Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op december 13, 2011, 08:25:50 AM
Voor de simpele zoekers start het scherm op 'zoals jullie gewent' zijn. Voor de echte researchers, die snappen hoe het in elkaar steekt, zijn de overige functies beschikbaar.
Top, wellicht de optie zeker/ onzeker standaard op beide?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Margreet Kwh

HIsko, betekent dat dat de gewone gebruikers nu verschillen in functionaliteit, of gaat het gewoon om een verschil in vaardigheden, maar hebben alle gewone gebruikers dezelfde functionaliteit?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

hiskodevries

Margreet, iedereen heeft dezelfde functionaliteiten
maar het scherm is nu zo aangepast dat standaard 'alles'wordt getoond , dus ook de verzamelsoorten die marleen miste
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2011, 09:08:07 AM
Citaat van: hiskodevries op december 13, 2011, 08:25:50 AM
Voor de simpele zoekers start het scherm op 'zoals jullie gewent' zijn. Voor de echte researchers, die snappen hoe het in elkaar steekt, zijn de overige functies beschikbaar.
Top, wellicht de optie zeker/ onzeker standaard op beide?
:right:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op december 13, 2011, 09:39:43 AM
Margreet, iedereen heeft dezelfde functionaliteiten
maar het scherm is nu zo aangepast dat standaard 'alles'wordt getoond , dus ook de verzamelsoorten die marleen miste

:duim: Het ziet er wat mij betreft zo goed uit, Hisko.

Gert Veurink

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 12, 2011, 23:17:41 PM
Citaat van: Gert Veurink op december 12, 2011, 22:47:55 PM
bij mn eigen foto's opeens honderd opties van indeling wel/geen exoten etc.(had ik niet gemist maar stoort me ook niet)
maar ik zie geen zoekschermpje meer? Ik vond het altijd prettig om even mn eigen foto's van een bepaalde soort te scannen... even mn eigen vuurjuffers op de rij zetten of zo
Even lezen Gert....
Al je Vuurjuffers: http://waarneming.nl/user/photos/172?groep=5&sex=0&z=1&fam=0&specie=589&s%5B%5D=S&k%5B%5D=0&a%5B%5D=0&from=2006-12-12&to=2011-12-12&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=1&stars=0&prov=0&validatie=B&rows=3&cols=4

sorry thnx
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Gert Veurink op december 13, 2011, 10:11:56 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 12, 2011, 23:17:41 PM
Citaat van: Gert Veurink op december 12, 2011, 22:47:55 PM
bij mn eigen foto's opeens honderd opties van indeling wel/geen exoten etc.(had ik niet gemist maar stoort me ook niet)
maar ik zie geen zoekschermpje meer? Ik vond het altijd prettig om even mn eigen foto's van een bepaalde soort te scannen... even mn eigen vuurjuffers op de rij zetten of zo
Even lezen Gert....
Al je Vuurjuffers: http://waarneming.nl/user/photos/172?groep=5&sex=0&z=1&fam=0&specie=589&s%5B%5D=S&k%5B%5D=0&a%5B%5D=0&from=2006-12-12&to=2011-12-12&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=1&stars=0&prov=0&validatie=B&rows=3&cols=4

sorry thnx
Nu kan het ook weer op de oude manier via het "zoekveld"
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

RutgerB

#1507
Kan in de lijst van de families van ELKE genusnaam een voorbeeldfoto worden getoond, dus ook als het meerdere kolommen zijn? http://waarneming.nl/familie/all?diergroep=10  Nu zijn het er max. 5 per familie.

Dan heb ik liefst dat die genusnamen aanklikbaar zijn. Je gaat dan bijvoorbeeld naar alle soorten van amaranthus

Mogen ook de genussen in de lijst van de families per familie op alfabetische volgorde, van wetenschappelijke naam, net als in het familieoverzicht. bijv.  http://waarneming.nl/familie/view/10049  ?


pwolf

#1508
ik heb twee voor de hand liggende verzoeken, even met de zoekfunctie in het forum gezocht, geen hits. Blijkbaar liggen ze voor anderen minder voor de hand...

Graag zou ik, per provincie/landsdeel, een lijst kunnen vinden met de verschillende regioschermen. Nu is het vaak een beetje gokken. In het Zeeuwse deel van de database weet ik de weg wel aardig dus ik weet dat er een delta.waarneming.nl scherm bestaat. Hele volksstammen hebben daar echter geen idee van omdat een overzichtelijk lijstje ontbreekt. Ik ben in Noord-Holland, Friesland, Drenthe etc etc minder goed thuis en ben wel benieuwd hoe dat daar in elkaar steekt. waarneming.nl/kml_get_wg_grenzen.php is niet de overzichtelijke lijst die mij voor ogen staat... Overigens wel mooi op te zien hoeveel er nog aan de grenzen van werkgroepen gepoetst moet worden.

Graag zou ik de mogelijkheid hebben om bij "kleed" winterkleed of zomerkleed zonder leeftijd in te kunnen voeren. Nu bestaan alleen tot op leeftijd gedetermineerde kleden (ad winter, eerste winter etc etc). Dat valt bij een langsvliegende Rosse Franjepoot bepaald niet mee.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

marijn

+1 voor beide wensen van Pim, vooral voor de tweede
Marijn Prins

Botervlieg

Citaat van: pwolf op december 14, 2011, 21:03:32 PM
Graag zou ik, per provincie/landsdeel, een lijst kunnen vinden met de verschillende regioschermen. Nu is het vaak een beetje gokken. In het Zeeuwse deel van de database weet ik de weg wel aardig dus ik weet dat er een delta.waarneming.nl scherm bestaat. Hele volksstammen hebben daar echter geen idee van omdat een overzichtelijk lijstje ontbreekt. Ik ben in Noord-Holland, Friesland, Drenthe etc etc minder goed thuis en ben wel benieuwd hoe dat daar in elkaar steekt. waarneming.nl/kml_get_wg_grenzen.php is niet de overzichtelijke lijst die mij voor ogen staat... Overigens wel mooi op te zien hoeveel er nog aan de grenzen van werkgroepen gepoetst moet worden.

Eigenlijk wil ik hier wel graag ook iets over zeggen. Ik snap goed dat waarneming in een proces zit. "Vroeger" waren het km hokken. Nu gebieden die al netjes vorm hebben gekregen of nog krijgen. Maar....

Je moet maar net weten hoe een gebied heet en of het ook op waarneming zo heet.

Ik probeer wel eens andere mensen via waarneming te laten zien wat er in hun woon/leef-gebied zoal is waargenomen. Maar dat is niet zo eenvoudig. Stel: Iemand woont aan de mosterdsteeg in Alkmaar. Hoe weet ik dan welk gebied het is? Ik kan vragen naar de wijk, maar in waarneming is niet écht alles in wijken ingedeeld. Sommige plekken in een gemeente vallen gewoon onder de gemeentenaam (soms als gebied, soms als gemeente). Bovendien weet niet iedereen hoe de wijk heet.

Ik woon bijv in haarlem in een wijk die nu op waarneming maar even "houtvaartkwartier" heet. Zo heb ik dat gevonden in de papieren stratengidsen en papieren plattegrond/kaart van Haarlem. In hoeverre dat juist is, geen idee. En ik wist het niet, tot ik graag wilde dat mijn wijk een gebiedsnaam kreeg en ik ben gaan zoeken of deze wijk een naam heeft.
(Vergeef me als het dus nu fout staat in waarneming, ik heb aangegeven bij aanvragen van de wijk-gebied dat ik niet zeker wist of het juist was. Als het veranderd moet, laat het me alsjeblieft weten).

Ander voorbeeld. Vandaag contact gehad met iemand die op vakantie gaat naar Australië. Raakten aan de praat over enthousiasme voor natuur/dieren/zoogdieren en ik dacht: Laten we opzoeken welke (zoog)dieren er zijn gemeld in het gebied waar die persoon naartoe gaat. Tja. Hij moet maar net weten hoe A ) het gebied heet en B ) welke dan ook in waarneming staat. Soms weet je wel een straat of plaats, maar niet naam van een gebied.

Maarja, ligt die ene plek of straat in het gebied of net in een ander gebied, en zo ja welk gebied dan?

Wat ik nu wel eens doe is doen alsof ik een waarneming ga invoeren, via dat kaartje de straat opzoeken, dat aanklikken en kijken wat er dan bij "gebied" in het formulier genoemd wordt, dat gebied opzoeken via gebied-zoekmachine....  :rolleye:

En met landen als Australië is dat wel wat moeilijker om "even op te zoeken" dan in NL.

Ik verwacht niet dat er a la minute nu een straten-lijst-zoekmachine komt, begrijp me niet verkeerd. Maar ik ben wel benieuwd wat het plan verder is en wil wel aangeven dat ik dit niet de eenvoudigste/handigste/gebruikersvriendelijkste manier vind om het op te zoeken. Zijn daar (al) ideeën over hoe dat eventueel in de toekomst uitgebreid/aangepast gaat worden? Of is daar (nog) niet/nooit over nagedacht?

Niet echt een wens dus eigenlijk, als dit afgesplitst moet worden / in een apart topic moet ivm het onderwerp dan is dat natuurlijk prima wat mij betreft.

Groetjes, Marleen

Gerard Troost

Citaat van: M. Baltus op december 14, 2011, 21:59:10 PM
Je moet maar net weten hoe een gebied heet en of het ook op waarneming zo heet.
Ik doe altijd
1) Naar het waarnemingen invoer scherm
2) stip op de kaart
3) Gebiedsnaam kopieren
4) naar gebiedsinfo.

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

marijn

@Marleen: jij hebt het over de algemene gebiedsindeling en -naamgeving, Pim had het over regiopagina's.

Jouw wens over wijknamen in NL vind ik ook wel goed. De gebiedsindeling in de dorpen/steden is nogal willekeurig.. Het zou mooi zijn als standaard alle wijken en buurten van NL beschikbaar zouden worden in W.nl (begrenzingen zijn gratis te halen bij het CBS).
Marijn Prins

HPM

Citaat van: marijn op december 14, 2011, 23:26:06 PM
@Marleen: jij hebt het over de algemene gebiedsindeling en -naamgeving, Pim had het over regiopagina's.

Jouw wens over wijknamen in NL vind ik ook wel goed. De gebiedsindeling in de dorpen/steden is nogal willekeurig.. Het zou mooi zijn als standaard alle wijken en buurten van NL beschikbaar zouden worden in W.nl (begrenzingen zijn gratis te halen bij het CBS).

Alleen kloppen die grenzen veelal niet, deels veroorzaakt doordat het van oorsprong gisbestanden zijn waarvan het aantal nodes is gereduceerd, waardoor binnen- en buitenbochten zijn afgesneden. Als ze ooit al goed zijn gedigitaliseerd is dat nu niet meer het geval. De grenzen wijken nogal eens af van die de gemeente zelf hanteert en er zijn overlappingen en gaten. Hetzelfde probleem doet zich overigens voor bij de gemeentegrenzen. Op Open Street Map zijn de gemeentegrenzen meestal wel goed.
(Ik moet trouwens nodig mijn indeling van den Haag en omgeving weer oppakken).

Herman van der Meer

marijn

Citaat van: HPM op december 14, 2011, 23:46:39 PM
Alleen kloppen die grenzen veelal niet, deels veroorzaakt doordat het van oorsprong gisbestanden zijn waarvan het aantal nodes is gereduceerd, waardoor binnen- en buitenbochten zijn afgesneden. Als ze ooit al goed zijn gedigitaliseerd is dat nu niet meer het geval. De grenzen wijken nogal eens af van die de gemeente zelf hanteert en er zijn overlappingen en gaten. Hetzelfde probleem doet zich overigens voor bij de gemeentegrenzen. Op Open Street Map zijn de gemeentegrenzen meestal wel goed.
(Ik moet trouwens nodig mijn indeling van den Haag en omgeving weer oppakken).
Aha. Ja, ik weet dat die CBS-grenzen in elk geval (bewust) gesimplificeerd zijn, mogelijk hebben ze dat niet netjes met behoud van topologie gedaan.. Misschien zijn ze wel bruikbaar als startpunt, en beter dan helemaal niets.
Ik heb ze voor een projectje wel eens goed kunnen gebruiken.
Marijn Prins

Maarten Hotting

Ik zou het handig vinden als het scherm 'CDNA-lijst' wat wordt uitgebreid: http://waarneming.nl/lijst_cdna.php

Het enige wat ik daarmee nu kan is de soort bekijken en het jaar selecteren.
Ik zou graag:
- de gevallen op alfabetische en taxonomische volgorde willen sorteren.
- de gevallen op datum sorteren (van oud naar nieuw en/of van nieuw naar oud).
- de status van de verschillende gevallen in die lijst kunnen bekijken.

Ik kan me nog herinneren dat in een van de vorige versies van waarneming.nl een veel uitgebreidere versie van de CDNA-lijst heeft bestaan.
Ik weet niet wat de reden is geweest om die te vervangen door deze versie, maar die vond ik veel beter.
Groet,
Maarten

hiskodevries

#1517
Citaat van: pwolf op december 14, 2011, 21:03:32 PM
ik heb twee voor de hand liggende verzoeken, even met de zoekfunctie in het forum gezocht, geen hits. Blijkbaar liggen ze voor anderen minder voor de hand...

Graag zou ik, per provincie/landsdeel, een lijst kunnen vinden met de verschillende regioschermen. Nu is het vaak een beetje gokken. In het Zeeuwse deel van de database weet ik de weg wel aardig dus ik weet dat er een delta.waarneming.nl scherm bestaat. Hele volksstammen hebben daar echter geen idee van omdat een overzichtelijk lijstje ontbreekt. Ik ben in Noord-Holland, Friesland, Drenthe etc etc minder goed thuis en ben wel benieuwd hoe dat daar in elkaar steekt. waarneming.nl/kml_get_wg_grenzen.php is niet de overzichtelijke lijst die mij voor ogen staat... Overigens wel mooi op te zien hoeveel er nog aan de grenzen van werkgroepen gepoetst moet worden.

Graag zou ik de mogelijkheid hebben om bij "kleed" winterkleed of zomerkleed zonder leeftijd in te kunnen voeren. Nu bestaan alleen tot op leeftijd gedetermineerde kleden (ad winter, eerste winter etc etc). Dat valt bij een langsvliegende Rosse Franjepoot bepaald niet mee.

groeten, pim
die kleden kun je krijgen
over de werkgroepen
ik 234 werkgroepen geregistreerd in de database waarvan een aantal zichtbaar zijn in http://waarneming.nl/kml_get_wg_grenzen.php
het probleem is dat ik niet weet of een koppeling ook gebruikt wordt ondanks dat ik altijd vraag om dat even terug te koppelen.
hier een lijstje met ´alles´ http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=171803.new#new
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: M. Baltus op december 14, 2011, 21:59:10 PM
Citaat van: pwolf op december 14, 2011, 21:03:32 PM
Graag zou ik, per provincie/landsdeel, een lijst kunnen vinden met de verschillende regioschermen. Nu is het vaak een beetje gokken. In het Zeeuwse deel van de database weet ik de weg wel aardig dus ik weet dat er een delta.waarneming.nl scherm bestaat. Hele volksstammen hebben daar echter geen idee van omdat een overzichtelijk lijstje ontbreekt. Ik ben in Noord-Holland, Friesland, Drenthe etc etc minder goed thuis en ben wel benieuwd hoe dat daar in elkaar steekt. waarneming.nl/kml_get_wg_grenzen.php is niet de overzichtelijke lijst die mij voor ogen staat... Overigens wel mooi op te zien hoeveel er nog aan de grenzen van werkgroepen gepoetst moet worden.

Eigenlijk wil ik hier wel graag ook iets over zeggen. Ik snap goed dat waarneming in een proces zit. "Vroeger" waren het km hokken. Nu gebieden die al netjes vorm hebben gekregen of nog krijgen. Maar....

Je moet maar net weten hoe een gebied heet en of het ook op waarneming zo heet.

Ik probeer wel eens andere mensen via waarneming te laten zien wat er in hun woon/leef-gebied zoal is waargenomen. Maar dat is niet zo eenvoudig. Stel: Iemand woont aan de mosterdsteeg in Alkmaar. Hoe weet ik dan welk gebied het is? Ik kan vragen naar de wijk, maar in waarneming is niet écht alles in wijken ingedeeld. Sommige plekken in een gemeente vallen gewoon onder de gemeentenaam (soms als gebied, soms als gemeente). Bovendien weet niet iedereen hoe de wijk heet.

Ik woon bijv in haarlem in een wijk die nu op waarneming maar even "houtvaartkwartier" heet. Zo heb ik dat gevonden in de papieren stratengidsen en papieren plattegrond/kaart van Haarlem. In hoeverre dat juist is, geen idee. En ik wist het niet, tot ik graag wilde dat mijn wijk een gebiedsnaam kreeg en ik ben gaan zoeken of deze wijk een naam heeft.
(Vergeef me als het dus nu fout staat in waarneming, ik heb aangegeven bij aanvragen van de wijk-gebied dat ik niet zeker wist of het juist was. Als het veranderd moet, laat het me alsjeblieft weten).

Ander voorbeeld. Vandaag contact gehad met iemand die op vakantie gaat naar Australië. Raakten aan de praat over enthousiasme voor natuur/dieren/zoogdieren en ik dacht: Laten we opzoeken welke (zoog)dieren er zijn gemeld in het gebied waar die persoon naartoe gaat. Tja. Hij moet maar net weten hoe A ) het gebied heet en B ) welke dan ook in waarneming staat. Soms weet je wel een straat of plaats, maar niet naam van een gebied.

Maarja, ligt die ene plek of straat in het gebied of net in een ander gebied, en zo ja welk gebied dan?

Wat ik nu wel eens doe is doen alsof ik een waarneming ga invoeren, via dat kaartje de straat opzoeken, dat aanklikken en kijken wat er dan bij "gebied" in het formulier genoemd wordt, dat gebied opzoeken via gebied-zoekmachine....  :rolleye:

En met landen als Australië is dat wel wat moeilijker om "even op te zoeken" dan in NL.

Ik verwacht niet dat er a la minute nu een straten-lijst-zoekmachine komt, begrijp me niet verkeerd. Maar ik ben wel benieuwd wat het plan verder is en wil wel aangeven dat ik dit niet de eenvoudigste/handigste/gebruikersvriendelijkste manier vind om het op te zoeken. Zijn daar (al) ideeën over hoe dat eventueel in de toekomst uitgebreid/aangepast gaat worden? Of is daar (nog) niet/nooit over nagedacht?

Niet echt een wens dus eigenlijk, als dit afgesplitst moet worden / in een apart topic moet ivm het onderwerp dan is dat natuurlijk prima wat mij betreft.

Groetjes, Marleen
vele mogelijkheden
Als pc op de plek staat waarvan je wilt weten welk gebied daar bij hoort, ga naar het invoerscherm klik op
als dat niet zo is http://waarneming.nl/planner.php?lat=52.39068726147952&lng=4.634513854980469&g=0&z=1&to=2011-12-15&dist=5&myown=0
de planner
welke ook in austrialie werkt http://observado.org/planner_obs.php?lat=-38.272688535980954&lng=143.72314453125&g=0&z=1&dist=50&myown=0
als je een smartphone hebt http://www.layar.com/layers/observado die werkt overal
etc
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Maarten Hotting op december 15, 2011, 00:46:22 AM
Ik zou het handig vinden als het scherm 'CDNA-lijst' wat wordt uitgebreid: http://waarneming.nl/lijst_cdna.php

Het enige wat ik daarmee nu kan is de soort bekijken en het jaar selecteren.
Ik zou graag:
- de gevallen op alfabetische en taxonomische volgorde willen sorteren.
- de gevallen op datum sorteren (van oud naar nieuw en/of van nieuw naar oud).
- de status van de verschillende gevallen in die lijst kunnen bekijken.

Ik kan me nog herinneren dat in een van de vorige versies van waarneming.nl een veel uitgebreidere versie van de CDNA-lijst heeft bestaan.
Ik weet niet wat de reden is geweest om die te vervangen door deze versie, maar die vond ik veel beter.
Maarten, dat komt omdat het scherm wat jij noemt volkomen overbodig is
http://waarneming.nl/lijst_v2.php?user=4743&g=1&fam=0&jaar=0&maand=0&prov=0&rar=1&s%5B%5D=S&s%5B%5D=I&exo=0&esc=0&cdna=0&cdna=1&sorteer=alfa&f=0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op december 15, 2011, 08:30:19 AM
vele mogelijkheden
Als pc op de plek staat waarvan je wilt weten welk gebied daar bij hoort, ga naar het invoerscherm klik op
als dat niet zo is http://waarneming.nl/planner.php?lat=52.39068726147952&lng=4.634513854980469&g=0&z=1&to=2011-12-15&dist=5&myown=0
de planner
welke ook in austrialie werkt http://observado.org/planner_obs.php?lat=-38.272688535980954&lng=143.72314453125&g=0&z=1&dist=50&myown=0
als je een smartphone hebt http://www.layar.com/layers/observado die werkt overal
etc

Dank je wel Hisko, voor je uitleg  :duim:

Het icoontje kende ik niet. Leuk, in elk geval geleerd. Wel jammer alleen dat ie het verkeerde gebied aangeeft  :-\ maarja.

De betreffende persoon heb ik wel al gezegd dat er applicaties zijn voor op je mobiel, dus dat weet hij. Wat betreft de planner, ik had daar wel gekeken maar kwam er niet helemaal uit. Hoe kun je daar de foto's van dat gebied zien?

Dan moet je toch eerst weer naar het gebied via observado-gebieden-naam etc. Want je kunt bij de planner niet op gebiedsnaam klikken dat je gelijk naar dat gebied gaat. Er is ook geen knop dat je gelijk naar foto's gaat.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op december 14, 2011, 23:20:37 PM
Marleen: zie de indeling van stadsdeel West via de gemeente Haarlem: http://www.haarlem.nl/mijn-wijk/stadsdeel-west/wijken-in-west/

Die kaart ken ik, maar zuid-west is daar een heel groot gebied.

Bovendien komt het totaal niet overeen met hoe het in stratengidsen en op de plattegrond/kaart van Haarlem staat.

Margreet Kwh

Citaat van: M. Baltus op december 15, 2011, 08:56:44 AM
Citaat van: MarKoHu op december 14, 2011, 23:20:37 PM
Marleen: zie de indeling van stadsdeel West via de gemeente Haarlem: http://www.haarlem.nl/mijn-wijk/stadsdeel-west/wijken-in-west/

Die kaart ken ik, maar zuid-west is daar een heel groot gebied.

Bovendien komt het totaal niet overeen met hoe het in stratengidsen en op de plattegrond/kaart van Haarlem staat.

Marleen, mijn opmerking is vanwege dit stukje in het topic:

CiteerIk woon bijv in haarlem in een wijk die nu op waarneming maar even "houtvaartkwartier" heet. Zo heb ik dat gevonden in de papieren stratengidsen en papieren plattegrond/kaart van Haarlem. In hoeverre dat juist is, geen idee. En ik wist het niet, tot ik graag wilde dat mijn wijk een gebiedsnaam kreeg en ik ben gaan zoeken of deze wijk een naam heeft.
(citaat Marleen, mijn cursivering, mk)

Het betreft de wijkindeling die de gemeente Haarlem op haar eigen site hanteert.

Daarmee wil ik niet zeggen, dat die indeling in Waarneming.nl moet worden gevolgd, maar het is in elk geval de wijkindeling die op het moment bestuurlijk gehanteerd wordt.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

pwolf

Citaat van: hiskodevries op december 15, 2011, 08:17:05 AM
die kleden kun je krijgen
over de werkgroepen
ik 234 werkgroepen geregistreerd in de database waarvan een aantal zichtbaar zijn in http://waarneming.nl/kml_get_wg_grenzen.php
het probleem is dat ik niet weet of een koppeling ook gebruikt wordt ondanks dat ik altijd vraag om dat even terug te koppelen.
hier een lijstje met ´alles´ http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=171803.new#new

dank Hisko, van dat "winterkleed" ga ik veel gebruik maken. Dank ook voor de link, effe snuffelen.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

pwolf

Citaat van: pwolf op december 15, 2011, 21:50:09 PM
Citaat van: hiskodevries op december 15, 2011, 08:17:05 AM
die kleden kun je krijgen
over de werkgroepen
ik 234 werkgroepen geregistreerd in de database waarvan een aantal zichtbaar zijn in http://waarneming.nl/kml_get_wg_grenzen.php
het probleem is dat ik niet weet of een koppeling ook gebruikt wordt ondanks dat ik altijd vraag om dat even terug te koppelen.
hier een lijstje met ´alles´ http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=171803.new#new

dank Hisko, van dat "winterkleed" ga ik veel gebruik maken. Dank ook voor de link, effe snuffelen.

pim

http://lauwersmeercom.waarneming.nl/area_map.php  deze is in ieder geval grappig!

Geen kritiek, hij viel me gewoon op. Mooi overzicht, sommige koppelingen zijn niet in gebruik bij een werkgroep (zie bijvoorbeeld Zeeland) en staan gelukkig wél in deze lijst. Schouwen-Duiveland is ook zo'n gebied, geen gekoppelde werkgroep maar wel een fanatieke (en waardevolle) lokale admin voor wie het heel wat makkelijker is om de waarnemingen op zijn eilanden bij te houden via het regioscherm. Dat er geen werkgroep aan gekoppeld is wil dus niet zeggen dat ze niet gebruikt worden. Een regioscherm kan bij invoeren heel handig zijn en ook wanneer je met een aantal gelijkgestemde eilandbewoners een lijstvergelijker hebben wil is het een uitkomst. Natuurlijk draait wrn.nl niet (alleen) om lijstjes maar het houdt mensen wel aan het invoeren. Ook van oude waarnemingen en niet alleen zeldzaamheden. Ik zou daarom graag zien dat ook "duidelijke geografische eenheden" zoals de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden en Zeeuws Vlaanderen als geheel een regioscherm hebben. Mijn voorbeeldje met het werkgebied van de KNNV Voorne gaf al aan dat je die wellicht niet door de werkgroepen zelf moet laten indelen.

groeten, pim

edit typo
Pim Wolf, Vlissingen

hiskodevries

pim, werkgroepkoppelingen zijn niet bedoeld om te onpas uit te delen maar om daar een (vogel) werkgroep met een bestuur blij mee te maken.
Zoals al gezegd in die ljst staan alle ooit aangemaakte groepen ( toen we zo nog wel uitdeelden) waarbij niet gezegd is dat ze ook daadwerkelijk in gebruik zijn genomen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Als je op de statistiekpagina voor een jaar kiest worden ook een grafiek en tabel van het voorgaande jaar getoond. Het zou veel meer inzicht geven als die twee grafieken gecombineerd zouden worden. Niet alleen staat dan de tussenliggende winter er volledig op maar ook de y-schalen zijn hetzelfde zodat ook de aantallen beter zijn te vergelijken. De grafiek wordt er wel een beetje breder van (800 ipv 600) maar volgens mij past het nog goed op de pagina. Zie onderstaande voorbeeldgrafieken van Ruigpootbuizerd, die ik voor de leesbaarheid gelijk ook maar een beetje hoger heb gemaakt. De y-schalen van de twee grafieken zijn ongelijk omdat dat alleen zinvol zou kunnen door telkens het hoogste maandtotaal uit het bestand op te zoeken. Ze zijn nu afgestemd op het maximum in de weergegeven periode.
De tabellen hoeven m.i. niet te worden gecombineerd. Ze mogen wel onder elkaar komen en er mag een jaartal bij.





Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op december 16, 2011, 11:12:31 AM
Als je op de statistiekpagina voor een jaar kiest worden ook een grafiek en tabel van het voorgaande jaar getoond. Het zou veel meer inzicht geven als die twee grafieken gecombineerd zouden worden. Niet alleen staat dan de tussenliggende winter er volledig op maar ook de y-schalen zijn hetzelfde zodat ook de aantallen beter zijn te vergelijken. De grafiek wordt er wel een beetje breder van (800 ipv 600) maar volgens mij past het nog goed op de pagina. Zie onderstaande voorbeeldgrafieken van Ruigpootbuizerd, die ik voor de leesbaarheid gelijk ook maar een beetje hoger heb gemaakt. De y-schalen van de twee grafieken zijn ongelijk omdat dat alleen zinvol zou kunnen door telkens het hoogste maandtotaal uit het bestand op te zoeken. Ze zijn nu afgestemd op het maximum in de weergegeven periode.
De tabellen hoeven m.i. niet te worden gecombineerd. Ze mogen wel onder elkaar komen en er mag een jaartal bij.






Zou erg mooi zijn ja, heb hier zelf ook wel eens over gedacht!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Jeroen Nagtegaal

Is een oude vraag. Was toen teveel werk, of het zou traag worden.
Alles selecteren kan makkelijk door een van de velden aan te klikken en dan CTRL + A te gebruiken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com