Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Timo Roeke op december 21, 2011, 09:55:39 AM
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar zaken zoals Zeearend in de oostvaardersplassen en middelste bonte spechten in Twente.. moeten dit nog op de frontpage?
Als je zo gaat denken staat er niets op de frontpage...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

RutgerB

Citaat van: Melchior van Tweel op december 21, 2011, 09:03:41 AM
Citaat van: wouteren3 op december 20, 2011, 16:36:43 PM
Ik snap niet helemaal waarom er perse 0 waarnemingen moeten komen? Je gaat toch ook niet in je notitieboekje opschrijven wat je allemaal niet hebt gezien? wat is er mis met de huidige situatie?
Hallo Wouter,
Daar wil wel even antwoord op geven. Nul-waarnemingen zijn belangrijk om te contstateren of een soort ergens niet meer is waargenomen. Bij vogels is dat misschien minder belangrijk/relevant (hoewel bij broedgevallen weer wel), maar bij bijvoorbeeld planten wel. Als je op een plek eerder een orchidee hebt zien bloeien en nu opeens niet meer, dan is dat een belangrijke constatering, die je nu niet kwijt kan op waarneming.nl. Een ander voorbeeld is bij eigen onderzoekjes. Als je een gebied indeelt in deelgebieden (bijvoorbeeld percelen of hectare/decameter-hokjes) en die allemaal op één soort inventariseert, is het ook goed om te noteren of een soort ergens niet voorkomt. Bij eventuele herhalingen kan je dan gemakkelijker veranderingen constateren.
Ik hoop dat dit het belang van nul-waarnemingen duidelijker maakt.

Het belang is wel duidelijk, maar is dit te combineren met de huidige manier van gegevens verzamelen in waarneming.nl? In je voorbeeld is het nodig dat je al die gebiedjes die hebt doorzocht (percelen, hectare/decameterhokjes) ook als gebieden in waarneming.nl beschikbaar hebt. Als je van puntgegevens uitgaat, moet je ook daadwerkelijk zo'n cirkel van nauwkeurigheid uitkammen (10, 100, 1 km2). Bovendien moet je een duidelijke methode afspreken hoe je gebieden doorzoekt/uitkamt. Dat is per soortgroep nogal verschillend en je kunt er waarschijnlijk boeken mee volschrijven.

Als het dan beschikbaar komt zou ik wensen dat nulwaarnemingen, buiten de projecten, alleen mogelijk worden gemaakt als vlakbij je preciese aanduiding (10-100 meter onnauwkeurigheid) de soort al een keer eerder gemeld is. Ik zie dan voor me dat je bij aanduiding van een vindplek een lijst krijgt met alles dat er binnen 10-100 meter van een soortgroep gezien is (+ nauwkeurig is aangeduid en liefst ook rond dezelfde datum is gezien) waar je mogelijk een nul-waarneming van kan ingeven. 

Ik stel me voor dat er dan ook gevallen zijn waarbij je dus eerst een 'echte' waarneming zult moeten ingeven om daarna een nulwaarneming te kunnen ingeven.

Joris Menten

#1562
Mag "Microscopisch onderzocht" ook bij de Geleedpotigen (overig) als gedrag. bedankt, Joris  :right:

hdijk

Mutiple select bij foto-upload.
Hendrik Jan van Dijk

Botervlieg

Op mijn verzoek kon je "vroeger" (afgelopen jaar/jaren?) bij toplijst soorten altijd wel zien hoeveel je zelf had, ook al was dat minder dan 50.

Dat zie ik nu niet meer.

Voorbeeldje: Castricum, daar zie ik nu 3 mensen in het lijstje met allemaal boven de 50 soorten.  Ik sta daar niet (meer) op.
Terwijl ik daar wel 9 soorten heb waargenomen.

Waarom is dat weggehaald en/of kan dat weer gemaakt / terug gezet worden?

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Danoz1977

Dag waarneming.nl,
Ik zie dat jullie allerlei aanpassingen en aanvullingen doorvoeren in waarneming.nl en observado.  Echt verbeteringen! Ik maak voor mijn huis/tuin-lijst gebruik van een eigen aangemaakt gebiedje bij 'Mijn gebieden'. Kunnen jullie bij 'Mijn gebieden' ook functionaliteiten toevoegen? Ik zou graag een maandlijst willen zien en een soortenlijst per maand en in volgorde van de tijd kunnen zetten.
Hoop dat jullie daar iets mee kunnen!
Met vriendelijke groet,
Daan van Werven, Utrecht


hiskodevries

Citaat van: M. Baltus op december 29, 2011, 10:04:59 AM
Op mijn verzoek kon je "vroeger" (afgelopen jaar/jaren?) bij toplijst soorten altijd wel zien hoeveel je zelf had, ook al was dat minder dan 50.

Dat zie ik nu niet meer.

Voorbeeldje: Castricum, daar zie ik nu 3 mensen in het lijstje met allemaal boven de 50 soorten.  Ik sta daar niet (meer) op.
Terwijl ik daar wel 9 soorten heb waargenomen.

Waarom is dat weggehaald en/of kan dat weer gemaakt / terug gezet worden?
en nu?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

#1568
Citaat van: hiskodevries op januari 02, 2012, 13:43:08 PM
Citaat van: M. Baltus op december 29, 2011, 10:04:59 AM
Op mijn verzoek kon je "vroeger" (afgelopen jaar/jaren?) bij toplijst soorten altijd wel zien hoeveel je zelf had, ook al was dat minder dan 50.

Dat zie ik nu niet meer.

Voorbeeldje: Castricum, daar zie ik nu 3 mensen in het lijstje met allemaal boven de 50 soorten.  Ik sta daar niet (meer) op.
Terwijl ik daar wel 9 soorten heb waargenomen.

Waarom is dat weggehaald en/of kan dat weer gemaakt / terug gezet worden?
en nu?

Of het er nu wel staat? Nee. Zou ook eigenlijk geen idee hebben waar dat aan ligt...
Haarlem bijv. gaat wel gewoon goed.

(Misschien overbodig, maar toch: Zie Bijlage)


O wacht... stom... Ik snap al waar het fout gaat. Mijn excuus.
Het is natuurlijk gebied Castricum en niet gemeente. Dus de zeeweg valt er buiten. :rolleye: Mijn excuus!!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: M. Baltus op januari 02, 2012, 14:09:20 PM


Of het er nu wel staat? Nee. Zou ook eigenlijk geen idee hebben waar dat aan ligt...
Haarlem bijv. gaat wel gewoon goed.

(Misschien overbodig, maar toch: Zie Bijlage)


O wacht... stom... Ik snap al waar het fout gaat. Mijn excuus.
Het is natuurlijk gebied Castricum en niet gemeente. Dus de zeeweg valt er buiten. :rolleye: Mijn excuus!!

Een tip.
Bij je waarnemingen kan alleen jpg maar op het forum zijn er meerdere mogelijkheden. Het is daarom zonde van de opslagruimte om het soort plaatjes in je bijlagen als jpg te uploaden. Als je het in png gedaan zou hebben zouden ze innmijn standaadinstelling niet 226 en 41 geweest zijn maar 56 en 11 kb en door het reduceren van het aantal kleuren of door ze grijs te maken kan dat nog wel minder. Die van Castricum is ook veel breder dan de toegestane 800, dus het zou nog minder geweest kunnen zijn. Een reductie tot 25-30% is zo gemakklijk haalbaar.
Herman van der Meer

Joris Menten

En mag ook bij Algen en Wieren, "Microscopisch onderzocht" als "gedrag". Bedankt, Joris

hiskodevries

Citaat van: Joris Menten op januari 02, 2012, 23:22:04 PM
En mag ook bij Algen en Wieren, "Microscopisch onderzocht" als "gedrag". Bedankt, Joris
tuurlijk
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: hdijk op december 27, 2011, 20:43:53 PM
Mutiple select bij foto-upload.
Ja, dat zou ik ook graag willen ! Scheelt heel wat klikjes!

hiskodevries

Zodat je bij 1 waarneming 300 foto's tegelijk kan plaatsen? Dacht het niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op januari 03, 2012, 21:41:22 PM
Zodat je bij 1 waarneming 300 foto's tegelijk kan plaatsen? Dacht het niet.
Een max van 4 is natuurlijk ook in te stellen...

Ik zou het fijn vinden als je kan instellen dat op alle foto-pagina's standaard 5 (liefst meer) rijen staan en 6 kolommen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

meer dan 1 foto bij een waarneming mag best wat moeite kosten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op januari 04, 2012, 12:22:44 PM
meer dan 1 foto bij een waarneming mag best wat moeite kosten.
In ieder geval is het duidelijk dat dat wat moeite kost. Het maakt het leven zoveel aangenamer als dat wat minder moeite zou kosten. Max. 5 tegelijk is natuurlijk een mooie oplossing. Of 3. Meer dan 1 .. ?

hiskodevries

het enig wat je nu moet doen om meer dan 1 foto aan een waarneming aan een waarneming te koppelen is op de knop bestand kiezen te drukken
is net zoveel moeite als meer dan 1 foto van je pc te selecteren
zeker als de controle op aantal pas bij uploaden kan plaats vinden ( heb je met veel pijn en moeite 6 fotos geselecteerd krijg je na uploaden de melding "max 5 toegestaan" kun je opnieuw beginnen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

xenion

Citaat van: hiskodevries op januari 05, 2012, 09:33:57 AM
zeker als de controle op aantal pas bij uploaden kan plaats vinden ( heb je met veel pijn en moeite 6 fotos geselecteerd krijg je na uploaden de melding "max 5 toegestaan" kun je opnieuw beginnen.
Als je het toepast zoals hier op het forum ook gebeurt heb je daar geen last van.
Groeten,
Martin

HPM

Citaat van: RutgerB op januari 04, 2012, 20:13:16 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 04, 2012, 12:22:44 PM
meer dan 1 foto bij een waarneming mag best wat moeite kosten.
In ieder geval is het duidelijk dat dat wat moeite kost. Het maakt het leven zoveel aangenamer als dat wat minder moeite zou kosten. Max. 5 tegelijk is natuurlijk een mooie oplossing. Of 3. Meer dan 1 .. ?

Meestal begrijp ik niet waarom mensen zo veel foto's bij hun waarnemingen zetten. Vooral bij de vogels zie ik vaak series terwijl eentje, hooguit twee,  zou volstaan.
Herman van der Meer

Wouter van der Ham

#1581
Is het misschien geen leuk idee om op het begin scherm van waarneming.nl een kolom te maken waar een link staat naar de facebook en twitter pagina van waarneming.nl?

EDIT : Ik zou het ook erg fijn vinden als er ergens een link staat naar de webshop van de kleding van waarneming. Ik ben er een keer op geweest maar ik kan die site nergens meer vinden?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan vH

Citaat van: wouteren3 op januari 05, 2012, 20:38:59 PM
EDIT : Ik zou het ook erg fijn vinden als er ergens een link staat naar de webshop van de kleding van waarneming. Ik ben er een keer op geweest maar ik kan die site nergens meer vinden?

Helemaal links onderin...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Citaat van: HPM op januari 05, 2012, 20:35:11 PM
Citaat van: RutgerB op januari 04, 2012, 20:13:16 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 04, 2012, 12:22:44 PM
meer dan 1 foto bij een waarneming mag best wat moeite kosten.
In ieder geval is het duidelijk dat dat wat moeite kost. Het maakt het leven zoveel aangenamer als dat wat minder moeite zou kosten. Max. 5 tegelijk is natuurlijk een mooie oplossing. Of 3. Meer dan 1 .. ?

Meestal begrijp ik niet waarom mensen zo veel foto's bij hun waarnemingen zetten. Vooral bij de vogels zie ik vaak series terwijl eentje, hooguit twee,  zou volstaan.

Series waarvan de foto's soms nauwelijks van elkaar verschillen, hooguit de kop of vleugel die een mm anders is dan de vorige...

Soms zitten er mooie series tussen, I know en die mogen er gerust ook zijn.

Wouter van der Ham

Citaat van: Jan vH op januari 05, 2012, 20:47:33 PM
Citaat van: wouteren3 op januari 05, 2012, 20:38:59 PM
EDIT : Ik zou het ook erg fijn vinden als er ergens een link staat naar de webshop van de kleding van waarneming. Ik ben er een keer op geweest maar ik kan die site nergens meer vinden?


Helemaal links onderin...
Ohja, gevonden! :duim:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Bart van Hoogstraten

Kan misschien een admin van dit topic een sticky topic maken? -> Heb me vandaag rot gezocht om het terug te vinden en het lijkt me een zeer nuttig topic om onder de aandacht te blijven. Alvast hartelijke dank!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hdijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 03, 2012, 21:57:40 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 03, 2012, 21:41:22 PM
Zodat je bij 1 waarneming 300 foto's tegelijk kan plaatsen? Dacht het niet.
Een max van 4 is natuurlijk ook in te stellen...

Ik zou het fijn vinden als je kan instellen dat op alle foto-pagina's standaard 5 (liefst meer) rijen staan en 6 kolommen.
Prima plan. Het gaat mij ook niet om het aantal clicks, maar meer om de wachttijd tussen de foto's die je dan niet hebt. Bovendien gebeurd het vaak dat je tweemaal dezelfde foto's upload en een andere vergeet. Daar heb je dan ook minder kans op.
Hendrik Jan van Dijk

Jan vH

Is het mogelijk om bij de excursieplanner (http://waarneming.nl/planner.php) een keuzemogelijkheid 'alleen soorten die niet op mijn levenslijst staan' of 'alleen soorten die ik nog nooit heb gezien' toe te voegen. Ik gebruik de excusieplanner heel veel, maar ik ben toch vooral geïnteresseerd in nieuwe soorten voor mijn levenslijst. Nu kies ik voor zeldzaamheid bijna altijd 'vrij algemeen', maar dan komen de algemene soorten die ik nog niet heb gezien niet in de lijst, terwijl er wel heel veel Sijsjes, Grote Zilverreigers en Raven tussen staan. Natuurlijk bestaat er wel de functie Twitcher (http://waarneming.nl/twitcher.php), maar omdat ik bijna elke dag in de provincies Utrecht en Gelderland kom, en ook niet ver van de provincie Flevoland, zou ik dan twee of drie provincies moeten bekijken bij de Twitcher. Omdat ik naar alle soortgroepen kijk, moet ik ook nog alle 19 soortgroepen langs. Dat is heel veel werk, zeker omdat ik dan ook nog allemaal waarnemingen uit de Achterhoek, Noordoostpolder en andere ver weg gelegen gebieden krijg, waar ik eigenlijk niets mee kan. In de praktijk gebruik ik de Twitcher maar heel zelden.

Oftewel, een keuzemogelijkheid om alleen soorten die nog niet op mijn levenslijst staan te tonen in de excursieplanner zou voor mij een enorm handige en leuke toevoeging zijn. Als dat niet mogelijk is, dan zou het wel erg handig zijn als ik bij de Twitcher voor alle soortgroepen kon kiezen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Henk Soepenberg

#1588
Kan bij de Geleedpotigen (overig) 'copula' worden toegevoegd aan gedrag?
:right:

Dank!
Vriendelijke groeten,
Henk

Margreet Kwh

Ik wil graag voorstellen om bij het plantenforum wat prominenter in beeld te brengen wat er wel mag worden ingevoerd en wat niet. Dat vind ik nu niet duidelijk als je op de hoofdpagina binnenkomt.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven