Missing Species/Ontbrekende soorten in Observado

Gestart door laatvlieger, juli 24, 2008, 15:25:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark27

Ik wist niet dat het uit Word zo wordt weergegeven. Ik zal voortaan dan maar direct in Observado schrijven.
Excuses voor het ongemak.


Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

hiskodevries

excuus is niet nodig Mark. ik overleef het echt wel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Mark27

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

V S van Bergen

#2973
Graag toevoegen:

Soortgroep: vlinders

Familie:     Nymphalidae

Soort: Junonia lavinia (Cramer, 1775)
:right: http://observation.org/soort/view/717913

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Mark27 op december 19, 2014, 14:30:55 PM
Ik wist niet dat het uit Word zo wordt weergegeven. Ik zal voortaan dan maar direct in Observado schrijven.
Excuses voor het ongemak.


Mark

Wat je ook kan doen is copy/pasten naar dit scherm, de tekst selecteren en dan het 2e knopje van rechts, middelste rij (HA met een verbodsdingetje eromheen, naast de rode A) klikken, die sloopt alle opmaak-dingen eruit.
Douwe van der Ploeg

Simon Plat

Kan de volgende soort worden toegevoegd?

Soortgroep Dagvlinders:
Familie Nymphalidae
Euphydryas glaciegenita (Verity 1928)

Status als soort niet door alle auteurs bevestigd maar morphologisch zodanig afwijkend dat het mooi zou zijn van dit taxon referentiemateriaal op te bouwen

Simon

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Simon Plat op december 19, 2014, 21:03:16 PM
Kan de volgende soort worden toegevoegd?

Soortgroep Dagvlinders:
Familie Nymphalidae
Euphydryas glaciegenita (Verity 1928)

Status als soort niet door alle auteurs bevestigd maar morphologisch zodanig afwijkend dat het mooi zou zijn van dit taxon referentiemateriaal op te bouwen

Simon

:right: http://observado.org/soort/view/717914
Douwe van der Ploeg

caliprobola

Mag ik hier tegen protesteren. Ten eerste wordt voor Europese dagvlinders in de mate van het mogelijke faunaeur gevolgd. Uiteraard is het begrijpelijk dat waarnemers graag de meest recente en volledige soortenlijst willen gebruiken en niet steeds willen wachten op een beslissing van dat wat trage orgaan. In dit geval bestaat er echter nog te weinig duidelijkheid over de taxonomische positie. Ik ga er mee akkoord dat de hooggebergtevormen van moerasparelmoer s.l. op zijn minst een eigen ecologische entiteit vormen. De verhoudingen tussen de beschreven taxa 'glaciegenita' en 'debilis' zijn echter verre van duidelijk en wellicht moeten ze als synoniem worden gezien. Het taxon 'debilis' moet dan wellicht als leidend gezien worden omdat dat taxon eerder beschreven is. 'debilis' is echter al aanwezig als ondersoort van moerasparelmoer in de database en waarnemngen van de hooggebergtevorm kunnen dus alsdusdanig ingevoerd worden.

Douwe van der Ploeg

Maar wat als blijkt dat het wel twee taxa zijn? Dan is het toch veel makkelijker voor o.a. de validators als waarnemingen als zodanig zijn ingevoerd, dan alle waarnemingen door te gaan en proberen uit te vissen welke het moet zijn. Als blijkt dat het wel één taxon is, is een synoniem zo gemaakt, en blijft de naam beschikbaar voor waarnemers met literatuur die de afwijkende naam nog weergeeft. Ik wil m best nu alvast synoniem maken, als je even aangeeft waarvan.

Wat faunaeur betreft: het is lastig te beoordelen hoe betrouwbaar dat is. Voor sommige soortgroepen is het ontzettend achterhaald / incompleet, voor anderen is het weer vrijwel volledig. Durf jij met enige zekerheid te zeggen hoe dat voor dagvlinders zit?
Douwe van der Ploeg

caliprobola

Wel Douwe, zoals hierboven gesteld denk ik inderdaad dat er grote kans bestaat dat de hooggebergtevorm van moerasparelmoer een eigen entiteit vormt. Ik geloof echter niet dat de twee beschreven vormen, 'debilis' en 'glaciegenita' ooit als twee aparte soorten zullen gezien worden. Als de hooggebergtevorm van moerasparelmoer ooit als aparte soort wordt gezien zal dat als één soort zijn en zullen 'debilis' en 'glaciegenita' wellicht als synoniem gezien worden. Ik ben echter niet op de hoogte van (genetisch) onderzoek naar deze taxa op dit moment.
Wat faunaeur betreft, voor dagvlinders zit het zeker nog zo slecht niet. Er zijn een aantal zaken die - als ik het goed heb - al in observado opgenomen zijn en nog niet in faunaeur. Ik denk aan bv Lycaena bleusei en Polyommatus celina. En daarnaast zijn er een aantal die nog niet in observado.org zijn opgenomen, ik denk niet meer dan 5 soorten, die tegenwoordig wel als aparte soorten worden gezien. Ik denk bijvoorbeeld aan Leptidea juvernica en Zerynthia cassandra.

Simon Plat

Heren,

ik heb zelf weinig referentie en vaar daarom op boeken die mij betrouwbaar overkomen. In dit geval Tshikolovets (2011). Hij onderscheid Euphydryas aurinia debilis als ondersoort die in de Pyreneeen voorkomt en Euphydryas glaciegenita als soort die endemisch is voor de alpen. Wie het weet hoe het zit mag het zeggen...
Wel fijn om een taxon te hebben om foto's aan te hangen zodat je ze ook met elkaar kunt vergelijken en op termijn kunt bepalen of het een taxon is met significante veldkenmerken.

Wat ik me nog even afvraag: stel dat wordt besloten dat glaciegenita weer als taxon wordt verwijderd, wat gebeurt er dan met de waarneming en foto's die ik er aan heb gekoppeld?

En als we het toch over splits hebben, hoe zit het met (Polyommatus) Cyaniris (semiargus) bellis?

Simon


Douwe van der Ploeg

Simon, als besloten wordt dat het inderdaad synoniemen zijn en glaciegenita de "foute" naam is, wordt deze naam synoniem gemaakt en "gekoppeld" aan de juiste naam. Jouw waarneming blijft dan gewoon bestaan, en valt onder beide namen te vinden.

Pieter: Vind je het goed als we de boel voorlopig even zoals nu laten staan, tot iemand met duidelijkere literatuur / nieuw onderzoek komt die meer duidelijk maakt? Of zie je glaciegenita graag als synoniem van debilis? (Wordt dan van aurinia, omdat je iets geen synoniem kan maken van een ondersoort)
Dank voor de info betreffende faunaeur. Vraag missende soorten gerust aan! Zal ik de twee door jou genoemde alvast aanmaken?
Douwe van der Ploeg

caliprobola

De Europese gids van Tshikolovets is zeker een goede gids omdat het een mooi overzicht biedt van de Europese fauna + die van de omliggende gebieden. Ik zou het echter zeker niet als leidraad nemen wat betreft taxonomie. Ten eerste geeft de auteur zelf aan in de inleidende pagina's: "A scientific review of the taxonomy and nomenclature of Rhopalocera is not attempted here". Ten tweede lijken een aantal van de beslissingen van de auteur eerder ingegeven door persoonlijk aanvoelen dan door algehele consensus. Zie bv de verspreidingskaarten van de tweelingsoorten Euchloe crameri/ausonia.
Wat het toevoegen van nieuwe soorten betreft denk ik dat de andere admins er liever wat voorzichtig in zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat een nieuwe soort wordt aangekondigd waarbij het onderscheid achteraf toch niet zo duidelijk blijkt (bv 'Polyommatus slovacus' waarbij dit achteraf toch slechts een lokale vorm van bleek blauwtje bleek). Bovendien betreft het bij nieuw beschreven soorten in Europa dikwijls soorten waarbij determinatie in het veld niet voor de hand ligt of zelfs onmogelijk is (bv Leptidea juvernica) en bestaat de vrees dat het toevoegen van die soorten aan de database tot een hele reeks 'valse' meldingen zal leiden van te onervaren waarnemers (en wat dagvlinders in Europa betreft overtreft het aantal onervaren waarnemers ruimschoots het aantal ervaren waarnemers). Ik wil hier als newbie dus liefst niet te veel beslissingen over taxonomie van Europese dagvlinders te doen. Wel meen ik begrepen te hebben dat de mogelijkheid bestaat de de faunaeur lijst binnen niet al te lange termijn eens nagekeken zal worden.

Douwe van der Ploeg

Dan wachten we rustig af, dank voor de toelichting!
Douwe van der Ploeg

Mark27

#2984
Beste admins,

Kunnen jullie toevoegen bij de nachtvlinders:

Lepidoptera
Erebidae
Limantriinae
Carriola ecnomoda
(Swinhoe, 1907)

Hartelijk dank,

Mark Schellekens
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Mark27 op december 21, 2014, 23:36:16 PM
Beste admins,

Kunnen jullie toevoegen bij de nachtvlinders:

Lepidoptera
Erebidae
Limantriinae
Carriola ecnomoda
(Swinhoe, 1907)

Hartelijk dank,

Mark Schellekens

:right: http://observado.org/soort/view/717928
Douwe van der Ploeg

Mark27

Beste admins,


Graag toevoegen bij de Nachtvlinders:


Lepidoptera
Noctuoidae
Arctiidae
Amata exapta (Swinhoe, 1892)


Bij voorbaat wederom dank,


Mark Schellekens
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Mark27 op december 22, 2014, 12:59:41 PM
Beste admins,


Graag toevoegen bij de Nachtvlinders:


Lepidoptera
Noctuoidae
Arctiidae
Amata exapta (Swinhoe, 1892)


Bij voorbaat wederom dank,


Mark Schellekens

:wrong: bestaat al
Douwe van der Ploeg

V S van Bergen

Graag toevoegen:

Soortgroep: nachtvlinders en micro's

Familie:     Geometridae

Soort: Oospila nivetacta (Warren 1897)

Douwe van der Ploeg

Citaat van: V S van Bergen op december 24, 2014, 22:33:44 PM
Graag toevoegen:

Soortgroep: nachtvlinders en micro's

Familie:     Geometridae

Soort: Oospila nivetacta (Warren 1897)

:right: http://observado.org/soort/view/718193
Douwe van der Ploeg

Bart van Hoogstraten

#2990
Hoi Douwe,

Net als de Rode Colobus kan de Huzaaraap ook verdeeld worden in een aantal ondersoorten:
Erythrocebus patas baumstarki (Matschie, 1905) – valid – Southern Patas Monkey
Erythrocebus patas patas (Schreber, 1774) – valid – Western Patas Monkey
Erythrocebus patas pyrrhonotus (Hemprich and Ehrenberg, 1829) – valid – Eastern Patas Monkey

Er is nog een vierde maar die is niet erkend:
Erythrocebus patas villiersi Dekeyser, 1950 – invalid

De Zuidelijke Huzaaraap leeft in een kleine geïsoleerde populatie in Tanzania, de scheidslijn tussen de Westelijke Huzaaraap en de Oostelijke Huzaaraap ligt tussen Tjaad en Soedan. De Westelijke schijnt van de Oostelijke op zicht te onderscheiden te zijn aan de neus van het zwangere vrouwtje (resp. zwart en wit).


Witte neus (Oeganda): http://observado.org/foto/view/5286025
Zwarte neus (Senegal): http://observado.org/foto/view/6357236
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Douwe van der Ploeg

Gezien,  weet niet of ik vanavond tijd heb om erin te duiken,  anders wordt het volgende week pas weer.
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

ook uitkijken dat we niet te veel taxonomien gaan mixen . Volgens mij werd totnutoe voor zoogdieren de iucn redlist gevolgd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

#2993
Komt goed,  Hisko. IUCN geeft echter alleen de ondersoorten waarvan ze specifiek de bedreigdheid van heeft onderzocht, de raar noemen ze alleen soms in de tekst (of noemen alleen een artikel). (En daarnaast zijn ze erg conservatief, wat niet per se een slechte zaak is). Even doorlezen wat ze erover zeggen kan sowieso geen kwaad ;)
Douwe van der Ploeg

Bas van de Meulengraaf

Zou toegevoegd kunnen worden onder nachtvlinders


Familie: Saturniidae
Eriogyna pyretorum Westwood, 1847

Alvast bedankt.
Bas van de Meulengraaf

Douwe van der Ploeg

Citaat van: aegchwal op december 29, 2014, 19:20:24 PM
Zou toegevoegd kunnen worden onder nachtvlinders


Familie: Saturniidae
Eriogyna pyretorum Westwood, 1847

Alvast bedankt.


:right: http://observado.org/soort/view/718228
Douwe van der Ploeg

Jan Hartog

Graag Toevoegen
Dagvlinders



Papilonidae - Fuscous Swallowtail - Papilio fuscus - Goeze,1779




Bedankt

Jan

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

worldtraveler55

Zouden jullie kunnen toevoegen:

Geleedpotigen (overig) - Potamonautidae
Potamonautes sidneyi - Sidney's river crab

Potamonautes sidneyi (Rathbun, 1904)


wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Potamonautes_sidneyi

Jan


worldtraveler55

Ook nog een nachtvlinder:

Soortgroep: Nachtvlinders en micro's
Familie: uilen (Noctuidae)

Cometaster pyrula, (Hopffer, 1857)

engelse naam: Faint Owl

http://www.africanmoths.com/pages/EREBIDAE/EREBINAE/cometaster%20pyrula.html


Jan