Barnsteenslak met Leucochloridium paradoxum

Gestart door Zonnekoning, augustus 20, 2008, 19:56:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Deze Barnsteenslak  heb ik vandaag gefotografeerd en is geïnfecteerd met een Leucochloridium paradoxum. Het(?) zat in de kruin van een jonge knotwilg die ik wilde uitdunnen.



Ik heb begrepen dat er een paar gelijkende soorten zijn, en alleen na genitaal onderzoek op naam te brengen zijn.

1) Zouden dan de meeste waarnemingen van de Gewone Barnsteenslak niet op onzeker moeten worden gezet?
2) En zijn er nog andere soorten slakken waarin die parasiet voorkomt, of die soort afhankelijk?
3) Ik heb de slak als afwijkend ingevoerd. Is dat de bedoeling?

In had dit zelf nog nooit eerder in het echt gezien en nog 7 andere mensen hebben van dit rare fenomeen kunnen genieten.
Eentje had toevallig zijn Nikon D300 bij zich met marco-lens en ben benieuwd hoe goed die foto's geworden zijn. Op het lcd-schermpje zag het er goed uit! :lol:
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Tello Neckheim

De soort is inderdaad Succinea putris en deze slak is eenvoudig op naam te brengen. De andere Barnsteenslakken, die je bedoeld zijn Oxyloma elegans en Oxyloma sarsii. Deze soorten zijn veel slanker dan de Gewone  barnsteenslak en inderdaad alleen via anatomisch onderzoek te determineren. Dan is er nog de Langgerekte barnsteenslak Succinella oblonga, maar dit slakje is veel kleiner en daarom ook makkelijk te onderscheiden van de andere drie. Als laatste is er in Nederland Rode barnsteenslak Quickella arenaria, die lijkt op Succinella oblonga, maar is de laatste deccenia niet meer in Nederland aangetroffen. Alle soorten hebben een specifieke voorkeur voor bepaalde habitats. De Gewone barnsteenslak, de grootste, zit vaak op hoog op planten langs sloten of op vochtige plaatsen, de Oxyloma's zitten vaak op modder langs oevers. De kleinere soorten zitten vaak op de bodem op vochtige plaatsen maar ook in de duinen op drogere plaatsen. Voor zo ver bij mij bekend wordt alleen de Gewone barnsteenslak geinfecteerd, mogelijk omdat deze soort hoger op planten voorkomt en zo de parasiet naar binnen krijgt via vogelpoep.  
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Zonnekoning

Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik zal vragen of ze Leucochloridium paradoxum aan de soortenlijst van wn.nl kan worden toegevoegd.
De soort komt niet eens in het Nederlands Soortenregister voor.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.


bruggeman

#4
Citaat van: Zonnekoning op augustus 30, 2008, 20:15:08 PM
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik zal vragen of ze Leucochloridium paradoxum aan de soortenlijst van wn.nl kan worden toegevoegd.
De soort komt niet eens in het Nederlands Soortenregister voor.

Wat vreemd is want van Benthem Jutting, in de Fauna van Nederland, Mollusca I: 245 (1933) vermeldt en illustreert de parasier al van een vondst van Hoofdvaart langs het Naardermeer. Zelf heb ik, hoewel ik er altijd bewust naar zocht, maar een keer een besmette barnsteenslak gezien en dat was in 1973 (of daaromtrent) in de Franse Jura.

De illustratie in de Fauna betreft een uitgeprepareerde parasiet: beslist de moeite waard.
groet,
Ida

Margreet Kwh

Leuke vondst! In de Voelspriet is er ook over gepubliceerd: http://www.anemoon.org/anm/downloads/voelsprieten/VoelSpriet4%282%29dec05.pdf
Van Benthem Jutting heeft ook erover geschreven in de serie Wat leeft en groeit, in deel 36, Weekdieren II. Daarin ook een foto van een dier met twee geïnfecteerde voelsprieten, uit Venmans 1951, een artikel in Basteria.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven