En nog twee poelslakken

Gestart door whmvb, september 26, 2008, 08:19:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

In vervolg op de eerdere serie, hierbij nog twee poelslakken.

De eerste is volgens mij de oorvormige poelslak, al is het 'oor' niet heel duidelijk ontwikkeld.
Wim van Boekel

whmvb

#1
Bij de tweede komt Prud'homme uit op de Myxas glutinosa, oftewel de kleverige poelslak, vanwege de zeer stompe top vergeleken met bijv. de ovale poelslak. Dit is een zeldzame soort blijkt, dus ik heb mijn twijfels :unsure: . Maar wie weet. :feest:  Zeg het maar.

Wim
Wim van Boekel

dmsoes

Radix auricularia en Radix ovata (heet nu eigenlijk R. balthica).

Prud'homme voor slakken determineren? Blijkbaar  :(

groeten,

Menno

whmvb

Menno,

ik ben het helemaal met je eens, aangaande Prud'homme. Maar blijkbaar kan R. ovata dus zowel een spitse als stompe top hebben. Dat weten we dan ook weer. Kun je trouwens nog even kijken naar de andere openstaande vragen op zoetwatermoluskengebied die ik in het forum heb gedeponeerd? Dat zou ik zeer op prijs stellen! :duim:  :duim:

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

alegro

#4
Citeerik ben het helemaal met je eens, aangaande Prud'homme.
Nou ja, jij probeert tenminste wat, en dat vind ik een te prijzen benadering. Je zult ze de kost moeten geven die hier zonder boeh of bah een knullige foto dumpen en er dan voetstoots een naampje bij verwachten te krijgen.

Er was ooit een leuk boekje over de Nederlandse zoetwatermollusken, van Jansen en De Vogel, maar dat is al een eeuwigheid uitverkocht. Het nieuwe boek van Gittenberger et al kost een hoop geld (EUR 65 of zoiets). Het beste zou natuurlijk zijn als een enthousiasteling alle inlandse soorten met foto's op een WWWebsite zou zetten, maar dat is een hele hoop werk.

Misschien wordt nederlandsesoorten.nl nog wel eens zo'n informatiebron...
Grüezi mitenand,
Arjan

dmsoes

Het kan nog steeds voor een leuk bedrag. Het boekje dat door DJN wordt verkocht is qua determinatiewerk (bijna) net zo goed als Gittenberger:
http://naturbeobachtung.wordpress.com/publikationen/

Groeten,

Menno