Invoeren vogelaantallen

Gestart door Jizzy, april 25, 2006, 13:53:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jizzy

Bij het invoeren van waarnemingen van vogels wordt gevraagd naar het aantal individuen waarna ik kan aangeven of dit bestaat uit mannen, vrouwen of paren.

1. Wanneer ik het aantal vogels noteer, bijvoorbeeld 2, en daarna kies voor "paar" staat er wat mij betreft dus dat ik 2 paar vogels heb gezien. Vul ik hier echter 1 paar in, dan krijg je fouten wanneer je de cijfers voor statistieken ed gaat gebruiken. (Ik lees nu net in het help-file dat dit wel de bedoeling is.)
Is het wellicht handig om ipv "paar" de mogelijkheid te bieden om voor "man/vrouw" te kiezen? Het is natuurlijk ook niet zo, zeker buiten het broedseizoen, dat wanneer je zowel een man als een vrouw aantreft dit ook direct een paar betreft.

2. Wanneer ik een groep vogels wil invoeren bestaande uit mannen, vrouwen en juvenielen dan past dit eigenlijk bij geen van de keuzes. De daarbij in te voeren kleedkenmerken zouden dan ook gelden voor de hele groep. Naar mijn mening kunnen de waarnemingen van deze site een belangrijke bron zijn/worden voor statistische/wetenschappelijke studies maar dan moeten de gegevens ook wel zo correct mogelijk zijn. Persoonlijk vind ik het interessant dat een volwassen man met een 3e kj vrouw een x aantal jongen heeft. Misschien kan hier het invulscherm op aangepast worden? Zo'n waarneming in drieën invoeren maakt ook niet meer duidelijk dat er samenhang tussen de vogels is.

Groetjizz!

team

ad 1.1 paar wordt in de stats als twee geteld.

ad 2 Daar wordt over nagedacht
Namens Team Waarneming.nl

Jizzy

Hoi,

Wanneer jullie toch na gaan denken heb ik misschien nog wel wat stof;

1. Soms wordt een waarneming niet opgenomen. Ik heb pas een groot aantal waarnemingen tegelijk ingevoerd en later bleek dat ik die "niet opgenomen meldingen" een aantal maal over het hoofd had gezien. Misschien een idee om dat in rode hoofdletters te melden zodat je er minder makkelijk overheen stapt?

2. Bij sommige onderwerpen, foto's van gebieden bijv., zijn er veel pagina's met mogelijkheden. Om dan bij de juiste pagina uit te komen vergt lang en veel zoeken en klikken. Is het mogelijk om boven in de pagina doorklikopties te maken met de eerste letter van het alfabet of bijv. een maand en jaartal zodat je makkelijker vindt wat je zoekt?

3. Bij het instellen van alerts zou ik ipv bijv zeldzaamheden graag kunnen kiezen voor "twitcher" zodat ik op de hoogte gebracht wordt van een soort die nog niet op mijn eigen lijst staat. Geen idee of dit voor jullie technisch mogelijk is maar het lijkt me een goede optie.

Verder de complimenten over hoe de site gegroeid is, ik was er een tijd niet geweest maar de veranderingen/verbeteringen hebben mij gestimuleerd om daadwerkelijk in te gaan voeren ipv alleen zo nu en dan een bijzonderheid te melden. Succes met jullie werk verder!!

Groetjizz,

Jizzy :D  

characea

Citeer

1. Soms wordt een waarneming niet opgenomen. Ik heb pas een groot aantal waarnemingen tegelijk ingevoerd en later bleek dat ik die "niet opgenomen meldingen" een aantal maal over het hoofd had gezien. Misschien een idee om dat in rode hoofdletters te melden zodat je er minder makkelijk overheen stapt?

Mee eens, dat is inderdaad een verbeter punt.