Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: gtroost op maart 27, 2012, 19:36:41 PM
Citaat van: M. Baltus op maart 27, 2012, 16:48:30 PM
Sowieso moet je (volgens mij) met alles op waarneming rekening houden met auteursrechten. Ongeacht wat voor materiaal.
Tenzij de eigenaar heeft aangegeven dat het gebruikt mag worden.
Alleen bij foto's en geluiden is er copyright (voor waarnemingen geld het databaserecht en dat is een single record niet bescherm, maar een set records wel). Voor fotos is er een nette oplossing, die zou wellicht ook kunnen gaan gelden voor geluiden. Dan kun je de deeloptie alleen beschikbaar maken voor geluiden waar de gebruiker dit toestaat.

Dat is er voor geluiden ook al lang. Kijk maar:  http://waarneming.nl/sound/view/12695
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op maart 27, 2012, 19:43:35 PM
Dat is er voor geluiden ook al lang. Kijk maar:  http://waarneming.nl/sound/view/12695
(Y) Dan weten we toch of een waarnemer het wil of niet?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Citaat van: gtroost op maart 27, 2012, 20:01:01 PM
Citaat van: HPM op maart 27, 2012, 19:43:35 PM
Dat is er voor geluiden ook al lang. Kijk maar:  http://waarneming.nl/sound/view/12695
(Y) Dan weten we toch of een waarnemer het wil of niet?

Of hij het toestaat. Willen is weer iets anders  ;)
Herman van der Meer

Yeronimo

Ik wens dat er bij het invoeren van waarnemingen bij kevers bij het gedrag 'in braakbal' komt te staan gezien ik er net een Tuinschalebijter uit haal en dit niet als zodanig in kan voeren.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

hiskodevries

Citaat van: Yeronimo op maart 28, 2012, 11:20:42 AM
Ik wens dat er bij het invoeren van waarnemingen bij kevers bij het gedrag 'in braakbal' komt te staan gezien ik er net een Tuinschalebijter uit haal en dit niet als zodanig in kan voeren.
vondst (dood)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

kan in bijvoorbeeld http://waarneming.nl/soort/info/8382 het linkje naar het vlindernet kaartje vervangen worden door http://www.vlindernet.nl/chartdir/ballenkaart3.asp?id=170&p=5&kaarttype=2 (of kaarttype=1 voor klein (onleesbaar) kaartje)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Yeronimo

Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2012, 11:45:32 AM
Citaat van: Yeronimo op maart 28, 2012, 11:20:42 AM
Ik wens dat er bij het invoeren van waarnemingen bij kevers bij het gedrag 'in braakbal' komt te staan gezien ik er net een Tuinschalebijter uit haal en dit niet als zodanig in kan voeren.
vondst (dood)

Wat is dan de meerwaarde van 'in braakbal' bij zoogdieren? Omdat er onderzoek naar wordt gedaan? Volgens mij is het vinden van andere insecten in braakballen net zo interessant om toekomstige trends te zien in het eten van andere dieren dan muizen.
Overigens waar staat de optie 'sporen' in jouw ogen voor bij kevers? Lijkt me niet dat ze voetafdrukken achterlaten ;) Ik zou het denk ik handiger vinden als het 'sporen' in 'in braakbal' wordt veranderd. Alvast bedankt voor het meedenken.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Botervlieg

Citaat van: Yeronimo op maart 28, 2012, 11:57:34 AM
Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2012, 11:45:32 AM
Citaat van: Yeronimo op maart 28, 2012, 11:20:42 AM
Ik wens dat er bij het invoeren van waarnemingen bij kevers bij het gedrag 'in braakbal' komt te staan gezien ik er net een Tuinschalebijter uit haal en dit niet als zodanig in kan voeren.
vondst (dood)

Wat is dan de meerwaarde van 'in braakbal' bij zoogdieren? Omdat er onderzoek naar wordt gedaan? Volgens mij is het vinden van andere insecten in braakballen net zo interessant om toekomstige trends te zien in het eten van andere dieren dan muizen.
Overigens waar staat de optie 'sporen' in jouw ogen voor bij kevers? Lijkt me niet dat ze voetafdrukken achterlaten ;) Ik zou het denk ik handiger vinden als het 'sporen' in 'in braakbal' wordt veranderd. Alvast bedankt voor het meedenken.

Spoor hoeft niet perse een loopspoor zijn maar "je sporen nalaten"  kunnen ook vogelveren zijn. Of vraatsporen. Ontlasting... Of...?

Dus eigenlijk gewoon dat je ziet dat iets ergens is geweest, maar het er nu niet is.

HPM

Citaat van: Yeronimo op maart 28, 2012, 11:57:34 AM
Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2012, 11:45:32 AM
Citaat van: Yeronimo op maart 28, 2012, 11:20:42 AM
Ik wens dat er bij het invoeren van waarnemingen bij kevers bij het gedrag 'in braakbal' komt te staan gezien ik er net een Tuinschalebijter uit haal en dit niet als zodanig in kan voeren.
vondst (dood)

Wat is dan de meerwaarde van 'in braakbal' bij zoogdieren? Omdat er onderzoek naar wordt gedaan? Volgens mij is het vinden van andere insecten in braakballen net zo interessant om toekomstige trends te zien in het eten van andere dieren dan muizen.
Overigens waar staat de optie 'sporen' in jouw ogen voor bij kevers? Lijkt me niet dat ze voetafdrukken achterlaten ;) Ik zou het denk ik handiger vinden als het 'sporen' in 'in braakbal' wordt veranderd. Alvast bedankt voor het meedenken.

Sporen zijn bij kevers best mogelijk. Vraatsporen bijvoorbeeld.

Het nut van de optie 'in braakbal' is volgens mij niet zozeer de voedselsamenstelling maar dat het aangeeft dat de soort van elders kan zijn aangevoerd en dat de lokatie dus misschien met een flinke korrel zout moet worden genomen.
Als het om de voedselsamenstelling gaat zal je de informatie ook bij de producent van de braakbal moeten zetten en niet bij de prooisoort, want dan vind je het nooit meer terug en zeker niet als je er niet bijzet van wie de braakbal was.
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op maart 28, 2012, 12:07:33 PM
Citaat van: Yeronimo op maart 28, 2012, 11:57:34 AM
Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2012, 11:45:32 AM
Citaat van: Yeronimo op maart 28, 2012, 11:20:42 AM
Ik wens dat er bij het invoeren van waarnemingen bij kevers bij het gedrag 'in braakbal' komt te staan gezien ik er net een Tuinschalebijter uit haal en dit niet als zodanig in kan voeren.
vondst (dood)

Wat is dan de meerwaarde van 'in braakbal' bij zoogdieren? Omdat er onderzoek naar wordt gedaan? Volgens mij is het vinden van andere insecten in braakballen net zo interessant om toekomstige trends te zien in het eten van andere dieren dan muizen.
Overigens waar staat de optie 'sporen' in jouw ogen voor bij kevers? Lijkt me niet dat ze voetafdrukken achterlaten ;) Ik zou het denk ik handiger vinden als het 'sporen' in 'in braakbal' wordt veranderd. Alvast bedankt voor het meedenken.

Sporen zijn bij kevers best mogelijk. Vraatsporen bijvoorbeeld.

Het nut van de optie 'in braakbal' is volgens mij niet zozeer de voedselsamenstelling maar dat het aangeeft dat de soort van elders kan zijn aangevoerd en dat de lokatie dus misschien met een flinke korrel zout moet worden genomen.
Als het om de voedselsamenstelling gaat zal je de informatie ook bij de producent van de braakbal moeten zetten en niet bij de prooisoort, want dan vind je het nooit meer terug en zeker niet als je er niet bijzet van wie de braakbal was.

Dus vraatsporen die je ziet kan je zelfs op soortniveau brengen? Lijkt mij toch vrij moeilijk om bij een vraatspoor een soort aan te wijzen.
Maar inderdaad dat de soort van elders kan zijn aangevoerd is inderdaad een leuk gegeven, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik heb nu 3x Tuinschalebijter (keversoort) gevonden in braakbal van Ransuil. Moet ik deze invoeren als 3x Tuinschallebijter sporen of vondst (dood)? En zal ik de Ransuil dan ook invoeren met daarbij in beschrijving wat in braakbal zat? Wat is het beste om nu en in de toekomst zoveel mogelijk waarde aan een waarneming mee te brengen in dit geval?
Bedankt in ieder geval Herman.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jeroen Nagtegaal

Lijkt mij dat de optie in Braakbal er moet komen... Snap af en toe niet waarom Hisko over zulke punten moeilijk doet.

Het invoeren van het totaal aantal prooien opgesplitst in soorten bij Ransuil is een hele mooie aanvulling. Dan kun je eventueel nog linken naar de losse waarnemingen van de prooi resten
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

De mogelijkheid van 'in braakbal' bij insecten lijkt mij wel nuttig (net zoals 'in keutel') maar dan alleen om duidelijk te maken dat de locatie waarschijnlijk zeer onnauwkeurig is. Hetzelfde kan je waarschijnlijk bereiken door de nauwkeurigheid op de grootste waarde te zetten.
Voor een overzicht van de voedselkeuze van roofvogels lijkt Waarneming mij niet de meest geschikte site maar niets staat je in de weg om de (volledige) inhoud van een braakbal of een partij braakballen bij je waarneming te zetten, hoewel het bij een roofvogel-, uilen- of zoogdierwerkgroep denk ik meer op zijn plaats zou zijn.
Herman van der Meer

willemxd

Is het misschien leuk om bij ''hoogst gewaarde foto`s'' per familie de beste foto`s te tonen, vooral bij vogels lijkt me dat leuk. want er staan bijna aleen roofvogels op, en ik vindt zangvogels ook leuk om te zien :blink:

hiskodevries

Citaat van: willemxd op maart 28, 2012, 18:39:58 PM
Is het misschien leuk om bij ''hoogst gewaarde foto`s'' per familie de beste foto`s te tonen, vooral bij vogels lijkt me dat leuk. want er staan bijna aleen roofvogels op, en ik vindt zangvogels ook leuk om te zien :blink:
vaker stemmen op een zangvogel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 28, 2012, 12:19:59 PM
Lijkt mij dat de optie in Braakbal er moet komen... Snap af en toe niet waarom Hisko over zulke punten moeilijk doet.

Het invoeren van het totaal aantal prooien opgesplitst in soorten bij Ransuil is een hele mooie aanvulling. Dan kun je eventueel nog linken naar de losse waarnemingen van de prooi resten
ik wel hoevaak gaat die optie gebruikt worden en , nog belangrijker, zijn de kevers te determinereren ahv de vleugels.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Yeronimo

Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2012, 19:31:02 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 28, 2012, 12:19:59 PM
Lijkt mij dat de optie in Braakbal er moet komen... Snap af en toe niet waarom Hisko over zulke punten moeilijk doet.

Het invoeren van het totaal aantal prooien opgesplitst in soorten bij Ransuil is een hele mooie aanvulling. Dan kun je eventueel nog linken naar de losse waarnemingen van de prooi resten
ik wel hoevaak gaat die optie gebruikt worden en , nog belangrijker, zijn de kevers te determinereren ahv de vleugels.

Vleugels niet, dekschilden wel ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Sanders

Zou er een optie in het foto scherm kunnen komen die de foto's sorteerd op 'Meest bekeken'?
Gr,
Vincent Sanders

willemxd

Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2012, 19:29:43 PM
Citaat van: willemxd op maart 28, 2012, 18:39:58 PM
Is het misschien leuk om bij ''hoogst gewaarde foto`s'' per familie de beste foto`s te tonen, vooral bij vogels lijkt me dat leuk. want er staan bijna aleen roofvogels op, en ik vindt zangvogels ook leuk om te zien :blink:
vaker stemmen op een zangvogel.


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2012, 19:31:02 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 28, 2012, 12:19:59 PM
Lijkt mij dat de optie in Braakbal er moet komen... Snap af en toe niet waarom Hisko over zulke punten moeilijk doet.

Het invoeren van het totaal aantal prooien opgesplitst in soorten bij Ransuil is een hele mooie aanvulling. Dan kun je eventueel nog linken naar de losse waarnemingen van de prooi resten
ik wel hoevaak gaat die optie gebruikt worden en , nog belangrijker, zijn de kevers te determinereren ahv de vleugels.
In de database is bij vogels ook een hele rits aan activiteiten toegevoegd. Iets als Broedvlek heeft weinig zin.
Overigens ben ik sterk voor om multi-select toe te kunnen passen tijdens de invoer.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

ik heb hem toegevoegd, ben benieuwd wat dat met de statistieken van de keversoorten gaat doen.
CiteerIets als Broedvlek heeft weinig zin
is een sovon bmp broedcode
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Yeronimo

Citaat van: hiskodevries op maart 29, 2012, 07:26:40 AM
ik heb hem toegevoegd, ben benieuwd wat dat met de statistieken van de keversoorten gaat doen.

Bedankt Hisko!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Wouter van der Ham

'Recent gebruikt Nest' bij vogels telt nu gewoon mee bij je levenslijst. Dat is toch hetzelfde als sporen? (Ik bedoel dat je het niet mag tellen)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

hiskodevries

Citaat van: wouteren3 op maart 29, 2012, 10:18:41 AM
'Recent gebruikt Nest' bij vogels telt nu gewoon mee bij je levenslijst. Dat is toch hetzelfde als sporen? (Ik bedoel dat je het niet mag tellen)
daar zijn de geleerden het nog niet over eens
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op maart 29, 2012, 10:24:45 AM
Citaat van: wouteren3 op maart 29, 2012, 10:18:41 AM
'Recent gebruikt Nest' bij vogels telt nu gewoon mee bij je levenslijst. Dat is toch hetzelfde als sporen? (Ik bedoel dat je het niet mag tellen)
daar zijn de geleerden het nog niet over eens
Recent gebruikt, geeft in mijn ogen aan. Nu niet meer in gebruik. Lijkt me niet geheel fair om dit als telbare activiteit te laten staan...

Is het overigens handig om nu alles nog te wijzigen aangezien er over enkele maanden Wrn 2.0 de lucht in gaat?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wouter van der Ham

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 29, 2012, 10:31:29 AM
Citaat van: hiskodevries op maart 29, 2012, 10:24:45 AM
Citaat van: wouteren3 op maart 29, 2012, 10:18:41 AM
'Recent gebruikt Nest' bij vogels telt nu gewoon mee bij je levenslijst. Dat is toch hetzelfde als sporen? (Ik bedoel dat je het niet mag tellen)
daar zijn de geleerden het nog niet over eens
Recent gebruikt, geeft in mijn ogen aan. Nu niet meer in gebruik. Lijkt me niet geheel fair om dit als telbare activiteit te laten staan...

Is het overigens handig om nu alles nog te wijzigen aangezien er over enkele maanden Wrn 2.0 de lucht in gaat?
Dat vroeg ik mij ook al af..
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

HPM

Citaat van: wouteren3 op maart 29, 2012, 10:18:41 AM
'Recent gebruikt Nest' bij vogels telt nu gewoon mee bij je levenslijst. Dat is toch hetzelfde als sporen? (Ik bedoel dat je het niet mag tellen)

Wat je telt mag je helemaal zelf bepalen.
Herman van der Meer

theomuusse

Ik zou wel wat meer opties willen hebben bij het exporteren van mijn waarnemingen naar een excel tabel.
Bijvoorbeeld: ik wil alleen de zeldzame planten in een lijst zetten, niet alle soorten.

Theo

hiskodevries

Citaat van: theomuusse op maart 29, 2012, 23:25:17 PM
Ik zou wel wat meer opties willen hebben bij het exporteren van mijn waarnemingen naar een excel tabel.
Bijvoorbeeld: ik wil alleen de zeldzame planten in een lijst zetten, niet alle soorten.

Theo
goed idee Theo, is ingebouwd http://waarneming.nl/export_util4.php voor de csv en kml exports, ik heb niet de indruk dat de andere mogelijkheden gebruikt worden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Vincent Sanders op maart 28, 2012, 20:06:02 PM
Zou er een optie in het foto scherm kunnen komen die de foto's sorteerd op 'Meest bekeken'?
nee, dat gaat teveel rekentijd kosten, buiten dat het is een niet zo waardevol gegeven. ik verdenk een paar gebruikers dat die hele dagen hun eigen foto`s zitten te bekijken.
In dit scherm http://waarneming.nl/ranking_the_fotos.php?g=0&jaar=0&maand=0&based_on_hits=0&based_on_hits=1 kun je ze zien
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Het lijkt mij nuttig om bij de geluiden van een soort net als bij de foto's een optie 'alleen met creative commons licentie' te maken. Dan hoeven mensen die op zoek zijn naar materiaal niet eerst naar een andere pagina te gaan om te kijken of het gebruikt mag worden.
(Bij de foto's staat trouwens commons zonder 's')

http://waarneming.nl/soort/photos/62
http://waarneming.nl/soort/sounds/62
Herman van der Meer