is. speelt alleen een rol rond zeldzaamheden en soorten langs de rand van de fenologische grenzen.

Gemiddeld is ongeveer tweederde van de waarnemingen van een waarnemingstijd voorzien (Berekend op basis van een paar steekproeven). Gisteren waren er dat dus ongeveer 4000.
Op welke datum of op welk tijdstip die zijn ingevoerd maakt niet uit maar als de waarnemingstijd groter (=later) is dan de invoertijd klopt er iets niet.  Als de lokale invoertijd wordt opgeslagen maakt de tijdzone niet uit.
Het is in feite dezelfde controle als bij de ingevoerde waarnemingsdatum wordt uitgevoerd.

Hoeveel fouten je op die manier kan opsporen weet ik niet. Het beperkt zich in ieder geval niet tot die in de volgende nacht zijn ingevoerd.

@Melchior, ik heb hetvoor de zekerheid net nog even uitgeprobeerd maar een latere datum invoeren wordt niet geaccepteerd. Wellicht stammen datums als 2022 uit een tijd dat die controle nog niet werd gedaan.

Herman van der Meer

Joris Menten

Ik zou nog eens een oude wens willen oprakelen: is het écht niet mogelijk om in de familieoverzichten(bv http://waarnemingen.be/familie/view/189) aan te duiden of er van een soort reeds waarnemingen aanwezig zijn (en liefst het aantal waarnemingen) of niet (update eens per week). Ik heb de indruk dat er voor de validaties nu reeds veel zwaardere queries met regelmaat worden gedraaid.

Dat zou voor waarnemers en admins het gemakkelijker maken om het overzicht voor soortenrijke families waar verspreiding slecht gekend is te behouden.

Ik ben bv bezig de zeldzaamheden (op basis van literatuur) van deze groep http://waarnemingen.be/familie/view/1143 aan te passen. Ik zou de zeldzaamheden willen aanpassen aan het aantal aanwezige waarnemingen, maar dat moet ik meen ik nu soort per soort nakijken, en voor de meeste soorten zijn er geen waarnemingen. Indien het al zichtbaar zou zijn dat er waarnemingen zijn of niet zou al erg helpen.

Bedankt,

Joris

hdijk

Als je via "wijzig soort" een soortnaam wijzigt, verschijnt de zeldzaamheidswaarschuwing niet.
Hendrik Jan van Dijk

HPM

Citaat van: hdijk op juni 25, 2012, 18:20:35 PM
Als je via "wijzig soort" een soortnaam wijzigt, verschijnt de zeldzaamheidswaarschuwing niet.

Is dat nooit of alleen maar niet als je iets in het bijzonderhedeveld hebt geschreven? In het laatste geval verschijnt die waarschuwing namelijk nooit. Kennelijk wordt er verondersteld dat daar dan iets staat wat te maken heeft nmet die zeldzaamheid. Een beschrijving of zo.
Herman van der Meer

hdijk

Citaat van: HPM op juni 25, 2012, 18:30:31 PM
Citaat van: hdijk op juni 25, 2012, 18:20:35 PM
Als je via "wijzig soort" een soortnaam wijzigt, verschijnt de zeldzaamheidswaarschuwing niet.

Is dat nooit of alleen maar niet als je iets in het bijzonderhedeveld hebt geschreven? In het laatste geval verschijnt die waarschuwing namelijk nooit. Kennelijk wordt er verondersteld dat daar dan iets staat wat te maken heeft nmet die zeldzaamheid. Een beschrijving of zo.
Nee, ik had geen beschrijving.
Hendrik Jan van Dijk

Bas de Maat

Waarom is het niet mogelijk om in alle foto schermen het aantal rijen en kolommen aan te passen??
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Birnenblattfloh

Bij een waarneming van bv. een vogel kan het aantal worden ingevuld, maar daarna moet er gekozen worden voor ofwel man ofwel vrouw. Als ik nu een mannetjespatrijs zie met twee vrouwtjes kan dat dus niet goed ingevuld worden. Opties zijn om het geslacht op onbekend te zetten, om alle drie de dieren op man of vrouw zetten, wat niet juist is, of om voor elke vogel een losse waarnemingen in te voeren wat vooral voor grotere groepen onpraktisch is. Het zou handiger zijn als er voor man/vrouw een invoerveld of uitklapmenu was, waar je het juiste aantal in kan aangeven.
Ik zie al een vergelijkbare wens staan in het lijstje, maar daar staat bij dat niet goed wordt begrepen waar het over gaat, dus vraag ik het ook een keertje.

Jeroen Nagtegaal

Voer het aantal als 3 en onbekend en sla de waarneming op. Vervolgens kun je onderin het beeld klikken op Groepssamenstelling opgegeven waarbij je alle details (sexe, gedrag, kleed) per individu kan invoeren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Overigens is het niet verplicht om geslacht of groepssamenstelling in te vullen.
Herman van der Meer

Birnenblattfloh

Aha, bedankt. Dat had ik niet gezien.
Ik vond het al vreemd dat het niet van meer mensen een wens was, maar vandaar dus...

hiskodevries

Citaat van: Bas de Maat op juli 05, 2012, 23:00:51 PM
Waarom is het niet mogelijk om in alle foto schermen het aantal rijen en kolommen aan te passen??
Bas,waar zie je dat dan niet ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op juli 10, 2012, 10:00:46 AM
Citaat van: Bas de Maat op juli 05, 2012, 23:00:51 PM
Waarom is het niet mogelijk om in alle foto schermen het aantal rijen en kolommen aan te passen??
Bas,waar zie je dat dan niet ?
In elk geval deze nog: http://waarneming.nl/gebied/photos/710
Voorheen was het ook niet mogelijk in de soortoverzichten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 10, 2012, 10:04:51 AM
Citaat van: hiskodevries op juli 10, 2012, 10:00:46 AM
Citaat van: Bas de Maat op juli 05, 2012, 23:00:51 PM
Waarom is het niet mogelijk om in alle foto schermen het aantal rijen en kolommen aan te passen??
Bas,waar zie je dat dan niet ?
In elk geval deze nog: http://waarneming.nl/gebied/photos/710
Voorheen was het ook niet mogelijk in de soortoverzichten.
nog meer ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bas de Maat

Citaat van: hiskodevries op juli 10, 2012, 10:12:23 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 10, 2012, 10:04:51 AM
Citaat van: hiskodevries op juli 10, 2012, 10:00:46 AM
Citaat van: Bas de Maat op juli 05, 2012, 23:00:51 PM
Waarom is het niet mogelijk om in alle foto schermen het aantal rijen en kolommen aan te passen??
Bas,waar zie je dat dan niet ?
In elk geval deze nog: http://waarneming.nl/gebied/photos/710
Voorheen was het ook niet mogelijk in de soortoverzichten.
nog meer ?

Voorheen inderdaad op foto pagina's van gebieden en van soorten.  :duim:
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Botervlieg

Wensen voor waarneming:

- Bij geleedpotigen: Onvolwassen. De jonge spinnen zijn geen larven, maar zijn onvolwassen. Ik wil graag op de jonge spinnen kunnen sorteren, kan nu niet, omdat "onvolwassen" niet bestaat.

- Bij Weekdieren & ongewervelden: Ei / eikapsels. Bestaat nu niet terwijl je op het strand wel soms eikapsels van schelpen vindt, en ook van slakken zijn wel eieren vindbaar.

Groetjes, Marleen

Jan vH

Citaat van: M. Baltus op juli 12, 2012, 19:26:49 PM
- Bij geleedpotigen: Onvolwassen. De jonge spinnen zijn geen larven, maar zijn onvolwassen. Ik wil graag op de jonge spinnen kunnen sorteren, kan nu niet, omdat "onvolwassen" niet bestaat.

Je kunt nu al op nimf/larve sorteren. Als er nog een synoniem wordt toegevoegd wordt het alleen maar lastiger zoeken.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Citaat van: Jan vH op juli 12, 2012, 19:40:49 PM
Citaat van: M. Baltus op juli 12, 2012, 19:26:49 PM
- Bij geleedpotigen: Onvolwassen. De jonge spinnen zijn geen larven, maar zijn onvolwassen. Ik wil graag op de jonge spinnen kunnen sorteren, kan nu niet, omdat "onvolwassen" niet bestaat.

Je kunt nu al op nimf/larve sorteren. Als er nog een synoniem wordt toegevoegd wordt het alleen maar lastiger zoeken.

Wat een onzin. Het is gewoon geen nimf of larve dus daar ga ik het niet op zetten en ook niet onder zoeken. Het is gewoon onjuist. Die ene naam extra maakt het zoeken echt niet moeilijker.

Jan vH

Citaat van: M. Baltus op juli 12, 2012, 19:42:22 PM
Citaat van: Jan vH op juli 12, 2012, 19:40:49 PM
Citaat van: M. Baltus op juli 12, 2012, 19:26:49 PM
- Bij geleedpotigen: Onvolwassen. De jonge spinnen zijn geen larven, maar zijn onvolwassen. Ik wil graag op de jonge spinnen kunnen sorteren, kan nu niet, omdat "onvolwassen" niet bestaat.

Je kunt nu al op nimf/larve sorteren. Als er nog een synoniem wordt toegevoegd wordt het alleen maar lastiger zoeken.

Wat een onzin. Het is gewoon geen nimf of larve dus daar ga ik het niet op zetten en ook niet onder zoeken. Het is gewoon onjuist. Die ene naam extra maakt het zoeken echt niet moeilijker.

De naam nimf kom ik regelmatig tegen bij spinnen, ook bijvoorbeeld in wetenschappelijke artikelen (zie bijv. http://edepot.wur.nl/51335). Het zou kunnen dat het wenselijk zou zijn om het kleed toe te voegen, maar dan moet er wel een goede reden (met kloppende argumenten) voor zijn. De 'kleden' die nu in de database staan zijn niet voor niets zo gekozen.

Ei/eikapsels lijkt me wel een goede toevoeging.  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

SlechtValk

Het zou erg fijn zijn als dit in de Excursieplanner, een vak te hebben waar je een gebied kan intypen (in plaats van op de kaart inprikken waarbij je eerst behoorlijk moet inzoomen.

Bij het invoeren van een waarneming zoomt het kaartje automatisch in wanneer een gebied (in het gebiedsvak) geselecteerd is.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: SlechtValk op juli 13, 2012, 00:42:25 AM
Het zou erg fijn zijn als dit in de Excursieplanner, een vak te hebben waar je een gebied kan intypen (in plaats van op de kaart inprikken waarbij je eerst behoorlijk moet inzoomen.

...

Als je onder 'Gebieden' voor 'Lijst van gebieden' kiest in plaats van voor  'Excursieplanner' krijg je wat je wil hebben en nog veel meer.

Herman van der Meer

Taka

Bij "kaarten" per soort kan je met een vinkje kiezen voor "alleen goedgekeurde waarnemingen". Er zijn echter twee soorten goedkeuring: direct en automatisch. Het zou mooi zijn als die ook afzonderlijk als keuze beschikbaar zouden zijn. Zeker bij 1km hokken kan het voorkomen dat door een geverifieerde waarneming, een andere waarneming in een ander km-hok automatisch wordt goedgekeurd. Dus de kaart wordt dan anders.
(Sybe)

hiskodevries

Citaat van: Taka op juli 13, 2012, 10:08:30 AM
Bij "kaarten" per soort kan je met een vinkje kiezen voor "alleen goedgekeurde waarnemingen". Er zijn echter twee soorten goedkeuring: direct en automatisch. Het zou mooi zijn als die ook afzonderlijk als keuze beschikbaar zouden zijn. Zeker bij 1km hokken kan het voorkomen dat door een geverifieerde waarneming, een andere waarneming in een ander km-hok automatisch wordt goedgekeurd. Dus de kaart wordt dan anders.
drie soorten
en die gaan we niet splitsen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Een paar wensjes voor de soortenpagina van een eigen gebied, bijv. deze:  http://waarneming.nl/user_area/species_list/3896?g=8&from=2000-01-01&to=2012-07-13&z=1&s=1&g=8&z=1&from=2000-01-01&to=2012-07-13&s=0&s=1&u=0


1. wetenschappelijke namen cursief, net als op alle andere pagina's
2. mogelijkheid om te sorteren op datum oplopend/aflopend, net als op bijv. de levenslijstpagina
3. ook een kolom aantal wrn. en aantal ex. erbij, net als op de levenslijstpagina

Marijn Prins

hiskodevries

Citaat van: marijn op juli 13, 2012, 12:05:44 PM
Een paar wensjes voor de soortenpagina van een eigen gebied, bijv. deze:  http://waarneming.nl/user_area/species_list/3896?g=8&from=2000-01-01&to=2012-07-13&z=1&s=1&g=8&z=1&from=2000-01-01&to=2012-07-13&s=0&s=1&u=0


1. wetenschappelijke namen cursief, net als op alle andere pagina's
2. mogelijkheid om te sorteren op datum oplopend/aflopend, net als op bijv. de levenslijstpagina
3. ook een kolom aantal wrn. en aantal ex. erbij, net als op de levenslijstpagina
ok, extra optie ->lijst
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Marijn Prins

SlechtValk

#2099
Citaat van: HPM op juli 13, 2012, 08:14:14 AM
Als je onder 'Gebieden' voor 'Lijst van gebieden' kiest in plaats van voor  'Excursieplanner' krijg je wat je wil hebben en nog veel meer.

Corrigeer me als ik het fout heb, maar volgens mij kun je op deze manier niet een straal opgeven rondom dat gebied en zul je dus elk omliggend gebied binnen de straal die je wilt bestrijken afzonderlijk moeten gaan onderzoeken. Het mooie van de excursieplanner is juist dat deze gebiedsoverschreidend werkt, wat erg handig is wanneer je bijvoorbeeld op de fiets ergens heen wilt maar niet veel meer dan +/-10km wilt fietsen.

Of bijvoorbeeld een bepaalde straal rond je woonplaats, het typen van die woonplaats is vaak makkelijker dan "helemaal" inzoomen om dan het pijltje te plaatsen.

Ik ben overgens ook van mening dat bij de basisinstelling van de excursieplanner, op het kaartje erg veel noordzee en overige omgeving te zien is, één stapje verder inzoomen zou helemaal niet gek zijn.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.