Buizerds Hongarije

Gestart door Chris Rosmalen, september 04, 2008, 15:52:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Chris Rosmalen

Eindelijk alle foto's een beetje georganiseerd maar blijf met twee buizerds zitten, waar ik nog wat vraagtekens bij heb.

Vogel 1: Deze vogel viel op door zijn gedrag, dook steeds van de rol hooi in het lange gras en vloog dan even later weer op de rol. (Leek wel of deze kikkertjes aan het vangen was of zo). Dit had ik nog niet zo gezien bij een buizerd, maar misschien is het volkomen normaal. (Dat ze regenwormen vangen had ik al wel gezien).

Vogel 2: Opvallend omdat ik een bijna witte staart zie, zonder duidelijke bandering.

Zou iemand mij kunnen vertellen of dit beide buizerds zijn?

Alvast bedankt.

Groetjes,
Chris

Vogel1-1
Groetjes,
Chris

Chris Rosmalen

Groetjes,
Chris

Chris Rosmalen

Groetjes,
Chris

Chris Rosmalen

Groetjes,
Chris

Chris Rosmalen

Groetjes,
Chris

frankw

#5
foto 1 2 3 zijn 'gewone' Buizerds in mijn ogen. Al betwijel ik of 2 en 3 dezelfde zijn. Kijk de hoeveelhied donker op de handpennen, dit lijkt toch veel minder aanwezig bij 3, maar dit kan misschien lichtval/belichting zijn..

Die ander lijkt een donker buikschild te hebben, maar dat kan ook lichtval zijn. Dus daar doe ik ff geen uitspraak over. :whistle:

Chris Rosmalen

Hoi Frank,

Dank je wel voor je hulp.

Vogel 2 heeft geen donker buikschild, maar donkere vlekken aan de zijkanten van de buik (waar het lijf aan de vleugel vast zit zeg maar)

Witte staart zal dan waarschijnlijk door tegenlicht zijn (zon die door de staart heen schijnt?).

Groetjes,
Chris
Groetjes,
Chris

frankw

Dan zal dat er ook een zijn.

melae003

Beste Chris
Ik snap de nummering van je foto's niet helemaal en zonder af te doen op Frank zijn kennis denk ik dat de tweede foto van boeven een bruine kiek man is
Groet'n Toon
Groet'n Toon

frankw

#9
Een man Bruine Kiekendief heeft volgens mij nooit zo'n duidelijke tekening op de ondervleugeldekveren. En nooit zó'n donkere vleugelachterrand en (überhaupt geen) polsvlekken. Ook het patroon op de handpennen lijkt niet te kloppen voor BK. En dan is er nog de verhouding 'lichaam - vleugels' grote zware vogel geen 'dunne' ranke kiekendief. Ook zie je op de linkerkant van het lichaam nog wat 'lichts'; lijkt mij een aanduiding voor de borstband zoals je die op foto 1 mooi ziet.

Dus echt een Buizerd in mijn ogen :duim:


Al kan een foto natuurlijk verschrikkelijk vertekenen, dus misschien dat ik er helemaal naast zit. Maar dan hoor ik dat graag :duim:  

frankmeer

De nummering houdt volgens mij in dat 1-1, 1-2 en 1-3 dezelfde vogel omvat, en dat 2-1 en 2-2 een nieuwe, andere vogel is. Buiten dat, zijn er inderdaad enkel Buizerds gefotografeerd.
Frank van der Meer

Chris Rosmalen

Bedankt voor de hulp iedereen!

De nummering was inderdaad bedoeld zoals Frank M aangeeft....

Ik was al overtuigd na de reactie van Frank W, maar inderdaad een beetje slordig om dat ook niet even te melden (excuses daarvoor!)

Groetjes,
Chris
Groetjes,
Chris

melae003

CiteerEen man Bruine Kiekendief heeft volgens mij nooit zo'n duidelijke tekening op de ondervleugeldekveren. En nooit zó'n donkere vleugelachterrand en (überhaupt geen) polsvlekken. Ook het patroon op de handpennen lijkt niet te kloppen voor BK. En dan is er nog de verhouding 'lichaam - vleugels' grote zware vogel geen 'dunne' ranke kiekendief. Ook zie je op de linkerkant van het lichaam nog wat 'lichts'; lijkt mij een aanduiding voor de borstband zoals je die op foto 1 mooi ziet.

Dus echt een Buizerd in mijn ogen :duim:


Al kan een foto natuurlijk verschrikkelijk vertekenen, dus misschien dat ik er helemaal naast zit. Maar dan hoor ik dat graag :duim:
Hoi Frank
Volgens mijn boekje heeft de bruine kiek man sub adult dat welnieuwe zakgids
vogels van Peter Hayman
De vingers lijken mij ook te veel zwart hebben voor een buizerd
Maar een foto kan behoorlijk vertekenen :grin:
groet'n Toon
Groet'n Toon

melae003

Voor alle duidelijkheid Frank

Volgens mij is foto 2 een andere vogel dan een en drie
Maar dat moet de fotograaf weten natuurlijk
1 en 3 zijn duidelijk buizerds

Groet'n Toon
Groet'n Toon

frankw

#14
wat heeft sub-ad. bk wel? Duidelijke tekening op ovdv?
Niet zoals op de foto iig. :duim:



zwarte/donkere vingers: http://waarneming.nl/foto/view/77962

De  foto uit dit topic is, met alle respect, onscherp en niet goed belicht, hierdoor lijkt het donkere/zwarte misschien nog donkerder en 'groter'.



Maar het handelt hier echt om een Buizerd.

frankw

CiteerVoor alle duidelijkheid Frank

Volgens mij is foto 2 een andere vogel dan een en drie
Maar dat moet de fotograaf weten natuurlijk
1 en 3 zijn duidelijk buizerds

Groet'n Toon
Dat weet ik/dat zei ik ook al.. Zie ook mijn eerdere post.

frankw

#16
Citeerwelnieuwe zakgids
vogels van Peter Hayman

Die heb ik ook. Dat is, met alle respect, niet het beste boek voor determinatie. De beste veldgids voor Roofvogels is mijns inziens Veldgids roofvogels van Gensböl
En als standaard veldgids zou ik de anwb-gids aanschaffen, als ik u was.. :duim:  

melae003

Citeer
Citeerwelnieuwe zakgids
vogels van Peter Hayman

Die heb ik ook. Dat is, met alle respect, niet het beste boek voor determinatie. De beste veldgids voor Roofvogels is mijns inziens Veldgids roofvogels van Gensböl
Hoi Frank
Ben ik met je eens
Dat boek heb ik niet , wel de anwb
Als het dezelfde vogel betreft als foto 1 en 3 is het een buizerd
Groet'n Toon
Groet'n Toon

frankw

#18
Ik betwijfel ook of 1,2 en 3 dezelfde zijn, maar het zijn alle 3 Buizerds :duim: