Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Wouter van der Ham

Het lijkt mij trouwens beter om waarnemingen te veranderen in soorten, nu lijkt het net of er bijvoorbeeld niemand een kauw heeft gezien behalve ik in de OVP..
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op maart 12, 2012, 09:16:09 AM
Citaat van: Ties op maart 10, 2012, 11:12:11 AM
  Soorten in een gebied, zie bv. http://waarneming.nl/gebied/species_list/5650?g=1&from=2000-01-01&to=2012-03-10&z=1&s=1&g=1&t=0&z=1&from=2000-01-01&to=2012-03-10&s=0&s=1&u=0&u=1   
De optie 'Alleen eigen waarnemingen' bestaat (mooi!)   De optie 'Ontbrekende waarnemingen' (soorten nog niet door jou waargenomen in het gebied, of zoiets) nog niet. Lijkt me echt een een waardevolle toevoeging.   
Mvg,   Ties
mooie wens  :right:

Leuke optie, dacht ik tenminste. Het werkt alleen niet zoals in de wens beschreven staat. Als ik de wens van Ties goed uitleg zouden alle soorten weggelaten moeten die je zelf wel gezien hebt (dus een soort omgekeerde twitcher).  Dus 1x een Kauw gezien in de OVP foetsie Kauw uit die lijst. Nu doet de lijst dus in grotere gebieden niets. (En kun je alleen detecteren dat er bepaalde soorten zijn die alleen jij hebt waargenomen (niet eens welke soorten want ze verdwijnen...).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

missschien gebruik je het wel niet goed
neem de oostvaardersplassen  in totaal 271 vogelsoorten gezien
als ik kies voor alleen mijn waarnemingen dan worden 80 soorten getoond
als ik die optie UITZET en de optie 'zonder mijn waarnemingen'  aanvink dan worden 191 soorten getoond.
http://waarneming.nl/gebied/species_list/5650?g=1
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

om dat soort situaties te voorkomen is de layout wat gewijzigd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op maart 13, 2012, 10:57:05 AM
om dat soort situaties te voorkomen is de layout wat gewijzigd
(Y) Ik heb nog een paar soorten te doen in mijn wijk ;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

Citaat van: gtroost op maart 13, 2012, 11:32:27 AM
Citaat van: hiskodevries op maart 13, 2012, 10:57:05 AM
om dat soort situaties te voorkomen is de layout wat gewijzigd
(Y) Ik heb nog een paar soorten te doen in mijn wijk ;)
Als je vanuit die nieuwe lijst op een soort klikt krijg je standaard je eigen waarnemingen te zien (en die heb je dus niet, dus altijd lege lijst). Kan dat nog aangepast worden?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Citaat van: gtroost op maart 13, 2012, 12:05:00 PM
Citaat van: gtroost op maart 13, 2012, 11:32:27 AM
Citaat van: hiskodevries op maart 13, 2012, 10:57:05 AM
om dat soort situaties te voorkomen is de layout wat gewijzigd
(Y) Ik heb nog een paar soorten te doen in mijn wijk ;)
Als je vanuit die nieuwe lijst op een soort klikt krijg je standaard je eigen waarnemingen te zien (en die heb je dus niet, dus altijd lege lijst). Kan dat nog aangepast worden?
:right:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

dat staat bij mij ook in de link, ik zal even controleren of alle variabelen wel gebruikt worden bij het aanmaken van de cache, of dat jij nog in een oude cache zit te kijken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

j.simons

waarneming.nl

Is het mogelijk om een gekozen filtering mee te nemen als ik de foto's ga bekijken.

voorbeeld:
Ik kijk naar het overzicht van alle waarnemingen in een provincie en klik op het fototoestel dan krijg ik alle foto's van de soort in heel nl te zien.
Bij de foto's ontbreekt de filter op provincie.
ik zou na het gebruik van het fototoestel dan alleen de foto's uit  die provincie willen zien.

bij het waarnemingen overzicht is provincie de enige instelling die meegegeven zou kunnen worden omdat daarmee het resultaat anders kan zijn. de overige instellingen zijn soort of datum specifiek, dus daar is het resultaat alltijd logisch.
Ik heb nog niet nagegaan of het bij andere vensters wel filtering het resultaat van de foto's kunnen beinvloeden.

groeten Joost Simons

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: j.simons op maart 13, 2012, 21:04:14 PM
waarneming.nl

Is het mogelijk om een gekozen filtering mee te nemen als ik de foto's ga bekijken.

voorbeeld:
Ik kijk naar het overzicht van alle waarnemingen in een provincie en klik op het fototoestel dan krijg ik alle foto's van de soort in heel nl te zien.
Bij de foto's ontbreekt de filter op provincie.
ik zou na het gebruik van het fototoestel dan alleen de foto's uit  die provincie willen zien.

bij het waarnemingen overzicht is provincie de enige instelling die meegegeven zou kunnen worden omdat daarmee het resultaat anders kan zijn. de overige instellingen zijn soort of datum specifiek, dus daar is het resultaat alltijd logisch.
Ik heb nog niet nagegaan of het bij andere vensters wel filtering het resultaat van de foto's kunnen beinvloeden.

groeten Joost Simons
Om alleen foto's van één provincie te zien kun je het beste naar de sub-site gaan als Limburg.waarneming.nl Zuidholland.waarneming.nl etc etc.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: gtroost op maart 13, 2012, 13:28:25 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 13, 2012, 12:47:33 PM
:right:
Moet er niet altijd &u=0 staan? Nu staat er bij mij de u van jeroen Nachtegaal...
Bijv
http://waarneming.nl/gebied/species_list/5650?g=1&incl=2 en met dan klik op bijv Kwartel geeft http://waarneming.nl/gebied/view/5650?from=2000-01-01&to=2012-03-13&sp=287&g=1&;u=5475
Is trouwens Nagtegaal... maar dat terzijde.
Momenteel staat er bij mij een U=0. Vul ik 5475 in bu U dan is het resultaat 0, en dat klopt, want ik heb geen Kwartel in de OVP.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 13, 2012, 21:15:40 PM
Momenteel staat er bij mij een U=0
Bij mij ook  :duim: cool spul
Enne ik noem je maar gewoon Jeroen. Dat is makkelijker :P
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

j.simons

CiteerOm alleen foto's van één provincie te zien kun je het beste naar de sub-site gaan als Limburg.waarneming.nl Zuidholland.waarneming.nl etc etc.

Jeroen
Bedankt voor deze workaround. Maar is geen vervulling van mijn wens.
Met deze redenering kun je overal de filtering op provincie wel weg halen...

Het gaat erom dat waarneming.nl nog prettiger werkt. Het komt mij niet logisch over als je eerst het aantal waarnemingen in je overzicht beperkt en daarvan de foto's wilt bekijken dat je niet de gerelateerde foto's krijgt maar alle foto's van die soort.

Het is een wens en wellicht zien anderen voordelen hiervan in.
Als het veel inspanning is om "&prov= "aan de url "http://waarneming.nl/soort/photos" met de bijbehorende logica toe te voegen of als iemand duidelijke nadelen hiervan ziet, zal hisko deze wens niet vervullen.

groeten Joost

hiskodevries

joost, zijn foto`s uit friesland anders dan die uit groningen ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

j.simons

Hisko,

Ze horen bij andere waarnemingen.
Zoals ik al eerder gemeld heb. als ik eerst het aantal waarnemingen verklein door op provincie te filteren en ik zie dan dat daar een aantal waarnemingen een foto bevatten en ik ga die bekijken dan komt het raar over als ik dan de foto's bij alle waarnemingen krijg te zien.
Meestal laten foto's van een soort uit friesland hetzelfde zien als die uit groningen.
Maar stel er wordt een blauwe fase sneeuwgans op een lokatiegezien in groningen en die is door meerderen gefotografeerd. Je wilt dan zien hoe de blauwe fase eruit ziet en welke van de kenmerken goed te zien zijn. je gaat dan naar de foto's. Dan ook alle sneeuwganzen uit heel Nederland.
Ander voorbeeld waar het zijn voordeel op kan leveren. er worden zelden adulte arctische meeuwen gezien, dus als er dan een volwassen grote burgemeester wordt gemeld op texel, dan wil je niet tussen alle tweedejaars soortgenoten doorworstelen die in heel het land worden gezien.

Het is een wens en als niemand anders het hinderlijk vindt/het voordeel van deze wens dan is het dus niet nodig om het te wijzigen. Door de provincie als filter bij de foto's toe te voegen wordt het makkelijker om de juiste foto's te vinden en heeft het voor anderen ook voordelen.

groeten Joost

Wouter van der Ham

Ik zou het fijn vinden als de optie 'Alleen soorten zonder foto's' kan worden toegevoegd bij je Levenslijst.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

HPM

Citaat van: wouteren3 op maart 18, 2012, 11:48:55 AM
Ik zou het fijn vinden als de optie 'Alleen soorten zonder foto's' kan worden toegevoegd bij je Levenslijst.

Als je kiest voor "toon icoon als foto aanwezig is" zie je ook gelijk van welke soorten je geen foto's hebt ingevoerd.
Herman van der Meer

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: HPM op maart 18, 2012, 13:03:37 PM
Citaat van: wouteren3 op maart 18, 2012, 11:48:55 AM
Ik zou het fijn vinden als de optie 'Alleen soorten zonder foto's' kan worden toegevoegd bij je Levenslijst.

Als je kiest voor "toon icoon als foto aanwezig is" zie je ook gelijk van welke soorten je geen foto's hebt ingevoerd.

Ik snap Wouteren3 wel; althans ik bekijk met met mijn eigen interesses; met zijn voorgestelde optie krijg je snel in beeld van welke soorten je nog foto's zou willen oploaden. Anders moet je namelijk je hele lijst doorworstelen, incl. die waar je wel al foto's van hebt.
Ik zie dus wel wat in die optie.
m.v.g. Jan-Jaap

caliprobola

#1760
Ik heb me de laatste weken wat bezig gehouden met het plaatsen van nachtvlinderfoto's op waarnemingen.be van soorten waar ik nog geen foto van had geplaatst. Dat gaat zeer goed op de manier die HPM aangeeft, je kan in je lijst perfect zien welke soorten wel of niet een foto hebben en je kan ook selecteren op 1 familie waardoor die lijst heel wat korter wordt. Op deze manier kom ik aan zo'n 80% gefotografeerde soorten van een totale lijst van 870+. Hetgeen nu nog ontbreekt is eerder te wijten aan het gebrek aan (kwaliteitsvolle) foto's van die soorten.

HPM

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op maart 18, 2012, 16:07:50 PM
Citaat van: HPM op maart 18, 2012, 13:03:37 PM
Citaat van: wouteren3 op maart 18, 2012, 11:48:55 AM
Ik zou het fijn vinden als de optie 'Alleen soorten zonder foto's' kan worden toegevoegd bij je Levenslijst.

Als je kiest voor "toon icoon als foto aanwezig is" zie je ook gelijk van welke soorten je geen foto's hebt ingevoerd.

Ik snap Wouteren3 wel; althans ik bekijk met met mijn eigen interesses; met zijn voorgestelde optie krijg je snel in beeld van welke soorten je nog foto's zou willen oploaden. Anders moet je namelijk je hele lijst doorworstelen, incl. die waar je wel al foto's van hebt.
Ik zie dus wel wat in die optie.
m.v.g. Jan-Jaap

Een lijst "doorworstelen" moet je toch, of het nou met of zonder foto's is. Met de huidige optie kun je beide zien, waardoor de optie  'alleen zonder foto's' (en dan uiteraard ook 'alleen met foto's') mij overbodig lijkt. Je zou dan in die lijst drie opties voor foto's hebben, en dat terwijl er niet eens een optie 'toon icoon als geluidsopname aanwezig is' is.
Zometeen zijn er meer opties dan soorten in de lijst.

Herman van der Meer

Botervlieg

Wensen Suggestie voor waarneming.nl

Zou het een idee zijn om op waarneming zelf 1 geavanceerd zoeken pagina te maken met alle mogelijkheden:
- Eigen waarnemingen / alle waarnemingen / zonder je eigen waarnemingen
- Waarnemingen-pagina / foto's pagina / levenslijst / etc
- Gebied / provincie naar keuze
- Datum / periode
- Met exoten / zonder exoten / met/zonder escapes etc.
- Soortgroep / soort / met/zonder variaties/ondersoorten etc

Dan kunnen alle zoek-mogelijkheden boven de waarneming/foto pagina's weg en kun je in 1x zoeken hoe je ook maar wilt.
Dan hoef je maar naar 1 pagina om dus te zoeken hoe je wilt en hoef je niet voor foto's naar de ene pagina, voor waarnemingen in een gebied naar een andere pagina om daar het zoeken te starten.

Bovendien scheelt het ruimte op de pagina's, dat geeft rust. En weten gebruikers dan beter te vinden (denk ik) wat er allemaal mogelijk is qua zoeken.

Ik zou dat denk ik als menu-optie rechts in het scherm maken als je ingelogd bent.

Groetjes, Marleen

HPM

Zo op het eerste gezicht lijkt me dat geen slecht idee, Marleen. En als de restulaten dan ook nog zijn te sorteren op elk veld (soort, datum, aantal, waarnemer, enz) ...
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: M. Baltus op maart 19, 2012, 11:02:09 AM
Wensen Suggestie voor waarneming.nl

Zou het een idee zijn om op waarneming zelf 1 geavanceerd zoeken pagina te maken met alle mogelijkheden:
- Eigen waarnemingen / alle waarnemingen / zonder je eigen waarnemingen
- Waarnemingen-pagina / foto's pagina / levenslijst / etc
- Gebied / provincie naar keuze
- Datum / periode
- Met exoten / zonder exoten / met/zonder escapes etc.
- Soortgroep / soort / met/zonder variaties/ondersoorten etc

Dan kunnen alle zoek-mogelijkheden boven de waarneming/foto pagina's weg en kun je in 1x zoeken hoe je ook maar wilt.
Dan hoef je maar naar 1 pagina om dus te zoeken hoe je wilt en hoef je niet voor foto's naar de ene pagina, voor waarnemingen in een gebied naar een andere pagina om daar het zoeken te starten.

Bovendien scheelt het ruimte op de pagina's, dat geeft rust. En weten gebruikers dan beter te vinden (denk ik) wat er allemaal mogelijk is qua zoeken.

Ik zou dat denk ik als menu-optie rechts in het scherm maken als je ingelogd bent.

Groetjes, Marleen
en dan met zijn allen de database plat gooien
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op maart 19, 2012, 14:05:33 PM
en dan met zijn allen de database plat gooien
Als je deze opties niet aanbied in de regioschermen zal dat toch wel loslopen?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Doe mij de waarnemingen van alle soorten  met de letters pp tussen 1-1-2000 en 1-1-2012 . Dan is dat schermpje wel even bezig.

Zon scherm zal meer selectievelden hebben dan resultaten . Neem begin en einddatum . Ik wil waarneemdatum, nee invoerdatum nee laatste mutatiedatum. Dat zijn bij elkaar al 5 velden.
Ik snap de wens wel, maar het is onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

In de tussentijd wel een andere wens gehonoreerd met bonus, ga maar zoeken waar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 19, 2012, 21:50:09 PM
Doe mij de waarnemingen van alle soorten  met de letters pp tussen 1-1-2000 en 1-1-2012 . Dan is dat schermpje wel even bezig.

Zon scherm zal meer selectievelden hebben dan resultaten . Neem begin en einddatum . Ik wil waarneemdatum, nee invoerdatum nee laatste mutatiedatum. Dat zijn bij elkaar al 5 velden.
Ik snap de wens wel, maar het is onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken.

Maar is de belasting dan groter als het in één scherm gebeurt in plaats van in vijf?
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 19, 2012, 21:50:54 PM
In de tussentijd wel een andere wens gehonoreerd met bonus, ga maar zoeken waar.

Ik heb hem gevonden. Ik geloof dat je gelijk een andere toevoeging hebt gedaan. Iets met een blauwe 'F'.
Herman van der Meer