Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Sanders

Dat kan ook inderdaad, maar 1 muisklik is sneller.
Wellicht kan het nu wel veranderd worden
Gr,
Vincent Sanders

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik weet dat er al veel discussies zijn geweest over 0-waarnemingen, maar toch een vraagje...

Zou het een idee zijn... en is het mogelijk... om iets te verzinnen waardoor je bijv alleen bij uitzondering een 0-waarneming in kan voeren.
Ik bedoel...

Dat een admin dan voor een bepaalde groep of bepaalde soort jou (desnoods voor een bepaalde tijd) "toegang" geeft om een 0-waarneming in te voeren.

Voorbeeldje. Ik heb laatste tijd wel eens contact met Hay over de reuzenhooiwagen en we zijn benieuwd hoe lang die zichtbaar/actief blijft dit jaar.
Sommige dagen kijk ik niet en sommige dagen zit er niets. Is niet van levensbelang om te weten, maar wel "nuttig" (denk ik).

In geval van een onderzoek(je) is dat wel zinvol.

Natuurlijk begrijp ik eerdere opmerkingen dat er bijv. in stad Haarlem geen damhert voorkomt dus je overal dan wel een 0-waarneming voor in kunt voeren. Maar dat kan in dit geval dus niet. Omdat er maar toegang is door 1 persoon, voor 1 soort of soortgroep.

Het is niet mijn intentie weer een hele discussie erover te veroorzaken, dus als het niet kan/mag/gewenst is dan leg ik me daarbij neer.

Groetjes, Marleen

Wouter van der Ham

Ik snap niet helemaal wat er mis is met de huidige situatie?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Botervlieg

Citaat van: wouteren3 op december 19, 2011, 22:03:43 PM
Ik snap niet helemaal wat er mis is met de huidige situatie?

0-waarneming kan nu toch niet? Of heb ik soms niet opgelet en kan het inmiddels al wel?

Wouter van der Ham

jawel, moet je alleen bovenaan 'losse waarneming' veranderen in 'gebied doorzocht'  ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Botervlieg

Citaat van: wouteren3 op december 19, 2011, 22:10:35 PM
jawel, moet je alleen onder het kaartje gebied aanklikken ;)

Aha. Maar dat is lastig want ik zoek niet een heel gebied af.

Wouter van der Ham

maar dan weet je dus niet zeker dat er 0 van de soort zijn.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Botervlieg

Citaat van: wouteren3 op december 19, 2011, 22:12:49 PM
maar dan weet je dus niet zeker dat er 0 van de soort zijn.

Precies. Niet in het hele gebied. Daarom gebruik ik dat ook niet.

Maar ik bedoel dat ik een plek kan aanwijzen dat er dáár 0 zijn.

Vincent Sanders

Dan kan ik 2000 plekken aanwijzen en 1 plek waar die gevonden is gaan invoeren. :P
Gr,
Vincent Sanders

HPM

Citaat van: M. Baltus op december 19, 2011, 22:14:29 PM
Citaat van: wouteren3 op december 19, 2011, 22:12:49 PM
maar dan weet je dus niet zeker dat er 0 van de soort zijn.

Precies. Niet in het hele gebied. Daarom gebruik ik dat ook niet.

Maar ik bedoel dat ik een plek kan aanwijzen dat er dáár 0 zijn.

Er zijn honderdmiljoenmiljaar  plekjes waar allerlei beesten niet zitten of waar bepaalde planten niet groeien.  Het lijkt me weinig nuttig om dat in Waarneming te gaan zetten. Waarneming.nl is nou eenmaal niet overal geschikt voor.
Herman van der Meer

henkjanvdkolk

Citaat van: HPM op december 19, 2011, 22:43:29 PM
Citaat van: M. Baltus op december 19, 2011, 22:14:29 PM
Citaat van: wouteren3 op december 19, 2011, 22:12:49 PM
maar dan weet je dus niet zeker dat er 0 van de soort zijn.

Precies. Niet in het hele gebied. Daarom gebruik ik dat ook niet.

Maar ik bedoel dat ik een plek kan aanwijzen dat er dáár 0 zijn.

Er zijn honderdmiljoenmiljaar  plekjes waar allerlei beesten niet zitten of waar bepaalde planten niet groeien.  Het lijkt me weinig nuttig om dat in Waarneming te gaan zetten. Waarneming.nl is nou eenmaal niet overal geschikt voor.

Je zou eventueel in jouw geval denk ik kunnen kiezen om het kleinst mogelijk gebied te selecteren waar jouw plekje in valt en daar een 0-waarneming in te voeren. Dan bij de opmerkingen een opmerking plaatsen dat ze niet op de gebruikelijke plek(ken) en dus waarschijnlijk niet in het gebied aanwezig zijn. Je kan deze waarnemingen later altijd nog verwijderen en mocht je deze gegevens of nodig hebben kan je ze zo achterhalen waar en wanneer je ergens wel of geen reuzenhooiwagens gezien hebt.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Botervlieg

Bedankt voor je hulp Henk-jan, maar dat doe ik niet. Want ze zijn er wel, maar "nu" niet te zien.

De rest van de reacties negeer ik. Vind het niet terecht dat mensen gaan zeiken over iets waar ik in het 1e bericht al wat over gezegd heb.

HPM

Citaat van: M. Baltus op december 20, 2011, 06:31:11 AM
Bedankt voor je hulp Henk-jan, maar dat doe ik niet. Want ze zijn er wel, maar "nu" niet te zien.

De rest van de reacties negeer ik. Vind het niet terecht dat mensen gaan zeiken over iets waar ik in het 1e bericht al wat over gezegd heb.

Desondanks vroeg je toch om helemaal speciaal voor jou de integriteit van een functie te ondergraven. En dan durf je nog te zeggen dat anderen zeiken ook.
Meid, neem een blaadje papier en noteer daarop wanneer je op je plekje bent geweest en wat je daar hebt aangetroffen. Eenvoudiger kan al niet.
Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Nou nou Herman, dat is wel erg bot. De vraag die Marleen stelt is een goede vraag en daar hoef je niet zo boos om te worden. Nul-waarnemingen zijn belangrijk, voor bijvoorbeeld natuurbeheer en eigen onderzoekjes en ik ben het met haar eens dat het een gemis is in waarneming.nl dat nul-waarnemingen alleen op gebiedniveau kunnen worden verzameld. Het zou veel mooier zijn als je die ook op de andere schalen (1000m, 100m en 10m) zou kunnen verzamelen. Het is erg flauw om te zeggen dat er heel veel plekken zijn waar een soort niet voorkomt. Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar niemand zal het in zijn hoofd halen onzinnige nul-waarnemingen te verzamelen. Ik heb dit punt ook al eens aangesneden, maar kreeg toen ook dergelijke reacties.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Botervlieg

Citaat van: HPM op december 20, 2011, 10:35:49 AM
Citaat van: M. Baltus op december 20, 2011, 06:31:11 AM
Bedankt voor je hulp Henk-jan, maar dat doe ik niet. Want ze zijn er wel, maar "nu" niet te zien.

De rest van de reacties negeer ik. Vind het niet terecht dat mensen gaan zeiken over iets waar ik in het 1e bericht al wat over gezegd heb.

Desondanks vroeg je toch om helemaal speciaal voor jou de integriteit van een functie te ondergraven. En dan durf je nog te zeggen dat anderen zeiken ook.
Meid, neem een blaadje papier en noteer daarop wanneer je op je plekje bent geweest en wat je daar hebt aangetroffen. Eenvoudiger kan al niet.

Citaat van: Melchior van Tweel op december 20, 2011, 13:02:42 PM
Nou nou Herman, dat is wel erg bot. De vraag die Marleen stelt is een goede vraag en daar hoef je niet zo boos om te worden. Nul-waarnemingen zijn belangrijk, voor bijvoorbeeld natuurbeheer en eigen onderzoekjes en ik ben het met haar eens dat het een gemis is in waarneming.nl dat nul-waarnemingen alleen op gebiedniveau kunnen worden verzameld. Het zou veel mooier zijn als je die ook op de andere schalen (1000m, 100m en 10m) zou kunnen verzamelen. Het is erg flauw om te zeggen dat er heel veel plekken zijn waar een soort niet voorkomt. Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar niemand zal het in zijn hoofd halen onzinnige nul-waarnemingen te verzamelen. Ik heb dit punt ook al eens aangesneden, maar kreeg toen ook dergelijke reacties.

Dank je wel Melchior.

Waar het mij om gaat is dat ik in het 1e bericht had geschreven dat ik me bewust ben van het feit, dat er eerder discussie over is geweest en dat ik weet dat er toen met name gesproken is over het invoeren van onzinnige 0-waarnemingen. en dat ik daar met mijn verzoek over na heb gedacht. En nu krijg ik reacties alsof ik een domme vraag stel "want dan kan iedereen overal wel 0-waarnemingen van invoeren".

Dus nogmaals: Om de "onzinnige waarnemingen" te beperken/voorkomen zou het wellicht een mogelijkheid zijn dat alleen waarnemers die toestemming hebben van een admin voor een bepaalde soort of soortgroep, dat zij 0-waarneming kunnen invoeren.

Bovendien... Als iemand heleboel 0-waarnemingen invoert, kun je toch aan de naam zien wie het is, en kan diegene gewaarschuwd worden of de toegang tot waarneming geweigerd worden (als het al zover komt...). Nu kunnen mensen ook valse waarnemingen invoeren.... In hoeverre gebeurt dat?

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: Melchior van Tweel op december 20, 2011, 13:02:42 PM
Nou nou Herman, dat is wel erg bot. De vraag die Marleen stelt is een goede vraag en daar hoef je niet zo boos om te worden.

Ik bot?? Ik boos?? Heb je het niet tegen de verkleerde?? Marleen zei boos dat anderen zeiken.

Citeer
Nul-waarnemingen zijn belangrijk, voor bijvoorbeeld natuurbeheer en eigen onderzoekjes en ik ben het met haar eens dat het een gemis is in waarneming.nl dat nul-waarnemingen alleen op gebiedniveau kunnen worden verzameld. Het zou veel mooier zijn als je die ook op de andere schalen (1000m, 100m en 10m) zou kunnen verzamelen. Het is erg flauw om te zeggen dat er heel veel plekken zijn waar een soort niet voorkomt. Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar niemand zal het in zijn hoofd halen onzinnige nul-waarnemingen te verzamelen. Ik heb dit punt ook al eens aangesneden, maar kreeg toen ook dergelijke reacties.

Ik weet de waarde van nul-waarnemingen, Melchior. In een bepaald soort onderzoek is géén waarneming óók een waarneming. Maar bij waarvoor Marleen zo graag een speciale uitzondering wil gaat het niet eens om nul-waarnemingen want ze zegt dat die beesten er wel zitten. Dan zoekt ze dus gewoon niet goed.
Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Nul waarneming. Vind ik alleen bij projecten zinnig, zoiets als Klapeksters tellen. Maar ik vind dan eigenlijk dat je dan ook een klein-beetje-waarneming moet kunnen invoeren, dit laatste met een  ;)

- waarschijnlijk niet gevonden
- misschien aanwezig, maar ik zag het niet
- waarschijnlijk aanwezig, maar ik kon het niet vinden
- aanwezig, maar niet herkenbaar voor mij
- zeer zeker aanwezig, maar niet gezien
- aanwezig, maar ik ben er niet geweest

Dit geheel te combineren met 'onzeker'.


hiskodevries

 :rolleye:
Citeeraanwezig, maar ik ben er niet geweest
dan kan ik even alle zeldzaamheden aftikken die ik gemist heb
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: HPM op december 20, 2011, 13:56:25 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op december 20, 2011, 13:02:42 PM
Nou nou Herman, dat is wel erg bot. De vraag die Marleen stelt is een goede vraag en daar hoef je niet zo boos om te worden.

Ik bot?? Ik boos?? Heb je het niet tegen de verkleerde?? Marleen zei boos dat anderen zeiken.


Je doet nu precies hetzelfde als wat Melchior deed. Voor een ander invullen wat hij/zij voelt...

Botervlieg

Citaat van: RutgerB op december 20, 2011, 14:07:14 PM
Nul waarneming. Vind ik alleen bij projecten zinnig, zoiets als Klapeksters tellen.

Dus het mag alleen als het landelijke activiteit is? Vogelaars daar zijn er veel van. Mensen met interesse voor spinnen bijv niet.
Dus die mogen dan ook nooit (via waarneming) onderzoek doen met 0-waarneming?

Een heel gebied afzoeken naar vogels lijkt me al niet eenvoudig, maargoed, is (denk ik) wel iets makkelijker dan bijv spinnen in een heel gebied tellen.

Maargoed, misschien kan Hisko even aangeven of hij er bijv over nadenkt of dat het sowieso 'nee' is of dat hij argumenten in deze discussie afwacht oid?

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: M. Baltus op december 20, 2011, 14:46:40 PM
Citaat van: HPM op december 20, 2011, 13:56:25 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op december 20, 2011, 13:02:42 PM
Nou nou Herman, dat is wel erg bot. De vraag die Marleen stelt is een goede vraag en daar hoef je niet zo boos om te worden.

Ik bot?? Ik boos?? Heb je het niet tegen de verkleerde?? Marleen zei boos dat anderen zeiken.


Je doet nu precies hetzelfde als wat Melchior deed. Voor een ander invullen wat hij/zij voelt...

Je kan toch moeilijk ontkennen dat je zei dat mensen zeiken, en gewoonlijk zeggen mensen zoiets niet omdat ze daar blij van geworden zijn.

"De rest van de reacties negeer ik. Vind het niet terecht dat mensen gaan zeiken over iets waar ik in het 1e bericht al wat over gezegd heb."


Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op december 20, 2011, 15:06:24 PM
Citaat van: M. Baltus op december 20, 2011, 14:46:40 PM
Citaat van: HPM op december 20, 2011, 13:56:25 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op december 20, 2011, 13:02:42 PM
Nou nou Herman, dat is wel erg bot. De vraag die Marleen stelt is een goede vraag en daar hoef je niet zo boos om te worden.

Ik bot?? Ik boos?? Heb je het niet tegen de verkleerde?? Marleen zei boos dat anderen zeiken.


Je doet nu precies hetzelfde als wat Melchior deed. Voor een ander invullen wat hij/zij voelt...

Je kan toch moeilijk ontkennen dat je zei dat mensen zeiken, en gewoonlijk zeggen mensen zoiets niet omdat ze daar blij van geworden zijn.

"De rest van de reacties negeer ik. Vind het niet terecht dat mensen gaan zeiken over iets waar ik in het 1e bericht al wat over gezegd heb."

Niet dat dit een communicatie / psychologie topic is, maar vooruit.

Herman, als iemand geïrriteerd is of vind dat mensen zeuren hoeft hij/zij nog niet boos te zijn.

Bovendien kan de naam voor een emotie voor iedereen wat anders betekenen. Wat de een ruzie noemt is voor de ander een woordenwisseling en voor weer een ander een conflict, voor weer een ander een meningsverschil .... Met blij / boos  / etc werkt dat ook zo.

Graag nu weer terug on-topic.


Anne Hueber †

Mensen, hou het gezellig en on-topic!

hiskodevries

Marleen je zult nog even geduld moeten hebben.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg


Wouter van der Ham

Ik snap niet helemaal waarom er perse 0 waarnemingen moeten komen? Je gaat toch ook niet in je notitieboekje opschrijven wat je allemaal niet hebt gezien? wat is er mis met de huidige situatie?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Henri van Dodeweerd

Marleen, ik begrijp je vraag.
Voor de rest. Hou de boel hier een beetje gezellig. Een beetje onzin om als 'volwassenen' ruzie te maken of vervelend reageren. Dus laten we ons eerst bezinnen voordat we wat typen, bijvoorbeeld door je af te vragen of je wat toevoegt.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Melchior van Tweel

Citaat van: wouteren3 op december 20, 2011, 16:36:43 PM
Ik snap niet helemaal waarom er perse 0 waarnemingen moeten komen? Je gaat toch ook niet in je notitieboekje opschrijven wat je allemaal niet hebt gezien? wat is er mis met de huidige situatie?
Hallo Wouter,
Daar wil wel even antwoord op geven. Nul-waarnemingen zijn belangrijk om te contstateren of een soort ergens niet meer is waargenomen. Bij vogels is dat misschien minder belangrijk/relevant (hoewel bij broedgevallen weer wel), maar bij bijvoorbeeld planten wel. Als je op een plek eerder een orchidee hebt zien bloeien en nu opeens niet meer, dan is dat een belangrijke constatering, die je nu niet kwijt kan op waarneming.nl. Een ander voorbeeld is bij eigen onderzoekjes. Als je een gebied indeelt in deelgebieden (bijvoorbeeld percelen of hectare/decameter-hokjes) en die allemaal op één soort inventariseert, is het ook goed om te noteren of een soort ergens niet voorkomt. Bij eventuele herhalingen kan je dan gemakkelijker veranderingen constateren.
Ik hoop dat dit het belang van nul-waarnemingen duidelijker maakt.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Timo Roeke

Ik weet niet of dit het juiste topic is maar zaken zoals Zeearend in de oostvaardersplassen en middelste bonte spechten in Twente.. moeten dit nog op de frontpage?