Wat voor een soort libel is dit?

Gestart door Martine, september 18, 2008, 21:35:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martine

Gevonden in de Brand. Kan hem zelf niet op naam brengen. Wie wil me helpen.
alvast bedankt.\
Mvg. Martine
Met vriendelijke groet,
Martine

vuurvlinder

Dit is een Geelvlekheidelibel vrouwtje.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Goyatlah

Daar ben ik dus niet zo zeker van...
foto is van 6 juni (svp bij dit soort oudere foto's de datum geven )
Wat dacht je van enkele dagen oud vrouwtje van de Zwarte?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Volgens de veldgids vliegen beide soorten vanaf juni.

@Martine: Heb je nog meer foto's van hetzelfde beest?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Anne Hueber †

Geelvlek heeft geel op de poten, Zwarte heeft een zwarte driehoek op het borststuk. Denk, dat het een Bloedrode heidelibel is.

Goyatlah

#6
CiteerGeelvlek heeft geel op de poten, Zwarte heeft een zwarte driehoek op het borststuk. Denk, dat het een Bloedrode heidelibel is.
Ik denk dus die 3-hoek te zien...

@Astrid: op 6 juni was Geelvlek zeer zeldzaam... (de influx begon meen ik op 28 juli, en dit is een dier van enkele dagen oud, dus ergens in de buurt uitgeslopen)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

CiteerGeelvlek heeft geel op de poten, Zwarte heeft een zwarte driehoek op het borststuk. Denk, dat het een Bloedrode heidelibel is.
Was ook mijn 1e indruk,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Martine

Astrid,
Ik was heel blij dat ik een foto van deze mooie libel kon nemen. Dus helaas geen andere foto. .  
Met vriendelijke groet,
Martine

vuurvlinder

CiteerAstrid,
Ik was heel blij dat ik een foto van deze mooie libel kon nemen. Dus helaas geen andere foto. .
Jammer Martine,

het is wel een hele mooie foto. :duim:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Martine

Astrid,
Moet ik het nu houden op een bloedrode heidelibel? vind de kleuring in de vleugels wel vreemd voor een bloedrode heidelibel. Dankje voor het compliment. Ik kom er met mijn gids van dijkstra ook niet uit, noch bij de vlinderstichting.
Mvg. Martine
Met vriendelijke groet,
Martine

Goyatlah

Heb net even op mn eigen site gekeken http://libellen.goyatlah.nl/taxa/BloedrodeHeidelibel.html (2e foto) en Anne heeft dus gelijk.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Martine

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Gaat in het archief als bloedrode heidelibel.
Mvg. Martine
Met vriendelijke groet,
Martine

Gert Veurink

#14
we hebben eerder en discussie gehad over bloedrode met veel geel, ik kan m niet weer vinden, maar heb zelf ook een foto, kijk maar...
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

- Bij geelvlekvrouwtje zit er, naast genoemde geel op de poten, geel bij de knoop van de achtervleugel bij deze duidelijk niet
- bij zwarte vrouwtje is de zwarte driehoek belangrijk, maar was de streep op de zijkant ook heftiger geweest

wat geel bij de basis van de vleugel hebben verschillende soorten heidelibellen, deze wel vrij veel voor een bloedrode
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Citeer- bij zwarte vrouwtje is de zwarte driehoek belangrijk, maar was de streep op de zijkant ook heftiger geweest
Allebei dingen die je op deze foto niet echt goed kunt zien (anders was ik echt de fout niet in gegaan - en niet weer over mn ogen beginnen  :P )
Maar de tekening op de laatste achterlijfssegmenten van de zwarte is ook uniek, en daarmee is deze foto eenduidig geen zwarte.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Citeer
Citeer- bij zwarte vrouwtje is de zwarte driehoek belangrijk, maar was de streep op de zijkant ook heftiger geweest
Allebei dingen die je op deze foto niet echt goed kunt zien (anders was ik echt de fout niet in gegaan - en niet weer over mn ogen beginnen  :P )
Maar de tekening op de laatste achterlijfssegmenten van de zwarte is ook uniek, en daarmee is deze foto eenduidig geen zwarte.
Jongens...we waren er toch allang uit, dit keer gewoon kwestie van uitsluiten.

Goyatlah

Je hebt gelijk hoor (alleen zag ik dat dus niet)  :lol:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Citeer
Citeer
Citeer- bij zwarte vrouwtje is de zwarte driehoek belangrijk, maar was de streep op de zijkant ook heftiger geweest
Allebei dingen die je op deze foto niet echt goed kunt zien (anders was ik echt de fout niet in gegaan - en niet weer over mn ogen beginnen  :P )
Maar de tekening op de laatste achterlijfssegmenten van de zwarte is ook uniek, en daarmee is deze foto eenduidig geen zwarte.
Jongens...we waren er toch allang uit, dit keer gewoon kwestie van uitsluiten.
ik probeerde niet te overtuigen, maar de waarneemster wat mee te geven voor de volgende keer...
groet!
Gert Veurink



Martine

Gert, je hebt me waardevolle info gegeven. Heb dit topic aan mijn favorieten toegevoegd. Helaas zal het wel volgend jaar worden eer ik weer op libellenjacht ;) kan.
nogmaals dank aan allen die met me mee hebben willen denken.
Mvg. Martine
Met vriendelijke groet,
Martine