Hoofdmenu

Amarant(je)?

Gestart door walhout25, augustus 14, 2008, 19:35:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

walhout25

Deze trof ik  vanmiddag op een oude muur in de binnenstad van Middelburg, plantje c. 15-20 cm, stengel behaard, bladeren gesteeld, ruitvormig, iele witachtige bloempjes.
Doet me het meest aan een Amarant denken, maar wel een hele kleine en op een vreemde plek.
Zie foto's.

Groet jaco

walhout25

foto 2

walhout25

foto 3, blad zoals je ziet ook kort behaard

walhout25

en nog 1

markmeijrink

#4
Ik denk eerder aan Klein glaskruid - Parietaria judaica, maar Groot glaskruid - Parietaria officinalis zou ook nog kunnen op de eerste foto zie ik namelijk erg lange bladen.

M.v.gr. Mark

meike

#5
Ik ga voor groot heksenkruid. Als ik de vruchtjes al zou kunnen zien wist ik het wel zeker. Circaea lutetiana.

Na bestudering van oude foto's, vraag ik me af of mijn gokje wel goed was... heksenkruid is een topbloeier en niet in de oksels....

walhout25

Klein Glaskruid is correct. Al de tweede keer binnen een week dat ik een plant die ik toch vrij goed (denk te) ken(nen) niet op naam breng door een wat afwijkend uiterlijk (erg klein en armbloemig). Op de Middelburgse kaden staat veel Klein Glaskruid, vaak met flinke, roodaangelopen bloemtrossen.
Groot Heksenkruid is het zeker niet, staat overigens wel veel in Middelburg, tot in m'n achtertuin.

Groet en dank voor de hulp, Jaco

markmeijrink

#7
CiteerKlein Glaskruid is correct. Al de tweede keer binnen een week dat ik een plant die ik toch vrij goed (denk te) ken(nen) niet op naam breng door een wat afwijkend uiterlijk (erg klein en armbloemig). Op de Middelburgse kaden staat veel Klein Glaskruid, vaak met flinke, roodaangelopen bloemtrossen.
Groot Heksenkruid is het zeker niet, staat overigens wel veel in Middelburg, tot in m'n achtertuin.

Groet en dank voor de hulp, Jaco
Heb je de vegroeide schutblaadjes bestudeert. Ik vind het vanaf de foto moeilijk te  zien. Daarnaast zou je nog kunnen kijk naar het vruchtdragend bloemdek. Dit zijn m.i de enige betrouwbare kenmerken om de soort uit elkaar te houden.

Op de tweede foto lijken de schutblaadjes toch edit: Klein glaskruid te indiceren.

zie ook omcirkelde delen die m.i. de schutblaadjes betreffen

M.v.gr. Mark

walhout25

Hoi Marc,

Ik ben er nog niet uit, heb een stengeltje hier in een glas staan en bloemdekblaadjes lijken niet vergroeid, maar bloemdek lijkt weer wel verlengd.
Qua bloei vind ik de plant niet erg op Klein Glaskruid lijken, althans niet zoals ik het ken. Grootte van de plant en vorm van blaadjes pleiten m.i weer tegen Groot.
Ik bestudeer het morgen verder, moet u weg.

Groot Jaco

walhout25

Al dan niet vergroeide schutblaadjes blijkt verdraaid lastig te zien, zelfs met loep. Ik hou het toch op Klein Glaskruid, zie ook bijgesloten vergrotingen.

Groet Jaco

walhout25

foto 2

walhout25

en foto3. Al met al toch weer erg leerzaam.

Groet

HPM

Ik kwam de bij dit stoloude topic behorende waarneming tegen en zag dat hij op onzeker staat en niet is goedgekeurd.
http://waarneming.nl/waarneming/view/4856856
Op basis van de foto's is dit volgens mij probleemloos Klein glaskruid (voor zover glaskruid probleemloos kan zijn). Alleen de groei lijkt voor de standplaats een beetje spichtig. Ik ben het niet met Marc eens dat hij erg lange bladen heeft. Ze hebben heel normaal blad voor klein glaskruid. Groot heeft over het algemeen relatief smaller blad, uitlopend in een lange punt. Blad van KG maakt meestal een ronde en stompe indruk. Dat zie ik hier ook.
Bijgaand plaatje laat het verschil goed zien, hoewel het onderste blad wel heel erg smal is. Let ook op het verschil in beadering.
Herman van der Meer