een stekelzwam

Gestart door N.VERKAIK-DE HAAN, augustus 29, 2008, 22:19:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

N.VERKAIK-DE HAAN

:angel: Afgelopen zondag kwam ik deze stekelzwam tegen aan het begin van de Poolseweg bij Leuvenum.
Zelf denk ik dat het de Stekeltrilzwam is. Mijn vraag is: is dit juist??

met vr. groet, Nina

J&L

Hoi Nina,

Foto van de onder kant is ook wel handig.Kun je maken met een klein spiegeltje.
Weet jij wel hoe een stekeltril er uit ziet?? :P  

N.VERKAIK-DE HAAN

:r Foto van de onder kant is ook wel handig.Kun je maken met een klein spiegeltje.
Weet jij wel hoe een stekeltril er uit ziet??olleyes:

Is ook wel handig ja, maar we moeten er weer helemaal inkomen met determineren na een lange peridode van afwezig zijn.

Ik wist niet hoe hij eruit zag, maar dacht dat hem het was via de paddenstoelen encyclopedie van Gerrit J.Keizer. Mooi boek trouwens.

Bedankt voor je reactie,
vr.groet Nina

J&L

#3
Hoi Nina,

Een trilzwam is gelatineus en dat is de zwam op de foto niet vandaar valt de Stekeltrilzwam al af.
Had hij aan de onderkant(vandaar het spiegeltje)stekels dan is het een Stekelzwammen soort.

N.VERKAIK-DE HAAN

Bedankt voor je reactie. Zal er de volgende keer aan denken om het mee te nemen.

vr.groet, Nina  ;)  

wim veraghtert

Dit lijkt me een Gezoneerde stekelzwam - H. concrescens.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

g.j. keizer

#6
Citeer... via de paddenstoelenencyclopedie van Gerrit J. Keizer. Mooi boek trouwens.
Nina,
Dank voor het compliment, maar in de encyclopedie is slechts een beperkt aantal van de inheemse Stekelzwammen opgenomen. Op http://www.soortenbank.nl : Paddenstoelen vind je uitgebreidere informatie over en meer foto's van paddenstoelen en zwammen. Alle in Nederland voorkomende Stekelzwammen vind je in De Stekelzwammen en Pruikzwammen van Nederland en België van Eef Arnolds (Coolia 46(3), 2003 supplement). Zie ook : http://www.mycologen.nl .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

N.VERKAIK-DE HAAN

Beste heer Keizer,

Dank voor de informatie. We zijn sinds kort weer lid van de NMV.  Ik zal kijken of er nog een Coolia aanwezig is. Lijkt me interessant om dat in huis te hebben.

vr. groet, Nina

N.VERKAIK-DE HAAN

Citeer[ Dit lijkt me een Gezoneerde stekelzwam - H. concrescens. ]

Klopt Wim, geholpen door het forum ben ik daar nu ook achter gekomen. Hartelijk bedankt voor het meedenken.

vr. groet, Nina