Sneeuwuil Texel

Gestart door Helen Commandeur, november 15, 2008, 15:05:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

CiteerMorge op Vlieland?

Dat hoorde ik ook vrij veel vandaag, maar waarom zou de vogel dat doen?
Texel is toch prima voor zo'n vogel?

Ik verwacht dat zij vanacht weer gaat verhuizen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

HJDT

#31
Van de verhalen die ik her en der lees begrijp ik dat de vogel nauwelijks actief is. Wie kan iets zeggen over de conditie van dit beest ?? Het lijkt me geen goed teken als hij zo lang stil zit en geen poging doet zijn kostje bij elkaar te jagen.
Wie kan er iets over zeggen ??

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jeroen Nagtegaal

Sneeuwuil is een Nachtjager, en het is dus helemaal niet vreemd dat hij nu niets doet, Aangezien hij al 3 nachten achter alkaar noorwaarts vliegt. Hij is sinds de donderdag al bijna 15 Km gevlogen en het eiland is nog maar 3km hoog, Ik acht persoonlijk de kans erg groot dat hij morgen op vlieland zit of echt verdwenen is.
Als hij toch nog op Texel kan men het betse in de tuintjes beginnen met zoeken lijkt me.

Bovendien schijnen alle Sneeuwuilen in nederland niet actief te zijn geweest overdag, verder oogde het dier heel fit, keek vrij veel rond en keek helder.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Inge van der Wulp

Ja dat ben ik met Jeroen eens. Hij zag deed dan misschien niet veel maar hij zag er niet slecht uit. Hij was behoorlijk alert zeker toen de slechtvalk over kwam vliegen. Tijdens een regenbui ging hij lager en uit de wind zitten. Hij is vannacht een flink eind verplaatst ten opzichte van gisteren. Hij zal vast aan het jagen geweest zijn. De kans dat ie morgen een eilandje verder zit lijkt mij ook behoorlijk aanwezig.

Hij zat ver genoeg weg bij ons vandaan. Niemand heeft een poging gedaan om dichterbij hem te komen maar hij wist heel goed dat wij er stonden. Ik zie (dierenarts assistente geweest jaren lang) geen reden om je zorgen te maken.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Jos Welbedacht

Zij leek mij ook helemaal topfit.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Theovanv

Geweldig beest om te zien! Zat idd stil, wel af en toe om zich heen te kijken.
Theo van Veenendaal

vastenhouw

Een stukje huisvlijt voor de mensen die vandaag op Tessel zijn geweest:

http://www.canon.nl/paperart/animals/Snowy_Owl_(Female).asp
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

HJDT

Als ik me niet vergis zijn Sneeuwuilen buiten de broedtijd regelmatig toch wel wat dagactiever dan dit. De vogel van de Flevo vloog ook zo af en toe wel een stukje als ik het me goed herinner . . . Maar goed, ze moet het nog maar even uithouden want ik heb nog even geen tijd om te gaan kijken . . .

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Guus Peterse

Maar hoe kan een vogel die boven de poolcirkel broedt, nou een nachtjager zijn? In de broedtijd is het daar toch nooit nacht?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

gerdwichers8

#39
Als de vogels jongen hebben zullen ze ook overdag wel jagen maar toch is het dier s'nachts actiever.
Op 6 augustus 2007 had ik een roepende Sneeuwuil die s'avonds om 1800 uur onophoudelijk bleef doorroepen.
De volgende ochtend om 0400 uur begon ie weer tot 0515 uur.
Volgens Uilen van Europa vond alle activiteit bij een studie in zuid Noorwegen tussen 2300 uur en 0600 uur plaats. De middernachtzon daalt wel tijdens de zomermaanden dus vindt veel activiteit in de schemering plaats.
Ook wordt vermeld dat de vogel zijn activiteit weet aan te passen aan de activiteit van zijn prooi. En die activiteiten verschillen met het soort prooi: Knaagdieren of vogels.

jelmerpoelstra

#40
Een bericht uit zuidelijk Canada / noordoostelijke VS:

"Snowy owl reports continue to grow as more birds arrive. Most seem to be immature birds so far.

Having said that a warning needs to be considered. Some of the snowies arriving are in poor shape. One was found near Brighton/Presqu'ile area and taken to a wildlife centre where it died. A second was found dead near Rochester NY, and another was seen in Presqu'ile scavenging off dead seagulls. Some of the owls
are starving. The owl near Brighton was only 1/3rd the weight it should have been and despite the best  efforts of the recovery centre they could not save the little guy. It is hypothesized that the lemming crash in the north is sending the birds south in a search for food and they are arriving weak from the journey.

As nature photographers we need to practice a "do no harm" approach to our subjects. Consider the  condition of the owls if you see them, are they acting unusual or seem unwilling or unable to fly away when  approached and consider if approaching them may cause them to use valuable energy and ultimately result in their death. They may need time to regain their weight and condition."

Inge van der Wulp

Tja ze komen natuurlijk niet helemaal voor niets deze kant op. Maar uit het stukje begrijp ik dat ze er daar wel erg veel vinden nu. Misschien moeten wij ook maar eens beter gaan zoeken.

Gisteren is ze in ieder geval door geen van de ruim 100 aanwezige lastig gevallen.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

hiskodevries

#42
de eerste foto`s van de sneeuwuil zijn ook behoorlijk populair
tussen de 1300-2300 views
deze serie http://waarneming.nl/waarneming/view/41018518
of te wel de eerste die te zien waren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dorine

Nou, om eerlijk te zijn vind ik deze foto's ook de mooiste die er zijn.
Toch een 'droom' die uitkomt als je ze zo kunt maken.
En voor de thuisblijvers zijn zulke foto's om van te genieten !!
(tenminste ik geniet er wel van)
Dorine van Asten
peregrines.nl

jvdlaan

Toch blijf ik bovengenoemd enthousiasme een beetje gek vinden als je bedenkt dat Sneeuwuilen veel gehouden worden, veel ontsnapt zijn in het verleden (ik tel even uit het hoofd zo'n 7 gevallen), er geen invasie in Europa is behalve eentje op de Scillies. Daarentegen heeft iedereen zijn of haar mening klaar als er ergens een zeldzame eend opduikt, terwijl eenden toch echt betere vliegers zijn dan uilen!

Jan

Jeroen Nagtegaal

Word er al gezocht naar het beest, zo ja dan ook op vlieland?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

snwja3

#46
CiteerToch blijf ik bovengenoemd enthousiasme een beetje gek vinden als je bedenkt dat Sneeuwuilen veel gehouden worden, veel ontsnapt zijn in het verleden (ik tel even uit het hoofd zo'n 7 gevallen), er geen invasie in Europa is behalve eentje op de Scillies. Daarentegen heeft iedereen zijn of haar mening klaar als er ergens een zeldzame eend opduikt, terwijl eenden toch echt betere vliegers zijn dan uilen!
Jan,
waar wil je heen?
Moeten we nu alle eenden als ontsnapt beschouwen en ook deze Sneeuwuil of moeten we alle eenden net zoals deze Sneeuwuil als wild zien?  ^_^  
Wietze Janse

jvdlaan

Citeer
CiteerToch blijf ik bovengenoemd enthousiasme een beetje gek vinden als je bedenkt dat Sneeuwuilen veel gehouden worden, veel ontsnapt zijn in het verleden (ik tel even uit het hoofd zo'n 7 gevallen), er geen invasie in Europa is behalve eentje op de Scillies. Daarentegen heeft iedereen zijn of haar mening klaar als er ergens een zeldzame eend opduikt, terwijl eenden toch echt betere vliegers zijn dan uilen!
Jan,
waar wil je heen?
Moeten we nu alle eenden als ontsnapt beschouwen en ook deze Sneeuwuil of moeten we alle eenden net zoals deze Sneeuwuil als wild zien?  ^_^
Dat er met gelijke maten wordt gemeten, dus ook deze Sneeuwuil kritisch bekijken. Niet dat ik dit feestje voor iedereen wil bederven, maar ik vind dat vogelend Nederland eenden veel te negatief benadert en dat uilenwaarnemingen daarentegen teveel door een roze bril worden bekeken.
Maar goed, ik berijd al jaren het stokpaardje "alles wat hier kan komen, hoor je op de Nederlandse lijst te zetten, ongeacht de hoeveelheden die er in gevangenschap zijn". Dat levert veel kritiek op, met name waar het om waarnemingen van bepaalde eenden gaat. Maar op het moment dat er ergens een uil verschijnt - Dwerguil Leenderbos, Dwergooruil Katwijk, Sperweruil Westerbork -, hoor je nauwelijks een kritisch geluid.

Jeroen Nagtegaal

#48
Hij is in elk geval weer gevonden!, Het km-hok is buitendijks op het was, maar in de extra info staat dat hij is gevonden in Polder Eijerland...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Guus Peterse

Inmiddels is de vogel weer gevonden, gewoon nog op Texel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bas vd Burg

Sprak net Sjoerd Radstaak. Het is nu lekker rustig met vogelaars (mannetje of 30) in vergelijking met gisteren, en de vogel laat zich erg fraai bekijken. Erik Menkveld schijnt hele mooie vluchtfoto's te hebben.

Overigens zit de vogel nu ten zuiden van de Cocksdorp http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=13179&page=1
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

gerdwichers8

De reactie van Jan is een goede aanmoediging om de wilde herkomst van de vogel te achterhalen.
Niet dat ik al te veel gewicht in de schaal kan leggen maar dat de uil op Texel wordt gezien zonder ergens in het binnenland gezien te zijn, pleit wel enigszins dat de vogel over zee is gekomen.

Bram Rijksen

Citeer
Citeer
CiteerToch blijf ik bovengenoemd enthousiasme een beetje gek vinden als je bedenkt dat Sneeuwuilen veel gehouden worden, veel ontsnapt zijn in het verleden (ik tel even uit het hoofd zo'n 7 gevallen), er geen invasie in Europa is behalve eentje op de Scillies. Daarentegen heeft iedereen zijn of haar mening klaar als er ergens een zeldzame eend opduikt, terwijl eenden toch echt betere vliegers zijn dan uilen!
Jan,
waar wil je heen?
Moeten we nu alle eenden als ontsnapt beschouwen en ook deze Sneeuwuil of moeten we alle eenden net zoals deze Sneeuwuil als wild zien?  ^_^
Dat er met gelijke maten wordt gemeten, dus ook deze Sneeuwuil kritisch bekijken. Niet dat ik dit feestje voor iedereen wil bederven, maar ik vind dat vogelend Nederland eenden veel te negatief benadert en dat uilenwaarnemingen daarentegen teveel door een roze bril worden bekeken.
Maar goed, ik berijd al jaren het stokpaardje "alles wat hier kan komen, hoor je op de Nederlandse lijst te zetten, ongeacht de hoeveelheden die er in gevangenschap zijn". Dat levert veel kritiek op, met name waar het om waarnemingen van bepaalde eenden gaat. Maar op het moment dat er ergens een uil verschijnt - Dwerguil Leenderbos, Dwergooruil Katwijk, Sperweruil Westerbork -, hoor je nauwelijks een kritisch geluid.
Daar komt bij dat het daadwerkelijk vaststellen van het al of niet geringd zijn bij zo'n beest geen appeltje-eitje is... De vogel van Amerongen was in vrijwel ieder opzicht verdacht; toch duurde het lang voordat één van de tientallen waarnemers vast kon stellen dat de vogel -die zich uitstekend liet zien- geringd was.
En volgens mij was dit ook het geval bij het Limburgse beest...

Ik ben het met Jan eens dat je ook bij zo'n vogel met zekerheid uit moet sluiten dat deze geringd is.
Stel: je ziet een Kokardezaagbek in de winter op zee langs de Brouwersdam; je weet niet of de vogel geringd is...
Stel: je ziet een overvliegende Jufferkraanvogel; je weet niet of de vogel geringd is...
Stel: je ziet een Sneeuwuil in een weiland op Texel, je weet niet of de vogel geringd is...



 

Theovanv

CiteerDe reactie van Jan is een goede aanmoediging om de wilde herkomst van de vogel te achterhalen.
Niet dat ik al te veel gewicht in de schaal kan leggen maar dat de uil op Texel wordt gezien zonder ergens in het binnenland gezien te zijn, pleit wel enigszins dat de vogel over zee is gekomen.
En de Sneeuwuil die in gevangenschap op Texel zit zit nog op zn plek, dus die kunnen we ook uitsluiten ;)
Theo van Veenendaal

laatvlieger

#54
CiteerSprak net Sjoerd Radstaak. Het is nu lekker rustig met vogelaars (mannetje of 30) in vergelijking met gisteren, en de vogel laat zich erg fraai bekijken. Erik Menkveld schijnt hele mooie vluchtfoto's te hebben.
Ik ben er vandaag niet geweest, dus kan niks zeggen over hoe het er aan toe gaat, maar het lijkt me ook hier niet onverstandig om dit:
"As nature photographers we need to practice a "do no harm" approach to our subjects. Consider the condition of the owls if you see them, are they acting unusual or seem unwilling or unable to fly away when approached and consider if approaching them may cause them to use valuable energy and ultimately result in their death. They may need time to regain their weight and condition."
ook hier toe te passen.

Gister verliep alles ontzettend netjes. Maar het zal ongetwijfeld ook hebben uitgemaakt dat er een gracht van enkele meters breed tussen ons en de uil zat. Tip voor de volgende twitches: neem je verantwoordelijkheid als je iets bijzonders ontdekt en graaf eerst een gracht tussen jou en de vogel en meldt hem daarna pas aan vogelend Nederland  ;) Nee hoor, gisteren verliep alles netjes, maar het lijkt me verstandig dat iedereen zich wel weer wat inhoudt. Omdat er vast nog andere vogelaars zijn die nog niet van de vogel hebben kunnen genieten, omdat een boer het vast niet prettig vindt als jan en alleman op zijn veld loopt en omdat de vogel dan tenminste kan aansterken. Nogmaals, ik weet niet hoe het er vandaag aan toegaat en het is geenzins bedoeld als verwijt of het oprakelen van de aloude twitchdiscussies. Het is puur een verzoek of iedereen zijn/ haar verantwoordelijkheden wil nemen.

Overigens heeft de vogel gisteren flink wat schijt achter gelaten op dat heuveltje in het veld. Misschien valt er nog te achterhalen wat de vogel de afgelopen week gegeten heeft? Lemminkje?  ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Folkert Jan

hoe vaak komt het voor dat een zeldzame vogel op meerdere plekken in nederland wordt gevonden?

volgens mij bijna nooit

hij wordt op 1 plek gezien en als hij weg is is hij weg. enkele uitzonderingen daargelaten.
verder weet ik dat er bijvoorbeeld in luxemburg roofvogelshows met sneeuwuilen gedaan worden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Justin Jansen

CiteerEn volgens mij was dit ook het geval bij het Limburgse beest...
Deze vogel was ongeringd, en pas toen de vogel doodgevonden werd schijnt deze vogel een ruipatroon aan de dag gelegd te hebben wat niet kan voor een wilde vogel. Helaas is het mij nooit duidelijk geweest wat niet kan in het ruipatroon? En of het zich om dezelfde vogel handelde als de vogel in het veld, en het zich niet niet om een verwisseling van vogel handelde.

M.v.g., Justin Jansen



Jos Welbedacht

CiteerOverigens heeft de vogel gisteren flink wat schijt achter gelaten op dat heuveltje in het veld. Misschien valt er nog te achterhalen wat de vogel de afgelopen week gegeten heeft? Lemminkje?

Dat vind ik niet zo'n onverstandig idee. In deze tijd van onzekerheid betreffende wildstatus van vogels is het misschien handig om echt bezig te zijn met zulke onderzoeken. Alsmaar door blijven speculeren over de status heeft (weinig tot) gen resultaten. Onderzoeken wel.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

snwja3

Wietze Janse